Geld & Recht alle pijlers

Belasting aangift

16-02-2009 15:14 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik heb een vraagje. Mijn vriend en ik wonen sinds een half jaar samen met een samenlevingscontract. We moeten dit jaar natuurlijk ook aangifte doen van onze belasting (netzo als 2006 en 2008,) Maar mijn vraag is, we krijgen alleen een aangifte biljet voor mijn vriend. Ik heb nog nooit zon biljet gekregen op mijn naam. Wat ik wel weet is dat onze belastingsman fiscale partnerschap bij ont toepast. Betekend dat dan dat we maar 1 keer aangifte moeten doen ipv ieder apart?
ja.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij houdt dit in dat alleen je vriend verplicht is aangifte te doen en jij niet (want je hebt geen aanslag ontvangen).



Als je samenwoont mag je volgens mij toch zelf weten of je kiest voor een fiscaal partnerschap toch? Het kan zijn dat het aantrekkelijk is om samen aangifte te doen, dat kan je berekenen in het programma wat je kan downloaden op de belastingsite. Je kan dan je inkomsten / vermogen etc zo verdelen dat je het minste belasting hoeft te betalen en dan zou het maar zo kunnen zijn dat het ook voor jou handig is om aangifte te doen.



Mijn partner en ik doen dus samen aangifte en versturen dus ook 2 aangiftes naar de belastingdienst.
Alle reacties Link kopieren
geknipt van de Belastingdienst:



Voorwaarden fiscaal partnerschap als u ongetrouwd samenwoonde

Als u samenwoonde, kunt u samen met uw huisgenoot onder bepaalde voorwaarden ervoor kiezen om als fiscale partners te worden beschouwd. U woont samen als u met een huisgenoot een gezamenlijke huishouding voert. Dit betekent dat u en uw huisgenoot gezamenlijk voorzien in huisvesting en voeding. U kunt ook samenwonen als u nog getrouwd bent met een ander. Dit is het geval als u duurzaam gescheiden leeft van uw echtgenoot en met een andere getrouwde of ongetrouwde persoon een gezamenlijke huishouding voert.



U kunt met uw huisgenoot kiezen voor fiscaal partnerschap als u aan alle volgende voorwaarden voldoet:



U en uw huisgenoot woonden in 2008 meer dan 6 maanden onafgebroken samen en hadden een gezamenlijke huishouding.

U en uw huisgenoot waren gedurende die periode meerderjarig.

U stond in die periode bij de gemeente steeds op hetzelfde woonadres ingeschreven als uw huisgenoot.

Als u in 2008 samenwoonde met uw kind of met uw vader of moeder, dan geldt als voorwaarde dat u allebei op 31 december 2007 27 jaar of ouder was.

Hoe kiest u voor fiscaal partnerschap?

Als u kiest voor fiscaal partnerschap, moet u dit doen bij het verzoek om voorlopige teruggaaf of bij de aangifte van u of uw huisgenoot. De keuze die u hebt gemaakt bij het verzoek om voorlopige teruggaaf, kunt u veranderen bij de aangifte. Als u de keuze niet verandert, moet u de keuze bevestigen bij de aangifte. Ook uw fiscale partner moet uw aangifte ondertekenen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben fiscaal partner van mijn vriend, want dat staat ook aangegeven op de aanslag die wij krijgen (van 2006 en 2007).

Maar ik vraag me af of het dan klopt dat alleen hij een aangifte biljet ontvangt?
Alle reacties Link kopieren
Je kan er voor kiezen om fiscaal partnerschap te doen, dat ben je niet verplicht.

Maar jij werkt niet? Want anders zou ik wel aangifte doen...zeker als je ziektekosten had afgelopen jaar die je kunt aftrekken!!

Is dat zo dan kan je partner bij het programma aangeven dat hij fiscaalpartnerschap wil....dan moet jij ook je gegevens opgeven ( je kan er ook voor kiezen om aan te vinken dat je geen aangifte wilt doen...dan kan je alsnog fiscaal parntschap doen)

Indien jij wel ziektekosten aftrek hebt bv kan je die naar je vriend zijn kant schuiven ( doet t programma) en krijgt hij vaak meer terug dan dat jullie t niet samen doen.



Samengevat; je vriend doet de aangifte en kan er voor kiezen dat jullie samen fiscaal partnerschap doen. Dan heb jij nog de keus om ( in zelfde programma/ aangifte) ook je aangifte te doen, of niet.

Let op: je moet echt een half jaar of langer officieel samenwonen ( =op t zelfde adres ingeschreven staan) is het pas korter dan kan je geen fiscaal partnerschap doen.



Maar je schrijft dat jullie een mannetje hebben ( zo ingewikkelde aangifte dat t nodig is dan neem ik aan?) dat die t wel toepast al....dan hoef je je nergens druk over te maken, lijkt me. Hij weet de antwoorden die je stelt toch?!
Alle reacties Link kopieren
quote:Marh schreef op 16 februari 2009 @ 15:44:

Ik ben fiscaal partner van mijn vriend, want dat staat ook aangegeven op de aanslag die wij krijgen (van 2006 en 2007).

Maar ik vraag me af of het dan klopt dat alleen hij een aangifte biljet ontvangt?



je schrijft dat jullie een half jaar samenwonen, dus in 2006 en 2007 kan jij NIET de fiscale partner zijn van je vriend.

als je in 2008 een half jaar samenwoonde kan dat wel gelden voor 2008.

Is heel goed mogelijk dat alleen jouw vriend een aangiftepapier krijgt. Ik kreeg vroeger ( te laag inkomen) ook nooit zon bericht maar deed wel altijd aangifte en kreeg dus altijd geld van hen terug...
Alle reacties Link kopieren
Ja wij wonen sinds juli samen en hebben een samenlevingscontract. Ja iemand doet onze belastingen, en neem aan dat hij het goed doet, maar hij heeft nog nooit gezegd van 'jij moet ook aangifte doen'. Misschien omdat we fiscaal partnerschao hebben, maar ik hoef ook nooit me inkomen op te geven enzo, want ik werk wel fultime.
Alle reacties Link kopieren
sorry, je werkt full time en doet geen belasting aangifte??? Huh??

Lijkt me raar...iig als jullie fiscaal partnerschap gaan doen, en jij kiest er voor GEEN aangifte te doen, moet t belastingmannetje wel je inkomen weten; dat moet ie nml invullen. Anders kan het programma nml niet de aftrekkosten/drempel berekenen



maare als je toch zon mannetje hebt..vraag hem t..je betaald hem immers ( grof; sorry vind t zonde van mn geld zon kerel) geld ervoor
Alle reacties Link kopieren
Ooh oke, ja dat zoweiso, het geld pas in 2008. Maar snap dan niet waarom hij wel over 2006 en 2007 een aangifte ontvangt en ik niet. Maarja. Betekend dit dat ik eventueel los nog een aangifte kan doen terwijl ik financieelpartner ben (op datzelfde formulier).Bedankt voor je uitleg.
Alle reacties Link kopieren
ja jullie kunnen SAMEN op dat formulier aangifte doen. Dat programma wat je gratis download van de belastingdienst wijst zich helemaal vanzelf.



Als je werkt, betaal je loonbelasting en is t dus ook "normaal" om aangifte te doen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Je kunt wel kiezen voor fiscaal partnerschap en tegelijk aangifte doen (en bepaalde bestanddelen aan elkaar toewijzen), maar in feite doe je allebei aangifte.

Mijn (sinds vorig jaar officieel)man en ik hebben afgelopen jaren ook gekozen voor fiscaal partnerschap en onze accountant verstuurt het samen, maar we krijgen allebij apart een aanslag. Mijn man heeft de hoogste aftrekposten, maar omdat ik meer verdien wijzen we die aan mij toe en krijg ik het meeste terug. Maar we krijgen allebei apart een bevestiging van de belastingdienst (er staat wel bij op wie je fiscaal partner is).



Ik vind je verhaal ook wat wazig. Als je iemand hebt die dat regelt, dan weet die deze vragen toch? Als je voorheen niet samenwoonde en niet gehuwd was, kan het volgens mij helemaal niet dat je toen fiscaal partner was...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven