Geld & Recht alle pijlers

Heeft de "Gelijk Oversteken Service" op marktplaat

14-04-2018 22:42 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum dus ik hoop dat ik geen regels overtreed. Als dat wel het geval is, mijn excuses :D

Ik zit met het volgende: Ik overweeg een aankoop op marktplaats te doen van ~ EU40,-.
Nu heb ik de komende twee weken geen tijd om bij diegene langs te gaan en lijkt verzenden de enige optie en daar ben ik tot op heden geen fan van.

Nu heeft Marktplaats in samenwerking met Online Betaalplatform sinds ongeveer een half jaar de service "Gelijk Oversteken" wat aanvankelijk natuurlijk als muziek in m'n oren klonk.
Het werkt als volgt:

Stap 1: de verkoper stuurt een Betaalverzoek via Marktplaats en vinkt Gelijk Oversteken Service aan.
Stap 2: de koper betaalt met iDEAL. Het geld wordt gereserveerd op een tussenrekening.
Stap 3: de verkoper verstuurt het pakket mét Track & Trace code. Deze code dient als bewijs van zending en ontvangst.
Stap 4: de verkoper wordt uitbetaald als de koper de ontvangst bevestigt, of automatisch na zeven dagen.

Tot zover klinkt dit als een veilige manier van aankopen doen. Als je echter naar de kleine lettertjes kijkt zie je echter de volgende twee punten:

1) - Mocht de koper aangeven dat hij of zij het pakket niet heeft ontvangen en de Track & Trace code laat zien dat dit wel het geval is, dan ontvangt de verkoper gewoon de betaling vanaf de tussenrekening van Online Betaalplatform.

2) - Als het pakje niet voldoet maar je hebt het wel ontvangen, dat kan Online Betaalplatform dat niet beoordelen op basis van de beschikbare informatie.

Wat ik hieruit opmaak is dat als de verkoper jou een leeg pakketje (incl. track & trace code) toestuurt, hij/zij alsnog voldoet aan de hierboven genoemde voorwaarden voor het onvangen van het geld wat op de tussenrekening op hem/haar staat te wachten.
En volgens de twee punten 1) en 2) ben ik dan mijn geld kwijt (maar heb ik wel een lege doos om m'n tranen af te vegen).

Heeft iemand ervaring met deze service? Mis ik iets?
Alle reacties Link kopieren
Er zijn altijd nadelen aan zulke services. Paypal geeft bijv heel goede koperbescherming, maar als verkoper doe ik er niet aan. Iemand zou een ontvangen item bijv kunnen beschadigen en zo geld terug kunnen eisen.
-
Alle reacties Link kopieren
Dan moet je bij aflevering de verpakking openen en als er niet in zit wat je bestelde het pakket weigeren en retour afzender sturen.
parbleumondieu schreef:
14-04-2018 23:01
Dan moet je bij aflevering de verpakking openen en als er niet in zit wat je bestelde het pakket weigeren en retour afzender sturen.
No way dat mijn postbode mij een pakket laat openen als ik het nog niet geaccepteerd heb. Dat kan helemaal niet.
Ik verkoop wel eens wat op MP maar zou dus niet voor deze optie gaan als verkoper en PayPal ook niet. Niet omdat ik niet te vertrouwen ben maar geen zin in eventueel gezeik van mensen die expres niet aangeven dat ze het ontvangen hebben of iets anders waardoor ik mijn geld niet krijg en mijn spullen ook foetsie zijn.
Phloxx schreef:
14-04-2018 22:51
Er zijn altijd nadelen aan zulke services. Paypal geeft bijv heel goede koperbescherming, maar als verkoper doe ik er niet aan. Iemand zou een ontvangen item bijv kunnen beschadigen en zo geld terug kunnen eisen.
Dat heb ik dus ook. Of kunnen zeggen dat er niks of het verkeerde inzit en dan ben ik mijn geld kwijt.

Ophalen of verzenden en gewoon betalen.
Als je me met 12,5 jaar MP lid niet vertrouwd is dat jammer. Zet ik het er nog een keer op.

Bij TO ligt het andersom, je kan er om vragen. Het is in jouw voordeel en misschien vind de verkoper het geen probleem.
En anders ligt het eraan hoe lang de verkoper lid is en misschien is 2 weken vasthouden geen probleem. Of dat een ander het gaat halen voor je?
Alle reacties Link kopieren
Ik doe hier aan verkoper niet aan mee. Ik zet mijn spullen er tegen een scherpe prijs op en als ik het niet aan jou kwijt raak dan wel aan een ander.
Ik vind het een te groot risico en een te groot gevoel van wantrouwen en daar hou ik niet van.

Ook met deze service loop je een risico zowel de verkoper als de koper.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk is die dienst meer schijn dan dat het echt iemand beschermt.

Zelf laat ik nooit wat versturen, ik haal het zelf wel op, dat is toch het veiligste.
Alle reacties Link kopieren
Hoe weet je of de koper betaald heeft dan? Dat lees ik nergens. Maar gewoon op goed geluk je pakket opsturen en dan vervolgens er achter komen dat je én je pakket kwijt bent én geen geld hebt ontvangen. Of is dat ook ergens geregeld in de voorwaarden?
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
14-04-2018 23:01
Dan moet je bij aflevering de verpakking openen en als er niet in zit wat je bestelde het pakket weigeren en retour afzender sturen.
Haha dat mag natuurlijk niet van de postbode: eerst accepteren, dan pas open maken.

Anders zit de postbode met het gezeik.
Alle reacties Link kopieren
piepp schreef:
15-04-2018 16:16
Hoe weet je of de koper betaald heeft dan? Dat lees ik nergens. Maar gewoon op goed geluk je pakket opsturen en dan vervolgens er achter komen dat je én je pakket kwijt bent én geen geld hebt ontvangen. Of is dat ook ergens geregeld in de voorwaarden?
Dat regelt marktplaats. Dus marktplaats stuurt de verkoper een bericht dat het geld binnen is.

Een dergelijke service werkt vooral goed voor marktplaats. Zoals al gezegd: je weet niet wat er in de doos zit. Dus het enige verschil is dat iemand inderdaad een paar euro kosten moet maken om het pakket te kunnen versturen.

Marktplaats zou een identiteitverificatiefunctie moeten hebben. Dat je langs kunt gaan bij een filiaal om je identiteit te laten controleren. Dan weten zowel kopers als verkopers dat in geval van een probleem, bij marktplaats in ieder geval de persoonsgegevens beschikbaar zijn voor de politie.
Nooit gedaan, niet als koper en niet als verkoper. Ik laat alles versturen en stuur ook enkel op.
Ik vraag me af waarom ze dit systeem aanbieden. Het heeft vooral voordelen voor Marktplaats, dan de eventuele koper maar naar mijn idee trek je als verkoper aan het kortste eind.
Dat het bij aliexpress zo goed werkt is fijn maar dat zijn handelaren, geen particulieren die een keer een truitje of een ton lego aanbieden.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
15-04-2018 16:32
Marktplaats zou een identiteitverificatiefunctie moeten hebben. Dat je langs kunt gaan bij een filiaal om je identiteit te laten controleren. Dan weten zowel kopers als verkopers dat in geval van een probleem, bij marktplaats in ieder geval de persoonsgegevens beschikbaar zijn voor de politie.

Door later nog wat "onderzoek" gedaan te hebben naar de precieze voorwaarden kwam ik erachter dat er wel zo'n identiteitsverificatie (of iets soortgelijks daaraan) plaats moet hebben gevonden wil je als verkoper überhaupt de Gelijk Oversteken functie kunnen gebruiken.
Ik kwam onder andere dit punt tegen:

- Voor betaalverzoeken hoger dan €250,- in een keer, €500,- per dag of totaal handelsvolume binnen een jaar van meer dan €1500,- zal Online Betaalplatform je per e-mail vragen je identiteit te verifiëren met behulp van een identiteitsbewijs of door middel van een iDIN check.

Dit zou grootschalig oplichten van mensen op zich moeten voorkomen lijkt mij. Daarbij betreft het in mijn geval iemand die al maandenlang hetzelfde product aanbiedt en al meer dan 10 jaar actief is op marktplaats. Het leek me voor deze ene keer wel te vertrouwen en heb dan dus ook via Gelijk Oversteken het geld overgemaakt. De verkoper heeft beloofd het morgen op de post te doen. Ben benieuwd.
anoniem_367925 wijzigde dit bericht op 15-04-2018 21:35
2.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
closednote schreef:
15-04-2018 16:43
Ik vraag me af waarom ze dit systeem aanbieden. Het heeft vooral voordelen voor Marktplaats, dan de eventuele koper maar naar mijn idee trek je als verkoper aan het kortste eind.
Dat het bij aliexpress zo goed werkt is fijn maar dat zijn handelaren, geen particulieren die een keer een truitje of een ton lego aanbieden.

Wat jij zegt inderdaad, het systeem is verre van waterdicht. In het tijdperk van voordat dit systeem voor het eerst werd aangeboden was het de norm (neem ik aan) dat de verkoper eerst het bedrag op zijn/haar rekening wil zien voordat diegene het pakketje op de post doet, daarmee lag het risico in z'n geheel bij de koper. Dit systeem verschuift dat risico in essentie alleen maar voor een deel naar de verkoper, en neemt het dus niet helemaal weg.

Ik zou graag zien dat marktplaats een feedbacksysteem zou hebben waarbij gebruikers een score opbouwen die is gebaseerd op het aantal transacties die zij met andere gebruikers hebben voltooid (en welk percentage van deze transacties door zowel koper als verkoper als "succesvol" of "positief" zijn ervaren).
Dan kun je als koper/verkoper aan de hand van iemands track record bepalen of je met diegene wilt handelen.
eBay heeft sinds jaar en dag zo'n soort systeem en dat werk volgens mij heel erg goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat dit ooit gaat gebeuren.
Ebay heeft het inderdaad wel, maar daar moet je betalen om te adverteren en MP is gratis.
En zo'n systeem is vast heel duur om te maken.
Wij hebben er laatst wel gebruik van gemaakt als verkoper. Oude surroundset verkocht voor 180 euro. Wij hebben gezegd dat we het pakketje dan aangetekend wilden laten versturen. Dan kan de koper niet zeggen dat het niet is aangekomen.
We kregen de melding dat het geld op de tussenrekening stond, hebben een foto gemaakt van hoe alles was verpakt voordat we het opstuurden, volgende dag liet track en trace weten dat het pakket was aangekomen en bedankte de koper ons meteen en zette hij meteen status ontvangen door.
Ik denk dat je vooral een goed gevoel moet hebben onderling als het om dit soort bedragen gaat... maar wij laten in principe altijd alles ophalen.

Je kunt nooit het risico helemaal wegnemen, als je bang bent dat iemand voor 40 euro een lege doos gaat sturen kun je beter gewoon niks van marktplaats kopen denk ik...
Als je al die zekerheden zo belangrijk vind moet je het gewoon nieuw kopen en niet van een particulier.
Rikkemans072 schreef:
15-04-2018 21:09
Door later nog wat "onderzoek" gedaan te hebben naar de precieze voorwaarden kwam ik erachter dat er wel zo'n identiteitsverificatie (of iets soortgelijks daaraan) plaats moet hebben gevonden wil je als verkoper überhaupt de Gelijk Oversteken functie kunnen gebruiken.
Ik kwam onder andere dit punt tegen:

- Voor betaalverzoeken hoger dan €250,- in een keer, €500,- per dag of totaal handelsvolume binnen een jaar van meer dan €1500,- zal Online Betaalplatform je per e-mail vragen je identiteit te verifiëren met behulp van een identiteitsbewijs of door middel van een iDIN check.

Dit zou grootschalig oplichten van mensen op zich moeten voorkomen lijkt mij. Daarbij betreft het in mijn geval iemand die al maandenlang hetzelfde product aanbiedt en al meer dan 10 jaar actief is op marktplaats. Het leek me voor deze ene keer wel te vertrouwen en heb dan dus ook via Gelijk Oversteken het geld overgemaakt. De verkoper heeft beloofd het morgen op de post te doen. Ben benieuwd.
Je kan dus prima heel veel onder de 250 euro lopen te kloten.
Alle reacties Link kopieren
LoVaKo schreef:
16-04-2018 17:01
Wij hebben er laatst wel gebruik van gemaakt als verkoper. Oude surroundset verkocht voor 180 euro. Wij hebben gezegd dat we het pakketje dan aangetekend wilden laten versturen. Dan kan de koper niet zeggen dat het niet is aangekomen.
We kregen de melding dat het geld op de tussenrekening stond, hebben een foto gemaakt van hoe alles was verpakt voordat we het opstuurden, volgende dag liet track en trace weten dat het pakket was aangekomen en bedankte de koper ons meteen en zette hij meteen status ontvangen door.
Ik denk dat je vooral een goed gevoel moet hebben onderling als het om dit soort bedragen gaat... maar wij laten in principe altijd alles ophalen.

Je kunt nooit het risico helemaal wegnemen, als je bang bent dat iemand voor 40 euro een lege doos gaat sturen kun je beter gewoon niks van marktplaats kopen denk ik...
Probleem is natuurlijk altijd dat je gewoon heel makkelijk een foto kan maken van het product dat je inpakt en vervolgens de doos weer leeg te halen en een lege doos met daarin een baksteen kunt opsturen. Aangetekend of niet zegt alleen maar iets over dat het product is ontvangen, maar niets over dat de inhoud er nog in zit. Bovendien gebeurt het regelmatig dat pakketten bij de buren worden aangeboden. In theorie kan zelfs de buurman de doos leeghalen en weer dichtplakken. Succes met naar elkaar wijzen wie er schuldig is: verkoper, koper, buurman of postbode...
Alle reacties Link kopieren
Ik koop en verkoop al JAREN. En ik doe hier NIET aan mee. Dit biedt max bescherming aan de kopers zijde. Alles verkoper wordt je geld vastgehouden, je moet lang wachten op je geld 'als' het wordt vrijgesteld door de koper. Waar ligt verkopers zekerheid?? Als je bang bent om geld te verliezen ik zou zeggen koop het in de winkel tegen de volle tarief. WIE OH WIE zegt dat de koper zo eerlijk is?? Dit lijkt mij makkelijk gratis shoppen......je koopt iets, stuurt een foto van een lege doos of een tshirt ipv de daadwerkelijke artikel.....dan vol houden aan oplichting door de verkoper......EINDRESULTAAT.... Koper: geld terug + gratis artikel = opgelichte verkoper!!! :@@:

Als de koper alleen wilt deelnemen aan gelijk oversteken en ideal, dan zag ik: 'sorry maar daar doe ik niet aan mee'. UITERAARD word je dan gelijk voor potentie oplichter uitgemaakt die betrapt is. Ik heb afgelopen maand meerdere artikelen gekocht en ik heb ze allemaal thuis ontvangen. 1 was iets mis dus het geld werd terug gestort zonder dat ik het überhaupt wist.

Dit is mijn mening en daar blijft het bij. :lijstje:
Maar als je mensen niet vertrouwt dan kan je beter helemaal niks op marktplaats kopen toch?
Hoe dan ook, er blijft altijd een risico aan zitten.
Alle reacties Link kopieren
zeeuwsmeisje1981 schreef:
19-04-2018 08:33
Als je al die zekerheden zo belangrijk vind moet je het gewoon nieuw kopen en niet van een particulier.
Alweer heeft zeeuwsmeisje gelijk.
Alle reacties Link kopieren
3 weken terug iets proberen te kopen via m.p.
Ging om rond de 50,-.... Verkoper vroeg of ik het wou ophalen of laten verzenden. Ik koos verzenden... Echter was zijn account pas enkele weken oud... Dus ik vroeg om gelijk oversteken... Werd eerst moeilijk over gedaan, maar uiteindelijk wou verkoper het toch een keer “proberen”.

Inmiddels was er een hoger bod gekomen (5eu), verkoper bericht mij nog met.. En nu heb ik een hoger bod.... Maar ik had het geld al over gemaakt via de link... Gelukkig zei verkoper ; Afspraak = Afspraak...

Nou, de dag van verzenden..... Postkantoor dicht.. Andere dag verzenden; post kantoor te laat open... “In zijn pauze” zou verkoper het versturen. Maar wat hij niet wist was dat ik de dag er voor al 3 t&t ineens in mijn postNL app had staan. De een met de naam van zijn bedrijf. De ander een persoonlijke naam met zelfde adres als bedrijf en de 3e zogenaamd Theo en Janita met het adres van het postkantoor.

Verkoper zei hem verzonden te hebben en gaf mij de t&t van theo en janita....
Dagen verstrijken en alle 3 de track en traces blijven verspringen: Zending niet ontvangen bij post NL.
Ik verkoper berichtje doen, niks terug... Bijna 7 dagen verder nog niks....
Betaal platform aangegeven dat het er niet is... > Word onderzoek ingesteld.

Inmiddels verkoper gevonden via zijn echte naam en bedrijf... Begon het drama dat ik mijn centjes mooi kwijt was en hij een entrecôte ging eten van mijn 50 euro.. :-]

Nouja... 2 weken later had ik het wel terug van het platform... Maar wat een bal...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven