Geld & Recht alle pijlers

belastingaangifte, vraag mbt studiekosten!

16-02-2009 17:44 2 berichten
Alle reacties Link kopieren
dag, mijn partner is mijn fiscale partner.

ik volg echter opleiding waarvan ik 15.100 studiegeld in een keer heb betaald (ik had het ook over twee jaar kunnen verspreiden maar nu kreeg ik korting). daarnaast heb ik boeken betaald. in totaal zou ik graag 16.000 willen aftrekken. Dit gaat echter niet ivm max 15.000 af trekbaar. Is hier een oplossing voor bedacht? mijn vriend volgt geen opleiding.





vraag 3) huis gekocht in oktober afgelopen jaar. hiervoor nog tips. zijn er dingen die mensen standaard vergeten af te trekken?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij mag je de 1e 500,- studiekosten niet van de belasting aftrekken, dus blijft er nog 15.500,- over om af te trekken (of had je hier al rekening mee gehouden?).

Volgens mij is er geen oplossing. Ik neem aan dat je de aftrekpost aan je partner toe wil wijzen om zo meer terug te krijgen? Ik neem aan dat die grens van ¤ 15.000,- per opleiding per persoon is en je die niet 2x mag nemen omdat je samen aangifte doet. Oplossing was geweest toch in 2x, maar daar heb je nu niets meer aan.



Wat betreft woning kun je zo opzoeken wat je af mag trekken. Uit mijn hoofd: taxatiekosten, afsluitprovisie (max 3630 dacht ik), notariskosten voor de hypotheekakte, eventuele NHG-provisie. En natuurlijk betaalde rente (met inachtneming van je eigenwoningforfait).

Ik laat mijn aangifte door mijn accountant doen. kost ca ¤ 100,- voor ons samen. Zou ik ook eens informeren als ik jou was, die weet ook wat wel en niet kan met studiekosten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven