Geld & Recht alle pijlers

Verkeerd geinformeerd door ispecteur huurhuis.

15-04-2018 12:46 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Mijn partner en ik hebben gereageerd op een huurhuis. We waren er tevreden over, hoewel er wel oude tegels lagen in de hal en keuken. We hebben gevraagd of zij deze wilden verwijderen, omdat wij in de veronderstelling waren dat de woning kaal opgeleverd moest worden. De inspecteur zei dat dat niet mogelijk was. We gaven aan dat we dan last zouden hebben van hoogteverschil als we overal laminaat zouden willen hebben. Zijn antwoord hierop was: dan moet je maar een extra ondervloer leggen in de woonkamer, dan ben je ervanaf.

Eigenlijk waren we hier niet van gecharmeerd, maar goed, we hadden het geaccepteerd. We gaven aan dat we dat dan zelf zouden regelen. Tot onze verbazing stuurt hij ons zojuist een bericht dat het helemaal niet mogelijk is om laminaat te leggen, omdat we dan de deuren moeten inkorten en dat dat een issue zou zijn als we daar ooit weg zouden gaan. Kortom, hij wil dat we de tegels gewoon zo laten zonder er een vloer op te zetten. Wij schrokken hier nogal van, want dit was ons helemaal niet verteld. Hij was nota bene degene die de suggestie deed om een extra vloer te leggen zodat de laminaat in de keuken/hal met de woonkamer overeen zou komen. Dit heeft hij in een telefonisch gesprek gezegd tegen ons. Ook hebben wij e-mails uitgewisseld waarin wij de issue aan hadden gekaart over de tegels, het leggen van nieuw laminaat en het hoogteverschil. Deze zaken waren bijna een maand geleden al besloten, en nu komt hij met het bericht dat we er zelf ook geen aanpassing in mogen maken.

Op deze manier willen wij die woning niet meer, want we zien het niet zitten om een tegelvloer te hebben die oud, versleten is en vloekt met de rest van het huis.

Staan wij in ons recht wanneer wij willen afzien van dit huis? Het huurcontract is nog niet ondertekend, de sleutels hebben wij ook nog niet, omdat er een renovatie aan de gang is in het huis.

Ik hoop dat iemand hier wat meer verstand van heeft!

Groet
anoniem_367939 wijzigde dit bericht op 15-04-2018 12:48
3.58% gewijzigd
Als je nog niets ondertekend hebt, heb je geen huurcontract en kan je er dus vanaf zien. ook nog niets betaald?
Waarom schrokken jullie? Ze proberen het gewoon. Ik zou als ik jullie was aangeven dat je het huis graag wil hebben, maar dat zij óf de vloer eruit moeten halen óf de deuren moeten bijschaven zodat jullie er een vloer in kunnen leggen die jullie willen.
Alle reacties Link kopieren
Pippelottaa schreef:
15-04-2018 12:47
Als je nog niets ondertekend hebt, heb je geen huurcontract en kan je er dus vanaf zien. ook nog niets betaald?
Nee, ook niet. Ik ben alleen bang dat hij zal zeggen dat we hebben gereageerd op de woning. Ook hadden we in 1 van onze e-mails gezegd dat we de woning accepteren, maar dat was op basis van de eerdere informatie (namelijk de mogelijkheid om laminaat te plaatsen boven de tegels).

Ook hebben zij een nieuwe keuken geplaatst omdat de eerdere keuken al erg oud was, geiserkraan etc. Zouden we daarvoor moeten opdraaien qua kosten? Die keuken moest sowieso vervangen worden trouwens, maar we hadden wel kleuren uitgekozen.
Alle reacties Link kopieren
Kun je de tegels er zelf niet uithalen?
(Is een k-klus, dat snap ik, maar met de huidige woningmarkt zijn er voor jou 100 anderen)
Kippenmama schreef:
15-04-2018 12:52
Kun je de tegels er zelf niet uithalen?
(Is een k-klus, dat snap ik, maar met de huidige woningmarkt zijn er voor jou 100 anderen)
Dan zou ik eerder de deuren (laten) bijschaven. Dat zal veel minder werk zijn en minder geld kosten.
Alle reacties Link kopieren
Niet getekend is niets betalen. Ook niet de nieuwe keuken.
Lijkt me sterk als je niks ondertekend hebt. Gewoon aangeven dat je de woning zo niet accepteert?
Niks getekend dus laat hem weten dat je er vanaf ziet omdat de informatie die hij eerder gaf niet blijkt te kloppen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben in ons huurhuis ook ergens een deur bijgeschaafd trouwens. Gewoon gedaan. Valt ze echt niet op hoor
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
15-04-2018 12:50
Waarom schrokken jullie? Ze proberen het gewoon. Ik zou als ik jullie was aangeven dat je het huis graag wil hebben, maar dat zij óf de vloer eruit moeten halen óf de deuren moeten bijschaven zodat jullie er een vloer in kunnen leggen die jullie willen.
Zijn e-mail kwam nogal besloten over. Ik ben zelf ook niet thuis in deze wereld, daarom schrok ik ervan. Bedoel je dat ze ons uittesten? Ik zal je advies meenemen en hem stellen voor die twee keuzes.

Het bijschaven van de deuren is niet het probleem, maar als we daar weggaan zijn de deuren dus te kort, en dat is volgens hem een probleem. Ik vind niet dat wij daar verantwoordelijk voor zijn, gezien hij degene is die eerst zei dat het mogelijk was om probleemloos een vloer te leggen.
Dit speelt zeker niet in Amsterdam. Wat schattig. Een huis weigeren omdat je de tegels niet mooi vind, dat dat nog bestaat.
S-Meds schreef:
15-04-2018 12:54
Niks getekend dus laat hem weten dat je er vanaf ziet omdat de informatie die hij eerder gaf niet blijkt te kloppen.
Waarom er vanaf zien? Ze moeten gewoon in gesprek met de WBV. Met dit bijltje heb ik regelmatig gehakt, en er zijn echt wel dingen mogelijk waarvan ze eerder zeiden dat dat niet kon.
Theamuts schreef:
15-04-2018 12:56
Waarom er vanaf zien? Ze moeten gewoon in gesprek met de WBV. Met dit bijltje heb ik regelmatig gehakt, en er zijn echt wel dingen mogelijk waarvan ze eerder zeiden dat dat niet kon.
Via de WBV? Dat lees ik nergens
Speelt zich dit in Nederland of in België af?
Gaat het om een woningbouwvereniging over particuliere huur?
drinkhottea schreef:
15-04-2018 12:54
Zijn e-mail kwam nogal besloten over. Ik ben zelf ook niet thuis in deze wereld, daarom schrok ik ervan. Bedoel je dat ze ons uittesten? Ik zal je advies meenemen en hem stellen voor die twee keuzes.

Het bijschaven van de deuren is niet het probleem, maar als we daar weggaan zijn de deuren dus te kort, en dat is volgens hem een probleem. Ik vind niet dat wij daar verantwoordelijk voor zijn, gezien hij degene is die eerst zei dat het mogelijk was om probleemloos een vloer te leggen.
Om de vraag van meds erbij te halen; is het een huis van een woningbouwvereniging?
In dat geval kun je het altijd proberen natuurlijk. Ze hebben een onderhouds ABC waar in staat wat de bewoners zelf moeten doen en wat niet. Daarnaast zal er op hun website ook wel het een en ander staan m.b.t. dit soort zaken.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. Hier kan ik voorlopig wel wat mee. Ik ben benieuwd hoe het afloopt.
Alle reacties Link kopieren
Bijschaven valt idd niet op. Bovendien grote kans dat huurders na jullie ook laminaat leggen. Deuren zijn ook een beetje op te hogen dmv ringetjes die je kunt plaatsen om de pin van een scharnier.

En wat betreft het weigeren van de woning...dit hangt ook af van de organisatie of reglement van het woonruimteverdeelsysteem. Vrije sector of woningbouw? Soms kan je door weigering bij de woningbouw een deel van de opgebouwde punten kwijtraken.
Hoe makkelijk kom je in jullie regio aan een andere woning? Je zult vast van deze woning kunnen afzien, maar mogelijk probeert de wbv dan wel gederfde inkomsten op je te verhalen omdat je de woning al mondeling en per email had geaccepteerd. En ik zou nagaan wat voor regels ze hebben over alsnog afzien na acceptatie, dat je niet weer helemaal onderaan de wachtlijst belandt of zo.

Andere optie is proberen om zelf afgewezen te worden door de wbv. Moet je nog bepaalde papieren / inkomensgegevens aanleveren voor een bepaalde datum? Dat zou je dan kunnen ‘vergeten’.

Maar de makkelijkste oplossing is nogmaals in gesprek gaan en als het echt niet toegestaan is de tegels dan maar zelf te vervangen als je verwacht langere tijd in de woning te blijven.
anoniem_278747 wijzigde dit bericht op 15-04-2018 13:08
0.13% gewijzigd
drinkhottea schreef:
15-04-2018 13:02
Bedankt voor jullie reacties. Hier kan ik voorlopig wel wat mee. Ik ben benieuwd hoe het afloopt.
Wat gaan jullie nou doen dan? En is het een huis van een WBV?
Het-groepje schreef:
15-04-2018 12:56
Dit speelt zeker niet in Amsterdam. Wat schattig. Een huis weigeren omdat je de tegels niet mooi vind, dat dat nog bestaat.
Ik zat ook al te denken, dit moet ergens zijn waar er keus is in huurwoningen.
Het-groepje schreef:
15-04-2018 12:56
Dit speelt zeker niet in Amsterdam. Wat schattig. Een huis weigeren omdat je de tegels niet mooi vind, dat dat nog bestaat.
.
Dacht ik ook direct :high5:
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
15-04-2018 12:56
Dit speelt zeker niet in Amsterdam. Wat schattig. Een huis weigeren omdat je de tegels niet mooi vind, dat dat nog bestaat.
Lijkt me nogal rot voor je als je in Amsterdam woont. Ik hoef zelf geen vergeelde sportvereniging/kantinetegels uit het jaar nul waar ik niets aan kan veranderen. Ze zijn ook erg oud en versleten. Als het een nette kleur was zou ik er nog mee kunnen dealen.
Alle reacties Link kopieren
Fring schreef:
15-04-2018 13:03
Bijschaven valt idd niet op. Bovendien grote kans dat huurders na jullie ook laminaat leggen. Deuren zijn ook een beetje op te hogen dmv ringetjes die je kunt plaatsen om de pin van een scharnier.

En wat betreft het weigeren van de woning...dit hangt ook af van de organisatie of reglement van het woonruimteverdeelsysteem. Vrije sector of woningbouw? Soms kan je door weigering bij de woningbouw een deel van de opgebouwde punten kwijtraken.
Thanks voor je reactie. Het gaat om een woningbouwvereniging.
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
15-04-2018 13:05
Wat gaan jullie nou doen dan? En is het een huis van een WBV?
WBV.

Ik weet niet of ik hem moet bellen of e-mailen, maar ik ga zeggen dat hij met nieuwe informatie is gekomen die de zaak veranderd. Dat de tegels eruit moeten of dat zij idd de deuren moeten bijschaven zodat wij laminaat kunnen leggen, en zij dat na afloop zelf moeten aanpassen als de nieuwe bewoners daar een probleem mee hebben. Als hij het niet accepteert, zien we van de woning af. Ik ga wel eerst denk ik bellen met het juridisch loket morgen om zeker te weten dat we in ons recht staan af te zien van de woning als ze niet akkoord gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven