Geld & Recht alle pijlers

Incassobueau ingeschakeld - ik voel me genaaid-

15-04-2018 21:14 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,

Ik ben ZZp-er. Toen een klant ruim 2 maandan na factuurdatum nog steeds niet betaald had, (na meerdere herinneringen en telefoontjes) heb ik een incassobureau ingeschakeld.

Een aantal weken later betaalde de klant mij het bedrag van de originele factuur.
De incassokosten heeft de klant niet aan het incassobureau betaald.

2 weken na betaling kreeg ik een factuur van het incassobureau; Ze hebben de incassokosten hebben geprobeerd te verhalen op de klant, maar aangezien deze nog niet betaald zijn mocht ik het betalen.


Ondertussen heb ik 0 inzicht in wat het incassobureau allemaal voor me gedaan heeft. (terwijl dit me van tevoren wel beloofd is)


In het contract met het incassobureau staat dat zij recht hebben op honorarium maar nergens dat dat van mij moet komen. Leek mij dat dat van de klant moest komen. In het contract van mij met de klant staat dat eventuele incassokosten op de klant verhaald worden.

Ik voel me genaaid; ik heb het idee dat ze niets voor me gedaan hebben en nu toch even makkelijk geld van me willen vangen.
Of misschien én van de kant, én van mij...wie weet...


Iemand ervaring? Tips? Trucs?
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
Alle reacties Link kopieren
Ervaring met de klant-kant.

Een incasso bureau kan vrij weinig. Eigenlijk kunnen ze niks. Ze sturen een klant drie keer een factuur/brief/aanmaning en als na die drie keer niet betaald is mag jij eventueel verdere juridische stappen ondernemen. Maar de kosten zijn dan inderdaad voor jou.

Officieel gezien is het (dacht ik, ben al een poosje weg uit NL) als volgt;

Je stuurt een rekening,
dan een herinnering
dan een aanmaning.

Daarna kun je een incasso bureau inschakelen, die proberen het drie keer.

Pas dan kun je andere stappen ondernemen.

Het is dus aan jou om te overwegen of het bedrag groot genoeg is om dat incassobureau in te schakelen.

Maar ik zou een gespecificeerde rekening aan het incassobureau vragen. En me eens verdiepen in dit soort dingen, want je gaat het nog vaak meemaken.
En als jij in je contract hebt staan dat de incassokosten voor de klant zijn, dan mag je die rekening nog bij je klant neerleggen.
ceylon wijzigde dit bericht op 15-04-2018 21:22
7.54% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Je had beter No cure No pay kunnen doen..
Maar das mosterd na de maaltijd. Voor de evt volgende, al betwijfel ik of dat voor kleine cases kan. (Beter zelf herinneringen sturen, dan aanmaning. Ook wettelijk verplicht)

In je contract zou wel het honorarium moeten staan. Percentage bijv.

Als de betaling van de klant aan jou en de brief van het incassobureau aan klant elkaar hebben gekruist, is het dossier niet terecht. Kun je het daar op gooien? Check je contract en de voorwaarden.
Laat hen eerst maar eens de gedane werkzaamheden overleggen.
Wat ik weet van 'ons' incassobureau is dat ze werken volgens een no cure no pay constructie. We betalen per dossier €3,- administratie kosten en daarna niets meer. Alles wordt op de klant verhaald en zodra deze betaald nemen zij hun percentage. Zo niet, dan verdienen zij ook niets.
De klant moet de incassokosten toch aan jou betalen?
Nog een factuur sturen met het bedrag dat nog openstaat nl de kosten van het incassobureau!?
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel voor de reacties.

Ceylon, ik dacht dat ik me er goed genoeg in verdiept had voor ik het incassobureau inschakelde. Uitgebreid erover gelezen. Deze zag ik dan ook niet aankomen. Mijn eerste keer dat ik een incassobureau moest inschakelen inderdaad...

Laloba, Het contract is op basis van no cure no pay. Alleen bij gedeeltelijke betaling ( dus in mijn geval) hebben ze volgens het contract recht op honorarium. Er staat nergens van wie die honorarium moet komen. Ik ben ervan uitgegaan (dom, wellicht...) dat deze van mijn klant moet komen. En al helemaal het feit dat ze al na 14 dagen bij mij aankloppen is wat me irriteert. Het geeft me het gevoel dat ze het niet eens echt proberen.
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
Alle reacties Link kopieren
Lenn, kan ik dat zomaar doen? De klant nog een factuur sturen? Ik geloof nooit dat ze die gaan betalen...en dan? Weer een incassobureau? :-(

Ik ga ze inderdaad maar eens een specificatie van de gedane werkzaamheden vragen...
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
No cure no pay.
Dus je hoeft niet te betalen als het niet lukt. Maar de brief van het incassobureau heeft effect gehad. Er is betaald. Dus moeten zij betaald worden.

De kosten moeten denk ik dan ook worden verhaald op jouw klant? Die heeft nog niet alles betaald. Kan dat incassobureau dat niet alsnog doen, als jij daarvoor de opdracht geeft?
Alle reacties Link kopieren
Laat het incasso bureau idd de werkzaamheden maar aantonen. Zou niet zomaar akkoord gaan.

kleine aanpassing:
Heb je OP nogmaals doorgelezen. (Qua tijd betalen klant ed)

Probeer het op klant te verhalen.
Alle reacties Link kopieren
Jij bent klant van het incassobureau en zij kunnen bij jou een factuur indienen. Jouw klant weet dondersgoed dat hij incassokosten moet betalen, maar probeert daar gewoon onderuit te komen door het oorspronkelijke bedrag te betalen en te hopen dat je het daarbij laat zitten. Ik zou allereerst goed duidelijk maken aan de klant dat jij het er niet bij laat zitten en dat die incassokosten toch echt betaald moeten worden.
Alle reacties Link kopieren
Wat is het bedrag?

Ik heb het ook 1 keer gehad... klant betaalde na aanmaning van incassobureau het originele bedrag, zonder de extra incassokosten.

Ik kreeg toen netjes de vraag van het incassobureau of ze dat bedrag ook nog moesten vorderen of dat ik die zou betalen. Ik heb die toen betaald, ging om €50 ofzo en ik was allang blij dat ik dat originele bedrag had en de brief van hun had ook absoluut geholpen.

Dit was no cure no pay.

Ook wel eens gehad dat geld helemaal niet kwam, ook niet na incassobureau en toen niks hoeven te betalen.

Het kromme is wel dat als je dat zelf een keer zou doen bij een vergeten rekening, dat ze dat extra geld echt nog wel komen halen. ;-)
Je kan een specificatie vragen voor geleverd werk, en checken of de waarschuwing dat er incassokosten bij komen bij de klant terecht is gekomen voordat die betaalde.
Als de klant betaalde voor de brief van het incassoburo, dan hadden ze dus niets hoeven doen. Punt is dat jij dat nauurlijk wel moet laten weten.

De kans is aannemelijk dat de klant de waarschuwing wel gezien heeft, en er onderuit probeert te komen. IN dat geval heb je 2 keuzes:
- je betaalt het zelf omdat je allang blij bent dat de factuur voldaan is, en dit maar een klein percentage is van wat je hebt verdient (en dan trek je de incassokosten uiteraard af van bedrijfskosten bij de belasting).
- je voelt je genaaid door het incassoburo, hebt daar wat duidelijkere bewijzen van gevonden, en zegt tegen ze: "Jullie zijn toch een incassoburo?". Daar is de klant...
No cure no pay dus als de klant de extra kosten niet betaald, was het no cure...
-
Alle reacties Link kopieren
je klant heeft toch betaald? Denk je dat die zomaar out of the blue ineens betaald heeft of zal dat komen door het incassobureau dat je hebt ingeschakeld? Ik denk het laatste en dus hebben ze wel wat gedaan en is er dus ook zeker geen sprake van no cure. Had je hen niet ingeschakeld dan had je nu niks.

Over welk bedrag hebben we het eigenlijk? De incassokosten zijn gebaseerd op de hoogte van de vordering en dat kan dan wel oplopen, in zo`n geval vind ik het niet fair als ze dat compleet vorderen maar als het in verhouding staat tot wat ze gedaan hebben wel.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
15-04-2018 23:15
Jij bent klant van het incassobureau en zij kunnen bij jou een factuur indienen. Jouw klant weet dondersgoed dat hij incassokosten moet betalen, maar probeert daar gewoon onderuit te komen door het oorspronkelijke bedrag te betalen en te hopen dat je het daarbij laat zitten. Ik zou allereerst goed duidelijk maken aan de klant dat jij het er niet bij laat zitten en dat die incassokosten toch echt betaald moeten worden.
en dit.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
15-04-2018 23:15
Jij bent klant van het incassobureau en zij kunnen bij jou een factuur indienen. Jouw klant weet dondersgoed dat hij incassokosten moet betalen, maar probeert daar gewoon onderuit te komen door het oorspronkelijke bedrag te betalen en te hopen dat je het daarbij laat zitten. Ik zou allereerst goed duidelijk maken aan de klant dat jij het er niet bij laat zitten en dat die incassokosten toch echt betaald moeten worden.
Dit denk ik ook.

Maar ik vind dat het incasso-bureau z'n werk af moet maken.

Volgens mij kun je het incasso-bureau melden dat het zijn werk nog niet gedaan heeft, omdat de klant niet de gehele vordering (inclusief incasso-kosten) voldaan heeft.

(Maar ik weet niet wat voor contract u met het incasso-buro heeft.)
haarklover wijzigde dit bericht op 16-04-2018 16:14
Reden: iets minder [b]vet[/b]
0.06% gewijzigd
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
kelpie schreef:
16-04-2018 14:13
Ik heb het ook 1 keer gehad... klant betaalde na aanmaning van incassobureau het originele bedrag, zonder de extra incassokosten.

Ik kreeg toen netjes de vraag van het incassobureau of ze dat bedrag ook nog moesten vorderen .......................
Zo hoort het denk ik.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
VlammendeTroela schreef:
15-04-2018 21:30
Lenn, kan ik dat zomaar doen? De klant nog een factuur sturen? Ik geloof nooit dat ze die gaan betalen...en dan? Weer een incassobureau? :-(

Ik ga ze inderdaad maar eens een specificatie van de gedane werkzaamheden vragen...
ik denk dat u het huidige incasso-bureau kunt vragen om de incasso-kosten te vorderen, op basis van uw gegeven opdracht.
(Maar ik weet niet wat u met het incasso-buro afgesproken heeft).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allen voor de reacties! Ik ga ermee aan de slag.
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
Alle reacties Link kopieren
Er is een rede dat men na de herinnering de aanmaning stuurt met toegevoegd additionele aanmaningskosten op de rekening. En zolang men die volledige rekening niet heeft verstuurd blijft men aanmaningen met toenemende meerkosten sturen. Die meerkosten zijn er om de kosten van een incasso bureau en een eventuele deurwaarder met beslaglegging te dekken.

Het is trouwens best leuk om een deurwaarder met beslaglegging naar het gemeentehuis te sturen wanneer de gemeente niet betaald.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
Ons incassobureau (no cure no pay) int de extra kosten bij de wanbetaler. Wij krijgen het bedrag van onze factuur min geloof ik wat administratie kosten. De rest verhalen ze dus op de wanbetaler.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven