Geld & Recht alle pijlers

Inkomensafhankelijke combinatiekorting

16-04-2018 16:27 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie weet wat de gedachte hierachter is? Altijd fijn fiscale voordelen, maar waarom loopt deze alleen tot het 12e levensjaar van het kind? Na die leeftijd worden kinderen toch alleen duurder? Mijn inziens zou het logischer zijn deze juist later (dan eerder) toe te passen.

Misschien weet iemand van jullie waarom deze zo wordt toegepast.
Om te stimuleren dat beide partners na de komst van een kind blijven werken. Als je er al 12 jaar uit bent, dan kom je natuurlijk niet meer aan de bak, lijkt me simpel.
Alle reacties Link kopieren
Deze korting is geen bijdrage aan de kosten van kinderen. zoals kindgebonden budget wel is. Het is een korting op belasting om te stimuleren dat (beide) ouders gaan werken als de kinderen nog jong zijn
Alle reacties Link kopieren
Het idee is dat kinderen na de basisschool zelfstandiger zijn, dan is er (behoudens uitzonderingen) bijvoorbeeld ook geen kot meer en wordt een financiele prikkel voor thuisblijfouders om te gaan werken dus ook niet meer nodig geacht.
Alle reacties Link kopieren
A ok, duidelijk. Al had ik het persoonlijk liever in de “dure” jaren gehad 😄
Alle reacties Link kopieren
Pisca schreef:
16-04-2018 17:12
A ok, duidelijk. Al had ik het persoonlijk liever in de “dure” jaren gehad 😄

Dan zet je het op een spaarrekening? Dan vang je nog 10 jaar rendement ook..
Alle reacties Link kopieren
Ja klopt, al stelt rendement niet veel voor nu, terwijl inflatie gewoon doorgaat.
Alle reacties Link kopieren
Pisca schreef:
16-04-2018 17:24
Ja klopt, al stelt rendement niet veel voor nu, terwijl inflatie gewoon doorgaat.

Je mag er ook vanaf zien hoor.
Pisca schreef:
16-04-2018 17:12
A ok, duidelijk. Al had ik het persoonlijk liever in de “dure” jaren gehad 😄
Met 700 euro netto per maand voor kinderopvang vind ik juist deze jaren erg duur. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Peritau schreef:
16-04-2018 18:31
Met 700 euro netto per maand voor kinderopvang vind ik juist deze jaren erg duur. ;-)
+1
Alle reacties Link kopieren
Peritau schreef:
16-04-2018 18:31
Met 700 euro netto per maand voor kinderopvang vind ik juist deze jaren erg duur. ;-)
Idem. Hoeveel duurder worden ze in de puberteit dan?
Alle reacties Link kopieren
Frox schreef:
17-04-2018 08:15
Idem. Hoeveel duurder worden ze in de puberteit dan?
Duurdere kleding, sportclubs, bijdrage school, fiets voor naar school, openbaar vervoer, meer eten meer drinken. Met 18 jaar zorgverzekering geen studiefinanciering, rijbewijs etc.
Alle reacties Link kopieren
Christiana schreef:
18-04-2018 22:07
Duurdere kleding, sportclubs, bijdrage school, fiets voor naar school, openbaar vervoer, meer eten meer drinken. Met 18 jaar zorgverzekering geen studiefinanciering, rijbewijs etc.
In de tijd dat ze allemaal op het kdv zaten, kostte alleen dat al meer dan 1000 euro per maand. Netto. Daar kunnen we heel wat kleren en fietsen voor kopen...


TO, de gedachte achter de korting is dat het de minstverdienende ouder stimuleert om meer te gaan werken: hoe hoger het salaris van die persoon, hoe hoger de korting (tot een maximum).
Het is geen tegemoetkoming in de kosten van kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
19-04-2018 23:54
In de tijd dat ze allemaal op het kdv zaten, kostte alleen dat al meer dan 1000 euro per maand. Netto. Daar kunnen we heel wat kleren en fietsen voor kopen...


TO, de gedachte achter de korting is dat het de minstverdienende ouder stimuleert om meer te gaan werken: hoe hoger het salaris van die persoon, hoe hoger de korting (tot een maximum).
Het is geen tegemoetkoming in de kosten van kinderen.
Tijd van kinderopvang heb ik ook gehad toen er nog geen regelingen waren. 2 studerende kinderen kost meer.. oudste wordt 20 dit jaar..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven