Geld & Recht alle pijlers

Einde contract, teveel verlof opgenomen

17-04-2018 21:20 141 berichten
Alle reacties Link kopieren
Momenteel heb ik een jaarcontract wat helaas binnenkort afloopt en niet wordt verlengd.
Per jaar heb ik vakantiedagen en daarnaast ook adv dagen.
Nu is de situatie zo dat ik voor dit jaar in verhouding al teveel vakantie heb opgenomen en ik dus in de min kom te staan. Mijn werkgever heeft mij een overzicht gestuurd en wil deze uren in mindering brengen op mijn salaris.
Dit klonk mij eigenlijk ook logisch, maar ik werd door iemand erop gewezen dat dit eigenlijk helemaal niet zomaar is toegestaan. Helaas geen rechtsbijstandverzekering.
Iemand die hier meer over weet?
Het gaat over een half maandsalaris.

Bedankt!
https://www.swdv-advocaten.nl/blog/loon ... n-mag-dat/
Alle reacties Link kopieren
Maar let je dan zelf ook helemaal niet op hoeveel vakantiedagen je nog hebt?
En je LG moet daar ook op letten
Als je googelt op je topictitel kom je nog meer blogs van advocatenkantoren tegen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou dat niet mogen?
Internagelaktisch
Alle reacties Link kopieren
Dit mag inderdaad niet. Kortgezegd heeft je werkgever geen vordering waarop hij dat geld kan terugvorderen. Er is namelijk geen wettelijke bepaling die zegt dat een werkgever teveel opgenomen dagen over je loon mag verrekenen.
(Leuk feitje; andersom mag dit wel, lang leve de beschermende functies van het Burgerlijk Wetboek)
Wish you were beer
Alle reacties Link kopieren
pearle schreef:
17-04-2018 21:24
Maar let je dan zelf ook helemaal niet op hoeveel vakantiedagen je nog hebt?
En je LG moet daar ook op letten
Mijn LG heeft het gewoon goedgekeurd. En ik ging er vanuit dat mijn contract werd verlengd..
pearle schreef:
17-04-2018 21:24
Maar let je dan zelf ook helemaal niet op hoeveel vakantiedagen je nog hebt?
En je LG moet daar ook op letten
Zo gek is dat toch niet? Bij een contract voor onbepaalde tijd is er heel veel kans dat je aan het begin van het jaar meer opmaakt dan je feitelijk al hebt. Als je in februari 3 weken op vakantie gaat en vervolgens in maart opzegt, dan kom je natuurlijk in de min. Bovendien kun je bij ons als je in vaste dienst bent best al wat dagen van het volgend jaar opnemen als dat zo uitkomt. Dan start je gewoon het nieuwe jaar min die extra opgenomen dagen.

Maar bij een jaarcontract dat je gewoon uitzit vind ik dit wel vreemd ja. Maar als het verrekend wordt is er natuurlijk geen probleem.

Overigens, mijn leidinggevende is bepaald niet van het type die zich met dit soort kleinigheden bezig zou houden en die zou absoluut niet op iedereens saldo letten.
Tribal_Lautje schreef:
17-04-2018 21:27
Dit mag inderdaad niet. Kortgezegd heeft je werkgever geen vordering waarop hij dat geld kan terugvorderen. Er is namelijk geen wettelijke bepaling die zegt dat een werkgever teveel opgenomen dagen over je loon mag verrekenen.
(Leuk feitje; andersom mag dit wel, lang leve de beschermende functies van het Burgerlijk Wetboek)
Jawel, als het in je arbeidsovereenkomst staat mag dat wel.
Alle reacties Link kopieren
Vooralsnog zou ik je werkgever een brief sturen waarin je duidelijk zegt dat je niet akkoord gaat dat die uren op je salaris in mindering worden gebracht om x reden.
Mocht hij hier moeilijk over gaan doen; je staat juridisch gezien sterk dus laat je niet kisten ;-)
Wish you were beer
Alle reacties Link kopieren
LizBakker schreef:
17-04-2018 21:33
Jawel, als het in je arbeidsovereenkomst staat mag dat wel.
To, is dit zo?
Wish you were beer
Alle reacties Link kopieren
Tribal_Lautje schreef:
17-04-2018 21:27
Dit mag inderdaad niet. Kortgezegd heeft je werkgever geen vordering waarop hij dat geld kan terugvorderen. Er is namelijk geen wettelijke bepaling die zegt dat een werkgever teveel opgenomen dagen over je loon mag verrekenen.
(Leuk feitje; andersom mag dit wel, lang leve de beschermende functies van het Burgerlijk Wetboek)
Kan de werkgever mij nu ook verplichten om toch te komen werken in mijn vakantie zometeen?
Welke stappen kan ik nu het beste nemen? Morgen zal ik dit eens aan HR voorleggen.
Op dit moment is de relatie met mijn werkgever niet al te best (vanuit mijn kant weinig motivatie) en ik verwacht dat ze me nog net niet gaan uitlachen als ik hiermee kom.
Je hebt de vakantiedagen gepland, maar ze zijn nog niet geweest? Dan lijkt me inderdaad dat je gewoon niet op vakantie kan.
Alle reacties Link kopieren
LizBakker schreef:
17-04-2018 21:33
Jawel, als het in je arbeidsovereenkomst staat mag dat wel.
Ik heb net mijn contract bekeken, hier staat niks over in.
We hebben ook nog een handboek, daar ga ik morgen naar kijken.
Alle reacties Link kopieren
Pippelottaa schreef:
17-04-2018 21:39
Je hebt de vakantiedagen gepland, maar ze zijn nog niet geweest? Dan lijkt me inderdaad dat je gewoon niet op vakantie kan.
Maar wel goedgekeurd..
Alle reacties Link kopieren
Robinson schreef:
17-04-2018 21:36
Kan de werkgever mij nu ook verplichten om toch te komen werken in mijn vakantie zometeen?
Welke stappen kan ik nu het beste nemen? Morgen zal ik dit eens aan HR voorleggen.
Op dit moment is de relatie met mijn werkgever niet al te best (vanuit mijn kant weinig motivatie) en ik verwacht dat ze me nog net niet gaan uitlachen als ik hiermee kom.
Vervelend dat jullie zo’n verstoorde relatie hebben.
Over welke vakantie gaat het exact? Heb je dit vastgelegd met je werkgever?
Op basis van wat je hier schrijft is het lastig om te zeggen wat hij wel en niet mag.

Wat betreft de inhouding van je loon: als het niet anders in je arbeidsovereenkomst is geregeld, mag dit dus niet. Mocht dit het geval zijn, zou ik toch aanraden om het zwart op wit onder de neus van je werkgever te schuiven. Het is misschien wat hard, maar je bent er binnenkort toch weg..
Wish you were beer
Als ik het goed begrijp gaat het om vakantiedagen die al wel zijn goedgekeurd maar nog niet zijn opgenomen? Gelden er dan geen andere regels dan wanneer de vakantiedagen al opgenomen zijn?
Alle reacties Link kopieren
Goh, weer wat geleerd.
Best raar. Hoezo is het alleen het risico van de werkgever? De werknemer is zelf toch ook verantwoordelijk zou je zeggen?
Alle reacties Link kopieren
Tribal_Lautje schreef:
17-04-2018 21:42
Vervelend dat jullie zo’n verstoorde relatie hebben.
Over welke vakantie gaat het exact? Heb je dit vastgelegd met je werkgever?
Op basis van wat je hier schrijft is het lastig om te zeggen wat hij wel en niet mag.

Wat betreft de inhouding van je loon: als het niet anders in je arbeidsovereenkomst is geregeld, mag dit dus niet. Mocht dit het geval zijn, zou ik toch aanraden om het zwart op wit onder de neus van je werkgever te schuiven. Het is misschien wat hard, maar je bent er binnenkort toch weg..
Het gaat om 2 weken verlof in januari, en 4 weken verlof in mei (die laatste was al goedgekeurd in december meen ik).
Kan de werkgever nu vragen van mij om te gaan werken aangezien ik eigenlijk helemaal geen recht heb op dit verlof?
In mijn contract staat hierover niks, echter hebben wij ook nog een handboek en daar ga ik morgen in kijken.
Denk je in de toekomst ooit nog een gunst van deze werkgever te kunnen gebruiken? Bijvoorbeeld als referentie bij sollicitaties, of evt terugkeer als je nieuwe baan niet bevalt? Of zijn er nog contacten te verwachten straks bij je nieuwe baan, bijvoorbeeld omdat het dezelfde branche is?
Alle reacties Link kopieren
Robinson schreef:
17-04-2018 21:49
Het gaat om 2 weken verlof in januari, en 4 weken verlof in mei (die laatste was al goedgekeurd in december meen ik).
Kan de werkgever nu vragen van mij om te gaan werken aangezien ik eigenlijk helemaal geen recht heb op dit verlof?
In mijn contract staat hierover niks, echter hebben wij ook nog een handboek en daar ga ik morgen in kijken.
Je werkgever moet in principe met je verlofaanvraag instemmen en mag dit alleen weigeren als jouw vakantie tot grote problemen voor het bedrijf leidt (er moet sprake zijn van een zwaarwegende bedrijfsbelang). Je werkgever kan tot uiterlijk 2 weken na ontvangst van je vakantie-aanvraag schriftelijk bezwaar maken. Doet hij dat niet, dan is de vakantie vastgesteld.
In jouw geval is deze termijn al ruimschoots verstreken. Ondanks dat je over je aantal afgesproken verlofdagen heen zit, mag hij je niet verplichten om te komen werken. Hij heeft hier immers al mee ingestemd en hij heeft zijn beslissing niet meer teruggeroepen.
Wish you were beer
Alle reacties Link kopieren
Robinson schreef:
17-04-2018 21:49
Het gaat om 2 weken verlof in januari, en 4 weken verlof in mei (die laatste was al goedgekeurd in december meen ik).
Kan de werkgever nu vragen van mij om te gaan werken aangezien ik eigenlijk helemaal geen recht heb op dit verlof?
In mijn contract staat hierover niks, echter hebben wij ook nog een handboek en daar ga ik morgen in kijken.

In principe is de WG verantwoordelijk voor een eventueel teveel aan opgenomen vakantiedagen, maar aangezien het gaat om een ingeplande vakantie die nog niet geweest is zou ik het van jouw kant wel fair vinden als je die dagen compenseert (dus laat verrekenen met je loon). Wat de regels hieromtrent zijn weet ik niet, ik denk dat het gewoon dezelfde regels zijn die normaal gelden omtrent verlof: dus na goedkeuring mag het verlof alleen ivm zwaarwegende bedrijfsbelangen ingetrokken worden (dacht ik).
Alle reacties Link kopieren
In dit geval zouden deze dagen hier zeker als onbetaald worden beschouwd.
Vakantie goedkeuren is heel iets anders dan deze dagen ook doorbetalen.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
17-04-2018 21:45
Goh, weer wat geleerd.
Best raar. Hoezo is het alleen het risico van de werkgever? De werknemer is zelf toch ook verantwoordelijk zou je zeggen?
Deze wettelijke bepalingen rondom het hele arbeidsovereenkomstenrecht zijn allemaal geschreven met de gedachte dat de “zwakkere” partij, de werknemer, moet worden beschermd. Vandaar dat dit zo geregeld is.
Wish you were beer
Alle reacties Link kopieren
Robinson schreef:
17-04-2018 21:49
Het gaat om 2 weken verlof in januari, en 4 weken verlof in mei (die laatste was al goedgekeurd in december meen ik).
Kan de werkgever nu vragen van mij om te gaan werken aangezien ik eigenlijk helemaal geen recht heb op dit verlof?
In mijn contract staat hierover niks, echter hebben wij ook nog een handboek en daar ga ik morgen in kijken.
De werkgever hoeft de werknemer geen vrij te geven als deze geen vakantiedagen meer heeft openstaan.

Geen idee hoe dat zit als het al goedgekeurd is. Heb je die goedkeuring zwart op wit?
Heel netjes vind ik dat trouwens niet van je.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven