Geld & Recht alle pijlers

vaste lasten versus netto inkomen

18-04-2018 11:59 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij staan op het punt om een voorlopig koopcontract te tekenen, maar ik krijg wat last van koudwatervrees :-$ .
Op dit moment wonen wij erg goedkoop in het startersappartement van mijn man. We gaan verhuizen naar een eengezinwoning.

Wat vinden jullie van de verdeling vaste lasten/netto-inkomen:

Over een aantal jaar willen we aan kinderen beginnen en hoeven dan niet op uren in te leveren, aangezien we al 36 en 32 uur werken. Is de verhouding netto inkomen/vaste lasten dan verantwoord?
anoniem_363975 wijzigde dit bericht op 18-04-2018 15:17
24.15% gewijzigd
Laat ik het zo zeggen: het bedrag dat jullie overhouden is meer dan wat wij aan salaris binnenkrijgen, en daar moeten de vaste lasten nog af, en dan hebben we het ook nog best riant in mijn ogen. Dus ik denk dat je koudwatervrees onterecht is.
Alle reacties Link kopieren
Als dat niet kan kan niemand kopen je houdt per maand 3500 euro over voor je boodschappen kleding vakanties onderhoud etc en dan heb je nog bijna 15000 per jaar extra...
Alle reacties Link kopieren
lijkt me prima te doen
Alle reacties Link kopieren
Hoe hoog wordt de hypotheek per maand?
Alle reacties Link kopieren
Ehm. Dus voor “leven” hebben jullie NETTO 4.708,33 per maand te besteden. Dat lijkt me toch wel een enorme opgave hoor, en dan willen jullie ook nog kinderen? Nee, niet verantwoord. Hoe kan je zelfs maar denken dat te leven valt van nog geen 5.000,- voor uitsluitend variabele kosten.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
ghostly41 schreef:
18-04-2018 12:04
Hoe hoog wordt de hypotheek per maand?
Wat mis je aan info uit de OP?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Jouw vaste lasten zijn hoger dan ons maandinkomen (netto....)

Maar qua verhouding; onze vaste lasten+boodschappen zijn ongeveer de helft van ons inkomen, en bij jullie zal dat dus iets meer zijn, maar dat zou je dus wel moeten kunnen redden, zonder meer gegevens te hebben.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
18-04-2018 12:06
Wat mis je aan info uit de OP?
Ik vind de vaste lasten nogal hoog... wij wonen in een vrij prijzig huis en ik kom lang niet aan dat soort bedragen.
Alle reacties Link kopieren
Zonder HRA zijn het geen netto lasten en boodschappen zijn sowieso geen vaste maar variabele lasten.

Verder kun je van wat je overhoudt per maand zo ongeveer een heel bijstandsgezin erbij onderhouden dus ik snap de vraag niet.
Als je minder aan wonen wilt uitgeven zou ik niet in Wassenaar gaan wonen.
merano wijzigde dit bericht op 18-04-2018 13:28
10.78% gewijzigd
óu sont les neiges d'antan

ghostly41 schreef:
18-04-2018 12:09
Ik vind de vaste lasten nogal hoog... wij wonen in een vrij prijzig huis en ik kom lang niet aan dat soort bedragen.
HRA van 4500 vind ik ook iets hoog klinken met de huidige rentestanden voor een eensgezinswoning, maar kijkend naar de nick zal het niet om een tussenwoning van 2,5 ton gaan...
Alle reacties Link kopieren
ghostly41 schreef:
18-04-2018 12:09
Ik vind de vaste lasten nogal hoog... wij wonen in een vrij prijzig huis en ik kom lang niet aan dat soort bedragen.
ze noemt wellicht alle vasten lasten?
Ook verzekeringen, reiskosten, gas, water, elektra, internet, heffingen etc.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
18-04-2018 12:11
ze noemt wellicht alle vasten lasten?
Ook verzekeringen, reiskosten, gas, water, elektra, internet, heffingen etc.
Welke vaste lasten het ook zijn, de aflossing en bruto-rente zal er zeker bij zitten. Van het resterende netto-inkomen valt riant te leven. Als ze meer lasten onder de vaste lasten heeft gezet, wordt dat alleen maar rianter.

Ik verbaas me eerlijk gezegd over het feit dat twee mensen samen zo goed kunnen verdienen en tegelijk zo niet in staat zijn een goed beeld van hun financiën te vormen.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Het hangt heel erg af van je levensstijl. Normaal gesproken zou het moeten kunnen.

Maar zijn jullie gewend om meerdere keren per jaar duur op vakantie te gaan, elke 2 jaar een gloed nieuwe BMW, veel uit eten in een sterrenrestaurant, dan kan het lastig worden.

Hoeveel houden jullie nu over per maand? En kan je daar de extra woonlasten (inlc. extra GWL, belasting, onderhoud, verzekeringen, etc) van betalen
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Je weet toch zo of het verantwoord is? Je weet wat je nu uitgeeft en wat je straks uitgeeft. Dat verschil hou je nu over (sparen) of geef je uit. Ben je bereid minder te sparen of minder uit te geven?

Dat je prima kán leven van 4.700 euro lijkt me wel duidelijk, er zijn genoeg gezinnen die het met minder moeten doen. De vraag is of het voor jullie genoeg is.
Tja, wonen en kinderen opvoeden in Wassenaar is duur :lol:
Alle reacties Link kopieren
Wat je vrij te besteden hebt is meer dan menig gezin per maand binnenkrijgt en daar alles van moet betalen. Ik zou niet
weten waarom jullie niet rond zouden komen.
Waarom maak je het zo ingewikkeld. Als je je zorgen maakt over of je je leven wel kunt financieren met een inkomen van 7.000 euro netto, dan koop je een huis van een paar ton minder. Opgelost.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
18-04-2018 12:15

Ik verbaas me eerlijk gezegd over het feit dat twee mensen samen zo goed kunnen verdienen en tegelijk zo niet in staat zijn een goed beeld van hun financiën te vormen.
en het zich pas afvragen, als de handtekeningen gezet gaan worden
JollyRider schreef:
18-04-2018 12:15
Welke vaste lasten het ook zijn, de aflossing en bruto-rente zal er zeker bij zitten. Van het resterende netto-inkomen valt riant te leven. Als ze meer lasten onder de vaste lasten heeft gezet, wordt dat alleen maar rianter.

Ik verbaas me eerlijk gezegd over het feit dat twee mensen samen zo goed kunnen verdienen en tegelijk zo niet in staat zijn een goed beeld van hun financiën te vormen.
Ik ook. Je mag toch wel enig inschattings- en oplossend vermogen verwachten, voor dat salaris.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
18-04-2018 12:23
en het zich pas afvragen, als de handtekeningen gezet gaan worden
Ja mooi he? We leven dus in een land waar zoveel naïviteit niet inde weg staat dat je een meer dan riant inkomen verdient in niet eens een volle werkweek. Ik :heart: Nederland
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
made@kate schreef:
18-04-2018 12:23
Je mag toch wel enig inschattings- en oplossend vermogen verwachten, voor dat salaris.
het geld kan uit prostitutie komen natuurlijk. Ze zijn misschien niet allebei registeraccountant
Alle reacties Link kopieren
Het kan, word wel knibbelen..... *sarcasmemodus uit*
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
We weten prima wat er in gaat en uit gaat. Maar we hebben nog geen kinderen en we kunnen total niet inschatten welke impact dat gaat hebben
anoniem_363975 wijzigde dit bericht op 18-04-2018 15:26
53.36% gewijzigd
Om ff een voorbeeld te noemen, hier totale inkomsten 5200 (incl maandelijkse teruggave en kinderopvangtoeslag), vaste lasten ongeveer 3500 (ongeveer omdat dit inclusief begroting boodschappen en sparen is).

Dus ja, dat kan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven