Geld & Recht alle pijlers

Baan vooruitzichten informatiekunde / kunstmatige intelligen

19-04-2018 16:13 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey Viva'ers,

Over een paar maanden wil ik informatiekunde of kunstmatige intelligentie gaan studeren aan de universiteit Utrecht, beide studies lijken me erg leuk. Heeft iemand hier enig idee hoe de baankansen zijn voor afgestudeerden informatiekunde / kunstmatige intelligentie en eventueel wat voor startsalaris je kan verwachten (in de toekomst)? Bij welke studie zal de baankansen beter liggen?

Bedankt voor de hulp!
Alle reacties Link kopieren
Van een artikel uit 2016:
"Beste kansen met deze studies
Wil je wél meteen een lekker salaris verdienen na je afstuderen, dan sta je er het beste voor met een diploma in de tandheelkunde (bruto maandsalaris 5330 euro), international business (3260 euro), geneeskunde (3140), informatiekunde (2990 euro), fiscaal en notarieel recht (2970 euro) en kunstmatige intelligentie (2960)"
https://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/o ... ze-studies
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Ik denk dat beide studies goede baankansen geeft en vooral kunstmatige intelligentie lijkt echt de toekomst als ik naar de ontwikkeling van zelfrijdende auto's enzo kijk.
Alle reacties Link kopieren
Mijn info is op basis van 15 jaar geleden toen ik zelf studeerde, maar toen werd informatiekunde (in Utrecht trouwens) eigenlijk beschouwd als 'net niks', als in net geen informatica, het waren de studenten die een andere betastudie niet aankonden. Ik weet niet of het nog zo is, maar het kan geen kwaad om dat even na te gaan.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een aantal jaar geleden kunstmatige intelligentie gestudeerd. Kunstmatige intelligentie is een hele brede studie waar je nog veel kanten mee opkunt. Ik heb zowel de bachelor als master kunstmatige intelligentie gedaan, maar achteraf zou ik de master wat specifieker gedaan hebben.

Qua baankansen in de robotica/zelfrijdende auto's vond ik het tegen vallen. Dit is voornamelijk in de research (phd) richting. Mocht je echt de robotica kant opwillen zou je ook naar de opleiding werktuigbouwkunde kunnen kijken.

Verder kun je de cognitieve richting opgaan, maar dit is ook voornamelijk research(phd).

Waar wel veel werk in is is data science. Dit doe ik zelf nu ook, maar het merendeel van mijn collega's heeft de opleiding econometrie gedaan.

Ook kun je met kunstmatige intelligentie ook zeker richting de software engineering kant.

Qua startsalaris zou ik denken aan 2500 a 3000
Alle reacties Link kopieren
De meeste banen die er nu zijn, bestonden er 10 jaar geleden nog niet. Dus echt niemand kan je vertellen wat de baangarantie is en helemaal niet wat het salaris zal zijn.

Behalve dat er op dit moment redelijk veel vraag is naar KI en informatiekunde en dat de maatschappij steeds digitaler wordt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
En de hier genoemde International business.... Wordt het bedrijfsleven nu mee overspoeld!
Bakken vol stagiairs en afstudeerders krijgen we aangeboden.
Dus wat een paar jaar terug benoemd werd, kan binnen de kortste tijd volkomen overspannen raken
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden! Als er meer mensen zijn die wat willen toevoegen dan hoor ik dat natuurlijk graag!
Alle reacties Link kopieren
Vooruitzichten zijn heel erg goed voor beide studies. Tweedejaarsstudenten worden al regelmatig door headhunters benaderd. Welke studie te kiezen, kun je daarom maar beter af laten hangen van je eigen voorkeur en eventueel de vakkenpakketten/ mogelijke studierichtingen (even nagaan).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven