Geld & Recht alle pijlers

CAO verlopen en nu?

20-04-2018 20:29 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit valt eigenlijk zowel onder werk als onder geld en recht. Het CAO is verlopen en aangezien de vakbond er niet uit komt is er nog geen zicht op vernieuwing. Het salaristabel stamt dan ook uit 2013. Is het raar om je werkgever te vragen om een procentuele verhoging en dan niet alleen voor mij maar voor iedereen die er werkt, ik zou het natuurlijk wel in een persoonlijk gesprek aankaarten. Vooral nu veel branches weer beter gaan en ik veel hoor over verhogingen om me heen. Het bedrijf loopt verder goed maar ze volgen in principe het cao. In tredes ga ik gelukkig wel om hoog, maar het kan me voorstellen dat er voor mensen bovenaan al een tijd ook geen verhoging meer is geweest.
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat is raar. Je werkt in een branche waarin hierover centraal afspraken worden gemaakt en dat betekent dus ook dat er geen individuele afspraken worden gemaakt. Zodra er alsnog een nieuw CAO-akkoord is, zal de dan overeengekomen loonsverhoging alsnog worden toegepast. Afhankelijk van de afspraken, wordt dan dan vaak met terugwerkende kracht of met een hoger percentage gecorrigeerd, om de opgelopen “achterstand” te compenseren.
Alle reacties Link kopieren
Het is trouwens “de CAO” en “de salaristabel”, en in beide gevallen dus niet “het”.
Wat Nummer*Zoveel zegt. Beide posts.
Wij zitten nu ook zonder geldige CAO. Vorig jaar als noodoplossing 1% erbij gekregen, na een paar jaar 0. De bonden eisen nu 3,5% maar dat gaan we waarschijnlijk niet krijgen.
Is er ook geen inflatiecorrectie geweest? Dat zou wel heel vreemd zijn.
SimpeleZiel schreef:
20-04-2018 22:26
Is er ook geen inflatiecorrectie geweest? Dat zou wel heel vreemd zijn.

Nee hoor.
Tr0tter schreef:
20-04-2018 22:32
Nee hoor.
Dus dan heb je effectief elk jaar minder salaris.. lekker dan!
Hier 3 jaar zonder geldige cao gezeten. Deze is er nu doorheen. Deels met terugwerkende kracht en een deel juli en deel januari.

Ik vind het gek hier bij je werkgever om te vragen zeker voor het hele bedrijf. Straks is er een nieuwe cao en dan zit hij aan zijn eigen afspraken vast. Ik denk ook niet dat ze daar in mee zullen gaan.
Tess1981 schreef:
21-04-2018 10:44
Hier 3 jaar zonder geldige cao gezeten. Deze is er nu doorheen. Deels met terugwerkende kracht en een deel juli en deel januari.

Ik vind het gek hier bij je werkgever om te vragen zeker voor het hele bedrijf. Straks is er een nieuwe cao en dan zit hij aan zijn eigen afspraken vast. Ik denk ook niet dat ze daar in mee zullen gaan.
Ik word er wel een beetje jaloers van als ik die verhalen hoor, verhogingen van 5-8% zijn heel normaal. Bij ons vindt de werkgever 3,5% al een onrealistische vraag, terwijl die 1% van vorig jaar al minder was dan de pensioenverhoging. Vooralsnog gebeurt er weinig. Wij zijn dan ook niet zo van het staken.
Misschien via de vakbonden of OR proberen meer druk te zetten?
Alle reacties Link kopieren
SimpeleZiel schreef:
21-04-2018 11:03
Misschien via de vakbonden of OR proberen meer druk te zetten?
De vakorganisaties zijn al in gesprek met de werkgever, dus daar hoeft TO geen druk op te zetten. En de OR is geen gesprekspartner als de vakorganisaties aan tafel zitten.
Alle reacties Link kopieren
SimpeleZiel schreef:
20-04-2018 22:26
Is er ook geen inflatiecorrectie geweest? Dat zou wel heel vreemd zijn.
In Belgie zou dat raar zijn geweest (daar is het wettelijk verplicht). In Nederland is het niet vreemd.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
21-04-2018 11:01
Ik word er wel een beetje jaloers van als ik die verhalen hoor, verhogingen van 5-8% zijn heel normaal. Bij ons vindt de werkgever 3,5% al een onrealistische vraag, terwijl die 1% van vorig jaar al minder was dan de pensioenverhoging. Vooralsnog gebeurt er weinig. Wij zijn dan ook niet zo van het staken.
Verhogingen van 5...8% zijn niet normaal. Dat zijn echt de uitzonderingen. Het gaat weliswaar beter op de arbeidsmarkt maar er zijn maar weinig bedrijven die zich zomaar 8% hogere loonkosten kunnen veroorloven. Daarnaast is staken een vrij kinderachtige manier om je zin te krijgen, dus goed dat zoiets bij jullie niet zo leeft.
Sara9876 schreef:
21-04-2018 15:01
Verhogingen van 5...8% zijn niet normaal. Dat zijn echt de uitzonderingen. Het gaat weliswaar beter op de arbeidsmarkt maar er zijn maar weinig bedrijven die zich zomaar 8% hogere loonkosten kunnen veroorloven. Daarnaast is staken een vrij kinderachtige manier om je zin te krijgen, dus goed dat zoiets bij jullie niet zo leeft.
Ik ben zelf geen voorstander van staken maar het is een wettelijk recht. Volgens mij krijgen stakende branches ook eerder hun zin (onderwijs, NS, schoonmaak).
Ik heb collega’s die al 20 jaar op hun maximum zitten en die hun besteedbaar inkomen jaarlijks zien afnemen.
Nummer*Zoveel schreef:
21-04-2018 12:01
De vakorganisaties zijn al in gesprek met de werkgever, dus daar hoeft TO geen druk op te zetten. En de OR is geen gesprekspartner als de vakorganisaties aan tafel zitten.
Bij onze cao onderhandelingen zit de OR wel aan tafel hoor, samen met de vakbonden. En wij hebben wel jaarlijks inflatiecorrectie. Ik dacht dat dat normaal was, maar blijkbaar heb ik er erg veel geluk mee!

Druk zetten was niet het goede woord, excuus. Maar bij je vakbond of de OR aankloppen om te horen hoe de onderhandelingen gaan, geeft misschien wel meer info voor TO waar ze wat mee kan.
Alle reacties Link kopieren
In de CAO staat in de regel wel hoe salarissen worden verhoogd. Dus dat de tabel uit 2013 stamt en sindsdien niet is gecorrigeerd voor bijvoorbeeld inflatie is erg uitzonderlijk.

Het staat een bedrijf vrij om in positieve zin af te wijken van de CAO. Dus je kunt met je werkgever wel degelijk afspraken maken. Je werkgever kan wel verwijzen naar de CAO en aangeven dat hij de onderhandelingen afwacht.

In principe blijft een CAO gelden als hij verlopen is. Soms wordt een voorlopig akkoord gesloten.

Het hele concept CAO is m.i. een nogal achterhaald concept omdat het wordt uitonderhandeld door een minimale vertegenwoordiging van de werknemers. Vroeger was bijna iedereen lid van een vakbond, tegenwoordig een klein percentage en vaak ook vooral oudere werknemers. Dat betekent dat in de CAO vaak salarisverhoging wordt opgeofferd voor bijvoorbeeld vakantiedagen voor oudere werknemers etc.
MinkeDeWit schreef:
21-04-2018 11:01
Ik word er wel een beetje jaloers van als ik die verhalen hoor, verhogingen van 5-8% zijn heel normaal. Bij ons vindt de werkgever 3,5% al een onrealistische vraag, terwijl die 1% van vorig jaar al minder was dan de pensioenverhoging. Vooralsnog gebeurt er weinig. Wij zijn dan ook niet zo van het staken.
Wie zegt dat het om 5-8% gaat en dat hiervoor gestaakt is?
Alle reacties Link kopieren
SimpeleZiel schreef:
21-04-2018 16:27
Bij onze cao onderhandelingen zit de OR wel aan tafel hoor, samen met de vakbonden. En wij hebben wel jaarlijks inflatiecorrectie. Ik dacht dat dat normaal was, maar blijkbaar heb ik er erg veel geluk mee!

Druk zetten was niet het goede woord, excuus. Maar bij je vakbond of de OR aankloppen om te horen hoe de onderhandelingen gaan, geeft misschien wel meer info voor TO waar ze wat mee kan.
De OR zit dan vermoedelijk als aanhoorder en/of klankbord aan tafel, want formeel heeft een OR geen stem in salarisonderhandelingen wanneer de vakorganisaties daarbij betrokken zijn. De OR is wel gesprekspartner voor de uitvoeringsregeling (wat gaat over hoe de werkgever de afspraken praktisch gezien naleeft).

Een inflatiecorrectie is inderdaad niet verplicht en wordt ook steeds minder toegepast, met name omdat het geen rekening houdt met andere relevante omstandigheden, zoals bijvoorbeeld de financiële situatie en de concurrentiepositie van de werkgever. Stel bijv dat het slecht gaat en er mensen uit moeten, dan is het best gek om de rest evengoed meer geld te geven.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
21-04-2018 17:40
Het staat een bedrijf vrij om in positieve zin af te wijken van de CAO. Dus je kunt met je werkgever wel degelijk afspraken maken.

Ik loop al vrij lang mee en ik moet de eerste werkgever nog tegenkomen die positief op zo’n verzoek reageert.

Het hele concept CAO is m.i. een nogal achterhaald concept omdat het wordt uitonderhandeld door een minimale vertegenwoordiging van de werknemers. Vroeger was bijna iedereen lid van een vakbond, tegenwoordig een klein percentage en vaak ook vooral oudere werknemers. Dat betekent dat in de CAO vaak salarisverhoging wordt opgeofferd voor bijvoorbeeld vakantiedagen voor oudere werknemers etc.

Dat ben ik helemaal met je eens.
Alle reacties Link kopieren
Positief afwijken is vooral relevant in bedrijfstakken. Positief afwijken van je eigen ondernemingscao is raar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven