Geld & Recht alle pijlers

Huurtoeslag als ondernemer

22-04-2018 04:46 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,
Een tijdje geleden kreeg ik een brief van de belastingdienst dat ik geen recht zou hebben op huurtoeslag omdat ik ondernemer zou zijn.
Ik heb zeker niet te veel inkomsten om niet in aanmerking te komen.
De belastingdienst is nu aan het terugvorderen over 2015, 2016 en 2017 omdat ik ondernemer ben!!!
Ik kon het in de tijd dat ik deze brief ontving idd lezen op de website van de belastingdienst, dat je niet in aanmerking komt voor huurtoeslag als ondernemer.
Nu, april 2018, vind ik daar 0 informatie over op hun site...
weet iemand hier meer?
Alle reacties Link kopieren
Dat heeft niks te maken met of je ondernemer bent of niet. Heb je de briefwel goed gelezen/begrepen?
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je op de site toeslagen.nl kijkt kun je duidelijk zien aan welke voorwaarden je moet voeldoen. Ondernemerschap staat daar los van..
Alle reacties Link kopieren
Wat staat er letterlijk in de brief?
Heb je al gebeld met de belastingtelefoon?
Mijn ervaring bij de belastingdienst is dat ze veel informatie ofwel niet op hun site zetten, ofwel de informatie plotsklaps veranderen zonder duidelijk bericht dat de wetgeving aangepast is (in mijn geval ging het om de voorlopige aanslag van het komende jaar).
Alle reacties Link kopieren
Huurtoeslag wordt gebaseerd op je totale jaarinkomen. Hoe je dat inkomen hebt verdient ( zzp, loondienst) maakt echt niet uit.
Alle reacties Link kopieren
Fragolisa schreef:
22-04-2018 05:05
Heb je al gebeld met de belastingtelefoon?
Mijn ervaring bij de belastingdienst is dat ze veel informatie ofwel niet op hun site zetten, ofwel de informatie plotsklaps veranderen zonder duidelijk bericht dat de wetgeving aangepast is (in mijn geval ging het om de voorlopige aanslag van het komende jaar).
Ja de belastingdienst wijzigt lukraak hun voorwaarden. Bandieten zijn het!
Alle reacties Link kopieren
lucky82 schreef:
22-04-2018 05:32
Ja de belastingdienst wijzigt lukraak hun voorwaarden en daarmee de nederlandse wetgeving. Bandieten zijn het!
lucky82 schreef:
22-04-2018 05:07
Huurtoeslag wordt gebaseerd op je totale jaarinkomen. Hoe je dat inkomen hebt verdient ( zzp, loondienst) maakt echt niet uit.
Dit dus
Alle reacties Link kopieren
Neem ook contact op met je accountant (ik neem ff aan dat je die hebt). En natuurlijk met de Belastingdienst zelf.

Het gaat wel om jouw woonadres? Staat jouw onderneming ook op dit adres ingeschreven? Ik zeg niet dat dit de reden is, want zo erg heb ik me er niet in verdiept, maar volgens mij konden wij in 2015 huurtoeslag krijgen, omdat de onderneming van mijn man minder dan 25% van onze woning in beslag nam. Uiteindelijk toen niets mee gedaan, omdat ons gezamenlijk inkomen wss fors omhoog zou gaan. In overleg met onze accountant hebben we toen alle toeslagen stopgezet en heeft zij bij de jaarafsluiting gekeken of we toen nog ergens recht op hadden. Misschien kan jouw accountant met je meekijken?
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Alle reacties Link kopieren
Hier staat wat over geschreven:

https://www.businessinsider.nl/kantoor- ... ls-575781/

Verder kan jouw accountant je goed informeren.
Gaat het wel om een woonadres? Want voor het huren van een kantoor- of bedrijfsruimte kun je natuurlijk geen huurtoeslag krijgen.
Wat als je in je huurwoning een ruimte als bedrijfsruimte heb zitten en daar aftrek voor opvoert bij je bedrijfsaangifte?
Nee, over de vraag die TO stelt heb ik geen antwoord, lijkt me erg onwaarschijnlijk. Zelf kreeg ik destijds wel huurtoeslag terwijl ik ondernemer was.

Het was zelfs zo dat als ik in dat jaar heel veel verdiende en daarmee boven mijn spaargeld-grens zou komen dan kon ik toch huurtoeslag krijgen, als ik mijn zakelijke inkomsten maar op een zakelijke rekening had staan. (Je zakelijk vermogen wat je in dat jaar hebt opgebouwd word pas echt van jou nadat je belasting aangifte hebt gedaan, daarna kan je het overhevelen naar je privé-rekening)

Huurtoeslag en een eigen onderneming hebben kan dus prima, volgens mij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven