Geld & Recht alle pijlers

Geld lenen aan een vriend

22-04-2018 19:44 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal.

Ik heb een goede vriend met een goedlopend bedrijf. Hij heeft mij vandaag gevraagd of ik geld zou willen investeren in zijn bedrijf, om het verder te ontwikkelen. Het gaat om 15000 euro, maar dat hoeft niet perse van 1 persoon te komen.
Hij zou me dit bedrag binnen een jaar willen terugbetalen.
Of ik dit graag wil doen en of ik hem/zijn bedrijf genoeg vertrouw om dit te doen, heb ik geen tips over nodig.
Hij wil me graag rente over het bedrag betalen. Omdat ik zelf geen flauw idee heb wat normaal is, en ik graag voorbereid in gesprek wil gaan, wil ik jullie graag vragen wat jullie een normaal bedrag aan rente zouden vinden.

Dank je wel, en groetjes,

Beatrix
4%
Nee.

En je hebt geen flauw idee dus dan al helemaal niet.

Maar nee gewoon niet doen. Nooit.
De bank leent hem het geld niet. Dat zou een aardige indicator moeten zijn voor jouw keuze om al of niet te investeren.
10 %
Amant schreef:
22-04-2018 19:48
De bank leent hem het geld niet. Dat zou een aardige indicator moeten zijn voor jouw keuze om al of niet te investeren.
Precies. Maar dat mag je niet zeggen lees ik net.
3% kan ook
0,3%
20% lekker cashen
Geld lenen aan vrienden of familie is zelden een goed idee. In het slechtste geval ben je je geld én je vriendschap kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Amant schreef:
22-04-2018 19:48
De bank leent hem het geld niet. Dat zou een aardige indicator moeten zijn voor jouw keuze om al of niet te investeren.
Dit dus.
Ik kan geen advies geven zonder meer info over de situatie en zou het zelf alleen doen als ik geld "over" heb.
Het % is afhankelijk van het risico, geloof je echt in het product of niet? Is er een onderpand of kan hij op een andere manier garant staan? Wat spreek je af als zijn plannen niet gaan als bedacht? Laat je alles zwart op wit goed vastleggen? Wat betekent het voor jullie vriendschap als het niet goed verloopt?

Zelf zou ik het absoluut niet doen maar doe je het wel denk dan goed over bovenstaande zaken na.
Komt hij bij jou lenen omdat de bank hem niet kredietwaardig genoeg vindt? Dat hoeft overigens geen probleem te zijn, banken zijn nogal behoudend. De belastingdienst wil dat je voor onderhandse zakelijke leningen een zelfde rentepercentage hanteert als banken doen, evt met opslag vanwege de lage kredietwaardigheid.
Als hij bij de bank geen lening van slechts 15000 kan krijgen liegt ie dat ie barst over hoe goed zn bedrijf loopt.
Zou er mn vingers niet aan branden.
7% rente.

En inderdaad, tips over 'wat als hij niet terugbetaald' hebben geen zin, het is kennelijk een vrij kansloos plan (want de bank ziet er niets in zoals al gezegd) dus je moet het alleen geven als schenking en aangenaam verrast zijn als je toch nog iets of zelfs het hele bedrag + rente terugkrijgt, dán kan er niets misgaan.

O ja, en alleen als je het makkelijk kan missen ook als alles wat kapot kan in je huis plus je auto kapot gaat, je zonder werk komt te zitten en en er dan nog steeds echt geen seconde spijt van zou hebben.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Alleen lenen als je het kunt missen.
En zakelijk regelen, waterdicht timmeren.
Omdat je zijn vriendschap belangrijk vind.
Als hij echt zo eerlijk en betrouwbaar is dan kan jullie financieel adviseur jullie daar vast over informeren tijdens het opstellen van de akte, toch?
Alle reacties Link kopieren
Is het nou een lening of een investering?
In geval van lening zou ik, als het een vriend is, 4% wel reëel vinden. Maar zelf zou ik hier nooit aan beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Met vrienden en familie moet je wandelen en niet handelen.
Alle reacties Link kopieren
Nee.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Je verliest je geld, je vriend en je rust.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Wie zegt dat hij het eerst een bank heeft gevraagd?

Wat een beperkende gedachte dat geld alleen van banken zou kunnen komen. Crowdfunding is booming. Ik heb zelf ook wel eens ingelegd (was wel een lager bedrag). TO ik zou eens op crowdfunding sites kijken wat daar gangbaar is.
Alle reacties Link kopieren
Waar in de OP staat dat de bank geen lening wil geven?

5% lijkt me wel redelijk voor een vriendenlening.
I wanna live my life with the volume full!
elein schreef:
22-04-2018 20:27
Wie zegt dat hij het eerst een bank heeft gevraagd?

Wat een beperkende gedachte dat geld alleen van banken zou kunnen komen. Crowdfunding is booming. Ik heb zelf ook wel eens ingelegd (was wel een lager bedrag). TO ik zou eens op crowdfunding sites kijken wat daar gangbaar is.
Toch niet voor 'n bedrijf wat winst maakt?

Ook al timmer je die lening dicht, als die gast failliet gaat kun je naar je centen fluiten, ook al reken je jezelf rijk door 'n hoge rente te rekenen.
Eidde schreef:
22-04-2018 20:28
Waar in de OP staat dat de bank geen lening wil geven?
Dan kan TO hem toch gewoon alsnog naar de bank verwijzen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven