Geld & Recht alle pijlers

Lening met een hoofdinkomen uit pgb

24-04-2018 10:05 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

ik en mijn partner lopen al een hele tijd met een probleem rond en wij hopen dat jullie ons daarmee verder zouden kunnen helpen

Mijn partner is door een ongeluk3 jaar geleden invalide geworden en Ontvangt dus een wia uitkering (1200euro per maand).
Ik ben gestopt met werken 3 jaar geleden om voor hem te zorgen, hiervoor word ik uit zijn pgb betaald (afgerond 2000 euro per maand).

Wij hebben dus een goede maandelijkse inkomen met vastigheid (wij hebben samen een contract voor onbepaalde tijd ), nou is het probleem dat bij heel veel kredietverstrekkers wij niet in aanmerking komen voor een lening (doorlopende krediet/Persoonlijke lening) omdat zij de PGB (ons hoofdinkomen) niet meetellen als inkomen, en met een salaris van 1200 euro verdien je te weinig voor enig form van krediet.

Heeft iemand hier advies over? kent iemand een kredietverstrekker met "soepelere"acceptatie eisen? of een andere weg die we kunnen begaan?
Waarom wil je geld lenen?
Alle reacties Link kopieren
De vraag is vooral waar je een geldlening voor nodig hebt?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het belangrijk is waar die lening voor dient. Is het voor een aanpassing in het huis, dan kun je misschien eens bij de gemeente langsgaan (kredietbank).

Is het voor een vakantie, dan wordt het lastiger. Maar is het omdat die vakantie aangepast moet worden, dan zijn daar vast wel instanties voor.

Is het voor een auto, dan denk ik dat jullie moeten gaan sparen. Maar is het voor de aanpassing aan zo´n auto, dan gok ik ook weer op de gemeente.

Ik ben niet zo thuis in dat wereldje, maar er zijn wel mogelijkheden als het echt nodig is. Is het niet echt nodig, omdat je bijvoorbeeld een nieuwe tv wilt, dan zullen jullie op het vakantiegeld moeten wachten. Of de familie langsgaan.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Waar hebben jullie dat geld voor nodig? Een krediet om een schuld af te betalen/aan te gaan of voor een hypotheek of iets dergelijks? Ga eens met een onafhankelijke hypotheekadviseur praten.

Het lijkt mij nogal een risico om als bank geld aan jullie te lenen. De regels rondom een PGB kunnen iedere zoveel jaar veranderen terwijl je dertig jaar over een hypotheek kan doen. In de tussentijd kan het misschien wel zo zijn dat het (niet) kunnen werken van je man heel anders ingeschat wordt en hij bijvoorbeeld geen of minder WIA krijgt, of dat er aan het PGB gesleuteld wordt waardoor jij nog maar de helft krijgt.
Als jullie uit elkaar gaan, is de kans klein dat een van jullie nog ruimte over houdt om die lening af te betalen.
Als je een goed maandelijks inkomen hebt kun je beter sparen voor wat je wil dan een lening aangaan. Ongeacht het doel.
Alle reacties Link kopieren
Het is voor de aanschaf van een auto waarvoor wij dus het geld op korte termijn nodig hebben dus vandaar dat sparen voor ons een lastige optie is
Alle reacties Link kopieren
Als het niet om een hypotheek afsluiten gaat maar om een persoonlijke lening vraag ik me af wat zo urgent nodig is dat je er een lening voor wil afsluiten en niet er eerst voor gaat sparen. Met een inkomen van €3200 moet je toch wel geld opzij kunnen leggen?
dennis08 schreef:
24-04-2018 10:20
Het is voor de aanschaf van een auto waarvoor wij dus het geld op korte termijn nodig hebben dus vandaar dat sparen voor ons een lastige optie is
Je hebt voor 1000-1500 euro een redelijke 2ehands auto als je goed zoekt.
Is er niet iemand binnen familie die je dat kan lenen?
Alle reacties Link kopieren
dennis08 schreef:
24-04-2018 10:20
Het is voor de aanschaf van een auto waarvoor wij dus het geld op korte termijn nodig hebben dus vandaar dat sparen voor ons een lastige optie is
Wat maakt dat die auto op korte termijn nodig is?
Ik vind leasen niks maar als je bijvoorbeeld 200 euro per maand kan aflossen op een lening kan je ook een kleine auto leasen. Je hebt dan na 4 jaar wel geen auto maar als de auto echt nodig is, is dat misschien een optie?

Heb je er ook geen omkijken na en geen kosten aan onderhoud, verzekeringen en wegenbelasting en anwb ect.
Alle reacties Link kopieren
Van een auto weet je dat die een keer aan vervanging toe is en leg je daar geld voor opzij. Net zoals voor een wasmachine of koelkast oid. Met jullie inkomen kun je toch wel een buffertje opbouwen?
Alle reacties Link kopieren
Discover schreef:
24-04-2018 10:23
Wat maakt dat die auto op korte termijn nodig is?
omdat mijn partner gehandicapt is gaat fietsen dus moeilijk
Alle reacties Link kopieren
Als sparen lastig is, kun je dan wel de aflossing van de lening betalen? En alle bijkomende kosten van een auto?
Je krijgt volgende maand vakantiegeld van de Wia, bij 1200 euro is dat zeker 800-900 euro netto.

Als je dan een beetje bijspaart of een beetje leent van familie ofzo aankomende maanden moet een 2ehandsje toch lukken?
Alle reacties Link kopieren
Sorry maar ik heb hier echt zo mijn gedachtes over. Daar is pgb niet voor bedoelt! Dacht dat dat niet meer mocht trouwens. Je bent toch zijn partner, niet zijn verpleegster! Straks krijgen mensen ook nog geld om hun huis schoon te maken oid.
Ik vind het nogal een loon om thuis te zitten. En je krijgt vast ook nog thuiszorg voor je partner?
Zo'n inkomen en dan ook nog willen lenen... Tja. Van mij mag de controle van de pgb echt nog veel strenger.
Dahlia74 schreef:
24-04-2018 10:28
Als sparen lastig is, kun je dan wel de aflossing van de lening betalen? En alle bijkomende kosten van een auto?
En dit.
Als je €3200,00 netto per maand binnenkrijgt dan moet je daar toch makkelijk van kunnen sparen?

Hebben jullie een aangepaste auto nodig of dat niet?
Alle reacties Link kopieren
dennis08 schreef:
24-04-2018 10:27
omdat mijn partner gehandicapt is gaat fietsen dus moeilijk
Maar in je OP staat dat dit niet gisteren gebeurd is. De huidige is aan vervanging toe begrijp ik?
Je zou denken van wel he? Wij hebben 2 ( oudere 2e hands) auto's en 2 kinderen, koophuis en gaan wel eens op vakantie en redden het met minder netto. En sparen ook nog.
Alle reacties Link kopieren
Lucifermiauww schreef:
24-04-2018 10:25
Ik vind leasen niks maar als je bijvoorbeeld 200 euro per maand kan aflossen op een lening kan je ook een kleine auto leasen. Je hebt dan na 4 jaar wel geen auto maar als de auto echt nodig is, is dat misschien een optie?

Heb je er ook geen omkijken na en geen kosten aan onderhoud, verzekeringen en wegenbelasting en anwb ect.
Wij hebben zojuist contact gehad met een dealer en daar gaan wij vanmiddag even heen, bedankt voor de tip!
Alle reacties Link kopieren
Wat moet die auto kosten?
Voor zo’n 1500 euro kun je een prima tweedehands auto kopen. Pak een Japanner, een Toyota Corolla of Starlet en je kunt de komende jaren weer vooruit.
Alle reacties Link kopieren
dennis08 schreef:
24-04-2018 10:27
omdat mijn partner gehandicapt is gaat fietsen dus moeilijk
Eh nee hoor, gaat echt prima. Afbeelding Afbeelding
Afbeelding
minnimouse schreef:
24-04-2018 10:35
Wat moet die auto kosten?
Voor zo’n 1500 euro kun je een prima tweedehands auto kopen. Pak een Japanner, een Toyota Corolla of Starlet en je kunt de komende jaren weer vooruit.
Precies.
Honda's zijn motorisch ook zeer betrouwbaar.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
24-04-2018 10:29
Sorry maar ik heb hier echt zo mijn gedachtes over. Daar is pgb niet voor bedoelt! Dacht dat dat niet meer mocht trouwens. Je bent toch zijn partner, niet zijn verpleegster! Straks krijgen mensen ook nog geld om hun huis schoon te maken oid.
Ik vind het nogal een loon om thuis te zitten. En je krijgt vast ook nog thuiszorg voor je partner?
Zo'n inkomen en dan ook nog willen lenen... Tja. Van mij mag de controle van de pgb echt nog veel strenger.
Ik ben het niet met je eens. Ik zou mijn partner voor dat geld niet fulltime willen verzorgen. Ik zou veel liever iemand anders inschakelen en zelf gaan werken. Juist om de reden die je noemt, ik ben zijn partner, niet zijn verpleegster. Dan heeft die ander dus die 2000 euro, wat inkomen is, maar omdat het inkomen uit pgb is mag ze (of hij) daar niet mee doen wat ze zelf wil? En ik ga voor een baas werken voor diezelfde 2000 euro en dan mag het ineens wel???

Ik ben het wel met anderen eens dat een inkomen van 3200 euro best royaal is. Daarvan zou je toch zeker een kleine 200 moeten kunnen sparen voor dit soort dingen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven