Geld & Recht alle pijlers

Jaarlijke huurverhoging (sociaal)

24-04-2018 22:08 42 berichten
Ik zat te wachten op de aankondiging van de jaarlijke huurverhoging en kreeg vandaag de brief. Ze mogen met 3.9% verhogen en ik had met het puntensysteem al uitgerekend dat ik nog niet aan de maximale huur zit. Dus ik dacht eigenlijk dat ik hing voor die 3.9%, wat een kleine 30 euro per maand zou zijn. Ook weer geen wereldbedrag maar toch weer zo'n 350 per jaar die ik liever ergens anders aan zou uitgeven.

Maar toen kwam de brief.... 28 cent omhoog dit jaar!

Ik klaag niet maar ik snap het even niet meer. Waarop wordt de verhoging nou gebaseerd? Ik huur nu zo'n 5 jaar en heb ieder jaar tot nu toe het percentage verhoging gehad dat was toegestaan, en dan dit jaar ineens niet. Wie oh wie legt me uit wat de logica is?
De verhoging is inmiddels inkomensafhankelijk. Mss dat daar nu het verschil inzit.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons hebben ze ook niet de uiterste verhoging doorgevoerd, alleen inflatie.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Bij mij hebben ze 2.4% bijgeteld. Dat is omdat ik minder dan 64% van de maximale huurprijs betaal en dat willen ze naar 69% gaan verhogen in het kader van gelijkmatige huren. Geen idee hoe ze dan weer aan die 2.4% komen. Ze doen volgens mij maar wat.
Alle reacties Link kopieren
Hier 1,9 %
Toch weer 11 euro per maand extra kwijt.
aatjuhh123 schreef:
24-04-2018 22:16
De verhoging is inmiddels inkomensafhankelijk. Mss dat daar nu het verschil inzit.
De verhoging is óók inkomensafhankelijk. In de brief stond dat er bij iedereen een maximale verhoging van 3.9% mocht worden berekend en bij inkomens boven de € 41.056 5.4%.
Maar die 3.9% is dus maximaal en ik vraag me af welke redenen de woningbouw heeft om maximaal te doen of minder te verhogen. (weer: ik klaag niet. Ik ben gewoon stomverbaasd omdat ik echt nog nooit eerder het 'sociale' gezicht van deze woningbouw gezien heb!)
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg ook een brief van de woningbouw. Het kwam over alsof ze uit de goedheid van hun hart niet de maximale verhoging gingen doorvoeren.. Daaronder heel nonchalant dat het idd met inkomen te maken had. De gluiperds. :)
Alle reacties Link kopieren
Hier krijgt ongeveer 10% van de huurders helemaal geen huurverhoging. 80% krijgt een verhoging van max. 1,4% en wij krijgen met de inkomensafhankelijke huurverhoging een verhoging van 5,4%.
Woningcorporaties mogen in 2018 de huren van hun sociale huurwoningen gemiddeld maximaal verhogen met 2,4% boven de inflatie, las ik net toevallig. Hoe ze het verdelen mogen ze zelf weten binnen de vastgestelde grenzen dan tenminste.
Zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ng-in-2018
gromm wijzigde dit bericht op 24-04-2018 22:35
18.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij huren sinds december (particulier) en er komt dit jaar niks bij. Huur is ook al hoog genoeg (950).
Het hoe en wat weet ik niet. Ik het verleden heb ik weleens sociaal gehuurd en toen kwam er elk jaar wat bij.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor het 2e jaar een verlaging van de huur gekregen. Dit jaar 2,5%. Ze hebben van alle woningen een richtprijs berekend. Afhankelijk van hoeveel procent je er boven of onder zit krijg je een verhoging of verlaging.
Wij krijgen geen huurverhoging :biggrin: . Maar had wel huurverhoging verwacht want kwam hierin toen ik in mijn eentje minimumloon kreeg en inmiddels getrouwd, twee inkomens en samen in ieder geval ruim boven die 41000
Alle reacties Link kopieren
Hier laten ze de mensen met "hoge" inkomens dus gewoon veel extra betalen en de huurders met lagere inkomens niets. Sja of dat logisch mag je zelf bepalen.
Hier zes euro per maand erbij en ik leef op bijstandsniveau.

Vorig jaar geen huurverhoging omdat de woningbouw haar huurders tevreden wilden houden...
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
24-04-2018 22:08
Ik zat te wachten op de aankondiging van de jaarlijke huurverhoging en kreeg vandaag de brief. Ze mogen met 3.9% verhogen en ik had met het puntensysteem al uitgerekend dat ik nog niet aan de maximale huur zit. Dus ik dacht eigenlijk dat ik hing voor die 3.9%, wat een kleine 30 euro per maand zou zijn. Ook weer geen wereldbedrag maar toch weer zo'n 350 per jaar die ik liever ergens anders aan zou uitgeven.

Maar toen kwam de brief.... 28 cent omhoog dit jaar!

Ik klaag niet maar ik snap het even niet meer. Waarop wordt de verhoging nou gebaseerd? Ik huur nu zo'n 5 jaar en heb ieder jaar tot nu toe het percentage verhoging gehad dat was toegestaan, en dan dit jaar ineens niet. Wie oh wie legt me uit wat de logica is?
Je woningbouwvereniging heeft beleidsvrijheid om zelf te bepalen met welk percentage zij de kale huurprijs t/m het voor jou geldend maximumpercentage (afhankelijk van inkomen) verhoogd. Dus vandaar. Klaarblijkelijk heeft je woningbouwvereniging andere keuzes gemaakt ten gunste van de zittende huurders.
Zooooo!!!
Naar aanleiding van dit topic even naar de brievenbus gelopen om te kijken of ik al bericht heb gekregen van de huisbaas, en ja hoor, daar lagtie.
In de lift maak ik de enveloppe alvast open en probeert onderscheiden wat er staat. Ik denk, zie ik dat nou goed??? Binnengekomen zet ik mijn fokale hulpmiddel op en warempel, 14.20 euro!!! huurverhoging!!!! Wat een mafklappers!!! Die noemen zich sociaal. Voor het eerst ga ik in beroep. Ze kunnen me wat.
Cateautje schreef:
24-04-2018 23:35
Zooooo!!!
Naar aanleiding van dit topic even naar de brievenbus gelopen om te kijken of ik al bericht heb gekregen van de huisbaas, en ja hoor, daar lagtie.
In de lift maak ik de enveloppe alvast open en probeert onderscheiden wat er staat. Ik denk, zie ik dat nou goed??? Binnengekomen zet ik mijn fokale hulpmiddel op en warempel, 14.20 euro!!! huurverhoging!!!! Wat een mafklappers!!! Die noemen zich sociaal. Voor het eerst ga ik in beroep. Ze kunnen me wat.

Kan dat zomaar? En is de kans dan groot dan je in gelijk word gesteld?
Cateautje schreef:
24-04-2018 23:35
Zooooo!!!
Naar aanleiding van dit topic even naar de brievenbus gelopen om te kijken of ik al bericht heb gekregen van de huisbaas, en ja hoor, daar lagtie.
In de lift maak ik de enveloppe alvast open en probeert onderscheiden wat er staat. Ik denk, zie ik dat nou goed??? Binnengekomen zet ik mijn fokale hulpmiddel op en warempel, 14.20 euro!!! huurverhoging!!!! Wat een mafklappers!!! Die noemen zich sociaal. Voor het eerst ga ik in beroep. Ze kunnen me wat.
Valt toch ontzettend mee 14,20?
Heb je nog nooit eerder huurverhoging gehad ofzo?!?
Alle reacties Link kopieren
Bij mij is het elk jaar rond de 15,= omhoog, heeft met gezinssamenstelling en inkomen te maken inderdaad. Het is balen, maar je weet het als je huurt dat in juli de huur zal stijgen. Een jaar geen verhoging gehad toen de woonstichting ging fuseren, de jaren daarop hebben ze het stukje bij beetje gecompenseerd want echt cadeautjes uitdelen doen ze natuurlijk niet.

Ik verdien te weinig om te kopen, althans om iets te kopen waar ik met mijn hele gezin ( 3 thuiswonende kinderen ) in pas. Best raar ik heb een mega huur, krijg wel toeslag maar ik blijf dat bizar vinden.
Ik wil tzt binnen enkele jaren als mijn oudsten het huis uit zijn kleiner en goedkoper wonen, helaas is kleiner wel mogelijk, maar niet bepaald veel goedkoper, immers als nieuwe huurder krijg je er vergeleken met huidige huurders een portie bovenop, ook al zoiets kroms.
Dus ik zal in mijn eentje vanwege de kosten in een 4 kamer woning blijven zitten evenals zo een beetje mijn hele straat dat doet nu de kinderen de deur uit zijn, lijkt me voor de doorstroming ook niet wenselijk. ( allen geen hoge inkomens en of al 65+ )
Hier wonen bijna alleen nog alleenstaanden en echtparen al dan niet op leeftijd.

Dus tja dan maar de verhoging en in januari weer meer toeslag oftewel rondpompen van geld.
Vixxen schreef:
25-04-2018 01:12
Kan dat zomaar? En is de kans dan groot dan je in gelijk word gesteld?
Je moet een uittreksel van huppelepup meesturen, dat je eerst bij de gemeente moet aanvragen. Uiteraard niet gratis. Dus zoek eerst goed uit of het wel zin heeft, want anders is het gewoon zonde geld.
Je kan bezwaar maken onder bepaalde voorwaarden: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... rverhoging
Maar ik snap de reactie van Cateautje eigenlijk niet, dat is toch geen extreme huurverhoging?

Maar als ik het zo lees weet dus niemand het, of is er geen reden en doen ze maar wat om de verhoging vast te stellen.
Van mijn woningbouw heb ik geen uitleg gehad, alleen maar een brief met de berekening die er op neer komt dat mijn feitelijke huur gelijk blijft. Ik ben niet veel minder gaan verdienen en andere jaren kreeg ik wel steeds verhoging, ik zit nog niet aan de maximale huur en er zijn geen onderhoudsgebreken.
Ik had ook enkel tekst met dat ik geen verhoging krijg.
Ik blijf gelijk er stond in de brief dat ze de huren gelijk willen trekken en ik daardoor geen verhoging krijg. Blijkbaar betaal ik dus meer dan mijn mede huurders hier vlak bij. Vraag mij wel hoeveel te veel ik elke maand betaal.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
25-04-2018 07:11
Je kan bezwaar maken onder bepaalde voorwaarden: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... rverhoging
Maar ik snap de reactie van Cateautje eigenlijk niet, dat is toch geen extreme huurverhoging?

Dat snap ik ook niet. De overheid heeft bepaald dat de huursverhoging hoger mag zijn dan de inflatie + 1%.

Ik ben benieuwd op welke grond ze bezwaar gaat maken.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
25-04-2018 07:29
Dat snap ik ook niet. De overheid heeft bepaald dat de huursverhoging hoger mag zijn dan de inflatie + 1%.

Ik ben benieuwd op welke grond ze bezwaar gaat maken.
Inderdaad kansloos
,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven