Geld & Recht alle pijlers

Verlof tijdens ziekte

24-04-2018 23:33 40 berichten
Eigenlijk voelt het als vragen naar de bekende weg, maar goed.

Ik ben langdurig ziek geweest tijdens mijn contractperiode bij mijn, inmiddels, ex-werkgever.
Gedurende die periode hebben zij mij aan het werk gedwongen, maar nooit beter gemeld. Deze periode was ik dus formeel ziek gemeld.

Nu hebben zij met de eindafrekening de uren die ik tijdens die periode afwezig was i.v.m. afspraken in het ziekenhuis, afgetrokken van mijn verlofuren.

Denken jullie dat werkgever hiermee in zijn recht staat?
Al was je wel beter gemeld mogen ze niet altijd zulke bezoeken zomaar van je verlofuren aftrekken.

Maar nu ze je niet beter hebben gemeld helemaal niet natuurlijk.
En hoe kan je gewongen worden tot werken als je ziek bent en ook ziek gemeld bent overal?
Lucifermiauww schreef:
24-04-2018 23:44
En hoe kan je gewongen worden tot werken als je ziek bent en ook ziek gemeld bent overal?
Zij hadden de bedrijfsarts achter zich staan helaas. Heel verhaal verder.
lise1985 schreef:
24-04-2018 23:45
Zij hadden de bedrijfsarts achter zich staan helaas. Heel verhaal verder.
Maar dan ben je dus wel voor een gedeelte beter gemeld?
Lucifermiauww schreef:
24-04-2018 23:45
Maar dan ben je dus wel voor een gedeelte beter gemeld?
Nee, want het gedwongen werk leidde tot een nieuwe ziekmelding, waardoor de hele ziekteperiode wettelijk gezien sowieso als een aaneengesloten periode gezien zou worden. Maar zij hadden mij niet beter gemeld zodat hun verzekering het zou blijven dekken en het hen dus niets zou kosten.
Ze hadden mij toen wel verteld dat ze me beter hadden gemeld trouwens.
Kun je hier geen advocaat op zetten?
redbulletje schreef:
24-04-2018 23:49
Kun je hier geen advocaat op zetten?
Heb ik al, en de vraag staat daar ook al uit.
Evengoed was ik wel benieuwd naar meningen/ervaringen hier.
lise1985 schreef:
24-04-2018 23:48
Nee, want het gedwongen werk leidde tot een nieuwe ziekmelding, waardoor de hele ziekteperiode wettelijk gezien sowieso als een aaneengesloten periode gezien zou worden. Maar zij hadden mij niet beter gemeld zodat hun verzekering het zou blijven dekken en het hen dus niets zou kosten.
Ze hadden mij toen wel verteld dat ze me beter hadden gemeld trouwens.
Het klinkt allemaal niet koosjer. Ik zou het UWV eens bellen daarover.

En natuurlijk kunnen ze dan niet verlofuren voor dat soort dingen afschrijven. Die zijn gek.
Lucifermiauww schreef:
24-04-2018 23:51
Het klinkt allemaal niet koosjer. Ik zou het UWV eens bellen daarover.

En natuurlijk kunnen ze dan niet verlofuren voor dat soort dingen afschrijven. Die zijn gek.
UWV is nu pas in beeld nu ik ziek uit dienst ben gegaan. Voor die tijd konden zij niets, behalve mij adviseren als de sodemieter juridische hulp in te schakelen, wat ik toen ook gedaan heb.
lise1985 schreef:
24-04-2018 23:53
UWV is nu pas in beeld nu ik ziek uit dienst ben gegaan. Voor die tijd konden zij niets, behalve mij adviseren als de sodemieter juridische hulp in te schakelen, wat ik toen ook gedaan heb.
Heel goed.
Ook dat je juridisch er naar laat kijken.

Maar ze kunnen geen verlofuren verrekenen voor dat soort dingen als je volledig ziek gemeld stond. Zo werkt dat niet.
Lucifermiauww schreef:
24-04-2018 23:55
Heel goed.
Ook dat je juridisch er naar laat kijken.

Maar ze kunnen geen verlofuren verrekenen voor dat soort dingen als je volledig ziek gemeld stond. Zo werkt dat niet.
Nee, dat dacht ik dus ook al.
Lucifermiauww schreef:
24-04-2018 23:43
Al was je wel beter gemeld mogen ze niet altijd zulke bezoeken zomaar van je verlofuren aftrekken.

Maar nu ze je niet beter hebben gemeld helemaal niet natuurlijk.
Dit lijkt mij het enige juiste antwoord. Op deze manier hebben ze twee keer voordeel.
Lucifermiauww schreef:
24-04-2018 23:43
Al was je wel beter gemeld mogen ze niet altijd zulke bezoeken zomaar van je verlofuren aftrekken.

Maar nu ze je niet beter hebben gemeld helemaal niet natuurlijk.

Wettelijk is niets geregeld over verlof bij doktersafspraken. De werkgever mag afspreken dat werknemers daar verlofuren voor opnemen. En als je ziek bent en je neemt verlof op, kost je dat verlofuren. Het moet van tevoren worden geregeld, maar dat kan ook in de cao of arbeidsovereenkomst. Als hierin niets staat hierover, mag het niet zomaar.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
24-04-2018 23:53
UWV is nu pas in beeld nu ik ziek uit dienst ben gegaan. Voor die tijd konden zij niets, behalve mij adviseren als de sodemieter juridische hulp in te schakelen, wat ik toen ook gedaan heb.
Ik begrijp deze niet helemaal. De bedrijfsarts en je werkgever sturen jou gedwongen aan het werk terwijl dat volgens jou niet mogelijk is met de beperkingen die je hebt. Je belt het UWV en die zeggen volgens jou zoek juridische hulp. Het UWV zal jou eerst adviseren om een deskundigenoordeel aan te vragen betreffende de beslissing van de bedrijfsarts en je niet gelijk doorsturen naar een jurist. Daarnaast ga je ziek uit dienst. Dat is pas na 104 weken wettelijk mogelijk (de wet van Poortwachter) en in die 104 weken krijg je ook al vaak met het UWV te maken.
nerdopviva schreef:
25-04-2018 07:30
Wettelijk is niets geregeld over verlof bij doktersafspraken. De werkgever mag afspreken dat werknemers daar verlofuren voor opnemen. En als je ziek bent en je neemt verlof op, kost je dat verlofuren. Het moet van tevoren worden geregeld, maar dat kan ook in de cao of arbeidsovereenkomst. Als hierin niets staat hierover, mag het niet zomaar.

TO is 100% ziekgemeld. Daar zijn echt wel wettelijk dingen voor vastgelegd mbt verlof.

En ik zeg al dat het niet altijd mag. Of was dat niet waar je op reageert?

Al was je wel beter gemeld mogen ze niet altijd zulke bezoeken zomaar van je verlofuren aftrekken.

Maar nu ze je niet beter hebben gemeld helemaal niet natuurlijk.
truusperenat schreef:
25-04-2018 07:36
Ik begrijp deze niet helemaal. De bedrijfsarts en je werkgever sturen jou gedwongen aan het werk terwijl dat volgens jou niet mogelijk is met de beperkingen die je hebt. Je belt het UWV en die zeggen volgens jou zoek juridische hulp. Het UWV zal jou eerst adviseren om een deskundigenoordeel aan te vragen betreffende de beslissing van de bedrijfsarts en je niet gelijk doorsturen naar een jurist. Daarnaast ga je ziek uit dienst. Dat is pas na 104 weken wettelijk mogelijk (de wet van Poortwachter) en in die 104 weken krijg je ook al vaak met het UWV te maken.
Ligt er maar net aan wie je aan de telefoon treft bij het UWV. Ik heb ooit hetzelfde advies gekregen. Nu was ik wat assertiever dan TO en had een rechtsbijstandverzekering.

Het is net de belastingdienst. Soms tref je iemand die je wel een goed antwoord geeft maar vaak ook niet.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
25-04-2018 07:30
Wettelijk is niets geregeld over verlof bij doktersafspraken. De werkgever mag afspreken dat werknemers daar verlofuren voor opnemen. En als je ziek bent en je neemt verlof op, kost je dat verlofuren. Het moet van tevoren worden geregeld, maar dat kan ook in de cao of arbeidsovereenkomst. Als hierin niets staat hierover, mag het niet zomaar.

Heb je dit al nagekeken TO?
lise1985 schreef:
24-04-2018 23:53
UWV is nu pas in beeld nu ik ziek uit dienst ben gegaan. Voor die tijd konden zij niets, behalve mij adviseren als de sodemieter juridische hulp in te schakelen, wat ik toen ook gedaan heb.
Waar ik woon, zijn die mensen gestoord. Pas er mee op. Maar opzich gaat het om een nieuwe ziekmelding waarbij je tegen de vorige ziekmelding niet in bezwaar bent gegaan? Ik vraag me ook af in hoevere de bedrijfsarts onafhankelijk heeft kunnen functioneren. Heb je gevraagd om een second opinion?
Lucifermiauww schreef:
25-04-2018 07:47
Ligt er maar net aan wie je aan de telefoon treft bij het UWV. Ik heb ooit hetzelfde advies gekregen. Nu was ik wat assertiever dan TO en had een rechtsbijstandverzekering.

Het is net de belastingdienst. Soms tref je iemand die je wel een goed antwoord geeft maar vaak ook niet.
Mwah, ik was zeker zo assertief en ook in het bezit van een rechtsbijstandverzekering.

Een deskundigenoordeel had wel gekund, maar in de tussentijd is het advies van de bedrijfsarts nog steeds bindend en moest ik nog steeds gewoon aan het werk.
Lucifermiauww schreef:
25-04-2018 07:44
TO is 100% ziekgemeld. Daar zijn echt wel wettelijk dingen voor vastgelegd mbt verlof.

En ik zeg al dat het niet altijd mag. Of was dat niet waar je op reageert?

Al was je wel beter gemeld mogen ze niet altijd zulke bezoeken zomaar van je verlofuren aftrekken.

Maar nu ze je niet beter hebben gemeld helemaal niet natuurlijk.

Je hebt het erover als ze beter was gemeld. Het ging mij over de stelligheid waarmee wordt gezegd "je bent ziek, dus voor doktersbezoek hoef je geen verlof in te leveren". Je kunt tijdens ziekte verlof opnemen en over verlof voor doktersbezoek is niets geregeld in de wet, dus ik zou het niet zo stellig durven beweren. Ik vind het wel logisch dat TO geen verlof hoeft in te leveren (je zou maar ziekenhuis in en uit lopen tijdens je ziekteperiode), maar de wet is niet altijd logisch.
S-Groot schreef:
25-04-2018 07:58
Heb je dit al nagekeken TO?
Ja, en dit is niet geregeld.
Meesterkees schreef:
25-04-2018 09:14
Waar ik woon, zijn die mensen gestoord. Pas er mee op. Maar opzich gaat het om een nieuwe ziekmelding waarbij je tegen de vorige ziekmelding niet in bezwaar bent gegaan? Ik vraag me ook af in hoevere de bedrijfsarts onafhankelijk heeft kunnen functioneren. Heb je gevraagd om een second opinion?
De bedrijfsarts was zeker niet onafhankelijk.
De wet stelt dat je als werknemer recht hebt op een second opinion bij een andere bedrijfsarts, maar dat de eerste bedrijfsarts altijd de beslissing blijft nemen, dus ook of hij het advies van de tweede bedrijfsarts ter harte neemt.
nerdopviva schreef:
25-04-2018 07:30
Wettelijk is niets geregeld over verlof bij doktersafspraken. De werkgever mag afspreken dat werknemers daar verlofuren voor opnemen. En als je ziek bent en je neemt verlof op, kost je dat verlofuren. Het moet van tevoren worden geregeld, maar dat kan ook in de cao of arbeidsovereenkomst. Als hierin niets staat hierover, mag het niet zomaar.
Als ik niet ziek was geweest en ik moest naar de dokter, kost me dat inderdaad verlofuren.
Alleen nu was ik wel 100% ziek gemeld, ondanks dat ik op dat moment wel aan het werk was. Daarover staat niets in de arbeidsovereenkomst en er is geen CAO van toepassing.

Ik bedenk me trouwens nu dat ze daarom ook graag wilden weten wat ik precies deed tijdens mijn ziekteperiode thuis en al mijn afspraken in de werkagenda zou zetten.
nerdopviva schreef:
25-04-2018 10:10
Je hebt het erover als ze beter was gemeld. Het ging mij over de stelligheid waarmee wordt gezegd "je bent ziek, dus voor doktersbezoek hoef je geen verlof in te leveren". Je kunt tijdens ziekte verlof opnemen en over verlof voor doktersbezoek is niets geregeld in de wet, dus ik zou het niet zo stellig durven beweren. Ik vind het wel logisch dat TO geen verlof hoeft in te leveren (je zou maar ziekenhuis in en uit lopen tijdens je ziekteperiode), maar de wet is niet altijd logisch.

Klopt en dan zeg ik dat het dan al niet altijd normaal is om verlofuren voor dat soort afspraken af te schrijven.

MAAR daarna heb ik het over het feit dat ze NIET beter is gemeld en ze dat nog ziek gemeld staat.

TO zegt 100% ziekgemeld.

En ik dat het bedrijf dan echt niet verlofuren mogen afschrijven voor behandeling. Dat kan dus niet.
Het is het een of het ander.
anoniem_194147 wijzigde dit bericht op 25-04-2018 10:15
3.15% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven