Geld & Recht alle pijlers

Scheiding / financieel vraagje

26-04-2018 10:05 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand hoe dit wettelijk gezien zit?

Een stel, 14 jaar samen, 1 kind, gezamenlijk koophuis, altijd gescheiden rekeningen gehad. Zij waren niet getrouwd hadden alleen een samenlevingscontract. Vrouw werkte niet, man wel.

Inmiddels werkt vrouw wel. Alle sis bijna geregeld... de ex-man heeft de eerste maanden alle kosten van het huis en levensonderhoud van vrouw en kind betaald. Toen vrouw ging werken alleen voor het kind en alle kosten van het huis. Huis is nu bijna verkocht, vrouw heeft nieuw huis binnenkort.

Nu gaat de man alle kosten van de afgelopen maanden verhalen op de vrouw. Hij wil nu de helft hiervan terugzien van de vrouw.

In hoeverre kan hij dit doen? Destijds zijn er afspraken over gemaakt bij de mediator maar daar komt hij nu dus op terug.

Bedankt alvast
noerie wijzigde dit bericht op 26-04-2018 10:20
0.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
kosten van de woning lijkt me terecht, overige niet.
Ik neem aan dat er geen lening is gegeven... dus waarom zou zij het terug moeten betalen?
Alle reacties Link kopieren
Zijn die afspraken vastgelegd op papier? Een mondelinge afspraak zou in principe bindend moeten zijn, maar zwart op wit is natuurlijk makkelijker mee te nemen naar de rechter, mocht het zover komen...
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom ging hij akkoord met alles voor zijn ex betalen?
Alle reacties Link kopieren
OpenHaardVuur schreef:
26-04-2018 10:10
Zijn die afspraken vastgelegd op papier? Een mondelinge afspraak zou in principe bindend moeten zijn, maar zwart op wit is natuurlijk makkelijker mee te nemen naar de rechter, mocht het zover komen...
De afspraken hierover zijn gemaakt bij de mediator en inderdaad op papier gezet.
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
26-04-2018 10:08
kosten van de woning lijkt me terecht, overige niet.
Of het terecht is is niet echt de discussie. ik vind het wel terecht maarja....het gaat erom wat wettelijk kan en mag.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
26-04-2018 10:15
Maar waarom ging hij akkoord met alles voor zijn ex betalen?
Hij ging er van de een op de andere dag vandoor met een ander en zij heeft geen enkel inkomen. Heeft ze wel snel geregeld maar tot die tijd....en omdat ze ook nog wat op moet bouwen heeft hij de kosten van het huis betaald. Hij zat ergens anders voor niks, dus dat kon hij ook. en hij wilde het netjes doen voor haar en zijn kind. Tot nu dan...
Alle reacties Link kopieren
Noerie schreef:
26-04-2018 10:18
Hij ging er van de een op de andere dag vandoor met een ander en zij heeft geen enkel inkomen. Heeft ze wel snel geregeld maar tot die tijd....en omdat ze ook nog wat op moet bouwen heeft hij de kosten van het huis betaald. Hij zat ergens anders voor niks, dus dat kon hij ook. en hij wilde het netjes doen voor haar en zijn kind. Tot nu dan...
Maar ze had toch wel recht op een uitkering?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
26-04-2018 10:15
Maar waarom ging hij akkoord met alles voor zijn ex betalen?
Wanneer ben je elkaars ex? Op het moment dat je zelf de deur uitloopt of het moment dat je de ontbinding samenlevingscontract tekent,het ouderschapsplan en gene gezamenlijk huis meer hebt?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
26-04-2018 10:19
Maar ze had toch wel recht op een uitkering?
Nee, ooit zelf de baan opgezegd. Was man het mee eens. En nog fiscale partners, en ze woont nog in gezamenlijk huis.
Alle reacties Link kopieren
Noerie schreef:
26-04-2018 10:20
Wanneer ben je elkaars ex? Op het moment dat je zelf de deur uitloopt of het moment dat je de ontbinding samenlevingscontract tekent,het ouderschapsplan en gene gezamenlijk huis meer hebt?
als je eea officieel hebt vastgelegd ben je pas ex op het moment, dat alle papieren verscheurd worden.
Alle reacties Link kopieren
als in de mediation ovk anders overeengekomen is en die door beide ondertekent is, dan kan ze een evt claim van hem daarmee pareren.
Alle reacties Link kopieren
Ook met alleen een samenlevingscontract dus? Dus door dat, en de toezegging die zwart op wit staat van de mediator dat hij bepaalde kosten op zich zou nemen...kan hij daar nu niet op terugkomen?
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
26-04-2018 10:28
als in de mediation ovk anders overeengekomen is en die door beide ondertekent is, dan kan ze een evt claim van hem daarmee pareren.
Is niet ondertekent. Is bij mediator mondeling besproken en mediator heeft dat per mail vastgelegd. Er is niet voor getekend.
Staat er niets over in het samenlevingscontract? Bij ons is het zo vastgelegd dat man zes maanden na beëindiging relatie nog alle kosten door moet betalen. Volgens de notaris destijds was het gebruikelijk om over dit soort zaken iets vast te leggen, om deze discussies te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Goeie, dat ga ik eens na voor haar.
Kansloos om dat geld te vorderen, tenzij dit op papier staat. En ook nietjes, aangezien ze toen geen inkomen had, waarschijnlijk volgens onderlinge afspraak. Zodra ze inkomen had, is er niets meer naar haar gegaan.
Laat hem er maar een rechtszaak over voeren....
Hij kan naar zijn geld fluiten. Niets getekend en de mediator kan wel van alles in een mailtje zetten.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons staat in het samenlevingscontract dat dit beëindigd wordt zodra een van ons ergens anders woont.

In dat geval zouden ze exen zin vanaf het moment dat hij bij de andere vrouw is ingetrokken en niet meer vetplicht haar te onderhouden.

Als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd wordt je samen 100% eigenaar van het huis.

Bij samenwonenden ben je elk voor 50% eigenaar van het huis. Tenzij je een andere verdeling hebt afgesproken.

Hij heet dus wel degelijk er vordering op haar als hij ook haar deel van de hypotheek heeft betaald. Dus een rechtszaak daarover gaat hij zeker winnen.

Tenzij er dus andere afspraken staan in het samenlevingscontract zoals iemand hierboven aangaf waarbij het nog 6 maanden doorliep.

Kosten voor levensonderhoud gaat hem waarschijnlijk niet lukken als niet op papier staat dat het een lening is en zij dat redelijkerwijs als een gift mocht beschouwen.

Een mediator kan wel van alles mailen maar zolang het niet ondertekend is heeft het geen waarde.

Als het hem veel geld gaat kosten kan hij waarschijnlijk ook nog de mediator aansprakelijk stellen dat deze alleen rekening heeft gehouden met de belangen van zijn ex.

Er bestaan ook samenlevingscontracten waarin staat dat ieder zijn eigen aandeel van de hypotheek moet betalen en als dit niet gebeurd de ander n het eind van de relatie een vordering heeft op diegene die niet heeft betaald. Ik hoop voor de vrouw dat dit niet het geval is.want dan zou ze hem nog geld beschuldigd zijn voor alle hare dat ze niet gewerkt heeft en geen hypotheek heeft betaald.
Hij heeft geen vordering op haar. Als ik een rekening voor jou betaal heb ik niet automatisch een vordering op jou.


Eem rechtszaak gaat hij niet winnen. Er wordt niet met terugwerkende kracht van in dit geval de vrouw verwacht dat ze gaat terugbetalen. Zeker niet als zij daardoor in de problemen komt.
Alle reacties Link kopieren
Een gewone rekening is wel wat anders dan Ee huis waar je gezamenlijk eigenaar van bent.

Als hij niet haar aandeel had betaald had de hypotheek verstrekker over kunnen gaan tot veilen. Dus hij moest wel.
sugarmiss schreef:
26-04-2018 12:32
Een gewone rekening is wel wat anders dan Ee huis waar je gezamenlijk eigenaar van bent.

Als hij niet haar aandeel had betaald had de hypotheek verstrekker over kunnen gaan tot veilen. Dus hij moest wel.
Geloof me zo werkt dat niet.
Ik heb het zelf meegemaakt
Wel apart dat ze gescheiden rekeningen hadden terwijl zij geen inkomen had.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven