Geld & Recht alle pijlers

Schulden! :(

30-04-2018 14:03 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Ik heb advies nodig! Ik heb in een depressie gezeten en zit daardoor in de schulden bij rabobank! Ik weet dat het mijn eigen schuld is, en ik wil het ook niet goedpraten.

Ik kan tot 1000 in de min en sta nu al 1200 in de min. Ik leen al het maximale bij duo en heb een baan waarbij ik niet zo veel verdien. Ik hou niet zoveel over in de maand omdat ik ook veel uitgaven heb. Ik woon nog bij mijn ouders en mijn ouders mogen dit absoluut niet weten, want het heeft negatieve gevolgen voor mij..

Ik zit eraan te denken om een nieuwe rekening te openen bij een andere bank en daar ook in de min te gaan, zodat ik zo rustig mijn schuld kan aflossen zonder dat mijn bank wordt bevroren, maar het probleem is dat mijn ouders van niks mogen weten en ik brieven binnen zal krijgen van de nieuwe bank.

Heeft iemand misschien advies of hetzelfde meegemaakt? :(

Update:

Door mijn depressie heb ik een lange tijd niet gewerkt en heb ik veel rekeningen open laten staan zoals menzis, eigen risco etc.. ik heb daar een betalingsregeling voor aangevraagd en dat gaat elke maand van mijn bank af. Ook betaal ik school en mijn zorg.
anoniem_352189 wijzigde dit bericht op 30-04-2018 14:35
13.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat dacht je van meer gaan werken of ander werk zoeken om zo voor meer inkomsten te zorgen. Een nieuwe rekening openen zorgt alleen maar voor meer schulden. Zoek voor een structurele oplossing. Neem ook je uitgaven onder de loep, daar is ook vast wel winst te behalen.

En ff serieus, je woont nog thuis, leent maximaal en hebt een bijbaan. Waar geeft je in hemelsnaam dan al dat geld aan uit?
groenebroek wijzigde dit bericht op 30-04-2018 14:05
10.55% gewijzigd
Wat voor uitgaven heb je dan? Ik vind het bijzonder dat je niet rond komt van een maximale lening en een bijbaan terwijl je nog bij je ouders woont.
Alle reacties Link kopieren
Advies is om toch je ouders in te lichten. En dan een plan van aanpak te maken. Open in geen geval een nieuwe rekening, dan ga je het ene gat met het andere vullen met daarbij rente en kom je nog dieper in de ellende. Kijk of je spullen hebt die je kunt verkopen, ga meer werken of neem er een baan bij.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Ene gat met andere vullen werkt niet.

Tering naar nering zetten.

Welke uitgaven kunnen wachtrn tot je weer in de plus zit?
Je gaat toch niet het ene gat met het andere dichten?
Alle reacties Link kopieren
Meer werken of een andere (beter betalende) bijbaan (met meer uren) zoeken.

In feite sta je € 200,- in de schulden. Daarnaast uiteraard ook die € 1000,- die je in de min mag staan, Maar die € 200,- is je grootste probleem op dit moment en dat is nog niet een heel groot probleem. Dat moet je in korte tijd wel bij kunnen stellen. Daarna ga je aan de slag met die € 1000,-
Stapje voor stapje!

Rook je? Stop daarmee, scheelt een boel geld!
Verbruik je altijd meer van je telefoonabonnement dan je bundel? Minder daar dan mee!
Kijk waar je kunt besparen en doe dat meteen.

Maar zoek het vooral in meer geld verdienen! Succes, het is nog prima te overzien, je kunt dit best!
Alle reacties Link kopieren
Bel je bank/ga er heen om te overleggen hoe je dit op gaat lossen. Waarom denk je dat je met het openen van een andere rekening ‘je schuld rustig kunt aflossen’?
Je staat dan toch nog steeds 1200 in de min, wat steeds verder oploopt?

En blijft er niks van je inkomsten over?als je nog thuis woont heb je toch geen torenhoge lasten?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Natuurlijk ga je niet ook in de min bij een andere bank ( wat ook niet gaat lukken, ze checken echt wel wat aan kredit hebt overal) Dat kan je dan toch ook niet betalen?

Zoek meer inkomsten/werk en begin met het roodstaan weg te werken. Biecht het op bij je ouders.
Alle reacties Link kopieren
lees je topic van januari even terug, voor de tips
Toen was je schuld dieper, dus je kunt het best!

En vooral: verhoog je inkomen, verlaag je uitgaven
succes hoor
Alle reacties Link kopieren
Dus je wil nieuwe schulden maken om de oude af te betalen? NIET doen...schakel toch je ouders in, meer kan je niet doen.
Maar inderdaad als thuiswonende student...wat voor uitgaven kun je in den extreme hebben..
Alle reacties Link kopieren
Als je bij je ouders woont en je hebt veel uitgaven, dan doe je echt iets fout! Gewoon niets uitgeven!
Enige kosten die je zou kunnen hebben, is je telefoon en je zorgverzekering.

Je kan niet de ene schuld met de ander inlossen! Dan wordt je probleem alleen maar groter....

Dus hand op de knip en niets uitgeven! Dan maar niet uitgaan etc. Extra werken loont!
Begin eens met bellen met de Rabobank.
Of nee, begin met het op een rij zetten van al je inkomsten en uitgaven, kijk waar je op kunt bezuinigen en hoeveel. Dan weet je ook wat je de bank kunt bieden als aflossing bij een betalingsregeling.
Gaten met gaten dichten is nooit een goed idee en eenBKR registratie voor wanbetalen gaat je nog jaren dwars zitten als je ooit op jezelf wilt wonen.
Alle reacties Link kopieren
Vertel het je ouders. Je jaagt er minstens 1400 euro in de maand door, waar geef je dat aan uit? Met stappen, een auto, dagjes weg, zorgverzekering, telefoonabbo, winkelen, collegegeld en kostgeld, ou je het makkelijk moeten kunnen redden om nog te sparen.
Alle reacties Link kopieren
Zeepdoos25 schreef:
30-04-2018 14:08
Als je bij je ouders woont en je hebt veel uitgaven, dan doe je echt iets fout! Gewoon niets uitgeven!
Enige kosten die je zou kunnen hebben, is je telefoon en je zorgverzekering.

Je kan niet de ene schuld met de ander inlossen! Dan wordt je probleem alleen maar groter....

Dus hand op de knip en niets uitgeven! Dan maar niet uitgaan etc. Extra werken loont!

En eventueel geld vd studie..maar goed dat hoort zo een beetje alles te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eens in de zelfde situatie als jou gezeten en die 2e bankrekening aangevraagd. Het hielp niet, ik werkte mezelf juist verder de schulden in omdat ik 'weer' € 1000 te besteden had.

Het enige wat helpt is een overzicht maken van je inkomsten en uitgaven en te gaan strepen in de uitgaven. Bel je bank en vraag of je afspraken kan maken over aflossen van het krediet.

Ik ben uiteindelijk onder beschermingsbewind geplaatst met meer dan € 10.000 schuld. En dat begon allemaal met die 2e rekening en slecht in mijn vel zitten. Toch even dit of dat kopen.
Zorg dat je dat voorkomt!!
Alle reacties Link kopieren
Iekx schreef:
30-04-2018 14:06
Meer werken of een andere (beter betalende) bijbaan (met meer uren) zoeken.

In feite sta je € 200,- in de schulden.
Dit is pappen en nat houden, haar schuld is 1200 euro, want dat staat ze in de min! Dat half zachte gedoe...
Zeepdoos25 schreef:
30-04-2018 14:09
Dit is pappen en nat houden, haar schuld is 1200 euro, want dat staat ze in de min! Dat half zachte gedoe...
Gok dat die schuld bij Duo ook nog hoger is.

Ik vind 1200 al veel voor iemand thuis.
Alle reacties Link kopieren
Neem contact op met je schuldeisers! De meest belangrijke stap. Zij bepalen wat er gaat gebeuren. Is misschien een drempel, maar leg de situatie uit en vraag mee te helpen aan een oplossing. Heb jaren gewerkt in deze branche en struisvogelgedrag brengt je alleen maar ellende...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd na je vele uitgaven. Je woont immers thuis, dus uitgaves zijn meestal laag.

Bel de bank, wees eerlijk en maak een betalingsregeling. Elders een rekening openen brengt je alleen maar verder in de problemen.
Alle reacties Link kopieren
Kan dat überhaupt? Bij meer banken een roodstand?

Vragen ze daar bij je nieuwe bank niet naar?

Verder: verkoop iets. Leuke tas of kleding die je niet meer draagt op marktplaats.
Zeg je tegen je ouders dat je geld bijeen probeert te krijgen voor de vakantie, of zo.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Een 2e rekening openen is geen goed idee. Lees het verhaal van Uiltje66 maar, die eindigde onder bewind ...

Begin eens met je inkomsten en uitgaven op papier te zetten.
Hoe kan het dat je niet rond kunt komen terwijl je nog bij je ouders woont, maximaal leent én een bijbaan hebt?

Kun je meer uren maken op je bijbaan? Of een baantje er naast zoeken (krantenwijk?)?

Bel daarna de Rabobank en leg je verhaal uit. Zorg dat je een voorstel hebt om die achterstand weg te werken.

Ga de komende tijd bezuinigen; dus niet uitgaan, niet roken (als je dat doet), geen geld uitgeven aan dingen voor de leuk/kleding/etentjes/whatever.

Even door de zure appel heen bijten maar het lijkt me dat je hier best uit kunt komen.
Alle reacties Link kopieren
En het eerste wat je doet als die schulden afbetaald zijn: bankrekening zo instellen dat je niet meer rood kunt staan. Het zal nu even hard werken zijn, maar het leeft daarna zoveel rustiger
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Overigens verlangt mijn bank iedere drie (?) maanden een plusstand. Dus als je op de tweede bankrekening je stufi of salaris niet laat binnenkomen ben je in no time over daar. Of bij je huidige bank als je de inkomsten overzet.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
30-04-2018 14:17
Overigens verlangt mijn bank iedere drie (?) maanden een plusstand. Dus als je op de tweede bankrekening je stufi of salaris niet laat binnenkomen ben je in no time over daar. Of bij je huidige bank als je de inkomsten overzet.
Dat is afhankelijk van de kredietvorm. Lang niet bij alle kredieten hoef je elke 3 maanden in de plus te staan. Bij een krediet op een studentenrekening hoeft dat bijvoorbeeld niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven