Geld & Recht alle pijlers

Erfpacht afkopen ja of nee

06-05-2018 18:00 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik twijfel heel erg of ik mijn erfpacht ga betalen of niet.
We hebben een brief gekregen met een voorstel van +/_ €15000. Wie heeft nog meer een brief gekregen met een voorstel en wat gaan jullie ermee doen???
Alle reacties Link kopieren
hoeveel moet je anders per jaar betalen.
blijft dit bedrag altijd gelijk of elk jaar hoger?
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Voor hoeveel jaar koop je het dan af? Of is het voor altijd?
Alle reacties Link kopieren
De vorige bewoner heeft dit huis in 1984 gekocht en heeft de erfpacht afgekocht voor 50 jaar (voor 7000 gulden) dus deze verloopt in 2034.
Als ik niks doe en afwacht gaan ze in 2034 de grond taxeren en kan dan veel hoger uitpakken dan het bedrag dat ze nu voor hebben gesteld..voor die €15000 heb ik de grond in principe vrij op naam..maar je kan zoveel andere leuke dingen doen met het geld..en ik ben zo benieuwd hoe andere hier tegenover staan die in dezelfde situatie zitten..ps ik kan het in principe wel betalen maar het is een heel groot gedeelte van me spaargeld wat ik jaren op heb gespaard😐
Welke gemeente?
Alle reacties Link kopieren
Als je in de tussentijd het huis wil of moet verkopen dan is het wel iets wat zal meewegen voor de nieuwe koper. Een kostenpost die men dus bij de aankoopprijs van het huis moet incalculeren. Ik zou het nu al afkopen. Een huis met erfpacht verkoopt moeilijker.
sweetfirefly wijzigde dit bericht op 06-05-2018 18:37
9.66% gewijzigd
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
2034 is nog heel erg ver weg. Ik zou het niet doen. Wie dan leeft die dan zorgt.
Alle reacties Link kopieren
Als je huis daardoor minimaal 15.000 e meer waard wordt lijkt het mij slim...

Zelf zou ik nooit iets kopen op erfpacht, ik vind het een gruwel
Alle reacties Link kopieren
ik zou ook afkopen, zijn aftrekbare kosten ook nog denk ik, en je kunt er ook hypotheek voor opnemen.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
8102 schreef:
06-05-2018 18:24
Welke gemeente?



Aan de nickname te zien gok ik op Utrecht :D
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nooit een huis kopen met erfpacht ik zou t nu doen! Als de grond getaxeerd wordt ben je veel duurder uit! De grond waar ons huis nu opgebouwd wordt was al 236.000
where ever you go, go with your heart
quattro35 schreef:
06-05-2018 18:34



Aan de nickname te zien gok ik op Utrecht :D
:proud:
Ik las een paar jaar geleden dat banken tegenwoordig ook moeilijk doen qua hypotheken verstrekken op huizen met erfpacht. Is lang geleden en nu een totale bel horen klinken-opmerking, maar wel waard om even meer over te gaan lezen.
Domtoren schreef:
06-05-2018 18:23
De vorige bewoner heeft dit huis in 1984 gekocht en heeft de erfpacht afgekocht voor 50 jaar (voor 7000 gulden) dus deze verloopt in 2034.
Als ik niks doe en afwacht gaan ze in 2034 de grond taxeren en kan dan veel hoger uitpakken dan het bedrag dat ze nu voor hebben gesteld..voor die €15000 heb ik de grond in principe vrij op naam..maar je kan zoveel andere leuke dingen doen met het geld..en ik ben zo benieuwd hoe andere hier tegenover staan die in dezelfde situatie zitten..ps ik kan het in principe wel betalen maar het is een heel groot gedeelte van me spaargeld wat ik jaren op heb gespaard😐
Wij hebben een soortgelijk geval...

Wij gaan er vanuit dat wij in 2034 niet meer in deze woning wonen dus we gaan niet voor de volgende bewoner de erfpacht afkopen.

Ben je van plan je hele leven er blijven wonen dan zou ik het wel nu doen.
Lopervanhiernaardaar schreef:
06-05-2018 18:33
ik zou ook afkopen, zijn aftrekbare kosten ook nog denk ik, en je kunt er ook hypotheek voor opnemen.

Nee, de periodieke betalingen zijn aftrekbaar, de afkoopsom niet!

2034 is nog ver weg. Als je binnen nu en 5 jaar of zo gaat verhuizen, zou ik niet afkopen. Het zal in je verkoopprijs dan nog niet merkbaar zijn. Ga je rond 2030 met aflopende erfpacht verkopen, zul je het in prijs en verkoopbaarheid gaan merken. Blijf je hier nog lekker 30 jaar of zo wonen, zou ik wel afkopen.
Alle reacties Link kopieren
Gemeente utrecht idd..als ik de grond zou kopen is dit helaas niet aftrekbaar..dit voorstel is geldig tot 31 dec 2018🤔. We zijn zelf nog vrij jong 39 en 36 en zijn van plan om hier nooit meer weg te gaan want we wonen hier heerlijk..en het is niet zo wanneer we de grond hebben gekocht de waarde van ons huis met €15000 stijgt (het stijgt uiteraard wel maar niet de betaalde €15000. We wisten dat er erfpacht op dit huis zat toen we het 9 jaar geleden kochten maar we waren ons niet bewust wat voor gevolgen dit had in de toekomst.
Alle reacties Link kopieren
Je huis wordt niet 15.000 euro meer waard. De gemeente wil graag dat je afkoopt, want zij krijgen nu daardoor ontzettend veel geld binnen. Er zijn meen ik een kleine 2.800 mensen die in deze situatie zitten. Reken maar uit.
Voor iedereen zal het anders zijn, afhankelijk van je situatie.
Enig advies wat ik kan geven is om eerst beide kanten van het verhaal te onderzoeken.
Er zijn ook sites die die andere kant belichten. Als je googeld op erfpacht en utrecht, vind je ze wel.
Vooral, overhaast je niet met de beslissing je hebt de tijd.
15.000 euro is een hoop geld.
Als je dr mogelijkheid hebt zou ik het afkopen. Eventueel kijken of je je hypotheek hiervoor kunt ophogen. In onze gemeente zijn veel huizen op erfpachtgrond, dr een nog hoger dan de ander. Uiteindelijk hebben wij een huis gekocht op eigen grond. Huurprijs was iets hoger maar vrienden van ons wonen 4 huizen verderop. Zelfde oppervlakte (Grote voor en achtertuin) zij betalen 200 pm erfpacht.
Alle reacties Link kopieren
Let even op wat je zegt he. Je hebt het over de erfpacht afkopen, krijg je dan ook het bloot-eigendom? Dat gaat namelijk niet vanzelf en zeker niet automatisch.
Je koopt de canon af en niet het recht van erfpacht.
Als je het vergelijkt met bijv huur (wat makkelijk uitleggen is) dan koop je je betalingsverplichting van de huur af maar je huurovereenkomst loopt gewoon door.
Dat is bij erfpacht hetzelfde dus let erop. Als je de 15.000,00 betaalt en het blijft erfpacht zou ik het niet doen. Als je ook het bloot-eigendom kan kopen van de gemeente, en dus het recht van erfpacht dan door vermening teniet gaat, dan is het zeker de afkoop waard.

Veel gemaakte denkfout dat als je de canon afkoopt je ook gelijk
Vol eigenaar bent.
Alle reacties Link kopieren
Madre schreef:
06-05-2018 18:58
Wij hebben een soortgelijk geval...

Wij gaan er vanuit dat wij in 2034 niet meer in deze woning wonen dus we gaan niet voor de volgende bewoner de erfpacht afkopen.

Ben je van plan je hele leven er blijven wonen dan zou ik het wel nu doen.
Maar dikke kans dat je huis tegen die tijd minder waard is, omdat niemand op erfpacht zit te wachten.

Ik vind het slim om het af te kopen TO, de verwachting is dat als de erfpacht afloopt, het jaarlijkse bedrag fiks wordt verhoogd, en dan is 15.000 om er van af te zijn best te overzien.
Daarnaast zal het nu je huis niet 15.000 in waarde laten stijgen, maar tegen die tijd. Erfpacht laat een huis nu eenmaal aardig in waarde dalen...
Zanahoria schreef:
06-05-2018 20:12
Erfpacht laat een huis nu eenmaal aardig in waarde dalen...
In theorie wel. De praktijk is echter anders, vooral in de grote steden waar meer vraag dan aanbod is.
Alle reacties Link kopieren
ShaunTheSheep schreef:
06-05-2018 20:19
In theorie wel. De praktijk is echter anders, vooral in de grote steden waar meer vraag dan aanbod is.
In de steden dalen de prijzen inderdaad niet, en je zult tegen die tijd ongetwijfeld het huis met mooie winst verkopen, maar toch betekent het waardevermindering. Voor een huis zonder erfpacht wordt nu eenmaal meer betaald.
ShaunTheSheep schreef:
06-05-2018 20:19
In theorie wel. De praktijk is echter anders, vooral in de grote steden waar meer vraag dan aanbod is.
Maar als mensen kunnen kiezen tussen wel/geen erfpacht zal jouw huis stukken langer te koop staan. Daarnaast heeft erfpacht ook gevolgen voor de hoogte van de hypotheek die je kunt krijgen. De maandelijkse kosten worden meegenomen in de berekening.
In Amsterdam west liepen in 2008 en 2014 tijdvakken erfpacht af. De transactieprijzen van de woningen in die specifieke delen met aflopende erfpacht waren net zo hoog als van naastgelegen woningen met nog lang afgekochte erfpacht. En de looptijden waren ook gelijk. Zo zijn er tig meer voorbeelden. De theorie klopt inderdaad, maar de praktijk in de steden is echt anders.

Hoogte hypotheek kan wel belangrijk zijn, als het geen afgekochte erfpacht betreft (dus jaarlijkse betaling).
Alle reacties Link kopieren
Geen idee hoe het zit in Utrecht, maar nieuwbouwwoningen in Amsterdam zie ik in de prijslijst dat het afkopen van 50 jaar erfpacht al snel €60.000 of meer is. Met dit in gedachte weet je gewoon dat het jaarlijks canon flink gaat stijgen. Ik zou die €15.000 een hele goede deal vinden en zeker afkopen. Vooral als je van plan bent om te blijven wonen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven