Geld & Recht alle pijlers

Pensioenfonds (niet aangemeld)

18-05-2018 22:50 29 berichten
Hallo allemaal!

Sinds augustus ben ik gestopt met werken en ben ik weer bezig met een studie. Een maandje geleden is de organisatie waar ik voor werkte door omstandigheden gestopt. Althans, door fraude die ze hebben gepleegd moesten ze stoppen. Ik ben er vandaag achter gekomen (ja erg laat en erg stom van mij) dat ze elke maand van mijn salaris geld hebben afgeschreven voor een pensioen. Ondanks de afschrijvingen hebben ze me nooit aangemeld voor een pensioenfonds.

Ik ben boos, maar weet ook niet of ik er nog wat mee kan. Die mensen die er werkten (managers etc.) zitten nu vast en ze zijn onbereikbaar. Het was mijn fout om het niet te controleren maar zou toch het liefst mijn geld terug willen. Het gaat om een jaartje werken trouwens, maar toch is het een bedrag waar ik nu bijvoorbeeld mee op vakantie zou kunnen gaan :-|

Wie weet of ik hier wat mee kan?
Alle reacties Link kopieren
Ga advies vragen bij de rechtswinkel
Kan je kontakt met het pensioenfonds opnemen? Leg de kwestie voor en vraag hoe zij er over denken.
dderyaa66 schreef:
18-05-2018 22:50
Hallo allemaal!
....
Wie weet of ik hier wat mee kan?
@dderyyaa66, check even dit topic bij Radar https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... lissement/. Heb je berichten van je verzekeraar gehad?
Jouw fout om het niet te controleren, vind je dat echt? Ik vind dat je er vanuit mag gaan dat je aangemeld bent als dat zo afgesproken is.
Het is geld dat naar het pensioenfonds overgemaakt moet worden. Je hebt een werknemers en een werkgeversdeel. Vaak is dit 50-50. Dus als de pensioenpremie 23% is, dan komt 11,5% uit jouw loon en legt de werkgever nog 11,5% bij.

In die zin zou ik er niet vanuit gaan dat jij het op je rekening krijgt om er van op vakantie te gaan, maar zou ik even contact opnemen met het pensioenfonds. Weet je welke het is?
Erizon schreef:
19-05-2018 00:27
Jouw fout om het niet te controleren, vind je dat echt? Ik vind dat je er vanuit mag gaan dat je aangemeld bent als dat zo afgesproken is.
En dit dus. Je mag er gewoon vanuit gaan dat je werkgever dit op de juiste manier regelt.
Je mag er vandaan dat jouw werkgever dit regelt. Je had natuurlijk toen je geen papieren kreeg aan de bel kunnen trekken maar gezien hun manier van werken hadden ze daar vast een leuk verhaal voor klaar gehad.

Ik vrees alleen, aangezien er spraken is van fraude ener ook mensen vast zitten dat er meer schuldeisers zullen zijn..Als dat zo is ben je maar een kleine partij en is het maar de vraag of je je geld ooit nog terug ziet.

Heb je een recbtsbijstandverzekering? Anders misschien naar het juridisch loket.
In theorie: jouw werkgever heeft jou een pensioentoezegging gedaan en dient deze na te komen. Ook als ze deze niet hebben verzekerd (en dat kan ze dan tonnen kosten!) dienen ze deze verplichting na te komen.

In de praktijk is er blijkbaar fraude gepleegd en wordt het een stuk lastiger om je pensioentoezegging uit te laten voeren, of je geld terug te krijgen.

Wie is er nu het aanspreekpunt voor het bedrijf? Is er een curator aangesteld (dan te vinden op curatoren.nl) of een a.i. directeur? Die zou ik aanschrijven met dit verhaal en aangeven dat je een oplossing wilt binnen een bepaalde termijn. Het juridisch loket of je rechtsbijstandsverzekering als je die hebt kan je hierbij helpen.

Hoe lang heb je hier gewerkt en om wat voor bedragen gaat het? Bedenk je wel dat er ook een werkgeversdeel is geweest wat waarschijnlijk ook niet is afgedragen en waar je ook recht op hebt, dus niet alleen je eigen bijdrage.

Succes.
Grote kans dat dit niet alleen bij jou fout is gegaan, maar ook bij je collega's. Wellicht kunnen jullie samen een advocaat inschakelen om wat druk te zetten bij de curator (al blijft dit waarschijnlijk een kale kip)...

Je zou ook het betreffende pensioenfonds kunnen benaderen en het reglement door kunnen lezen. Bij sommige fondsen heb je recht op een uitkering, ook al ben je niet aangemeld. Dat is ook de reden waarom sommige fondsen zo enorm agressief werkgevers benaderen om aan te sluiten (STiPP bijvoorbeeld).
anoniem_122304 wijzigde dit bericht op 19-05-2018 09:03
40.57% gewijzigd
Je zal een claim moeten neerleggen bij de curator.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt twee dingen dien:
- je wenden tot degene die alkes afhandelt voor het bedrijf
- het pensioenfonds benaderen: als het een verplichtgesteld pensioenfonds is, heb je misschien wel recht op pensioen.
Alle reacties Link kopieren
Is het een pensioenregeling vanuit een grote landelijke cao? Bij ons geldt geen premie wel recht.

Maw het risico ligt dan bij het pensioenfonds, als werknemer heb je geen boodschap aan of je werkgever wel of niet de premies heeft afgedragen.

Neem contact op met de pensioenuitvoerder.
Als ze de pensioen premies niet hebben afgedragen, kijk je dan ook goed naar de afdracht van de sociale premies richting de belastingdienst?
deepspace schreef:
18-05-2018 23:13
Kan je kontakt met het pensioenfonds opnemen? Leg de kwestie voor en vraag hoe zij er over denken.
Dat kan ik, ik ga er deze week achteraan!
Witnie schreef:
19-05-2018 00:20
@dderyyaa66, check even dit topic bij Radar https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... lissement/. Heb je berichten van je verzekeraar gehad?
Nee..
Lemon_tree schreef:
19-05-2018 07:01
Het is geld dat naar het pensioenfonds overgemaakt moet worden. Je hebt een werknemers en een werkgeversdeel. Vaak is dit 50-50. Dus als de pensioenpremie 23% is, dan komt 11,5% uit jouw loon en legt de werkgever nog 11,5% bij.

In die zin zou ik er niet vanuit gaan dat jij het op je rekening krijgt om er van op vakantie te gaan, maar zou ik even contact opnemen met het pensioenfonds. Weet je welke het is?
Jaa, zorg&welzijn. Dat van de vakantie was ergens wel een grap. Het gaat me dan ook meer om de principes dan het geld.
Tess1981 schreef:
19-05-2018 08:09
Je mag er vandaan dat jouw werkgever dit regelt. Je had natuurlijk toen je geen papieren kreeg aan de bel kunnen trekken maar gezien hun manier van werken hadden ze daar vast een leuk verhaal voor klaar gehad.

Ik vrees alleen, aangezien er spraken is van fraude ener ook mensen vast zitten dat er meer schuldeisers zullen zijn..Als dat zo is ben je maar een kleine partij en is het maar de vraag of je je geld ooit nog terug ziet.

Heb je een recbtsbijstandverzekering? Anders misschien naar het juridisch loket.
Nee.. het JL kan ik proberen!
12twister schreef:
19-05-2018 09:00
In theorie: jouw werkgever heeft jou een pensioentoezegging gedaan en dient deze na te komen. Ook als ze deze niet hebben verzekerd (en dat kan ze dan tonnen kosten!) dienen ze deze verplichting na te komen.

In de praktijk is er blijkbaar fraude gepleegd en wordt het een stuk lastiger om je pensioentoezegging uit te laten voeren, of je geld terug te krijgen.

Wie is er nu het aanspreekpunt voor het bedrijf? Is er een curator aangesteld (dan te vinden op curatoren.nl) of een a.i. directeur? Die zou ik aanschrijven met dit verhaal en aangeven dat je een oplossing wilt binnen een bepaalde termijn. Het juridisch loket of je rechtsbijstandsverzekering als je die hebt kan je hierbij helpen.

Hoe lang heb je hier gewerkt en om wat voor bedragen gaat het? Bedenk je wel dat er ook een werkgeversdeel is geweest wat waarschijnlijk ook niet is afgedragen en waar je ook recht op hebt, dus niet alleen je eigen bijdrage.

Succes.
Zover ik weet hebben bedrijven alleen een curator als er sprake is van een faillissement. Dus nee. Ik kan niemand bereiken omdat iedereen vast zit (managers etc).

Ik heb er een jaartje gewerkt.
12twister schreef:
19-05-2018 09:01
Grote kans dat dit niet alleen bij jou fout is gegaan, maar ook bij je collega's. Wellicht kunnen jullie samen een advocaat inschakelen om wat druk te zetten bij de curator (al blijft dit waarschijnlijk een kale kip)...

Je zou ook het betreffende pensioenfonds kunnen benaderen en het reglement door kunnen lezen. Bij sommige fondsen heb je recht op een uitkering, ook al ben je niet aangemeld. Dat is ook de reden waarom sommige fondsen zo enorm agressief werkgevers benaderen om aan te sluiten (STiPP bijvoorbeeld).
Hmm... ik ga ze morgen bellen!
Doreia schreef:
21-05-2018 08:27
Als ze de pensioen premies niet hebben afgedragen, kijk je dan ook goed naar de afdracht van de sociale premies richting de belastingdienst?
Heb ik niet gedaan.. maar weet wel zeker dat dat ook niet is gebeurd. Ik check het wel nog even.
dderyaa66 schreef:
21-05-2018 10:20
Heb ik niet gedaan.. maar weet wel zeker dat dat ook niet is gebeurd. Ik check het wel nog even.
Dan krijg je straks nog een forse aanslag van de belastingdienst....
Zet nu alvast alje geld daarvoor opzij en ga direct iets regelen zodra je de aanslag binnen hebt.
Dit is namelijk jouw verantwoordelijkheid uiteindelijk, ook al heeft de werkgever dit aangeboden voor je te regelen en je niet bruto uit te laten betalen.
Sterkte de komende tijd!
Doreia schreef:
21-05-2018 11:27
Dan krijg je straks nog een forse aanslag van de belastingdienst....
Zet nu alvast alje geld daarvoor opzij en ga direct iets regelen zodra je de aanslag binnen hebt.
Dit is namelijk jouw verantwoordelijkheid uiteindelijk, ook al heeft de werkgever dit aangeboden voor je te regelen en je niet bruto uit te laten betalen.
Sterkte de komende tijd!
Echt? Heb je daarvan een bron?
Lemon_tree schreef:
21-05-2018 12:47
Echt? Heb je daarvan een bron?
Hoe bedoel je?
Doreia schreef:
21-05-2018 12:56
Hoe bedoel je?
Zoals ik dat zeg. Waar staat (op de site van de belastingdienst, in jurisprudentie of elders) dat je daar als werknemer verantwoordelijk voor bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven