Geld & Recht alle pijlers

Hoe komt goed doel aan adres van donateur?

19-05-2018 21:01 45 berichten
In 2017 heb ik via een bankoverschrijving een donatie aan een goed doel (met ANBI-status) gedaan. Ik heb mijn adresgegevens daarbij niet vermeld. Het goede doel heeft dus alleen mijn naam en rekeningnummer.

Tot mijn verbazing lag deze maand het jaarverslag van dat goede doel in de brievenbus.

Ik vroeg me af: “Hoe komen zijn aan mijn adres?”

Ik heb nooit met mijn naam in het telefoonboek gestaan,
dus uit het telefoonboek kunnen ze mijn adres niet hebben.

Mijn bank geeft aan dat ze klantgegevens niet verkwanselen aan derden.

Ik kan best goed googelen, maar ik kom er niet achter.


Krijgen jullie ook post van goede doelen, nadat je (ooit) een donatie hebt gedaan?

En hoe komen die organisaties aan je huisadres?
goede vraag, ik heb ook geld over gemaakt voor een keer maar krijg jaarlijks een herinnering.
Alle reacties Link kopieren
Jaa bij mij ook. Ondertussen al wel verhuisd. Ik heb ze gemaild dat ze me uit hun bestand kan halen omdat ik er niet meer woon. Geen idee of ze het ook gedaan hebben. Maar heel eerlijk.. nodigt dit mij niet uit om naar verschillende doelen te doneren. Terwijl ik paar keer over nagedacht heb.
Bam!!!!
tvp. ik heb in direct marketing gewerkt aantal jr terug en weet dus wel wat van gegevensuitwisseling en aangekochte bestanden , maar verder dan dat zij een bestand hebben aangekocht waar jouw gegevens en bankrek nr instaan en dat ze het zo gematcht hebben kom ik niet...
of het moet zijn dat zij jou via een algemene mailing benaderd hadden en je onder een unieke code gestort hebt zodat zij weten dat de storting van jou kwam en ze he gegevens dus al hadden?
ip adress
Handel in adresbestanden. Er zijn bedrijven die daar flink geld mee verdienen.
hoezo ip adres? to: hoe kwam je erbij geld te storten (ben je benaderd? naar hun website gegaan, wat is er precies gebeurd?)
bestanden worden inderdaad verhandeld, maar bankrek nr is nieg een typish gegeven dat in dat soort bestanden staat volgens mij..
Ik vroeg mij dit laatst ook af. Vond het zo maf dat ik ineens een brief kreeg met een herinnering van een goed doel.
Toen ik mijn huidige woning kreeg, kreeg ik na 2 weken post van de postcodeloterij. Op dat moment had ik mijn adreswijzigingen nog aan geen enkele instantie doorgegeven. Alleen de gemeente wist het dus. En toch kreeg ik op de een of andere wijze post aan mij persoonlijk geadresseerd van de postcodeloterij.
Het goede doel had ik gevonden op internet.
Ik heb niet gereageerd op een verzoek via e-mail of post.
Ik heb nooit telefonisch, via e-mail of via de papieren post
contact met hen gehad.
Alleen een donatie per bank. Dat is het.

Daarom vond ik het zo vreemd dat ze er blijkbaar in geslaagd zijn
om mijn naam en rekeningnummer te koppelen aan mijn adres
(dat uit een ander bestand moet zijn gekomen).
Aantal mogelijkheden:
- IP adres van computer is mogelijk wanneer je het met de computer overmaakt.
- Telefoonboek.nl / telefoongids.nl
- Gemeente website (geen idee of dit in NL legaal is, in Amerika Kun je dit zo opzoeken)
- KVK (Indien het gaat om een bedrijf aan huis bijv)
- Handel in Adressen (Denk aan Facebook / Apple / Google)

Ook bestaan er een hoop andere programmaatjes waarmee ze dit kunnen achterhalen. Zonder VPN ben je ten alle tijden te traceren en ook vrij gemakkelijk zoals je kan zien.
Alle reacties Link kopieren
Santaaa schreef:
19-05-2018 21:48
Aantal mogelijkheden:
- IP adres van computer is mogelijk wanneer je het met de computer overmaakt.
- Telefoonboek.nl / telefoongids.nl
- Gemeente website (geen idee of dit in NL legaal is, in Amerika Kun je dit zo opzoeken)
- KVK (Indien het gaat om een bedrijf aan huis bijv)
- Handel in Adressen (Denk aan Facebook / Apple / Google)

Ook bestaan er een hoop andere programmaatjes waarmee ze dit kunnen achterhalen. Zonder VPN ben je ten alle tijden te traceren en ook vrij gemakkelijk zoals je kan zien.
Als het zo makkelijk zou zijn hoeft stichting Brein niet langs een rechter om bij je provider je adresgegevens op te vragen.
judy_hopps wijzigde dit bericht op 20-05-2018 09:56
0.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij moet je gewoon je adres vermelden, anders kan je niet naar de betaalsite. Alleen bij een enkel goed doel is er een optie te storten zonder je adres bekend te maken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
19-05-2018 22:24
Volgens mij moet je gewoon je adres vermelden, anders kan je niet naar de betaalsite. Alleen bij een enkel goed doel is er een optie te storten zonder je adres bekend te maken.
Ik begrijp dit niet.
Als ik een bedrag overmaak aan mijn zus, dan ziet zij op haar bankafschrift alleen mijn naam en bankrekeningnummer.
Als ik een bedrag overmaak aan een organisatie, dan ziet de organisatie toch ook alleen mijn naam en bankrekeningnummer?
retrostar schreef:
19-05-2018 22:24
Volgens mij moet je gewoon je adres vermelden, anders kan je niet naar de betaalsite. Alleen bij een enkel goed doel is er een optie te storten zonder je adres bekend te maken.

Ik heb wel eens iets overgemaakt, daarvoor hoef ik echt mijn adres niet bekend te maken.
Bij het storten aan de voedselbank ging het zo: ze vragen bij donaties ook je adres door te geven. Heb ik niet gedaan. Vervolgens kreeg ik €0.01 ct terug gestort met een bedankje. Zo kan het dus ook.

Het is verbazingswekkend hoe snel instanties achter een nieuw adres komen. Zonder dat je hen op de hoogte hebt gesteld. Dus er zal een grote handel zijn in adresgegevens. Erg irritant.
Goede doelen snijden zichzelf hiermee in de vingers, want vanwege deze reden doneer ik dus nooit iets.
Dan heb je wellicht ooit rekeningnummer en adresgegevens doorgegeven (bijvoorbeeld iets besteld bij een website), en zijn die gegevens toen doorverkocht.

Dat een goed doel daar vervolgens gebruik (misbruik!) van maakt, is reuze-irritant vind ik: ik doneer toch niet om vervolgens met post bestookt te worden? Ik heb er dus ook last van.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar keer een donatie gedaan op de website van het goede doel en je kan alleen maar naar de organisatie die de betalingen verzorgt als je een adres opgeeft. Anders word je teruggestuurd naar het formulier.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
19-05-2018 22:41
Ik heb een paar keer een donatie gedaan op de website van het goede doel en je kan alleen maar naar de organisatie die de betalingen verzorgt als je een adres opgeeft. Anders word je teruggestuurd naar het formulier.
Nee hoor, je kunt gewoon het rekeningnummer noteren en zelf geld overmaken. Moet je wel even naar zoeken, maar ik dacht dat ik op deze manier kon voorkomen dat mijn adres bekend zou worden.... Niet dus.
Alle reacties Link kopieren
Phineas schreef:
19-05-2018 22:45
Nee hoor, je kunt gewoon het rekeningnummer noteren en zelf geld overmaken. Moet je wel even naar zoeken, maar ik dacht dat ik op deze manier kon voorkomen dat mijn adres bekend zou worden.... Niet dus.
Ik doe ook niets met de post die ik krijg. Maar ja zo moeilijk is het niet om het dan in de vuilnisbak te kieperen.
Je zou ervoor moeten kunnen kiezen om geen post toegezonden te krijgen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Mail kan altijd maar alletwee is teveel.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
19-05-2018 22:50
Ik doe ook niets met de post die ik krijg. Maar ja zo moeilijk is het niet om het dan in de vuilnisbak te kieperen.
Je zou ervoor moeten kunnen kiezen om geen post toegezonden te krijgen.
Daar kun je dan pas voor kiezen op het moment dat je het krijgt. Ik meen tenminste ergens kleine lettertjes gezien te hebben op de envelop (die inderdaad ongeopend bij het oud papier verdwijnt). Tot nu toe te lui geweest om hier actief achteraan te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Phineas schreef:
19-05-2018 22:54
Daar kun je dan pas voor kiezen op het moment dat je het krijgt. Ik meen tenminste ergens kleine lettertjes gezien te hebben op de envelop (die inderdaad ongeopend bij het oud papier verdwijnt). Tot nu toe te lui geweest om hier actief achteraan te gaan.
Zonde van het geld zou je zeggen. Ik denk dat ze de fondsenwerving uitbesteden aan een ander bedrijf en dat het dat bedrijf niet kan schelen of je al of niet post wil hebben.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ja, ik denk dat ik binnenkort toch even de kleine lettertjes ga bestuderen...
Alle reacties Link kopieren
Ze zouden toch wat meer attent moeten zijn op de wensen van hun donateurs.

Het is altijd leuk als je een bedankmailtje krijgt en dat is dan precies genoeg. Meer hoeft niet.

Misschien hebben ze ervaren dat ze vaker donaties krijgen als ze je vaker mailen, dus kan ik me wel voorstellen dat ze dat doen. Maar post zou je alleen moeten krijgen als je een vinkje in een vakje hebt gezet. Zou ze ook schelen in postzegels en papier. Maar kennelijk zijn ze een beetje doof daar.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven