Geld & Recht alle pijlers

Alleenstaand en kinderloos, hoeveel spaar jij?

20-05-2018 08:58 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat er vaker topics zijn hierover. Maar ben vooral benieuwd wat jij als alleenstaande, alleen wonende en zonder kids overhoudt in de maand..

Ik vind het best lastig als ik hoor wat vriendinnen sparen, maar zij wonen samen en dan is het veel makkelijker om fors meer over te houden. Ik kan in een normale maand zo'n 400/500 sparen. Maar ik ga ook graag op reis, dus 1000-en euro's per jaar sparen red ik dan niet.

Hoe zit het bij jullie?
Alle reacties Link kopieren
400/500 per maand vind ik best redelijk.

Ik ben ook alleenstaand maar woon met huisgenoten - buitenland en t is hier erg duur, ik betaal zon 600 euro huur per maand - ik spaar omgerekend zon 1000 euro per maand en daarnaast 250 euro per maand voor reizen / onverwachte grote uitgaven.

Het hangt natuurlijk helemaal af van je salaris en vaste kosten hoeveel je kan overhouden. Wellicht lange termijn en “grote uitgaven” sparen opsplitsen zodat je van het lange termijngeld afblijft?
Hello, can you hear me?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet wat je hiermee wilt. Je kan 400-500 per maand sparen, dat is toch best veel? Dat jij het opmaakt aan reizen is een keuze.
Alle reacties Link kopieren
Wat heb je eraan om dat van anderen te weten? Het hangt zo ontzettend af van de hoogte van je inkomen in relatie tot je vaste lasten.... Ik vind 400-500 per maand trouwens best veel hoor. Als je meer wilt overhouden (waarvoor? buffer?) dan moet je minder geld uitgeven aan reizen.... dat is een keuze toch die jij maakt?

Ik denk trouwens juist dat het als alleenstaande makkelijker sparen is dan als stel, want je vaste lasten zijn als alleenstaande dan wel wat hoger, maar samen doe je vaak toch meer leuke dingen als etentjes etc. die veel geld kosten, en je woont ook vaak duurder
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk scheelt het als je samen woont. Wanneer je de kosten van de huur, de energienota, auto, abonnementen, cadeaus, etc. kunt delen dan scheelt dat al gauw 600,- in de maand omdat je voor al dat soort posten maar 50% hoeft te betalen.
Dat is al zo'n 7000,- per jaar die je kunt sparen als je samen woont.
Ook het reizen is dan weer voordeliger als je dat samen doet....

Maar daar kun je toch allemaal niets mee?
Tenzij je op het punt staat te gaan samenwonen en de financiële aspecten één van de afwegingen is.
Om die reden gaan samenwonen (met de verkeerde persoon) is vaak juist weer een hele dure optie....
Of je moet kijken of je met meerdere vrijgezellen in één huis kunt gaan wonen.

Spaarbedragen per maand noemen heeft denk ik niet zoveel zin zolang je verder niets weet (leeftijd, bruto salaris, woonsituatie e.d.)
Spaar wat je kunt, wil en wat nodig is. Wat anderen doen is niet interessant en niet vergelijkbaar.
Alle reacties Link kopieren
Die stellen met kinderen krijgen straks ook veel meer kosten aan de kinderen en dan kan jij weer meer overhouden. Studies zijn ook enorm duur tegenwoordig...
Ik spaar zo'n 600-700 per maand en reis van mijn vakantiegeld en eindejaarsuitkering
Geld bewaren op de spaar voor reizen noem ik geen sparen, maar tijdelijk opzijzetten.

Ik los af op mijn hypotheek, waardoor ik steeds meer ruimte heb om te sparen. (En daarnaast reis ik, maar let redelijk op de kosten)
Alle reacties Link kopieren
Toen ik alleenstaand zonder kinderen was spaarde ik amper. Had een duur huis en had vertier buiten de deur nodig.
Ik begrijp het niet helemaal, nog afgezien dat ik totaal niet de behoefte voel om dergelijke dingen op internet te zetten.
Hoeveel je kunt sparen hangt van zoveel dingen af. O.a. hoe hoog of laag je inkomen is, hoeveel je huur/hypotheek bedraagt, of je bijvoorbeeld hoge zorgkosten of reiskosten hebt omdat je niet in de buurt werkt en je wergever je reiskosten niet volledig vergoedt e.d.
Daarnaast denk ik dat jij met je spaargeld per maand zeker duizenden euro's per jaar kunt sparen. Maar dat jij dat liever aan reizen uitgeeft in plaats van op de bank te laten staan, is toch gewoon een (prima) keuze.
gemberpannekoek schreef:
20-05-2018 09:12

Ik denk trouwens juist dat het als alleenstaande makkelijker sparen is dan als stel, want je vaste lasten zijn als alleenstaande dan wel wat hoger, maar samen doe je vaak toch meer leuke dingen als etentjes etc. die veel geld kosten, en je woont ook vaak duurder
Ja want als je alleen bent zit je natuurlijk alleen maar thuis op de bank en dat kost niet zoveel :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
gemberpannekoek schreef:
20-05-2018 09:12

Ik denk trouwens juist dat het als alleenstaande makkelijker sparen is dan als stel, want je vaste lasten zijn als alleenstaande dan wel wat hoger, maar samen doe je vaak toch meer leuke dingen als etentjes etc. die veel geld kosten, en je woont ook vaak duurder
Hier ben ik het echt niet mee eens.. Ervan uitgaande dat inkomen x2 is, beide een baan.. Vaste lasten zijn dan samen echt niet automatisch x2, veel dingen zijn duurder, maar zeker niet x2.. En dan kan het ook nog zijn dat je samen met 1 auto kunt volstaan bijvoorbeeld. Met zijn 2en spaar je veel meer, want ook vakanties zijn PP gerekend fors goedkoper dan wat ik nu in mijn eentje kwijt ben.

En voor de rest, nee het doet er niet toe wat anderen sparen, want hangt idd van veel factoren af.. En dat geldt voor ieder topic waarin naar salaris, vaste lasten, uitgaven en sparen wordt gevraagd. Als je dit niet wilt, reageer dan niet en scroll gewoon verder ;) Ik ben er gewoon benieuwd naar omdat ik in mijn omgeving absurde spaarbedragen hoor en ik daar dan een beetje van schrik.
Alle reacties Link kopieren
zeeuwsmeisje1981 schreef:
20-05-2018 09:46
Ja want als je alleen bent zit je natuurlijk alleen maar thuis op de bank en dat kost niet zoveel :facepalm:
Pcies :bonk: :shame:
Alle reacties Link kopieren
Ik ben als single al zo'n €700 aan huur kwijt. Dan nog boodschappen, auto, zorgverzekering, overige verzekeringen, telefoon/internet etc. etc.

Dus ik spaar momenteel geen 400-500 euro. Eerder ergens tussen de 200 en 350 euro, afhankelijk van hoeveel extra kosten ik die maand heb. Kleren koop ik niet zoveel, en ik heb een abonnement bij de bieb, maar ik geef wel weer geld uit aan een sauna-abonnement, wat luxere boodschappen zo nu en dan, een lunch op een terras hier en daar, want hoeveel ik graag thuis ben vind ik het zonde om bepaalde leuke dingen te laten 'omdat ik single ben'. Ach, ik red me prima. Maar ik ga vanaf na de zomer wel weer even opletten om mijn buffer aan te vullen.

O en dat het als alleenstaande goedkoper is, is echt de grootste onzin. Ik vraag me af of mensen die dat stellen weleens alleen hebben gewoond eigenlijk. Of je de lampen aan hebt voor 1 of 2, je betaalt het in je eentje, hetzelfde geldt voor een kapotte vriezer of koelkast, de kosten van je huur, etc.
gemberpannekoek schreef:
20-05-2018 09:12

Ik denk trouwens juist dat het als alleenstaande makkelijker sparen is dan als stel, want je vaste lasten zijn als alleenstaande dan wel wat hoger, maar samen doe je vaak toch meer leuke dingen als etentjes etc. die veel geld kosten, en je woont ook vaak duurder
Dat vind ik best een vreemde redenatie. Ik spreek als single juist vaak met vrienden af voor bijvoorbeeld theater of etentje. Daarbij onderneem ik in mijn eentje ook veel leuke dingen: ik ga ook in mijn eentje naar theater, bioscoop, uit eten, museum en andere dingen die geld kosten. Het gaat er maar net om of je het geld eraan kunt en wilt uitgeven.
Aannemende dat dat tweepersoonshuishouden ook tweeverdieners zijn: die zijn dan echt een stuk goedkoper uit qua vaste lasten. Of ik er nu met 1 of 2 personen woon, de huur is even hoog, de huiskamer moet verwarmd worden of je er nu met 1 of 10 personen in zit e.d. Denk verder ook aan boodschappen die toch ook echt duurder zijn als single. Veel dingen zijn gewoon (nog) niet berekend op een 1-persoonshuishouden.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 20-05-2018 10:14
23.08% gewijzigd
gemberpannekoek schreef:
20-05-2018 09:12
Wat heb je eraan om dat van anderen te weten? Het hangt zo ontzettend af van de hoogte van je inkomen in relatie tot je vaste lasten.... Ik vind 400-500 per maand trouwens best veel hoor. Als je meer wilt overhouden (waarvoor? buffer?) dan moet je minder geld uitgeven aan reizen.... dat is een keuze toch die jij maakt?

Ik denk trouwens juist dat het als alleenstaande makkelijker sparen is dan als stel, want je vaste lasten zijn als alleenstaande dan wel wat hoger, maar samen doe je vaak toch meer leuke dingen als etentjes etc. die veel geld kosten, en je woont ook vaak duurder

Mijn alleenstaande schoonzus doet juist heel veel leuke dingen die geld kosten juist omdat het voor haar niet leuk is om een avondje te Netflixen in haar eentje.

Verder woon je alleen vaak toch duurder. In je eentje 600 woonlasten is meer dan samen 800.

Eten in je eentje is ook best duur omdat de supermarkt bijvoorbeeld geen halve komkommers etc verkoopt.
Alle reacties Link kopieren
-
frutteput wijzigde dit bericht op 09-09-2018 13:56
99.32% gewijzigd
Ik heb nog nooit gespaard en ga ik ook niet doen. Als ik morgen dood neerval, heb ik een goed leven gehad. Het doodshemd heeft geen zakken!
Alle reacties Link kopieren
ScorpioXX schreef:
20-05-2018 09:51
Ik ben er gewoon benieuwd naar omdat ik in mijn omgeving absurde spaarbedragen hoor en ik daar dan een beetje van schrik.
Het hoeft niet allemaal waar te zijn hé.
Zeker wat geld betreft willen mensen nog wel eens overdrijven met wat ze verdienen, sparen etc.
Alle reacties Link kopieren
viavia2013 schreef:
20-05-2018 10:07
Ik heb nog nooit gespaard en ga ik ook niet doen. Als ik morgen dood neerval, heb ik een goed leven gehad. Het doodshemd heeft geen zakken!
Ik spaar wel maar geniet er ook goed van. Denk dat we nog meer zouden kunnen sparen maar net wat je zegt ik wil het nu ook leuk hebben.
Gemberpannenkoek:


Grootte van huishouden
Hoe meer personen in het huishouden, hoe meer een maaltijd kost. Een voordeel is dat het inkopen en koken voor meer personen meestal goedkoper is. In onderstaande tabel ziet u hoeveel het verschilt om voor minder of meer mensen te koken.

Kosten van eten in vergelijking met een tweepersoonshuishouden
Soort huishouden en Kosten
Eenpersoonshuishoudens 10 % duurder
Driepersoonshuishoudens 20% goedkoper
Vierpersoonshuishoudens 30 % goedkoper


Bron: NIBUD
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 20-05-2018 10:15
1.12% gewijzigd
Ik spaar met mate, heb er genoeg in mijn omgeving gezien die spaarden voor “later” alleen was er dan geen later.. Was de belastingdienst heeeeel blij mee hoor :lol:

Het maakt ook verschil in welke tijd en situatie je alleenstaande bent in hoeverre je kan sparen. De wat hogere inkomens kunnen vaak wel sparen, alleen als je nu een starter bent kom je in de particuliere sector terecht met huren vanaf 800 kaal. Dan wordt het als alleenstaande opeens weer onmogelijk om wat opzij te kunnen zetten..
Alle reacties Link kopieren
400/500 sparen per jaar vind ik best veel. Of het genoeg is ligt er maar net aan waar je je buffer voor wil gebruiken en hoe groot je buffer nu is.

Ik spaar momenteel niets, maar ik heb in de afgelopen jaren een flinke buffer opgebouwd. Ik spaarde voorheen meer dan 1000 in de maand, en al dat geld staat nu een beetje niks te doen op mijn spaarrekening. Nu ben ik van baan veranderd en in inkomen achteruit gegaan (maar in geluk vooruit), dus nu laat ik het maar even voor wat het is.
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
20-05-2018 09:19
Natuurlijk scheelt het als je samen woont. Wanneer je de kosten van de huur, de energienota, auto, abonnementen, cadeaus, etc. kunt delen dan scheelt dat al gauw 600,- in de maand omdat je voor al dat soort posten maar 50% hoeft te betalen.
Dit soort dingen worden vaak toch ook duurder als je het met z’n tweeën doet? Meer energie/water en ik zou een veel eenvoudiger tv/internetabonnement hebben in m’n eentje. Natuurlijk is het wel goedkoper, maar je bespaart daar echt niet letterlijk 50% van. Voor de auto gaat het sowieso niet op (want: twee auto’s nodig voor werk). Daarnaast hebben we ook nog persoonlijke abonnementen, dus betaalt mijn man 50% van mijn Linda-abonnement, maar ik ook 50% van zijn quest abonnement, dus dat schiet niet echt op. En wat cadeaus betreft: wij leggen dus gewoon 2x zoveel in als mijn vrijgezelle vriendinnen.

Ik reageer een beetje geïrriteerd, omdat ik een vriendin heb die altijd zeurt dat het voor ons financieel allemaal makkelijker is, we veel meer geld overhouden, omdat we samen zijn en zij alles alleen moet doen. Ze vergeet dan alleen even dat haar huis de helft goedkoper was, niet alle kosten die zij maakt simpel door tweeen gedeeld kunnen worden en dat wij een kind hebben. Allemaal keuzes natuurlijk, maar het is wel te makkelijk om gewoon te zeggen dat wij twee keer zo veel inkomsten hebben en dezelfde lasten.
Alle reacties Link kopieren
Ik los binnenkort van mijn vakantiegeld mijn laatste schulden af en ga dan mss eens nadenken over sparen.
Maar met een uitkering van ca. 1100 euro per maand zal het niet veel worden gok ik.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven