Geld & Recht alle pijlers

Wat voor bedrag als huwelijkskado zoon?

22-05-2018 13:40 220 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgend jaar gaat onze zoon trouwen, hij en zijn vriendin zijn begin 30 jaar. We zijn erg blij met zijn keuze, ze passen goed bijelkaar. Op zich wordt het geen hele uitgebreide bruiloft, wel vrij chique: in een mooi hotel in een grote stad, erna een uitgebreid diner, een huwelijksreis. Ze laten alles regelen, dus dat is best kostbaar. Ik schat qua kosten toch wel zeker zo'n 15,000 euro. Kosten lopen hard op, alles bijelkaar. De verlovingsring is bijvoorbeeld een gouden ring met diamant van Tiffany, om een idee van hun smaak te geven (voor de rest doen ze geen 'gekke dingen', maar ze houden dus wel van luxe).

Als huwelijkskado krijgen ze een bijdrage in de kosten (heeft zoon ons al gevraagd, maar hadden we zelf ook al bedacht. Verder hebben ze alles al, ze wonen samen en hebben allebei een goede baan). Op de dag zelf wil ik dan nog wel wat leuks geven/doen.
Zoon vertelt wel dat ze hard aan het sparen zijn, en natuurlijk over de plannen.

Nu zijn we dus aan bedenken hoeveel we zullen geven. Budget is geen probleem, we zijn expats, en zelf hard aan het sparen om eerder te stoppen met werken. Maar wat is redelijk? Niet 'over the top' maar ook niet 'gierig'. Zelf zijn we kort geleden heel eenvoudig, maar wel naar onze wens getrouwd. Voor ons is zo'n uitgave voor een huwelijk behoorlijk extravagant. Ik denk nu aan een bedrag van 2500 euro, maar moet het nog met mijn man overleggen.

Ik weet dat het persoonlijk is, maar ben benieuwd naar jullie mening.

P.s. overige bijkomende kosten zullen onze kleding zijn, en voor onze zoon. En ik denk een hotelovernachting.
Alle reacties Link kopieren
Wij kregen van mijn ouders €6000 en van mijn schoonouders € 10.000.
De situatie was wel anders, want het waren vooral mijn schoonouders die een chique feest wensten en daardoor ook zoveel hebben bijgedragen.
Alle reacties Link kopieren
Zoveel als je kunt/wilt missen?
Voor mijn zoon heb ik daar nog niet over nagedacht, maar mijn broer kreeg 200 euro van ons. Plus nog "leuke cadeautjes, vrijgezellenfeest en voor wie dat wenste led-nagellak". Ik heb bij de bruid en een aantal van haar vriendinnen de nagels gedaan.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
En wat tik je af qua bijdrage in de kosten?
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof dat mijn broers 250 of 500 euro kregeen van mijn ouders, niet naar gevraagd en interesseert me ook niet.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Toen ik vorig jaar trouwde, hebben mijn ouders mijn jurk en een deel van het avondeten betaald. In totaal zo'n 2000€ (op een totaal budget van 10.000€) dat vond ik erg lief van ze ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je eigenlijk niet zoveel hebt aan andermans mening omdat die bedragen zo ontzettend uiteen kunnen lopen en jullie er denk ik gemiddeld genomener veel zonniger bijzitten dan de gemiddelde Nederlander. Je hebt mensen die van hun ouders bijv. een kitchenaid-keukenapparaat voor hun trouwen krijgen, of een deel van de kosten van hun huwelijksreis maar ook gezinnen waar 100 euro al een enorm bedrag is dat moeilijk op te hoesten is.

Ik zou gewoon eerst is vragen wat je man zou willen :P
violetskies wijzigde dit bericht op 22-05-2018 13:48
9.65% gewijzigd
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
Van mijn ouders kreeg ik mijn trouwjurk (1400 euro) en ze hebben nog meegedaan aan een cadeau. Ik schat in totaal zo'n 1750 euro.
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn broer hebben 10.000 euro gekregen. Een gigantisch bedrag. We kochten op hetzelfde moment ons eerste huis en daar hebben we het beiden aan besteed.
Geef wat voor jullie haalbaar is en goed voelt.
phloxx wijzigde dit bericht op 22-05-2018 13:48
13.26% gewijzigd
-
Alle reacties Link kopieren
Ik zou kijken wat een 'basis'-bruiloft zo'n beetje kost en daar dan de helft van geven, er vanuit gaande dat de ouders van de bruid ook bijdragen. Zo kun je redeneren dat beide ouderparen samen betalen voor de basis-bruiloft.
Alle extra's (duur hotel ipv standaard locatie, uitgebreid eten ipv simpel 3 gangen, heel veel extra gasten etc.) komen dan voor kosten van het bruidspaar.
Alle reacties Link kopieren
Echt?
Ben ik heel raar als ik mijn eigen bruiloft gewoon zelf wil bekostigen?
Tuurlijk krijg ik her en der wat van mijn ouders, bijvoorbeeld het shockerend dure ondergoed voor onder mijn jurk, en de net iets te duren schoenen.

Maar ik zou me kapot schamen als ik als huwelijkskado een bijdrage aan mijn feestje zou moeten vragen
Maar goed, misschien is dat iets heel gangbaars hoor.

Ik vind het veel leuker dat wij als kado iets blijvends krijgen van wederzijdse ouders
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Bij ons hebben mijn schoonouders alles betaald.
Alle reacties Link kopieren
Wat een enorme bedragen.
Wij kregen 750,- van mijn ouders en ik kreeg bepaalde accoisores (sluier en schoenen) van mn ouders. Was daar enorm blij mee.

Maar TS idd gewoon geven wat goed voelt. Ik kan blijkbaar niet adviseren, ben andere bedragen gewend.
Summerdance schreef:
22-05-2018 13:48
Echt?
Ben ik heel raar als ik mijn eigen bruiloft gewoon zelf wil bekostigen?
Tuurlijk krijg ik her en der wat van mijn ouders, bijvoorbeeld het shockerend dure ondergoed voor onder mijn jurk, en de net iets te duren schoenen.

Maar ik zou me kapot schamen als ik als huwelijkskado een bijdrage aan mijn feestje zou moeten vragen
Maar goed, misschien is dat iets heel gangbaars hoor.


Ik vind het veel leuker dat wij als kado iets blijvends krijgen van wederzijdse ouders

Volgens mij is vragen niet echt gangbaar.
Alle reacties Link kopieren
Summerdance schreef:
22-05-2018 13:48
Echt?
Ben ik heel raar als ik mijn eigen bruiloft gewoon zelf wil bekostigen?
Tuurlijk krijg ik her en der wat van mijn ouders, bijvoorbeeld het shockerend dure ondergoed voor onder mijn jurk, en de net iets te duren schoenen.

Maar ik zou me kapot schamen als ik als huwelijkskado een bijdrage aan mijn feestje zou moeten vragen
Maar goed, misschien is dat iets heel gangbaars hoor.

Ik vind het veel leuker dat wij als kado iets blijvends krijgen van wederzijdse ouders
Wij hebben er niet om gevraagd. Wij hebben het gewoon gekregen. Ik verwachtte eerlijk gezegd niet eens een cadeau, behalve mijn jurk.
-
Daar kiezen ze zelf toch voor om zo'n dure bruiloft te geven.
anoniem_353805 wijzigde dit bericht op 25-05-2018 13:27
38.69% gewijzigd
De huwelijksreis? Een mooie reis is een blijvende herinnering.
Alle reacties Link kopieren
Tja wat voor jullie 2500 is is voor een ander 200. Wat je verdient etc telt natuurlijk ontzettend mee evenals wat je normaal doet bij een verjaardag ed. Tis wel lullig als je voor verjaardagen dure dingen geeft /doet en dan voor een bruiloft niet. :)
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
22-05-2018 13:50
De huwelijksreis? Een mooie reis is een blijvende herinnering.
Dat is ook een goede!
Fantastisch cadeau!
-
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
22-05-2018 13:49
Volgens mij is vragen niet echt gangbaar.
Staat in de OP, dat zoon een bijdrage heeft gevraagd
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Summerdance schreef:
22-05-2018 13:48
Echt?
Ben ik heel raar als ik mijn eigen bruiloft gewoon zelf wil bekostigen?
Tuurlijk krijg ik her en der wat van mijn ouders, bijvoorbeeld het shockerend dure ondergoed voor onder mijn jurk, en de net iets te duren schoenen.

Maar ik zou me kapot schamen als ik als huwelijkskado een bijdrage aan mijn feestje zou moeten vragen
Maar goed, misschien is dat iets heel gangbaars hoor.

Ik vind het veel leuker dat wij als kado iets blijvends krijgen van wederzijdse ouders
Ga je trouwen? Gefeliciteerd :cheer:
50 euro of 100
Alle reacties Link kopieren
Summerdance schreef:
22-05-2018 13:48
Echt?
Ben ik heel raar als ik mijn eigen bruiloft gewoon zelf wil bekostigen?
Tuurlijk krijg ik her en der wat van mijn ouders, bijvoorbeeld het shockerend dure ondergoed voor onder mijn jurk, en de net iets te duren schoenen.

Maar ik zou me kapot schamen als ik als huwelijkskado een bijdrage aan mijn feestje zou moeten vragen
Maar goed, misschien is dat iets heel gangbaars hoor.

Ik vind het veel leuker dat wij als kado iets blijvends krijgen van wederzijdse ouders
Het is maar net wat je gewend bent. De bruiloft van mijn ouders is grotendeels door hun ouders betaald dus zij zijn ook van plan om mee te betalen aan die van ons.
Bij mijn schoonouders hetzelfde verhaal.
Summerdance schreef:
22-05-2018 13:48
Echt?
Ben ik heel raar als ik mijn eigen bruiloft gewoon zelf wil bekostigen?
Tuurlijk krijg ik her en der wat van mijn ouders, bijvoorbeeld het shockerend dure ondergoed voor onder mijn jurk, en de net iets te duren schoenen.
Ik zou bij het uitkleden van mijn kersverse vrouw/man niet aan mijn schoonmoeder willen denken :lol:
De rest van de bruiloft zou ik minder moeite mee hebben.

Maar, gefeliciteerd!
Alle reacties Link kopieren
ZonnigKleintje schreef:
22-05-2018 13:53
Ik zou bij het uitkleden van mijn kersverse vrouw/man niet aan mijn schoonmoeder willen denken :lol:
De rest van de bruiloft zou ik minder moeite mee hebben.
Geloof me, er gaat geen seconde komen dat hij daaraan denkt hoor
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven