Geld & Recht alle pijlers

Compensatie aankoop zieke kat van particulier

22-05-2018 20:22 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Na lang wikken en wegen hebben wij besloten een kat erbij te kopen omdat onze kat zich toch wel alleen voelde.

Ons oog viel op een mooie bengaalse kater van anderhalf. Qua karakter in hetzelfde ‘hokje’ als onze kat.

Wij hebben de kat dit weekend gekocht en opgehaald. Het is een Bengaal; niet zo tam als een Europese korthaar dus ik heb hem over zijn bolletje geaaid wat hij fijn vond maar verder niet. Hij voelde erg zacht en gezien het karakter is direct een ‘klik’ zien erg lastig. Wij hadden er een goed gevoel bij dus hij is door de vorige eigenaar in het mandje geladen omdat hij nogal sterk was. Een gespierde kater van groot formaat. Mij is toegezegd dat hij gevaccineerd, ontvlooid, ontwormd en gezond was. En het loopoogje was van een aanvaring met een andere kat, aldus eigenaar.

Eenmaal thuis haal ik hem uit zijn mandje en daar gaan we; vlooien en echt veel te mager. Wij hebben het nauwlettend in de gaten gehouden maar op zondagochtend (zaterdag eind van de middag gekocht) toch naar de dierenarts voor vlooienkuur en wormenkuur voor beide katten, zogenaamd astronautenvoer omdat hij niet at (logisch, stress) en al te mager was. Gisteren goed in de gaten gehouden en hij werd iets minder bang en begon hij contact te maken met ons en onze poes. Maar ik schrok van hoe mager hij was. Ik voelde zijn wervels en heupbotjes. Ik heb daarom deze week geregeld dat ik in de ochtend mijn huisbezoeken en afspraken heb en de middagen thuis kan werken zodat ik de kat kan bijvoeren en in de gaten kan houden.

Vanmiddag kom ik thuis; groen slijm bij zijn neus, benauwd en een rood omrand oogje. Direct kat ingepakt en naar de dierenarts. Resultaat; zalf voor een ontstoken oog, antibiotica voor de luchtwegen/longen en hij is anderhalve kilo te licht en inderdaad veel te mager.

Ik heb verkoper geconfronteerd met een extra kostenpost van bijna 150 euro en de uitleg wat de dierenarts heeft geconstateerd en de vraag om een voorstel voor compensatie. Na ontwijkende reacties heeft zij mij geblokkeerd. Ik denk eraan om toch stappen te ondernemen (de kat was natuurlijk erg prijzig, maar), al was het alleen al uit principe. Ik ben vreselijk blij dat hij nu bij ons woont en hier gaat hij het fantastisch krijgen maar het maakt me erg boos dat er dus gewoon niet goed voor hem is gezorgd. Wat zouden jullie doen? Het erbij laten zitten of toch stappen ondernemen?
Mij is toegezegd dat hij gevaccineerd, ontvlooid, ontwormd en gezond was.

Heb je daarvan bewijs gezien? Dierenarts rekeningen bijvoorbeeld?
Je hebt alles zomaar voor waar aangenomen?
Waarom moest de kat weg?
Pas thuis merk je hoe mager het beestje is. Jullie hebben gewoon niet goed genoeg gecontroleerd en dan kun je er ook niet zoveel mee lijkt me.

Neem je verlies en lap het beestje weer op.
Alle reacties Link kopieren
dat had je toch met halen al kunnen zien.

Katten moet je voor nop krijgen dat zijn de beste, die je moet kopen zijn erop gefokt, en haal je alleen ellende mee in huis.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het erbij laten omdat je volgens mij geen poot hebt om op te staan. Jij had zelf beter de kat moeten onderzoeken voordat je hem kocht. Zie het als een goede daad. Je hebt het beestje geret van een waarschijnlijk niet zo fijn baasje
Alle reacties Link kopieren
Kat in het zakkie...

Ik denk dat je pech hebt
Alle reacties Link kopieren
Doreia schreef:
22-05-2018 20:25
Je hebt alles zomaar voor waar aangenomen?
Dit. Wat dacht je? Hier wordt zóveel mee gefraudeerd...
Alle reacties Link kopieren
Je trekt, helaas, aan het kortste eind.

Ook een keer zoiets met een asiel mee gemaakt. Mocht de kat terugbrengen. Dat ging hem niet worden, heb het zelf gelapt. Kat was me toch belangrijker. Asiel kon me gestolen worden.
Zelfs een brief van een advocaat deed geen balletje doen rollen.
Als ze een dier te koop aanbieden moeten ze dus ergens geregistreerd zijn.
Was die registratie in orde of heb je daar niet op gelet?

Heb je inderdaad ergens bewijs van? Naam dierenarts? Iets op papier van bijvoorbeeld die inentingen? Zaten er nog dieren?

En altijd doen bij een nieuwe kat (zeker als je hem haalt bij een particulier):
Linea recta naar je eigen dierenarts om alles te laten checken.
Want jij kan dus blijkbaar echt niet zien / inschatten bij de aankoop of een kat gezond is.

Ik vrees dat als je weinig bewijs hebt dat je de boel moet laten gaan.

Hoogstens kan je - als er nog dieren zitten - de boel aangeven bij de overheid.
anoniem_351483 wijzigde dit bericht op 22-05-2018 20:30
6.70% gewijzigd
Eigen fout en verantwoordelijkheid, deal with it!
Sneu voor t beestje maar pak je verlies, maak dat beest gezond en geef hem een heerlijk fijn huis voor de rest van zn leven. Negatieve energie om er bij de vorige eigenaar achteraan te gaan.
Alle reacties Link kopieren
[quote=Tornacense post_id=28542251 time=1527013771 user_id=351483]
Als ze een dier te koop aanbieden moeten ze dus ergens geregistreerd zijn.
Was die registratie in orde of heb je daar niet op gelet?



En altijd doen bij een nieuwe kat (zeker als je hem haalt bij een particulier):
Linea recta naar je eigen dierenarts om alles te laten checken.


doe dit dan voor de aankoop.
dan kun je koop nog over laten gaan
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Een kat kopen bij een particulier, hoe komen mensen er toch bij. Zo hou je dit soort wanpraktijken in stand.

Ik zou ook niet weten wat je kan doen, aangezien je van geen enkele inenting bewijs hebt gevraagd. Je kan hoogstens nog langsgaan met je gespierde neven.
MarindaH schreef:
22-05-2018 20:34
Een kat kopen bij een particulier, hoe komen mensen er toch bij. Zo hou je dit soort wanpraktijken in stand.
Decennia lang wordt er al voor gewaarschuwd, decennia lang blijven mensen het doen.

Ergens doen ze het dus zichzelf aan dat ze nadien problemen hebben.
(Ik wens het geen enkel beest toe.)
Alle reacties Link kopieren
Ben ik nou raar als ik om een vaccinatie boekje had gevraagd?

Om mee te beginnen
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Volgens de wet is een kat een ding. Dat betekend dat je in sommige gevallen recht hebt op garantie of dat de verkoper moet aantonen dat jij niet goed met het product (de kat) om bent gegaan.
https://rijdenderechter.kro-ncrv.nl/rec ... e-recht-op
Alle reacties Link kopieren
Alles is gecontroleerd, vaccinatieboekje en paspoort ook. Alleen de laatste is te laat.

Het is geen ras wat je zo oppakt en dat is bekend. We hebben zo’n zelfde soort ras dus dat klinkt niet gek. In eerste instantie zag ik inderdaad niet hoe mager hij daadwerkelijk was.

En mensen; ik ben al lang en breed bij de dierenarts geweest en dit is niet van een dag. Een traanoogje kan altijd, hoeft geen ontstoken oog te zijn. Dat is het wel. Hij is volledig gecheckt, speciaal krachtvoer, vitamines, antibiotica en zalf voor het oogje. Dierenarts geeft aan dat dit niet van de laatste dagen is maar al langer. Hij gaat hier gelukkig niets tekort komen en hij gaat nooit meer terug.

Toch, als ik het opzoek dan denk ik wel degelijk in mijn recht te staan. Ik vraag me alleen af of het heel zinvol/de moeite waard is.
Alle reacties Link kopieren
Coolcat* schreef:
22-05-2018 20:40
Dierenarts geeft aan dat dit niet van de laatste dagen is maar al langer. Hij gaat hier gelukkig niets tekort komen en hij gaat nooit meer terug.

Toch, als ik het opzoek dan denk ik wel degelijk in mijn recht te staan. Ik vraag me alleen af of het heel zinvol/de moeite waard is.
Tuurlijk is het de moeite waard, al zou het zijn om zo'n iemand te stoppen. Als je nu niks doet loopt er binnen een halfjaar weer een nestje met zulke zielige beestjes. Plus de dierenarts is getuige van de staat van de kat, hij kan vast een verklaring opstellen of getuige zijn.
Hoe kan het dat de DA zondag niet gezien heeft dat zijn oog ontstoken was? Wees blij dat het beestje nu lekker bij jullie zit en een goed leven tegemoet gaat. Sneu hoe mensen soms met dieren omgaan.
Alle reacties Link kopieren
Tja kwestie van een hele dure kat willen voor een ongetwijfeld verdacht goedkoop bedrag. To good to be true is het meestal ook.
Had maar gewoon naar een fokker gegaan of nog beter, niet voor zo'n duur model maar een asiel kat.
Alle reacties Link kopieren
Koffielepel schreef:
22-05-2018 20:43
Tuurlijk is het de moeite waard, al zou het zijn om zo'n iemand te stoppen. Als je nu niks doet loopt er binnen een halfjaar weer een nestje met zulke zielige beestjes. Plus de dierenarts is getuige van de staat van de kat, hij kan vast een verklaring opstellen of getuige zijn.
Hij is al anderhalf, het is een volwassen kat. Geen broodfokker-kitten! Daar werken we niet aan mee, inderdaad. Onze andere kat komt ook van een erkende en gecontroleerde cattery. Maar we wilden een andere kat een goed huis bieden, in plaats van een kitten, die wil iedereen wel.

Iedereen trouwens alvast bedankt voor de reacties! Ik ben geenhandelaar dus ik zal vast niet alles even professioneel hebben aangepakt maar we hebben tor zover we konden bedenken alles gecontroleerd.
Alle reacties Link kopieren
Laat zitten. De rekening van de dierenarts tel je bij de aankoopprijs en de som is dus het werkelijke bedrag dat een (nu) gezonde kat kost. Streep eronder en gelukkig worden samen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Coolcat* schreef:
22-05-2018 20:48
Hij is al anderhalf, het is een volwassen kat. Geen broodfokker-kitten! Daar werken we niet aan mee, inderdaad. Onze andere kat komt ook van een erkende en gecontroleerde cattery. Maar we wilden een andere kat een goed huis bieden, in plaats van een kitten, die wil iedereen wel.

Iedereen trouwens alvast bedankt voor de reacties! Ik ben geenhandelaar dus ik zal vast niet alles even professioneel hebben aangepakt maar we hebben tor zover we konden bedenken alles gecontroleerd.
Hoezo? je hebt de poes daar niet eens opgetild!!
Alle reacties Link kopieren
Gate_Keeper schreef:
22-05-2018 20:44
Hoe kan het dat de DA zondag niet gezien heeft dat zijn oog ontstoken was? Wees blij dat het beestje nu lekker bij jullie zit en een goed leven tegemoet gaat. Sneu hoe mensen soms met dieren omgaan.
We wilden hem niet gelijk weer inladen en meenemen. Hij was al behoorlijk gestrest. We hebben foto’s gemaakt van hem en alleen gevraagd om een vlooienkuur, wormenkuur en wat astronautenvoer voor als hij niet snel zelf zou gaan eten, naar aanleiding van de foto’s. We waren in eerste instantie van plan hem te laten checken zodra hij wat gegeten en gedronken had zodat hij wat beter opgewassen was tegen de stress.
Coolcat* schreef:
22-05-2018 20:40
Toch, als ik het opzoek dan denk ik wel degelijk in mijn recht te staan. Ik vraag me alleen af of het heel zinvol/de moeite waard is.
Waar baseer je dit op? Consumentenrecht is niet van toepassing. Je hebt nagelaten de kat goed te onderzoeken.
safrat schreef:
22-05-2018 20:57
Waar baseer je dit op? Consumentenrecht is niet van toepassing. Je hebt nagelaten de kat goed te onderzoeken.
Dit

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven