Geld & Recht alle pijlers

Viva Forum en de nieuwe privacywetgeving

23-05-2018 10:48 28 berichten
Ter informatie voor degenen die niet lezen in het moderatortopic. Dit is hoe Sanoma omgaat met de nieuwe privacywetgeving voor het Viva Forum.



Beste forummers,

Omdat er vanaf 25 mei een nieuwe privacywet geldt, hebben wij een aantal wijzigingen door moeten voeren op het Viva Forum betreffende oude en geanonimiseerde accounts.

Accounts die twee jaar niet zijn gebruikt worden vanaf nu automatisch geanonimiseerd. Natuurlijk kan je de moderators ook nog steeds vragen om jouw account te anonimiseren.

Een geanonimiseerd account ziet er vanaf nu wel anders uit. Je gebruikersnaam blijft namelijk intact, net als de berichten die gepost zijn. Een geanonimiseerd account is echter niet meer te loepen, wat voorheen wel het geval was.
Als er vragen zijn, hoor ik dat natuurlijk graag.

Hopende jullie hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum
:wtf:

Wat eufemistisch 'anonimiseren' wordt genoemd is feitelijk dus niets meer dan het ontoegankelijk maken van je account? Fraai.

Maar goed, je bent dus niet meer te loepen. Dat 'voorrecht' wordt dus weer teruggegeven?
Alle reacties Link kopieren
Huh we zouden toch door die wet juist meer privacy moeten krijgen ipv minder?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Raar toch?

De mod heeft net een topic hierover geopend waar vragen gesteld kunnen worden.
Wanneer forumlid daarom vraagt moeten alle gegevens verwijderd worden. Telefoontje naar de autoriteit voor Sanoma?
Alle reacties Link kopieren
Waar staat het privacy statement gepubliceerd?

Ik heb me behoorlijk in de AVG moeten verdiepen en deze ingreep raakt kant noch wal. Het verwijderen van persoonsgegevens is verplicht als dit gevraagd wordt en het moet ook aantoonbaar zijn dat de gegevens vernietigd zijn. Sanoma: begin jullie datalekken maar te melden.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat eigenlijk niet voldoende. Onder een geanonimiseerd account geplaatste posten zouden helemaal niet meer herleidbaar mogen zijn tot één nummer bijvoorbeeld anoniem4565456. Iemand die een post herkent en weet welke persoon daarbij hoort kan nog steeds op zijn gemak googelen wat jij zoal geschreven hebt over je financiële toestand, je seksleven en je haat tegen je baas.

Met dezelfde moeite worden alle geanonimiseerde posten Anoniem of Opgeheven Account genoemd.
tv-icoon wijzigde dit bericht op 23-05-2018 11:01
0.42% gewijzigd
Dan moet het maar zoals het kan
Oudblond schreef:
23-05-2018 10:59
Waar staat het privacy statement gepubliceerd?

Ik heb me behoorlijk in de AVG moeten verdiepen en deze ingreep raakt kant noch wal. Het verwijderen van persoonsgegevens is verplicht als dit gevraagd wordt en het moet ook aantoonbaar zijn dat de gegevens vernietigd zijn. Sanoma: begin jullie datalekken maar te melden.
Bovenstaande bericht is het enige wat ik tot nu toe van Viva/Sanoma heb gezien. Geen enkele mogelijkheid ook om ermee akkoord te gaan. En er staat VANAF NU, dus je wordt ook nog eens geconfronteerd met een fait accompli.
tv-icoon schreef:
23-05-2018 11:00
Ik vind dat eigenlijk niet voldoende. Onder een geanonimiseerd account geplaatste posten zouden helemaal niet meer herleidbaar mogen zijn tot één nummer bijvoorbeeld anoniem4565456. Iemand die een post herkend en weet welke persoon daarbij hoort kan nog steeds op zijn gemak googelen wat jij zoal geschreven hebt over je financiële toestand, je seksleven en je haat tegen je baas.

Met dezelfde moeite worden alle geanonimiseerde posten Anoniem of Opgeheven Account genoemd.
Helemaal mee eens, het was al veel te makkelijk te herleiden, dat wordt nu nog makkelijker. Het tegenovergestelde van privacy dus.
Alle reacties Link kopieren
Head schreef:
23-05-2018 11:01
Helemaal mee eens, het was al veel te makkelijk te herleiden, dat wordt nu nog makkelijker. Het tegenovergestelde van privacy dus.
Precies, dat loepen stelt trouwens niets voor want je kan alles ook lezen via Google.
Dan moet het maar zoals het kan
Ter info, antwoord op mijn vraag:



Hi Head,

Je kunt tot 24 mei 00.00 uur je nicks volgens de oude manier laten verwijderen. Geef dit dan wel even aan naar de moderators toe.

Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum
En wat dan met het recht om vergeten te worden? Volgens mij mag dit zomaar niet.
Alle reacties Link kopieren
aspirientje schreef:
23-05-2018 11:14
En wat dan met het recht om vergeten te worden? Volgens mij mag dit zomaar niet.
Daar heb je volgens mij gelijk in. Dan zou er een klacht kunnen worden ingediend en dan krijgt Sanoma een boete en kan je smartengeld vragen. ;-)
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
aspirientje schreef:
23-05-2018 11:14
En wat dan met het recht om vergeten te worden? Volgens mij mag dit zomaar niet.
Precies.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Head schreef:
23-05-2018 11:14
Ter info, antwoord op mijn vraag:



Hi Head,

Je kunt tot 24 mei 00.00 uur je nicks volgens de oude manier laten verwijderen. Geef dit dan wel even aan naar de moderators toe.

Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum
Ok, het was leuk dames. Ik ga op anoniem :bye:
ZonnigKleintje schreef:
23-05-2018 11:27
Ok, het was leuk dames. Ik ga op anoniem :bye:
Yep, ga ik ook doen. En dan als ik terugkom post ik alleen nog maar hele algemene dingen, totaal niet meer persoonlijk. Alleen nog andijviedingen enzo.
Ohh dus ik moet mezelf voor 24 mei op anoniem laten zetten als iemand mij bijvoorbeeld herkent heeft wat ik niet wil. Want anders blijft m'n nickname staan en kan de bekende al m'n topics teruglezen via google?
closednote schreef:
23-05-2018 11:32
Ohh dus ik moet mezelf voor 24 mei op anoniem laten zetten als iemand mij bijvoorbeeld herkent heeft wat ik niet wil. Want anders blijft m'n nickname staan en kan de bekende al m'n topics teruglezen via google?
Daar komt het wel op neer. Maar... Met de oude manier kun je worden geloopt.
closednote schreef:
23-05-2018 11:32
Ohh dus ik moet mezelf voor 24 mei op anoniem laten zetten als iemand mij bijvoorbeeld herkent heeft wat ik niet wil. Want anders blijft m'n nickname staan en kan de bekende al m'n topics teruglezen via google?
Ja, daar komt het wel op neer. Alles blijft staan.
Alle reacties Link kopieren
Wat zou het voordeel zijn dat Sanoma daarvan heeft? Op de eerste plaats moet je volgens mij aan reclameinkomsten denken maar misschien verkopen ze ook info die van jouw IP binnenkomt. Als posten echt geanonimiseerd zijn dus niet meer verbonden met een IP dan kunnen ze die info niet meer verkopen.

Bedrijven doen alleen maar waar ze voordeel van hebben anders zou het ballast zijn.
Dan moet het maar zoals het kan
@tv-icoon
Ik denk eigenlijk dat het gewoon te moeilijk voor ze was om de nicknames te wijzigen in de software. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ben ik even blij dat ik mijn totale echte geboortenaam gebruik.
Ik hoop dat ze wat hebben aan de info dat ik 300 courgettes heb en 7 eenden en een broekje onder mijn rokjes draag. :bye:

(heb het recht op privacy en de strijd al lang opgegeven :"-( )
Bros before hoes
StefBros schreef:
23-05-2018 13:01
Ben ik even blij dat ik mijn totale echte geboortenaam gebruik.
Ik hoop dat ze wat hebben aan de info dat ik 300 courgettes heb en 7 eenden en een broekje onder mijn rokjes draag. :bye:

(heb het recht op privacy en de strijd al lang opgegeven :"-( )

Best handig toch, dat je advertenties krijgt met korting op courgettes?
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
23-05-2018 13:03
Best handig toch, dat je advertenties krijgt met korting op courgettes?
Zeker! Ik vind 300 courgettes echt véél te weinig, voel een grote leegte nog in mijn leven, en wil er graag meer kopen! :jump:
Bros before hoes
Alle reacties Link kopieren
De forummers die bijv. nu op vakantie zijn en dit niet lezen krijgen op deze manier wel erg weinig tot geen tijd om hierop in te spelen. Dit moet toch al veel langer bekend zijn geweest?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven