Geld & Recht alle pijlers

Overlijdensrisicoverzekering afsluiten?

23-05-2018 11:04 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien binnenkort de ANW compensatie komt te vervallen, zijn wij ons aan het beraden of en hoe we dit willen opvangen.

In onze hypotheek zit al een orv inbegrepen, waardoor er na overlijden de hypotheek voor een groot deel is afgelost. Het resterende deel is voor de achterblijvende goed op te brengen.

We denken erover om een losse overlijdensrisicoverzekering af te sluiten. Dit kan maar tot een bepaalde leeftijd dacht ik. Bij Dela zag ik tot 74 jr geloof ik. Nadeel is dat als we ná de afgesloten periode overlijden er dus niets wordt uitgekeerd en je al die jaren premie betaald hebt. Maar ja, dat hoort bij een verzekering natuurlijk.
Een andere optie is een bedrag (hoeveel??) te sparen via een spaarplan oid dat sowieso over bijv. 25 jaar wordt uitgekeerd of eerder bij overlijden van een van ons beiden.

Een paar vragen hoe jullie dit aanpakken.
- Wie van jullie heeft ook een losse overlijdensverzekering?
- Tot welk bedrag heb je verzekerd en op basis waarvan heb je dat gekozen ?
- Op beide partners of op één?
- Voor welke verzekeringsmaatschappij heb je gekozen en wat is je premie per maand?
- Heb je het anders geregeld? Belegging, andere spaarplannen?

Ik vind dit altijd maar lastige ingewikkelde kwesties...
Alle reacties Link kopieren
Alleen orv op hypotheek.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een orv op onze hypotheek die hoger is dan onze hypotheek. Bij het afsluiten van de hypotheek wisten we dat we een flinke overwaarde op ons oude huis zouden krijgen, maar we hebben ervoor gekozen om toch een hogere orv te nemen. Als een van ons overlijdt dan is het huis dus hypotheekvrij, en dan is er nog zo'n 40.000 over wat bijvoorbeeld gebruikt kan worden om tijdelijk minder te gaan werken. En daarnaast hebben we samen nog zo'n 50.000 spaargeld. We zijn niet getrouwd dus we hebben vast laten leggen dat spaargeld ook naar de ander gaat bij overlijden.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je bereiken met de extra ORV, welke financiele zorg wil je weg nemen?

Over het algemeen zal de ANW compensatie toch maar een beperkt bedrag zijn?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een paar jaar geleden een losse ORV afgesloten (bij de Leidsche Verzekeringen geloof ik). Inmiddels hebben we een huis gekocht en is deze wel verpand aan de hypotheekverstrekker.
Om de hoogte van de ORV uit te rekenen hebben we 3 scenario's doorgerekend:
scenario 1: ik overlijd, man niet. Mijn inkomen valt dus weg, daar staat wel een uitkering tegenover, wat is het gat?
scenario 2: man overlijdt, ik niet. Zelfde berekening verder als scenario 1 om het inkomstengat te bepalen.
Scenario 3: wij overlijden beiden. Hoeveel ontvangen kinderen dan? Is dat genoeg voor hun onderhoud? Wat willen we ze 'meegeven' voor een studie? Daar bovenop nog een bedrag geplust voor eventuele aankoop/verbouw van het huis voor de voogden (die moeten dan immers ineens 2 extra kinderen kwijt kunnen).
Daarna hebben we de periode bepaald. Voor ons was dat totdat de kinderen 25 zijn, zodat ze vrij zeker afgestudeerd zijn en op eigen benen kunnen staan. Daar hebben we volgens mij nog 3 jaar bij opgeteld als inflatiecompensatie.
Verder hebben we voor lineair aflopend gekozen omdat hoe langer het duurt voor wij overlijden, hoe ouder de kinderen al zijn en het dus korter duurt tot ze financieel zelfstandig zijn.

Dus:
* wij hadden een losse ORV
* 550.000, lineair aflopend gebaseerd bovenstaande berekening (max bedrag van de 3 scenario's)
* Op beide partners
* Leidsche Verzekeringen, 27 euro per maand (hangt erg af van je leeftiijd bij afsluiten).
* Daarnaast los spaargeld om de uitvaart te kunnen betalen.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Alle reacties Link kopieren
Wat ik wil wegnemen is welke financiële stress dan ook.
Natuurlijk is er nu ook wat spaargeld, en apart ook voor de studie van de kinderen. Maar ik werk hun parttime en wil dat zo houden. Hoe vaak hoor je niet dat de achterblijvende (vrouw dan) er (meer) moet bij gaan werken omdat ze anders niet kan rondkomen. Lijkt me verschrikkelijk, naast je verdriet.

Als wij zo doorleven als nu, en er niets ernstigs of naars tussenkomt, is de studie van de kinderen grotendeels gedekt (afhankelijk wat ze gaan doen natuurlijk en of ze wel/niet op kamers gaan, maar goed), is het huis grotendeels vrij van hypotheek en is er nog voldoende spaargeld voor de uitvaart (hebben ook een uitvaartverzekering trouwens) en blijft er nog best wat over.

Maar stel dat mijn man binnen enkele jaren plots overlijdt, mis ik wel een groot deel van het gezinsinkomen. Ik werk immers parttime. En het lijkt me moeilijk als je, ondanks dat je nauwelijks hypotheeklasten hebt, moet sappelen en weinig leuks kunt doen. Meer werken kán maar móeten is wat anders.
Onze kinderen zijn nu nog tieners, dus zij wonen misschien nog wel 10-15 jaar thuis (als ze niet op kamers gaan). Dus om dan met 3 volwassenen te leven van een parttime inkomen, ondanks lage woonlasten, dan zou het prettig zijn als er een maandelijkse aanvulling is c.q. behoorlijke geldsom vrijkomt die dat gat opvangt.
Alle reacties Link kopieren
Het goede nieuws is dat de kosten van een ORV behoorlijk zijn afgenomen de afgelopen jaren. Dus dat is goed nieuws.

Aan de andere kant als ik hoor welke zekerheid jullie hebben, er is spaargeld, de hypotheek wordt afgelost, je kunt de uitvaart betalen. Je zult dan de keuze moeten maken om of iets meer te werken of je kinderen meer laten lenen voor hun studie. Het klinkt mij in de ogen alsof jullie helemaal niet zo'n groot risico lopen als er iets met jullie gebeurd.
Alle reacties Link kopieren
Nee, dat niet. Maar nog meer financiële zekerheid kan nooit kwaad, of in elk geval iets om over na te denken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een orv op mijn ex

Orv afgesloten toen hij zzper werd en ik zwanger was van de eerste en dus minder ging werken
Na de scheiding heb ik die verzekering overgenomen hij loopt tot mijn jongste 22 is
Alle reacties Link kopieren
Weinig mensen die dus én een ORV in de hypotheek hebben én daarnaast nog een extra ORV hebben ter extra financiële zekerheid, lijkt het dus.

Hebben jullie bijvoorbeeld wel een aanvulling op het pensioen geregeld? Of heb je ook gewoon het standaard pensioen zeg maar?
Wij hebben naast een OVR op de hypotheek voor een groot deel van de hypotheek, ook een partner en kind verzekering. Er word bij overlijden van een van ons meteen 25.000 euro uitgekeerd aan het gezin.

Om de eerste tijd te overbruggen tot alles geregeld is en er geld vrijkomt, huis verkocht is/ erfenis afgerond is.
Betalen daar 20 euro per maand voor.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de ORV niet aan de hypotheek gekoppeld, dus wij hebben 1 ORV die gedeeltelijk te gebruiken is als aflossing en gedeeltelijk als zakcentje achter de hand om minder te werken en dergelijke.

Pensioen is voor mij nog heel ver weg, maar ik houd rekening met drie pijlers:

1. AOW (al ga ik er wel vanuit dat dit lager zal worden)
2. Verlaagde lasten (door hypotheek in 30 jaar af te lossen)
3. Werkgevers pensioen

Ik heb de mazzel tot nu gewerkt te hebben bij bedrijven die behoorlijk goede pensioenvoorzieningen hebben en die ook nog eens een behoorlijk partner pensioen hebben. En ook mijn partner heeft momenteel een goed pensioen wat hij aan het opbouwen is. Dus wij denken dat we er hiermee wel zouden moeten komen.
Alle reacties Link kopieren
Je moet allee dat verzekeren waarvan je het risico zelf niet kan dragen.

Wij hebben geen orv, ook niet meer op one hypotheek. Die hebben we eraf gehaald toen de hypotheek flink was gedaald. We lossen onze hypotheek goed af, en het geld van de verzekering stop ik liever in de aflossing.

Er zijn altijd mensen die verdienen aan financiële producten (banken, verzekeringsmaatschappijen, etc). We beide als zelfstandige, alle pensioen plannen, orv etc zijn ontzettend duur, we hebben besloten om er zelf voor te zorgen om buffers op te bouwen. Maar dan moet je wel de discipline hebben om geld opzij te zetten.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Hier verplicht ORV op mijn hypotheek en niet bij de hypotheekverstrekker zelf. Vorig jaar afgesloten. Betaal omgerekend 1,88 per maand.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
24-05-2018 09:36
Wij hebben naast een OVR op de hypotheek voor een groot deel van de hypotheek, ook een partner en kind verzekering. Er word bij overlijden van een van ons meteen 25.000 euro uitgekeerd aan het gezin.

Om de eerste tijd te overbruggen tot alles geregeld is en er geld vrijkomt, huis verkocht is/ erfenis afgerond is.
Betalen daar 20 euro per maand voor.
Ik zou eens kijken of dat niet goedkoper kan. Ik vind dit een behoorlijk bedrag voor hoeveel geld je uitgekeerd krijgt. De prijzen voor ORV's zijn de afgelopen jaren echt heel hard gedaald.
Kaaaaaaaatje schreef:
24-05-2018 10:28
Ik zou eens kijken of dat niet goedkoper kan. Ik vind dit een behoorlijk bedrag voor hoeveel geld je uitgekeerd krijgt. De prijzen voor ORV's zijn de afgelopen jaren echt heel hard gedaald.


Klopt dat al deze verzekeringen goedkoper geworden zijn. Ik heb zelfs bericht gehad daarover. Alleen ik kom niet door de nieuwe medische verklaring zonder de verzekering juist hoger te 'maken'. Manlief wel maar premie werd toch hoger dan.

Dus besloten om het zo te laten.
Waarschijnlijk kan het dus nog voor veel minder geld inderdaad. Zeker de helft minder begreep ik.
mamaonbekend schreef:
23-05-2018 11:37
Wat ik wil wegnemen is welke financiële stress dan ook.
Natuurlijk is er nu ook wat spaargeld, en apart ook voor de studie van de kinderen. Maar ik werk hun parttime en wil dat zo houden. Hoe vaak hoor je niet dat de achterblijvende (vrouw dan) er (meer) moet bij gaan werken omdat ze anders niet kan rondkomen. Lijkt me verschrikkelijk

(...)
Maar stel dat mijn man binnen enkele jaren plots overlijdt, mis ik wel een groot deel van het gezinsinkomen. Ik werk immers parttime. En het lijkt me moeilijk als je, ondanks dat je nauwelijks hypotheeklasten hebt, moet sappelen en weinig leuks kunt doen. Meer werken kán maar móeten is wat anders
En wat als je man plotseling van je scheidt?

Overigens is een uitvaartverzekering kul (zie meerdere topics hier op t forum) Kun je beter daarvoor een orv afsluiten
@TO,

Je man is dus aangesloten bij het ABP ?

want alleen bij die regeling vervalt de ANW compensatie.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik zelf ben bij ABP.

En als er plotseling een scheiding komt...tja... geen idee. Dan krijg je toch (meestal) alimentatie ? En tja. dan zal het misschien toch meer werken moeten worden? Maar wat zou ik daarvoor ook nog moeten verzekeren/doen dan ? Trouwens: stel dat we het huis moeten verkopen zit daar een flinke overwaarde op waar ik ook voor de helft recht op heb.
Maar van dit scenario ga ik niet uit. De kans dat één van ons overlijdt is reëler.
[quote=mamaonbekend post_id=28550559 time=1527163357 user_id=173730]

Nee, ik zelf ben bij ABP.

/quote]

Helder, maar dan heeft het vervallen van die ANW compensatie alleen maar invloed als jij dus overlijdt en je man achterblijft.

Je geeft in een antwoord ook aan dat je je wellicht zorgen maakt als je man ineens overlijdt en er daardoor een stuk inkomen wegvalt. Maar als je man niet bij het ABP zit dan heeft het wegvallen van die ANW compensatie dus geen invloed want dan verandert er toch niets ?

Hoe is je situatie nu dan als je man overlijdt ?

In jouw geval kun je eens informeren bij je werkgever of die geen collectieve verzekeringsafspraken heeft gemaakt met een maatschappij waarbij je kunt aansluiten voor dat ANW gat. Veel organisaties hebben dat wel geregeld.

En anders een contact opnemen met Loyalis. Die bieden oplossingen voor get wegvallen van de ANW compensatie.

Maar nogmaals, dat heeft alleen zin in het geval jij dus komt te overlijden.

https://www.loyalis.nl/?gclid=EAIaIQobC ... atie-panel
Alle reacties Link kopieren
To, heeft iemand je al eens verteld dat je van leven dood gaat? :)
Er zijn altijd situaties zijn die je niet voorziet en waar je gewoon een mouw aan moet passen op dat moment. Laat het los. Je hebt het prima geregeld.
Hoeveel verzekeringspremie betaal je jaarlijks wel niet, alles bij elkaar geteld, ziekte, auto, opstal, noem maar op. Vast veel. Aan sommige dingen ontkom je niet en dat moet je ook niet willen. Maar jij zoekt zekerheid die je niet zult krijgen.

Wij hebben beide geen uitvaartverzekering, wel spaargeld, en een orv op een deel van de hypotheek. O ja, ik ben zelfstandig, dus heb ook nog een aov. Voor een deel van mijn inkomen, die pas uitkeert nadat ik een half jaar niet heb kunnen werken. We werken beide fulltime. Ik denk dat het wel goed komt.

Ik ben echt geen flierefluiter, zorg goed voor ons gezin, maar ik weiger om mijn leven overmatig te verzekeren. Het allerernstigste, het verdriet, is namelijk toch niet te verzekeren.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Heb je ook wel gelijk in ninanoname. Ik ben een beetje een control freak en heb het gewoon graag goed geregeld. Dat ik niet later denk 'oh, had ik maar.....'.
En inderdaad, die uitvaartverzekering hebben we ook nog. Al jaren. Is maar een klein bedrag, maar is inderdaad ook al (in de basis) afgedekt.

Mijn werkgever biedt inderdaad een mogelijkheid om aan te sluiten voor dat gat, maar dat wil ik niet. Als ik ooit overstap qua werk en in een andere CAO val, ben ik dat ook weer kwijt. Daarom dacht ik aan een orv of kapitaalverzekering.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven