Geld & Recht alle pijlers

Grrrr!! Behandeling door arts van huisartsenpost

19-02-2009 19:55 64 berichten
Ik ben nog even witheet maar zal proberen niet al te zeer uit te wijden.....



Mijn moeder (die ongeveer 3 jaar geleden heeft gehoord COPD in ouderwetse termen longemfyseem te hebben) was al een tijdje verkouden maar eergisteravond kreeg ze opeens hoge koorts en kreeg helemaal geen lucht meer. Ze heeft toen de huisartsenpost gebeld, eerst werd daar gemeld dat ze maar daarnaartoe moest komen (zij woont in de IJmond en de HApost is in Haarlem) maar omdat mijn moeder geen vervoer heeft en ze toch wel benauwd klonk (duh!) is er uiteindelijk toch een arts langs gekomen.



De man is even binnengeweest, zei letterlijk tegen haar " ooh ja ik zie het al, zeker gestopt met roken twee dagen geleden heh" (mijn moeder heeft wel gerookt maar is 5 jaar geleden gestopt) en ook nog toen ze hem op zijn verzoek vertelde van andere klachten (ze heeft de laatse jaren flink wat nare operaties gehad "Goh nou heeft u eigenlijk ook nog iets wel?" (qua organen) Vervolgens meldde hij niets bijzonders te kunnen vinden en is weer vertrokken, mijn moeder perplex en doodziek achterlatend. 's ochtends vroeg is ze toen piepend met 39,5 koorts naar haar eigen huisarts toe gegaan, die heeft even geluisterd naar haar longen en meteen peniciline voorgeschreven. Ze gaat nu snel vooruit (ze had dus een long ontsteking, in haar situatie levensbedreigend!)





Ik heb net de huisartsenpost gebeld, eigenlijk ben ik laaiend, ze melden me daar "geen namen van artsen te geven" maar ik kan wel een klachtenformulier toegestuurd krijgen (ja niet electronisch maar per post) Ik ben bang dat dit ontaardt in een potje bureaucratisch ontmoedigen. Heeft iemand ervaring met het indienen van een klacht tegen een (huis)arts en zijn er ook positieve verhalen? Wat kan ik beter wel/niet doen, is het zo moeilijk om "erdoor" te komen als je wel eens hoort? Alvast dank....
Alle reacties Link kopieren
ik weet niks van die regels maar voor het machteloze gevoel!

Beterschap voor je moeder
Alle reacties Link kopieren
je moet de naam krijgen van degene die bij je moeder is geweest, waarom mogen ze die niet geven , die man is thuis geweest!

en ja je moet een klacht indienen, als jij je werk niet goed doet dan krijg je ook op je kop en dat is bij artsen net zo!!

hij is nalatig geweest en zal daar op aan gesproken moeten worden!

succes
Ik denk dat je moeder zelf die naam wel kan krijgen als ze een klacht in wil dienen.



Erg onzorgvuldig van deze arts, hij had heel anders te werk moeten gaan!



Verder geen ervaring maar ik wil je wel veel sterkte wensen.
Google eens op klachtencommissie DHV (plus regio van je moeder). Dan vind je veel info over klachtenregelingen mbt huisartsen.
Alle reacties Link kopieren
Hier kun je klachten indienen: http://www.tuchtcollege-gezondheidszorg.nl/
Alle reacties Link kopieren
jemig, wat een belachelijk verhaal! Kan me voorstellen dat je woest bent.

Klacht indienen, meteen!
Alle reacties Link kopieren
De eigen huisarts van je moeder krijgt altijd een bericht van het consult of visite van de dienstarts.

Dus via haar eigen huisarts kun je de naam van de desbetreffende arts achterhalen.

Zeer zeker een klacht indienen!
Bij het tuchtcollege krijg je niet zomaar dingen van de grond, dus ik zou het eerst bij het DHV proberen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit wel een klacht ingediend, niet tegen de arts van de HAP (huisartsenpost) maar tegen de assistente die de telefoon aannam. Het ging hier om iets heel anders dan in jouw verhaal (in jouw verhaal vind ik dat er sprake is van nalatigheid, in mijn verhaal was het pure bejegening).



Mijn moeder had kanker en kreeg een zware griep met hoge koorts. Omdat ze al best verzwakt was deed die griep haar geen goed...het mensje kon amper op haar benen staan. Ik heb toen de HAP gebeld met het verzoek langs te komen, situatie uitgelegd etc...ook aangegeven dat in normale omstandigheden ik haar best naar de plek van bestemming had gebracht omdat ik ook weet dat de dienstdoende artsen het altijd razend druk hebben en niet " zomaar " langskomen.



Toen ontstond de volgende dialoog:



Ik: maar mevrouw, u begrijpt het niet, ze is verzwakt en kan amper lopen, ze heeft ook nog kanker wat ik u zei.



Assistente: Probeer haar toch maar te brengen, heeft u een auto?



Ik: Het kan echt niet, ze kan amper rechtop zitten laat staan lopen mevrouw, ik zei toch, ze is verzwakt ook door haar ziekte.



Assistente: oh maar met kanker kun je anders gewoon over straat hoor!



grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr



Hierboven werd ergens het tuchtcollege genoemd maar misschien is het goed om eerst een klacht in te dienen bij de dienstdoende HAP, zo heb ik het in elk geval gedaan, (schriftelijk en aangetekend met ontvangstbevestiging) mijn klacht is gehonoreerd en ik werd schriftelijk bericht dat ze de dienstdoende medewerkster erop aan hadden gesproken maar nogmaals....bij mij ging het in de eerste instantie om bejegening.



Uiteindelijk heb ik in bovenstaande situatie overleg geeist met een arts die ik na veel vijven en zessen te spreken kreeg. Deze heeft mijn doodzieke moeder aan de telefoon genomen en is uiteindelijk op huisbezoek geweest, heeft medicijnen voorgeschreven etc..
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook wel eens een klacht ingediend bij de huisartsenpost (mocht ondanks herhaaldelijk bellen niet langskomen met dochter en de volgende dag bij eigen huisarts, bleek dat haar pols gebroken was). Behalve de standaardafdoeningsbrief nooit meer iets van gehoord. Heel frustrerend. Gelukkig zit ik tegenwoordig door verhuizing in een ander 'huisartsendistrict' waar de zorg wel goed is en waar je gewoon even langs kunt komen als er echt iets aan de hand is.
Dank jullie wel voor jullie reacties, ik begin in ieder geval nu met een klacht in te dienen bij de HAP zelf maar denk daar afgepoeierd te worden dus ga onderzoek naar DHV doen. En een goede tip om de naam te achterhalen via eigen huisarts! (nee ze geven vanuit de HAP de naam helemaal niet weg, echt idioot vind ik)



Mijn man had nog het idee ons lokale dagblad te mailen/bellen ter info en om te zien of die meer gehoord hebben over wanprestatie van de HAP. Vind ik ook wel een goed idee. Ik laat het er in ieder geval niet bij zitten!
Wil je moeder dit ook wel? Uiteindelijk gaat het om haar natuurlijk. En zoiets als dit kan wel eens een langslepend, energievretende zaak worden...
Wat frustrerend!



Ik hoor heel vaak dat huisartsenposten niet goed functioneren (en heb het zelf ook wel eens meegemaakt). Ik kan er erg boos over worden. Maarja, vanwege bureaucratie valt er waarschijnlijk weinig aan te doen...
Ook zo leuk dat die huisartsenposten op postcode/gemeente worden verdeeld. In plaats van vijf kilometer te reizen naar de dichtstbijzijnde post konden wij zaterdagnacht met Moppebaby 35 kilometer naar het oosten reizen. Om vervolgens afgebekt te worden "dat dit ook nog wel had kunnen wachten". Zondag gingen we naar de apotheek. Konden we 25 kilometer de ándere kant op rijden. Je zou maar geen auto hebben......



Gelukkig hebben we de huisartsenpost nooit meer nodig gehad.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat hier wel erg overtrokken gereageerd wordt eerlijk gezegd. Gelijk maar laaiend zijn en op hoge poten klachten indienen. Zelfs het DHV en de tuchtraad wordt geadviseerd. Eens beginnen met een normaal gesprek is niet eens aan de orde. Ik vind het echt schokkend hoe mensen verhaal willen halen en zelfs de krant erbij willen slepen. Bah.



En ik vind het heel erg logisch dat ze daar bij de hap geen namen van artsen doorgeven aan een laaiend persoon, je moest eens weten hoeveel (doods)bedreigingen er wel niet komen aan het adres van de zorgverleners!



En dat geklaag over die posten, in het oude systeem deden de huisartsen de hele week dienst, hadden ze 1 weekend per maand vrij en moesten ze ook nog de bevallingen doen. En `s ochtends weer fris en fruitig spreekuur draaien, ter bescherming van de arts, (maar ook van de patient want een oververmoeide huisarts maakt fouten) zijn toen de huisartsenposten gekomen. En wat enorm vervelend als je dan eens wat kilometers moet maken om aan je medicijnen te komen, sjonge sjonge zeg hoe vaak komt dat nou voor??!!
Alle reacties Link kopieren
Ik sluit me -geheel- aan bij Empress.

Moppetoet schrijft zelfs letterlijk: HApost daarna nooit meer nodig gehad. Het gaat daar dus om één keer.



De wereld draait niet alleen om één persoon.
TheEmpress misschien zelf HA?

Misschien wordt er wat overtrokken gereageerd, maar die arts reageerde erg onbeschoft. Ja en daar mag je je gal dan even over uitspuwen. Moeten ze geen HA worden als ze er niet tegen kunnen om in het weekend of s'avonds te werken.



En wat Moppetoet schrijf, je zal inderdaad geen vervoer hebben. Hoe kom je dan bij een HAP? Er wordt altijd maar vanuit gegaan dat de mensen een auto hebben nou dat is niet zo.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn zaken als openbaar vervoer, taxis en wellicht zelfs vrienden, familie of kennissen.



Een huisarts heeft net als elke werknemer recht op rust en vrije dagen. En dat is alleen maar bevorderlijk voor het functioneren van zo iemand. Ik heb liever een uitgeruste huisarts, iets verder weg, dan een die door moet werken en vermoeid is.

'Had je maar geen huisarts moeten worden' is onzin dus.



Je zou het zelfs om kunnen keren: had je maar niet zo ver van de huisartsenpost moeten gaan wonen.



Argument raakt dus kant nog wal.
Alle reacties Link kopieren
Precies. En die taxi krijg je vaak ook nog vergoed.



Heel vervelend natuurlijk, maar die arts kan zich ook niet in dertigen opdelen en al die mensen afrijden die EISEN dat hij of zij langs komt.



Overigens kan ik me de klacht van TO wel voorstellen. Een gesprek lijkt me wel een goed idee want het klinkt alsof de HA geen idee had van wat er speelde. Als je dan niet duidelijk genoeg bent, in combinatie met vermoeide arts, dan glipt er al gauw iets tussen door.



Succes!



Formele klacht en pers erbij betrekken lijkt me nogal overbodig. Ga eerst maar eens praten zou ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat mij niet eens om de klacht van TO, daar ben ik niet bij geweest dus kan ik daar niet over oordelen. Het is natuurlijk heel vervelend als een patient zich onjuist bejegend voelt, daar moet natuurlijk wat mee gebeuren. Het gaat mij om de manier waarop.



Het valt mij zo tegen dat mensen direct van de hoogste toren af gaan blazen, gelijk een klacht in willen dienen etc. Dat staat me zo tegen, Nederland gaat op deze manier zo richting Amerikaanse praktijken.



Je moet je ook realiseren dat mensen soms vinden dat ze onbeschoft worden behandeld, puur omdat ze hun zin niet krijgen, of hun eis niet ingewilligd wordt. Zodra het niet gaat zoals zij willen gaan ze op andere manieren proberen hun gram te halen, zoals klachten indienen, de krant schrijven. Dat gebeurt echt heel erg vaak, terwijl het meestal nergens over gaat en het met 1 redelijk gesprek uitgesproken kan worden, maar dat is blijkbaar teveel gevraagd.



Buiten dat overtrekken mensen zaken altijd enorm, dat komt natuurlijk door onwetendheid en ongerustheid. Hier ligt duidelijk een taak voor de huisarts om dat weg te nemen, dus wat dat aan gaat is het een gemiste kans in geval van TO.
@Empress

Ik ben het met je eens dat 'dan had je maar geen huisarts moeten worden' geen argument is. Maar in datzelfde kader kun je 'moet je maar dichter bij de huisartsenpost gaan wonen' plaatsen.



Ik gun iedereen zijn vrije tijd en rust en word graag goed geholpen als ik hulp nodig heb. Nou woon ik letterlijk boven een huisarts en weet ik dus uit de eerst hand dat er meer dan voldoende sprake is van vakanties en vrije dagen. En dat het er altijd druk is.



Ik heb herhaaldelijk negatieve ervaringen meegemaakt of gehoord met betrekking tot de huisartsenpost. Volgens mij hebben die vaak te maken met 'niet serieus genomen worden'. Nee, wacht maar tot maandag en ga naar je huisarts, is heel vaak het telefonisch devies. En dat terwijl je aan de telefoon volgens mij helemaal niet kunt zien hoe ziek iemand werkelijk is. Oorzaak is drukte en dat ze geen mensen met onbenulligheden over de vloer willen. Maar het resultaat is dat mensen die écht hulp nodig hebben van het kastje naar de muur gestuurd worden. En dat vind ik niet netjes.



Niet de schuld van de huisartsen, maar het systeem klopt niet.
quote:Annepanne1 schreef op 24 februari 2009 @ 01:41:

Er zijn zaken als openbaar vervoer, taxis en wellicht zelfs vrienden, familie of kennissen. Een taxi is een optie, maar ik woon in drenthe daar rijden 's nachts echt geen bussen of een tram



Een huisarts heeft net als elke werknemer recht op rust en vrije dagen. Ik zei nergens dat hij geen recht heeft op vrije dagen En dat is alleen maar bevorderlijk voor het functioneren van zo iemand. Ik heb liever een uitgeruste huisarts, iets verder weg, dan een die door moet werken en vermoeid is.

'Had je maar geen huisarts moeten worden' is onzin dus. Vind ik geen onzin, ik neem aan dat je weet waar je aan begint als je HA wordt. Als ik in een kroeg ga werken bv weet ik ook dat ik veel in het weekend of met feestdagen moet werken

Je zou het zelfs om kunnen keren: had je maar niet zo ver van de huisartsenpost moeten gaan wonen. LOL dit vind ik nu echt een domme uitspraak, ik woon juist heel dicht bij een HAP, maar ik kan me tenminste inleven in een ander. Zoals de situatie van Moppetoet



Argument raakt dus kant nog wal.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal eens met TheEmpress, wat een overdreven advies wordt er hier gegeven. Klachten indienen, naar de lokale media stappen, het helemaal schandalig vinden.. Ik hou er absoluut niet van.
Volgens mij generaliseer jij nu ook Fausto. 'Al die mensen die maar klagen... ' dat lees ik terug in je reactie. Daar kun je tegenover zetten: al die bureaucratische organisaties die niet willen/kunnen veranderen. De pot verwijt de ketel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven