Geld & Recht alle pijlers

Help! Onderbetaald, Detachering, Ontslagen

25-05-2018 04:23 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het volgende is gebeurd:

Mijn vriend TOM is voor drie maanden via een uitzendbureau gedetacheerd bij bedrijf X. Op de afdeling heeft hij van zijn naaste collega (Jerry) gehoord dat hij onderbetaald wordt. Gezien zijn functie, werkzaamheden, zou hij in een hogere schaal moeten zitten... namelijk dezelfde schaal als Jerry. TOM heeft dit aangekaart bij het uitzendbureau en volgens de CAO heeft TOM idd recht op gelijke behandeling, i.e. recht op hetzelfde Salarisschaal als zijn collega Jerry.

Uitzendbureau heeft beloofd verhaal te halen bij bedrijf X en het salarisverschil met terugwerkende kracht te compenseren, maar voor de uitbetaling zijn ze afhankelijk van bedrijf X. Zij hebben tenslotte een overeenkomst met X waarbij bepaalde bedragen zijn afgesproken. Nu lijkt er n contractbreuk te zijn waarbij X het uitzendbureau ( en dus ook TOM) heeft voorgelogen, i.e. betalen voor een lagere functie maar in de werkelijkheid verricht de gedetacheerde werkzaamheden v een zwaardere functie. Een bevestiging mbt functie, werkomschrijving en salarisschaal van bedrijf X is nodig om tot een besluit te kunnen komen.

Vervolgens heeft TOM dit probleem per email voorgelegd bij de vestigingsmanager en HR van bedrijf X om hen te verzoeken zijn functie, jobomschrijving en salarisschaal te confirmeren . Weken krijgt hij geen reactie. Teamleider, supervisor en manager begonnen hem te ontwijken en de werksfeer sloeg om. Spelletjes werden met hem gespeeld...met opzet hem in moeilijke situaties laten werken, overuren mochten niet worden gemaakt, maar het werkt moest wel af en proberen fouten op TOM te schuiven. Gelukkig is hij niet op zijn mond gevallen en zegt waar het op staat... een ware "lastpak" voor het management...

Op een gegeven moment was Tom het wachten zat. 1) contract verloopt over een maand, maar hij heeft nog niets gehoord over een verlenging v zijn contract (hij was niet van plan om te blijven, maar is fijn om te weten waar hij aan toe is) 2) er was nog steeds geen uitsluitsel wat het salarisverschil betreft. Uitzendbureau laat weten dat zij nog geen reactie hebben gehad vanuit bedrijf X. Tom heeft dus een gesprek aangevraagd met de vestigingsmanager voor enige duidelijkheid. Hij is een gesprek gaan voeren en bij hem om zijn job omschrijving gaan vragen en hem gevraagd wat zijn functie is. Bij dit gesprek heeft de vestigingsmanager bevestigd dat het om de zwaardere functie betreft, maar eigenlijk bestaat die functie niet bla,bla,bla...niets van waar want Jerry heeft die titel wel en dat staat ook in de richtlijnen van bedrijf X. TOm weet niet hoe hij aan die richtlijnen/ officiele job omschrijving kan komen en via de werkgever krijgt hij die niet. De relatie met het management werd nog slechter (relatie met collega's op de werkvloer is overigens wel goed)...ondanks de werksfeer is TOM wel zijn (zwaardere) taken blijven verrichten en deadlines blijven halen.

Onverwachts kwam er iemand van het hoofdkantoor/ hoger management speciaal met TOM praten om zogenaamd te bespreken hoe het werk bevalt, want dat doen zij altijd met gedetacheerden. Tom had wel in de gaten dat die salarissen discussie de aanleiding was, maar is gaan afwachten wat het hogere management te zeggen had. Het hogere management wilde weten of bedrijf X hem beviel, want bedrijf X zijn namelijk wel tevreden over TOM. Ze zien talent in hem en willen hem een specifieke interne opleiding voor een certificaat bieden,maar dan is de voorwaarde dat TOM 5 jr in dienst blijft, loon blijft hetzelfde. Ja daar ging Tom natuurlijk niet op in. Het bedrijf heeft een slechte indruk gemaakt en eerst moet hij te weten komen met wat voor management hij te maken heeft. Daarnaast kan de genoemde (erkend) certificaat elders en goedkoper behalen. Tom wilde eerst duidelijkheid mbt salarisverschil voordat hij een ander contract gaat tekenen. Daar wist het hoger management zogenaamd niets vanaf...raar natuurlijk, want alles wordt door het hoger management van het hoofdkantoor besloten. TOm is gaan prikken en het hoger management had opeens wel iets daarover gehoord...Toen is Tom verder gaan doorvragen over de functieomschrijving en omschreven wat hij deed. Daarbij concludeerde het hoger management dat het om een zwaardere functie betrof. Het hoger management was wel verbaasd dat TOM erg veel wist over de richtlijnen van het bedrijf en vroeg van wie hij die info had gekrgen. Daarop heeft hij Jerry geantwoord. NB. Jerry steunt Tom en heeft laten weten dat hij geen bezwaren heeft als zijn naam werd genoemd.

Achteraf bleek dus dat het uitzendbureau (zonder Tom op de hoogte te stellen) heeft gedreigd om een zaak te beginnen tegen bedrijf X wegens contractbreuk. Dit is wrs ook het reden dat het hoger management hierbij zo betrokken is en TOM probeerde te sussen met een interne opleiding. Helaas niet gelukt...

Het detacheringscontract loopt bijna af en kan wel verwachten dat het contract niet verlengd wordt (terwijl de teamleider heeft aangegeven dat een verlenging wel aan de orde was). Via n leidinggevende heeft TOM vernomen dat het bedrijf X hem sws niet wilt hebben, omdat hij een lastpak is (alleen, omdat hij voor een bevestiging vraag en voorzijn rechten opkomt??) en later wrs ook wel voor problemen gaat zorgen...

Als gedetacheerde staat TOM er machteloos voor. De FNV kan hem niet helpen, omdat hij te kort lid is. Het rechtsbijstandloket geeft hem alleen het advies om het uit praten en dat een rechtszaak te duur zal zijn. Uitzendbureau geeft aan dat zij nog op een reactie van bedrijf X wachten, maarja het contract verloopt binnenkort... en een ander baan is in zicht. Wat kan je dan nog doen om het salarisverschil terug te krijgen? Kan dat überhaupt nog als je niet meer daar werkzaam bent? Kans lijkt mij kleiner...

Hebben jullie soortgelijke ervaringen gehad en welke te ondernemen stappen adviseren jullie? Enig juridisch advies?


UPDATE:

Uitzendbureau heeft acties ondernomen. Tom is in gelijk gesteld door het uitzendbureau en een externe partij.
Uit een externe onderzoek is gebleken dat Tom's punten terecht zijn en Bedrijf X kan niet meer ontkennen dat zij niet te verwijten zijn mbt salarisverschil en de negatieve werksituatie. Tom krijgt met terugwerkende kracht het salarisverschil terug en hij heeft vanuit Bedrijf X een nieuwe positie aangeboden gekregen. (Vreemd...) Het aanbod heeft hij afgewezen. Naar mijn mening een wijs besluit. En ja, Tom heeft een betere baan gekregen en begint volgende week!

Verfrissend om te lezen dat de meningen verdeeld zijn en men vooral van mening was dat iemand in een dergelijke situatie zich gedeisd moest houden. Why? Om een baan te behouden bij een werkgever die niet redelijk handelt in de belangen van zijn werknemers en de gedetacheerden? Deze ongezonde bedrijfscultuur moet juist doorbroken worden en dat kan alleen maar als men voor zijn rechten opkomt.
De cases van de andere gedetacheerden bij bedrijf X zijn ook onder de loep genomen. Eindelijk er wordt nu eea rechtgezet!

Is de relatie tussen Tom en zijn werkgever (uitzendbureau) verslechterd/gespannen?
Nee, nooit geweest. Er wordt nog altijd normaal met elkaar gecommuniceerd. Het uitzendbureau heeft Tom's verzoek serieus genomen, omdat hij niet de eerste was met vragen, op- en aanmerkingen had over bedrijf X. Tom heeft het geluk gehad dat zijn case de druppel die de emmer deed overlopen en het uitzendbureau wel iets onderneemt. Ik was er eerlijk gezegd sceptisch over. Het uitzendbureau en Bedrijf X had nl ook onder een hoedje kunnen spelen. Dus voor iedereen die ooit in dergelijke situatie terechtkomt, schroom niet om issues aan te kaarten. Blijf wel bij de feiten en ga zelf eea eerst na. Overweeg de pros & cons en besef wat de gevolgen kunnen zijn. Niet geschoten, is altijd mis!

Ach ja, wellicht is mijn verhaal te onduidelijk. Het zat me dwars, moest het verhaal kwijt, het was laat en vanwege herkenbaarheid kon ik niet in detail gaan. Men kan de situatie anders inschatten. Het was een leerproces geweest.

Dank voor jullie input!
anoniem_360757 wijzigde dit bericht op 31-05-2018 23:25
23.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tom moet gewoon een baan gaan zoeken waarin hij wel word betaald wat hij hoort te verdienen. :cheer2:
Aangetekende brief schrijven.
En eisen van salaris.

En een datum pikken (2 maanden om bijv. Alles op orde te brengen) en als hij dan niet het rest salaris heeft ontvangen dreigen met wettelijke rente op loon.

Plaats je jezelf iets sterker.
Ohh en vraag een kopie van de werkomschrijvingen van "Jerry". Zodat je bewijs hebt van wat je echt doet. En niet mondeling uiteraard.
Hij is niet ontslagen, zijn contract wordt niet verlengd. Daarnaast ook wel een naaistreek van Tom om zijn collega’s naam te noemen!

Daarnaast, kan ie wel trots zijn op het feit dat ie ‘niet op zn mondje is gevallen en zegt waar het op staat’, maar het was slimmer geweest om het correcter aan te pakken, bijv bij een verlenging. Zeker voor bepaalde functies is het juist beter om politiek correct te communiceren/handelen om een bepaald resultaat te behalen.

Laat het een leerschool zijn.
Alle reacties Link kopieren
Tom en Jerry. Suuuuure.
Je komt er mondeling niet uit, maar hebt geen rechtsbijstandsverzekering als ik het zo lees, bent naar het juridisch loket gegaan?
Dit is dus wel precies zoiets waarvoor wij die verzekering hebben, iets om over na te denken voor 'Tom'.

Mijn man heeft ook een geschil met zijn vorige werkgever over onuitbetaald loon. Wij handelen wel via de rechtsbijstand.

Wat wij hebben gedaan is een aangetekende brief schrijven met een loonvordering waarin je inderdaad een redelijke termijn stelt zodat het bedrijf kan betalen. Het ingewikkelde is dat je wel een bedrag moet noemen, en dat je ook precies moet weten hoe hoog dat bedrag zou moeten zijn. Loonstroken erbij, uren erbij pakken en de loonschalen erbij pakken, zelf uitrekenen en overleggen met uitzendbureau.
Na het verstrijken van de termijn kun je aanspraak maken op de wettelijke rente,

Al moet ik zeggen dat ik niet zeker weet of dit werkt. Bij een detachering heb je eigenlijk een contract met het uitzendbureau, niet met bedrijf X. Het uitzendbureau zou Tom moeten uitbetalen en het zelf uitvechten met bedrijf X, lijkt mij. Nogmaals met het juridisch loket spreken lijkt mij de beste optie.

Om hoeveel geld gaat het? Is het echt een geldkwestie of ook een principekwestie? Als Tom dit wil doorzetten is het wel verstandig de winst tegen de juridische kosten af te wegen.
Alle reacties Link kopieren
Alleen een tip: pas het onderwerp van je topic even aan. Alles in hoofdletter wordt opgevat als schreeuwen op internet.
Alle reacties Link kopieren
Sorry maar Tom heeft wel zijn collega genaaid. Fijn dat die jerry hem dingen heeft vertelt, maar door zijn naam te noemen komt hij dadelijk ook in een lastig pakket.
Daarnaast kan je ook nog te maken hebben met oude regelingen waardoor de ene collega meer verdient dan een andere. Zo te horen is dat hier niet.
KyloRen schreef:
25-05-2018 05:32
Tom en Jerry. Suuuuure.
Haha die namen heeft ze gewoon bedacht i.v.m. herkenbaarheid volgens mij. Zou raar zijn om de echte namen te noemen.
Wie stort zijn salaris, bedrijf x of het uitzendbureau? Als het het uitzendbureau is (wat ik eigenlijk verwacht) dan moet Tom daar zijn om meer salaris te krijgen. Niet bij bedrijf x.

En eens met bovenstaande reacties: in dit soort situaties is het niet zo handig / aardig om je collega bij naam te noemen.
Alle reacties Link kopieren
Tom moet duidelijk nog leren om assertief met dit soort situaties om te gaan. Hij loopt straks dus een nieuw contract mis door de manier waarop hij dit heeft aangepakt, en niet omdat alles zo oneerlijk is en de hele wereld tegen hem is.
Alle reacties Link kopieren
Het klopt inderdaad dat je volgens cao niet minder mag verdienen. Als ik het goed begrijp heeft Tom van Jerry (een directe collega van de werkvloer van bedrijf X) dat hij onderbetaald wordt.
Zonder direct goed te verifiëren gaat hij naar het uitzendbureau/detacheringsbureau om zijn verhaal te doen. Tot hier kan ik het nog begrijpen.

Maar dan gaat Tom zonder het volgens mij goed geverifieerd te hebben verhaal halen bij bedrijf X. Gesprekken en mails naar managers, ik kan me voorstellen dat ze daar not amused over zijn. Tom werkt voor het UB/DB, dat is zijn werkgever, niet bedrijf X, zij zijn namelijk de klant.
Het was beter geweest denk ik als hij dit iets subtieler en netter had aangepakt.
Chocolate is the answer, who cares what the question is..
Madeliefs82 schreef:
25-05-2018 06:43
Wie stort zijn salaris, bedrijf x of het uitzendbureau? Als het het uitzendbureau is (wat ik eigenlijk verwacht) dan moet Tom daar zijn om meer salaris te krijgen. Niet bij bedrijf x.

En eens met bovenstaande reacties: in dit soort situaties is het niet zo handig / aardig om je collega bij naam te noemen.


Tom heeft wel meer dingen niet zo handig aangepakt...
Schreeuw niet zo.
Alle reacties Link kopieren
Wat een lang verhaal. Komt op mij over dat hij er om is gaan lopen hameren kn plaats van een gesprek te voeren. Als je gaat lopen zeiken, krijg je nooit je zin.

Het uitzendingbureau zou het oppakken. Dan moet je dan gewoon even afwachten en zelf gewoon je werk doen.

Zijn vriend Jerrie verlagen is natuurlijk wel een k*rsttreek van hem
If you can dream it, you can do it.
Marana-- schreef:
25-05-2018 06:56
Tom heeft wel meer dingen niet zo handig aangepakt...
Ja klopt... maar dan werd het zo’n lange post :roll:
Alle reacties Link kopieren
Tsja....Daar zit TOM dan met z'n grote muil :bye:
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
Head* schreef:
25-05-2018 07:02
Schreeuw niet zo.

Dit. En heet 'ie nou Tom, TOM of TOm?
Alle reacties Link kopieren
rafs schreef:
25-05-2018 06:30
Alleen een tip: pas het onderwerp van je topic even aan. Alles in hoofdletter wordt opgevat als schreeuwen op internet.
Dat kan ze niet zelf. Dat kunnen alleen de mods.
anoniem_268823 wijzigde dit bericht op 25-05-2018 08:15
Reden: Typfoutje
0.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
maar (Nummer_zoveel weet dit zeker), als collega A en Collega B hetzelfde werk doen. Maar Collega B heeft slimmer onderhandeld heeft Collega A toch niks te stampvoeten?
Je hebt toch nooit recht op hetzelfde salaris als je collega?
Dat detacheringsbureau is ook niet slim bezig maar wellicht willen ze van die opdrachtgever af en laten ze je vriend het vuile werk doen. Je moet namelijk bij het detacheringsbureau zijn voor je loon en niet bij de opdrachtgever. Maar wellicht krijgt nu het detacheringsbureau ook aan de hand van de lagere functie betaald van de opdrachtgever dus willen ze jou vriend niet meer loon geven omdat ze dan minder winst maken.
Hij is niet ontslagen, zijn contract word misschien niet verlengt. Hij is sowieso niet ontslagen. Maar ook bij geen verlenging is hij dus niet ontslagen.

En tja.. zolang er zwangere dames die normaal functioneren hetzelfde overkomt en ze amper een poot hebben om op te staan gok ik dat TOM met zijn geschreeuw ook geen poot heeft om op te staan.

Hij kan beter een nieuwe baan zoeken als dat contract niet verlengt word..en meteen een goed salaris onderhandelen.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 25-05-2018 08:33
20.94% gewijzigd
Goguma schreef:
25-05-2018 08:27
Dat detacheringsbureau is ook niet slim bezig maar wellicht willen ze van die opdrachtgever af en laten ze je vriend het vuile werk doen. Je moet namelijk bij het detacheringsbureau zijn voor je loon en niet bij de opdrachtgever. Maar wellicht krijgt nu het detacheringsbureau ook aan de hand van de lagere functie betaald van de opdrachtgever dus willen ze jou vriend niet meer loon geven omdat ze dan minder winst maken.
En dat salaris is toch gewoon vastgesteld?
Tom is een beetje dom.
- Onderhandelen voor een salaris doe je vooraf.
- Drie maanden onderbetaald en dan nee zeggen tegen een beter betaalde baan voor 5 jaar is dom.
- Hij is zelf de oorzaak van de sfeer om hem heen.
- Je zegt dat hij ontslagen is, maar hij is niet ontslagen en het is zelfs niet eens zeker dat zijn contract niet wordt verlengd.
Alle reacties Link kopieren
De muis wint altijd.

Afbeelding
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven