Geld & Recht alle pijlers

Wie helpt me onderhandelen?

28-05-2018 23:44 193 berichten
Alle reacties Link kopieren
Feiten:

Zo'n 10 bezichtigingen gedaan in een half jaar zonder dat dé woning er bij zat. Inmiddels is het aanbod behoorlijk beperkt. Vorige week een woning gezien die positief is bevallen. Vraagprijs 239. WOZ waarde op 1-1-2017 was 168....

Dezelfde middag zijn er 4 andere bezichtigingen geweest. Daarbij zijn er nog 6 geïnteresseerden die eerst de eigen woning moeten verkopen en zogezegd B-keus zijn voor de verkoper en niet in de eerste bezichtigingsronde zijn meegenomen.

Tijdens de bezichtiging spreekt de makelaar uit (nadat ik had aangegeven de woning flink aan de prijs te vinden) dat ik er met 220-225 niet eens aan hoef te beginnen.

Verkoper heeft vorig jaar 210 hypotheek op de woning genomen. Vermoedelijk vanwege een scheiding en bijbehorende uitkoop van ex-partner. Prijzen hier zijn wel gestegen maar niet zo extreem als in de randstad.

Wat denken jullie? Met welk bod kan ik in onderhandeling komen?

Alvast bedankt voor alle tips!
boontje80 wijzigde dit bericht op 29-05-2018 00:12
3.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Is er een taxatierapport?
ik geef mn bek ook maar een douw
WOZ waarde heeft momenteel niets meer met marktwaarde te maken.
Toch met 225 beginnen?

Als er 6 andere kapers op de kust zijn, vrees ik dat je er weinig gaat af krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
28-05-2018 23:48
Is er een taxatierapport?
Neem aan dat de woning vanwege de scheiding (en het op één naam zetten) vorig jaar is getaxeerd.
Tiana_76 schreef:
28-05-2018 23:56
WOZ waarde heeft momenteel niets meer met marktwaarde te maken.
Eens. Dus biedt gewoon wat je ervoor over hebt, als het het huis van je dromen is... maar zo klink je niet eerlijk gezegd.
Meer alsof je het zat wordt dat huizenjagen en denkt: dan deze maar.

Voel je je prettig als je daar loopt, wat je ook wil bieden: is het diep in je hart niet teveel? Dan gewoon doen. Buurt enz. speelt ook een grote rol vergeet niet dat je er wel moet wonen en ik neem aan niet een paar maanden.
Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
29-05-2018 00:01
Toch met 225 beginnen?

Als er 6 andere kapers op de kust zijn, vrees ik dat je er weinig gaat af krijgen.
Makelaar heeft duidelijk aangegeven dat ze in eerste instantie een koper zoeken die snel kan afnemen. Dus die 6 zie ik niet direct als concurrentie.
Pas wel op met te hoog bieden. Je kunt hypotheek krijgen voor de hoogte van de waarde van de woning. Als je geen eigen geld (buiten het geld voor kk) hebt en over de waarde bied kun je er niet eens een hypotheek voor krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Lenn12345 schreef:
29-05-2018 00:02
Eens. Dus biedt gewoon wat je ervoor over hebt, als het het huis van je dromen is... maar zo klink je niet eerlijk gezegd.
Meer alsof je het zat wordt dat huizenjagen en denkt: dan deze maar.

Mijn droomwoning kan ik sowieso niet betalen, maar deze woning voldoet aan veel wensen. Alleen de locatie is een dingetje...

Voel je je prettig als je daar loopt, wat je ook wil bieden: is het diep in je hart niet teveel? Dan gewoon doen. Buurt enz. speelt ook een grote rol vergeet niet dat je er wel moet wonen en ik neem aan niet een paar maanden.
Sterkte!
In mijn hart vind ik nu alle woningen te duur, maar dat schijnt de realiteit te zijn. :/
Alle reacties Link kopieren
Als de locatie voor jou niet goed is, niet doen. Heb een beetje geduld.
Alle reacties Link kopieren
Laat het er dan op aan komen. Biedt 220 en wordt het hem niet, dan geeft het ook niet. Je was toch niet helemaal blij met de locatie. Wordt het hem wel, dan heb je voor een mooie prijs een huis waar je de locatie op de koop toeneemt voor die prijs.
Beter een half motto....
Alle reacties Link kopieren
WOZ probeert iedereen zo laag mogelijk te houden. Al zal deze WOZ wellicht volgend jaar worden opgeschroeft. De bewoner heeft een taxatie moeten uit laten voeren toen hij zijn hypotheek wilde verhogen.
Ben het met beide laatste reacties eens.. zowel met Oakes als met Bim, zeker als je denkt dat het best snel verkocht kan worden mocht je er echt weg willen over een jaar of 5, 6.

Huurde ooit een huis voor een schijntje, nou huis.. villa dekt de lading beter maar het was zo afgelegen en stom ingedeeld dat er helemaal niemand op af kwam zolang het te koop stond. Dan zou ik het zeker niet doen; lijkt me vreselijk als je niet kan verhuizen omdat je je huis aan de straatstenen niet kwijt kan of alleen met heel veel verlies.

Sterkte, en ook van mij: geduld... eigenlijk moet een huis meteen ok voelen, net als nieuwe schoenen anders krijg je er spijt van ;)

edit: en wat Stamperje zegt, dat ook (sorry stond er net nog niet)
anoniem_360241 wijzigde dit bericht op 29-05-2018 01:28
Reden: aanvulling
4.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Laat je niet gek maken door een verkopend makelaar. Als je gevoelig bent voor die trucjes, is het misschien handig zelf een makelaar in te schakelen.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons worden woningen in deze categorie rond of boven de vraagprijs verkocht. Dat is de marktwerking op dit moment.
Alle reacties Link kopieren
Ongunstige tijden voor kopers.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Als het huis net te koop staat verwacht ik niet dat de verkoper met een bod van 15.000/20.000 lager akkoord zal gaan.
Alle reacties Link kopieren
Toevallig laatst hier de woz waardes van diverse (vergelijkbare) woningen om ons heen tegengekomen. Die woz waardes staan hier totaal los van de actuele vraag- en uiteindelijke verkoopprijzen. En ik woon mijlenver van de randstad.

Je moet niet onnodig overbieden op een huis, zeker niet als je niet staat te springen om dit huis. Maar als je in onze straat de woz waarde zou bieden dan wordt je echt vierkant uitgelachen.
Waarom zou je een huis kopen waar je niet zo enthousiast over bent? Waarom moet je nu iets kopen?
Je vindt het blijkbaar het geld niet waard en vindt de locatie ‘mwaw’.
Niet meer bieden dan jij het waard vindt. Dan nog maar wat langer zoeken. Helaas.
Tiana_76 schreef:
28-05-2018 23:56
WOZ waarde heeft momenteel niets meer met marktwaarde te maken.

En hoogte hypotheek heeft ook niets met marktwaarde te maken.

TO, ik lees dat de locatie je niet aanstaat. Dan zou ik het sowieso niet doen. Een mwah huis kun je nog wel wat opleuken, maar je kunt niets doen aan de locatie.
Eens met hierboven, de locatie is een van de weinige dingen, die je echt niet kan veranderen aan een huis.
Alle reacties Link kopieren
Onze WOZ is hetzelfde als die van de buren, terwijl ik zo 10 punten kan bedenken waardoor ons huis meer waard is (denk aan kunstof kozijnen, vaste zonwering, hoekwoning etc etc). Die zegt echt niets.

Ook de hypotheekinschrijving zegt niets, die kan hoger zijn dan de hypotheek zelf, er kan al weer afgelost zijn etc etc.

Bedenk wat je het zelf waard vind en handel daarnaar. Heb je twijfels, huur dan een makelaar in die deze woningmarkt kent. Die kan je evt ook helpen om een geschikter huis te vinden.

Maar over dit huis, je zegt zelf al dat het aanbod schaars is. Dan is de kans groot dat de verkoper een bedrag rond de vraagprijs wil hebben.
Wanneer je een hypotheek nodig hebt, bedenk dan dat je eigenijk een hypotheek koopt ipv een woning. Het is dus veel belangrijker goed te kijken naar de voorwaarden van de hypotheek. Daar zit je aan vast.

Qua onderhandeling zou ik openen met 218.
nerdopviva schreef:
29-05-2018 07:41
En hoogte hypotheek heeft ook niets met marktwaarde te maken.

TO, ik lees dat de locatie je niet aanstaat. Dan zou ik het sowieso niet doen. Een mwah huis kun je nog wel wat opleuken, maar je kunt niets doen aan de locatie.
Nouja wel iets lijkt me, de hypotheek mag van af dit jaar 100% van de waarde van de woning zijn (vorig jaar dacht ik 101%). De hypotheek is vorig jaar afgesloten voor 210, dan moet de woning getaxeerd zijn en op dat moment ook dat waard zijn geweest. Of eigenlijk moet de woning minimaal 208 waard zijn geweest en in deze markt zal de marktprijs waarschijnlijk eerder gestegen zijn dan gedaald. Dat lijkt me toch wel een stuk meer zeggen dan de WOZ waarde van 1-1-2017

Geeft nog steeds geen definitieve marktprijs, maar in mijn ogen in dit geval (kort geleden een nieuwe hypotheek) wel iets meer aanknopingspunten dan de WOZ.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven