Geld & Recht alle pijlers

Werkgever betaald vakantie geld niet

01-06-2018 08:58 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk nu bijna 1 jaar voor dit bedrijf.
Gisteren kreeg ik dan eindelijk mijn salaris voor de maand Mei, maar tot mijn grote verbazing zat mijn vakantie geld er niet bij.
Werkgever direct aangesproken .
De reden was dat de werkgever het geld nu niet had maar dat hij " hoopte" dat hij het volgende week had.
Wat een onprofessionele toestand zeg.
Zoiets heb ik nog nooit mee gemaakt.
Er is overigens bjj geen enkele collega vakantie geld overgemaakt.

Ik vraag me af of het verstandig is om even te wachten of meteen juridisch advies in deze aan te vragen.

Iemand die hier mee leest misschien verstand van zaken?
Rode vlag!

En ja ik zou als je de mogelijkheid hebt daar juridisch advies voor vragen.

Heb het zelfde gehad maar dan met salaris en heb daar een brief voor op moeten stellen, bedrijf in gebreke gesteld. Laten tekenen door werkgever. Alle werknemers hebben dat gedaan op advies van hun/mijn rechtsbijstand.

Uiteindelijk kwam het salaris maar vlak daarna het faillisement...
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 01-06-2018 09:04
10.95% gewijzigd
Wat sneu voor de werkgever, is het verder een correcte kerel? Ik zou een week wachten en daarna actie ondernemen. Geef de man het voordeel van de twijfel.
anoniem_370091 wijzigde dit bericht op 01-06-2018 09:11
0.97% gewijzigd
Ik zou gaan solliciteren.
Alle reacties Link kopieren
Vakantiegeld mag bij het salaris van mei of van juni uitgekeerd worden. Eigenlijk nog niks om je zorgen over te maken dus.
En stel nu dat je werkgever de waarheid spreekt, en dat het er echt niet is, dan kun je wel juridisch advies inwinnen, maar het is dan verstandiger om precies te weten hoe het zit, hoe je werkgever het op wil gaan lossen en of je wellicht ergens mee kunt helpen.
Jaren terug bij mijn man op het werk is zoiets aan de hand geweest: het geld was er domweg niet, en de werknemers die het konden, hebben besloten om het uit te laten keren in december, met 6% rente erbovenop. Daarna zijn dat soort problemen nooit meer voorgekomen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Manta schreef:
01-06-2018 09:03
Wat sneu voor de werkgever, is het verder een correcte kerel? Ik zou een week wachten en daarna actie onde rnemrn. Geef de man het voordeel van de twijfel.
En dan is het hek van de dam. Volgende maand weer het salaris een paar dagen later of een half salaris. Neem aan dat je een betaalde baan hebt voor het geld en niet uit liefdadigheid. Financiele problemen lijken mij dus reden nummer 1 om als de wiedeweerga ergens anders te solliciteren.
Ik zou ook gaan solliciteren, want grote kans dat deze toko of binnenkort failliet is, of dat je telkens je salaris te laat krijgt. In ieder geval heeft het bedrijf financieel de zaken niet op orde. En hoewel dat best sneu is boor je baas, betaalt blijven uit medelijden niet jouw rekeningen .
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er denk ik ook een beetje aan waarom die financiele problemen er zijn. Een vriendin van mij werkt bij een bedrijf die elk jaar tonnen winst heeft, maar de omzet komt van overheidsinstellingen die soms tot 2 a 3 maanden doen over betalen. Het geld is er wel, er gaat vooral wat mis bij het innen daarvan.

Heeft je werkgever aangegeven wanneer het vakantiegeld wel komt of waarom het er nog niet is? Transparantie lijkt me in zo'n geval erg fijn.
Alle reacties Link kopieren
Dit kan een keertje gebeuren. Hij kan ook een opdrachtgever hebben die opeens niet of veel te laat betaald. En niet iedere onderneming draait zo goed dat ze voldoende buffer.

Hoe is hij verder als werkgever? Jammer dat hij dit zelf niet heeft gemeld.

Geef hem een week.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
TO, dus het staat wel op je salarisstrook?
Is hij normaal wel gewoon op tijd?
Maak met hem een concrete afspraak wanneer je het zult ontvangen. Volgende week nog niet ontvangen? Gelijk stappen ondernemen!

Link Juridisch loket.
https://www.juridischloket.nl/werk-en-i ... loon-niet/

O ja, en als het vaker gebeurd, gaan solliciteren naar iets anders.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Vakantiegeld mag ook met het salaris van juni, geen probleem.
Als werkgever zou ik snel klaar zijn met werknemers die om zoiets direct de juridische hoek gaan zoeken.
conversation = awareness
Alle reacties Link kopieren
Wat doet de rest van je collega's?
Ik zou nog even afwachten.
ik geef mn bek ook maar een douw
Miss_Communicatie schreef:
01-06-2018 09:38
Vakantiegeld mag ook met het salaris van juni, geen probleem.
Als werkgever zou ik snel klaar zijn met werknemers die om zoiets direct de juridische hoek gaan zoeken.
Hij hoopt dat hij het volgende maand wel heeft. Klinkt niet echt alsof het een bewuste keuze is om het een maand later uit te betalen.

Als werknemer zou ik snel klaar zijn met een werkgever die zijn financiele verplichtingen niet nakomt.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties.
Tja wat voor werkgever het is..
Het is verder geen verkeerde man maar ik heb mij het
afgelopen jaar wel een paar keer afgevraagd of hij
wel de juiste financiële keuzes gemaakt heeft.
En als hij transparant was geweest had ik er nog wel begrip voor gehad
Nu werd het gisteren na de salaris betaling zomaar even medegedeeld.
Niet netjes , is mijn mening.
Ik wacht het deze week af.
Bedankt voor het advies
Alle reacties Link kopieren
Miss_Communicatie schreef:
01-06-2018 09:38
Vakantiegeld mag ook met het salaris van juni, geen probleem.
Als werkgever zou ik snel klaar zijn met werknemers die om zoiets direct de juridische hoek gaan zoeken.
En ik zou snel klaar zijn met een werkgever die hier niet normaal over communiceert en aangeeft wanneer ik dan wel mijn vakantiegeld kan verwachten. Voor het zelfde geld is hij bijna failliet en kan TO naar haar vakantiegeld fluiten. Aangeven dat het volgende maand wel komt, als dat zo is, is dan wel zo netjes.

Ik zie nu pas je naam :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Miss_Communicatie schreef:
01-06-2018 09:38
Vakantiegeld mag ook met het salaris van juni, geen probleem.
Als werkgever zou ik snel klaar zijn met werknemers die om zoiets direct de juridische hoek gaan zoeken.

Voor hetzelfde geld staat het al wel op de salarisstrook van TO en heeft ze alleen haar normale salaris uitbetaald gekregen. Dat zou namelijk echt raar zijn.
Daarnaast zou het wel zo netjes zijn als de werkgever altijd in mei betaald, en door omstandigheden dit jaar niet, dat hij dit even communiceert aan het personeel. Genoeg mensen die er namelijk wel op rekenen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
popje85 schreef:
01-06-2018 09:52
En ik zou snel klaar zijn met een werkgever die hier niet normaal over communiceert en aangeeft wanneer ik dan wel mijn vakantiegeld kan verwachten. Voor het zelfde geld is hij bijna failliet en kan TO naar haar vakantiegeld fluiten. Aangeven dat het volgende maand wel komt, als dat zo is, is dan wel zo netjes.
Worden bij een faillissement niet alle achterstallige loonbetalingen door het uwv overgenomen? Volgens mij zit dat wel safe hoor.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
01-06-2018 09:59
Worden bij een faillissement niet alle achterstallige loonbetalingen door het uwv overgenomen? Volgens mij zit dat wel safe hoor.
Ah, dat wist ik niet. Dat geeft al een stuk meer rust voor TO lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
01-06-2018 09:58
Voor hetzelfde geld staat het al wel op de salarisstrook van TO en heeft ze alleen haar normale salaris uitbetaald gekregen. Dat zou namelijk echt raar zijn.
Daarnaast zou het wel zo netjes zijn als de werkgever altijd in mei betaald, en door omstandigheden dit jaar niet, dat hij dit even communiceert aan het personeel. Genoeg mensen die er namelijk wel op rekenen.


Het vakantiegeld staat er wel bij op de loonstrook van mei.
Verder heb ik mijn salaris wel altijd laat maar gewoon gekregen iedere maand.
Alle reacties Link kopieren
Neem even telefonisch contact op met het bedrijf waar je pensioen loopt en vraag na of de premie netjes betaald wordt.
Dikke kans dat dit ook niet gebeurd, ook een voorbode van een naderend faillissement.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
vivaldi2000 schreef:
01-06-2018 08:58
Ik werk nu bijna 1 jaar voor dit bedrijf.
Gisteren kreeg ik dan eindelijk mijn salaris voor de maand Mei, maar tot mijn grote verbazing zat mijn vakantie geld er niet bij.
Werkgever direct aangesproken .
De reden was dat de werkgever het geld nu niet had maar dat hij " hoopte" dat hij het volgende week had.
Wat een onprofessionele toestand zeg.
Zoiets heb ik nog nooit mee gemaakt.
Er is overigens bjj geen enkele collega vakantie geld overgemaakt.

Ik vraag me af of het verstandig is om even te wachten of meteen juridisch advies in deze aan te vragen.

Iemand die hier mee leest misschien verstand van zaken?
Dat potje vakantiegeld word voor jou apart gezet dus dat het er niet is dat is behoorlijk ernstig.
Zou maar snel wat anders zoeken!
ninanoname schreef:
01-06-2018 09:59
Worden bij een faillissement niet alle achterstallige loonbetalingen door het uwv overgenomen? Volgens mij zit dat wel safe hoor.
Niet alles, er zit een max aantal weken aan. Dacht 12.

Maar dat kan ze bij het UWV ( die handelt de faillisementuitkeringen af) online wel lezen.
vivaldi2000 schreef:
01-06-2018 10:06
Het vakantiegeld staat er wel bij op de loonstrook van mei.
Verder heb ik mijn salaris wel altijd laat maar gewoon gekregen iedere maand.
Dit is echt niet oke.

Als je een rechtsbijstand hebt zou ik die gewoon bellen, advies en informatie vragen is echt geen slecht idee. Je hoeft hem niet meteen de mes op de keel te zetten. Maar ik zou het wel even alvast doen.
Bitje93 schreef:
01-06-2018 10:12
Neem even telefonisch contact op met het bedrijf waar je pensioen loopt en vraag na of de premie netjes betaald wordt.
Dikke kans dat dit ook niet gebeurd, ook een voorbode van een naderend faillissement.
En dat word ook maar beperkt overgenomen en betaald bij faillisement.
Alle reacties Link kopieren
Laguna46 schreef:
01-06-2018 10:15
Dat potje vakantiegeld word voor jou apart gezet dus dat het er niet is dat is behoorlijk ernstig.
Zou maar snel wat anders zoeken!
Maar dit betekent niet dat je werkgever er niet aan kan komen. Soms moeten er zaken betaald worden.

Het is niet altijd even makkelijk om een bedrijf financieel goed te runnen. Dit is geen onwil.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven