Geld & Recht alle pijlers

belasting teruggave en schone lei

02-06-2018 10:03 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik heb een vraag. Ik kreeg in maart een schone lei na 3 jaar in de WSNP. Nu heb ik bericht gekregen van de belastingdienst dat ik geld terug krijg van mijn belastingaangifte over 2017. Nu staat er in het bericht dat ze het zullen verrekenen als ik nog schulden heb. Kan dat als ik een schone lei heb gekregen?

Bij voorbaat hartelijk dank voor uw antwoord.
Alle reacties Link kopieren
Als ze het hebben toegezegd en staat op papier dat je begint met een schone lei dan mogen ze nu niet je belastinggeld weer verrekenen. En als ze het wel doen kun je hier tegen in gaan. Maargoed, zo ver gaan ze niet.
Alle reacties Link kopieren
Dit dus:

Wat is een schone lei?
Bij de beëindiging van uw WSNP-traject bepaalt de rechter in een terechtzitting of u in aanmerking komt voor een schone lei. De rechter verstrekt u een schone lei als u zich heeft gehouden aan alle verplichtingen van de WSNP. Dat geldt ook als u zich niet heeft gehouden aan alle verplichtingen, maar als dat u niet te verwijten valt. Als de rechter u een schone lei verstrekt, krijgen uw schuldeisers naar verhouding een percentage van het geld dat op de boedelrekening staat. De bewindvoerder maakt daarvoor een zogenaamde slotuitdelingslijst. Uw schuldeisers kunnen vervolgens de rest van hun openstaande schulden niet meer bij u opeisen. Dat betekent dat u uw schulden aan uw schuldeisers niet meer hoeft te betalen.
Je krijgt het terug. Dit is van na ingangsdatum WSNP.

Op dagtekening brief staat het geld ongeveer op je rekening. En anders bel je de belastingdienst of je bewindvoerder.

Goed gedaan met je schone lei!!
Alle reacties Link kopieren
Geef t geld iig niet uit. Zet het apart voor toekomstige financiele tegenvallers.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Die zin van het verrekenen staat standaard op de brief.
Alle reacties Link kopieren
Doreia schreef:
02-06-2018 10:14
Je krijgt het terug. Dit is van na ingangsdatum WSNP.

Op dagtekening brief staat het geld ongeveer op je rekening. En anders bel je de belastingdienst of je bewindvoerder.

Goed gedaan met je schone lei!!
Dank je wel voor uw reactie Doreia.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij dat, wanneer er geen schulden zijn, het ook erg lastig verrekenen is
Niet geschoten is altijd mis
Vraag. Er is een gerechtelijke uitspraak gedaan.Schuldeis is dan 20 jaar opeisbaar.
Schuldenaar gaan 5 jaar nadien in de schuldhulpverlening en is na 3 jaar schuldenvrij. Maar hoe zit het dan bij de al reeds daarvoor gerechtelijke uitspraak van 20 jaar opeisbaarheid?
Die is van tafel door de schuldregeling. Anders heeft een schuldregeling ook weinig zin.
Wat oneerlijk eigenlijk voor degene die de schuld uit heeft staan.
Alle reacties Link kopieren
Habbekratz schreef:
02-06-2018 11:15
Vraag. Er is een gerechtelijke uitspraak gedaan.Schuldeis is dan 20 jaar opeisbaar.
Schuldenaar gaan 5 jaar nadien in de schuldhulpverlening en is na 3 jaar schuldenvrij. Maar hoe zit het dan bij de al reeds daarvoor gerechtelijke uitspraak van 20 jaar opeisbaarheid?
Ik heb 3 jaar in de WSNP gezeten en toen een schone lei gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Dus je hebt in de WSNP gezeten van 2015 tot 2018. Van wanneer is de schuld waarmee ze gaan verrekenen? Is die bekend geworden voor de uitspraak in 2015, dan valt de schuld onder de schone lei. Is de schuld daarna pas bekend geworden, dan valt hij niet onder de werking van de WSNP, simpelweg omdat hij toen nog niet bekend/voorzien was bij de uitspraak.
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!

Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
Alle reacties Link kopieren
Onmiddellijk contact opnemen met de bewindvoerder. Als het recht op teruggave is ontstaan in een periode dat de wsnp liep, dan zijn teruggaves over die periode voor de schuldeisers, ook als het geld binnen komt op het moment dat de schone lei al is verleend.

De bewindvoerder is degene die het geld moet opeisen van de Belastingdienst en netjes moet verdelen over de schuldeisers. Ja ook nadat het tijdens de wsnp gespaarde geld al is verdeeld.

Oftewel: jij hebt geen recht op dat geld, de Belastingdienst heeft waarschijnlijk geen recht op verrekening (hoewel er voor de Belastingdienst tal van uitzonderingen gelden) maar de boedel (=de gezamenlijke schuldeisers) heeft waarschijnlijk recht op het geld.

Waarschuw je de bewindvoerder niet, kan het alsnog jouw schone lei kosten want die kan worden afgepakt!
hamer wijzigde dit bericht op 04-06-2018 13:12
Reden: Tikfouten
0.74% gewijzigd
Poppy_del_Rio schreef:
02-06-2018 11:21
Wat oneerlijk eigenlijk voor degene die de schuld uit heeft staan.
Waarom? Wie zegt dat die niks ontvangen heeft?
Alle reacties Link kopieren
Even een correctie op de reactie van Hamer;

Dit is geheel onjuist. Hier is ook al een uitspraak van de hoge raad over geweest met dezelfde casus. Dit ging over een erfenis en een over een belastingteruggave.

Op het moment dat iemand in de WSNP zit, heeft deze de verplichting gedurende 3 jaar lang dus 36 maanden het inkomen af te dragen boven een VLTB. De dag waarop dit binnen komt geldt hierbij als de dag van inkomen.

Kom je bijvoorbeeld 13 mei uit de WSNP, dan behoef je het salaris aan het einde van die maand niet meer af te dragen, omdat dit anders de 37e keer is. Terwijl daar toch ook loon bij zit van 1 tot en met 13 mei.

Ditzelfde geld met geld wat word gestort op uw rekening. Indien iemand bijvoorbeeld 13 mei de 36e maand erop heeft zitten betekend dit het einde van alle verplichtingen stelt de hoge raad.

Deze zegt; 36 maanden moet 36 maanden zijn, al moet de slotuitdeling nog komen. Krijgt iemand dan bijvoorbeeld geld terug vanuit een beslissing van de belastingdienst die op 27 juli is genomen, behoord dit toe te komen aan de persoon in kwestie. Immers is de afdrachtplicht gedurende 36 maanden dan ruim overschreden.

De hoge Raad heeft hierbij ook gesteld dat de enige manier is om dit de boedel toe te laten komen, het verleningen van de WSNP is. Zodra een aangifte bekend is, dan is het aan de bewindvoerder dit om deze reden tot verlengen voor te dragen.

Indien dit niet het geval is, behoord een schuldenaar ook daadwerkelijk na 36 maanden vrij te zijn van de verplichtingen. Dit betekend dat het inkomen wat hierna word gegenereerd aan hem zelf toe komt.

En terecht, anders zou 36 maanden geen 36 maanden meer zijn, maar zit je in feit langer in de WSNP.

In dit geval behoord het geld dus aan jou zelf toe te komen.
Alle reacties Link kopieren
Dat bericht staat er standaard in...
Dus als je geen te veel ontvangen toeslagen e.d. hebt zul je het bedrag terugkrijgen anders een deel.
Alle reacties Link kopieren
Dan1el schreef:
29-06-2018 19:21
Even een correctie op de reactie van Hamer;

Dit is geheel onjuist. Hier is ook al een uitspraak van de hoge raad over geweest met dezelfde casus. Dit ging over een erfenis en een over een belastingteruggave.

Op het moment dat iemand in de WSNP zit, heeft deze de verplichting gedurende 3 jaar lang dus 36 maanden het inkomen af te dragen boven een VLTB. De dag waarop dit binnen komt geldt hierbij als de dag van inkomen.

Kom je bijvoorbeeld 13 mei uit de WSNP, dan behoef je het salaris aan het einde van die maand niet meer af te dragen, omdat dit anders de 37e keer is. Terwijl daar toch ook loon bij zit van 1 tot en met 13 mei.

Ditzelfde geld met geld wat word gestort op uw rekening. Indien iemand bijvoorbeeld 13 mei de 36e maand erop heeft zitten betekend dit het einde van alle verplichtingen stelt de hoge raad.

Deze zegt; 36 maanden moet 36 maanden zijn, al moet de slotuitdeling nog komen. Krijgt iemand dan bijvoorbeeld geld terug vanuit een beslissing van de belastingdienst die op 27 juli is genomen, behoord dit toe te komen aan de persoon in kwestie. Immers is de afdrachtplicht gedurende 36 maanden dan ruim overschreden.

De hoge Raad heeft hierbij ook gesteld dat de enige manier is om dit de boedel toe te laten komen, het verleningen van de WSNP is. Zodra een aangifte bekend is, dan is het aan de bewindvoerder dit om deze reden tot verlengen voor te dragen.

Indien dit niet het geval is, behoord een schuldenaar ook daadwerkelijk na 36 maanden vrij te zijn van de verplichtingen. Dit betekend dat het inkomen wat hierna word gegenereerd aan hem zelf toe komt.

En terecht, anders zou 36 maanden geen 36 maanden meer zijn, maar zit je in feit langer in de WSNP.

In dit geval behoord het geld dus aan jou zelf toe te komen.
Zou je dan niet technisch gezien bij een nieuwe baan kunnen invullen dat je nog een baan hebt zodat je in een hoger tarief komt, meer belasting betaalt, en dat dan het volgende jaar terug krijgen, of iets dergelijks?
Hello, can you hear me?
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
02-06-2018 11:21
Wat oneerlijk eigenlijk voor degene die de schuld uit heeft staan.
Dit is gedaan omdat als mensen in een uitzichtloze situatie zitten (wat het is als je schulden hebt die je niet kunt betalen en waarvan de rente maar blijft oplopen), ze uiteindelijk nog meer in de schulden terecht komen. En in zo'n situatie raakt iemand ook zo gedemotiveerd en gedeprimeerd dat de kans op werk en dus weer bijdragen aan de maatschappij minimaal is.

Voor de maatschappij is het in zo'n geval veel goedkoper om iemand drie jaar lang een deel af te laten betalen en daarna de schulden kwijt te schelden, dan die persoon 20 jaar lang in de ellende te laten zitten in een bijstandsuitkering met kans dat er nog minder wordt afbetaald.

Over die schulden: dat zijn vaak schulden aan bedrijven die zich juist op financieel zwakkere personen richten en makkelijk kredieten verstrekken met torenhoge rentes. Denk aan de Otto, Neckerman, Wehkamp enzo. Of bedrijven die flitskredieten leveren. En uiteindelijk komen daar ook wel de woningcorporatie, zorgverzekeraar en nutsbedrijven bij.

Gelukkig is de wet- en regelgeving aangepast waardoor het een stuk moeilijker is om problematische schulden op te bouwen. Maar ja, het kan nog steeds. Wat dat betreft zijn organisaties als Afterpay enzo ook weer hier op aan het inspelen. Vrijwel iedereen die van Afterpay gebruik maakt is financieel zwak. Dus zo'n bedrijf richt zich volledig op deze mensen voor zijn winst. Ik zou er niet kunnen werken.
Alle reacties Link kopieren
Je weet ook dat er veel particulieren zijn die in de ellende komen door mensen die hete wsnp ingaan? Ik weet iemand die jaren van voorbereiding heeft getroffen om geld weg te sluizen. Geld zakelijk te lenen bij de ABNAMRO bank en dit geld in een bv heeft gezet. Zwart heeft gewerkt en vervolgens zijn schulden op heeft laten lopen. Wel het ene feest naar het andere feest heeft gehouden. (alles is vastgelegd fb/twitter etc). Gezorgd dat hij bijstandsuitkering kreeg. Is overigens ook een fluitje van een cent. Hierna wsnp heeft aangevraagd en gekregen. De bv heeft verzwegen. Het geld dat de bv in is gegaan is ook het wsnp in meegenomen. Dit wordt totaal niet uitgezocht. Je hebt meldplicht maar je meld natuurlijk niets.

Zo heeft diegene 3 jaar lang luxe verder kunnen leven. Geld uit de bv gehaald. Vermogen is verdwenen. Heeft nu geen schulden meer. Jaarrekening is gefraudeerd maar dat maakt niet uit. Belastingdienst controleert bedrijven zo goed als niet. Zelfs als je met bewijzen komt doen ze nog weinig. KvK doet nu heeeel misschien iets.

Fantastische is 10 jaar later kan je het weer doen. Je moet alleen weten hoe. Helaas zijn er mensen door toedoen van anderen in de ellende gekomen en die mogen van mij alle hulp krijgen. Er zijn genoeg mensen die 1 groot gat in hun hand hebben. Waar schuldeisers de dupe van worden en ook zeer zeker particulieren.

Frauderen in het wsnp is heel makkelijk, je moet alleen weten hoe je het doet. En is zo goed als onmogelijk er iets aan te doen. Dit is overigens al jaren een gegeven. Frauderen via bv's.

Zou eens een mooi topic voor een blad of een programma op tv zijn. Bedrijfsjurist zei tegen mij 'Ik ken 30 frauderende bewindvoerders, in voordeel van de saniet'. Dit in 1 niet al te grote stad. Zelf ken ik 2 foute bewindvoerders.
En over diegene waar ik het over heb. Is geen zwak persoon maar een persoon die bakken met geld heeft verdiend maar niet met geld om kon gaan. Bruto was voor hem gelijk netto. Niet denken dat er aan de belastingdienst om de hoek komt kijken. En niet 1 keer de fout ingaan maar constant. 35.000 aan studieschuld niet omdat hij zoveel heeft geleerd maar omdat hij max leende en zijn studies nooit af heeft gemaakt. Dure auto's, wintersport, zomervakanties etcetc. En andere mensen geld afhandig maken. O.a. al die mensen die hier nu reageren. Wij mogen meer gaan betalen omdat een ander zwart werkt.
Alle reacties Link kopieren
Borrelbeer, 1 heel extreem voorbeeld maakt toch niet dat ineens iedereen in de schuldsanering fraudeert?

Volgens mij zijn het gewoon merendeel mensen die gewoon heel diep in de shit zijn geraakt. Ongetwijfeld ook wel eens door eigen toedoen, maar we zijn toch allemaal mensen?

Ik vind het heel fijn dat we in Nederland deze mensen helpen om in ieder geval niet in een uitzichtloze situatie te komen. Tja, en dat daar dan ooit wel eens een fraudeur bijzit, zal best, maar dat weegt niet op tegen de basale menselijkheid van het algemene idee van de schuldsanering.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
30-06-2018 23:46

Gelukkig is de wet- en regelgeving aangepast waardoor het een stuk moeilijker is om problematische schulden op te bouwen. Maar ja, het kan nog steeds. Wat dat betreft zijn organisaties als Afterpay enzo ook weer hier op aan het inspelen. Vrijwel iedereen die van Afterpay gebruik maakt is financieel zwak. Dus zo'n bedrijf richt zich volledig op deze mensen voor zijn winst. Ik zou er niet kunnen werken.
Ik betaal bij bol.com ook achteraf. Nooit een probleem, of ik nu een cd bestel of een printer.

Bever Outdoor wilde me vooraf laten betalen om een schoolrugzak uit hun eigen centrale magazijn naar de winkel te laten komen.
Dikke doei, vier dagen wachten en als jullie in de tussentijd failliet gaan ben ik mijn centjes kwijt.
Dus de rugzak bij bol.com besteld voor dezelfde prijs, de volgende dag in huis én achteraf betalen.

En nee, ik ben niet financieel zwak. Ik mag wel graag zelf mijn geld beheren.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Wij betalen ook na leverimg en niet omdat we financieel zwak zijn maar om dat we de dingen eerst goed willen zien als het niet bevalt gaat het direct terug zonder dat wij achter ons geld aan hoeven xitten, bevalt het word het direckt betaald.
We kopen nl niks als we er geen geld voor hebben.
Alle reacties Link kopieren
gethewil51 schreef:
02-06-2018 10:03
Hallo, ik heb een vraag. Ik kreeg in maart een schone lei na 3 jaar in de WSNP. Nu heb ik bericht gekregen van de belastingdienst dat ik geld terug krijg van mijn belastingaangifte over 2017. Nu staat er in het bericht dat ze het zullen verrekenen als ik nog schulden heb. Kan dat als ik een schone lei heb gekregen?

Bij voorbaat hartelijk dank voor uw antwoord.
Hallo, ik zag een oud bericht van je staan over de wsnp en een belastingteruggave en vroeg me af joe het daarmee is afgelopen.. ik heb namelijk hetzelfde waar ik nu in zit. Wsnp is afgelopen schone lei heb ik gekregen en de slotuitdeling is bindend geworden en de uitbetalingen aan de schuldeisers zijn verricht.. ik heb onlangs voor het eerst in mn leven belastingaangifte gedaan( voor de wsnp deed mijn budgetbeheerder het altijd en mijn bewindvoerder van de wsnp heeft mij hierom nooit gevraagt aangifte te doen) en nu zie ik dat ik een bedrag terug krijg over 3 jaar. Gaat dit dan alsnog naar de bewindvoerder? Moet ik alsnog de bewindvoerder hierover inlichten? Ik.hoor het graag! Alvast bedankt . Gr sanne

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven