Geld & Recht alle pijlers

Wanneer negatieve registratie BKR?

21-02-2009 13:45 16 berichten
Hallo allemaal,



Ik heb een vraag over het BKR (bureau krediet registratie), want ik kom er op hun website niet helemaal uit.



Ten eerste: mijn vriend en ik gaan een huis kopen. Opeens hoor ik allemaal vehalen over BKR-registratie enzo. Ik heb hier nog nooit een seconde bij stil gestaan... Mijn vriend en ik hebben allebei nooit leningen afgesloten, nooit spullen gekocht op afbetaling etc.



Wel was ik tijdens mijn studietijd een "slordige administrateur". Ik heb hierdoor wel eens wat rekeningen over het hoofd gezien. Een keer heb ik bijvoorbeeld een mobiele rekening over het hoofd gezien, die is uiteindelijk geind door intrum justitia. Op dat moment heb ik meteen betaald (post van intrum justitia maakte ik wel meteen open ) en daarmee was de zaak natuurlijk afgehandeld.



Mijn vraag is: heb ik nu een aantekening als "wanbetaler"? Het is nu 4 jaar geleden (BKR registreert 5 jaar). Kan ik dan hierdoor problemen krijgen met een hypotheek? Het lijkt mij van niet... volgens mij zou meer dan half Nederland "wantbetaler" zijn als het gaat om een inning van intrum justitia, of niet? (Als ik me goed herinner, heb ik in de afgelopen 5 jaar 2x een rekening betaald via intrum justitia, omdat ik de post over het hoofd had gezien).



Anyway, woensdag heb ik een afspraak met een onafhankelijke hypotheekadviseur, dus dan hoor ik het wel. Maar ik ben er nu steeds over aan het piekeren, dus hopelijk heeft iemand van jullie voor die tijd al antwoord.



Overigens heb ik ook geen credit card. Op mijn betaalrekening kan ik 1000 euro rood staan, maar ik sta nooit rood (of misschien 2x per jaar eens een euro of 30 aan het einde van de maand, maar dat is zaols gezegd uitzonderlijk).



Oja, de laatste jaren ben ik eeb nauwkeurige post-opener en administrateur geworden. Advies om voortaan op tijd mijn post te openen, hoe ik niet ;-)!



Alvast bedankt voor jullie reactie!!
Waarschijnlijk zal het wel meevallen, als ik zo je post lees zul je geen slechte registratie hebben. Maar, het is heel simpel: even naar de bank en je registratie opvragen bij het BKR!
Alle reacties Link kopieren
Ik moest voor onze hypotheek mijn krediet op mijn betaalrekening opzeggen.
Alle reacties Link kopieren
Om je gerust te stellen, deze 'wanbetaling' staat waarschijnlijk niet meer geregistreerd, hij is immers al betaald.



Ik had zo'n beetje dezelfde zorgen bij de aankoop van ons huis, omdat ik al sinds jaar en dag roodsta op mijn rekening.



Ik heb dit verteld bij het afsluiten van de hypotheek bij onze bank, maar dit leverde geen problemen op.



Voor de zekerheid kan je nog even de hypotheekadviseur raadplegen idd, maar volgends mij hoef je je geen zorgen te maken hoor.
quote:MissKaatje schreef op 21 februari 2009 @ 13:51:

Ik moest voor onze hypotheek mijn krediet op mijn betaalrekening opzeggen.Dat kan ik ook wel doen; geen probleem. Mijn vriend heeft overigens een eigen bedrijf (eenmanszaak, dus wel hoofdelijk aansprakelijk). Op zijn zakenrekening heeft hij ook een bestedingslimiet, mag dat wel?
Alle reacties Link kopieren
Misschien heb je voor die 2 betalingen een A codering, zou kunnen. Was het bedrag boven de 250 euro? Ligt er ook aan of het bedrijf je achterstand meldt. In jouw geval zijn de achterstanden betaald, dus staat er bij een eventuele melding een H achter (van Hersteld). Zou kunnen dat een hypotheekadviseur ernaar vraagt, maar moet geen hele grote problemen opleveren als jij het toe kunt lichten.

Een mogelijke roodstand op een betaalrekening wordt ook vermeld, maar in jouw geval dus gewoon als krediet, en niet als achterstand oid.
Bedankt voor de snelle reacties, allemaal!



@Chica, geen idee hoe hoog het bedrag was. Maar als ik het goed begrijp registreren ze onder de 250 euro dus niet?

Tsja, het is al 4 jaar geleden allemaal, dus ik weet het niet zo goed meer.



Misschien maak ik me zorgen om niets. Omdat ik het huis dat we op het oog hebben zoooo graag wil, blijf ik er maar over piekeren nu.
Alle reacties Link kopieren
Klopt, onder de 250 euro wordt niet geregistreerd.

Dingen als tv op afbetaling, krediet bij postorderbedrijf etc. worden ook allemaal geregistreerd, heb je die? Is niet perse fout, maar als je er daar een hele rits van hebt, wordt dat wel meegenomen in hoeveel je kunt lenen.
Alle reacties Link kopieren
Als een vordering is overgedragen aan een incassobureau heb je vaak wel een codering, exact hoe chica het aangeeft A en H). Sommige financiele instellingen gaan er strakker mee om dan anderen (en gezien de huidige economische situatie zal het strenger zijn geworden). Ik werk zelf bij een financiele instelling die er streng in is maar het niet als onoverkomelijk beschouwd als jij kunt uitleggen hoe het is gekomen, en dit ook aannemelijk kunt maken. Een geldverstrekker mag jouw nooit inzicht geven in jouw BKR status, dat dien je zelf op te vragen bij BKR (kostte vroeger een tientje).

Ik zou me niet zoveel zorgen maken als ik jou was, je klinkt nou niet als een notoire wanbetaler...
Alle reacties Link kopieren
Je kan bij de bank voor iets van 5 euro je gegevens bij BKR ophalen in Tiel, je krijgt dan binnen een paar dagen een overzicht thuisgestuurd waar alles op staat. Ik had destijds de pech dat er iemand anders met dezelfde voorletter, achternaam én geboortedatum wel een registratie had en de hypotheekverstrekker wilde dat ik dus de gegevens opvroeg bij BKR. Uiteindelijk is het goed gekomen, wist ook wel dat ik geen codering had bij BKR.
@ Chica, nee geen leningen, niets op afbetaling, zelfs niet eens een credit card.



@ B1_T_ch en Magnolia, ik weet dat je het kunt opvragen, maar dat duurt een dag of 5, geloof ik. En ik wil het graag nu weten. Tsja, ben te ongeduldig geloof ik....

Het komt ook een beetje door die verhalen over de financiele crisis enzo. Ik maakte me daar helemaal niet druk om, maar nu opeens wel.



@ B_1_T_CH: ik ben idd geen notoire wanbetaler. Verre van dat. Ik was alleen in het verleden een beetje slordig. Nooit met grote gevolgen trouwens, alleen die 2 inningen van het incassobureau, die ik meteen heb betaald.



Weet iemand trouwens hoe het zit met een bestedinglimiet op een zakenrekening? Zoals gezegd heeft mijn vriend een zakenrekening, met een hoge bestdeingslimiet. Dit omdat hij die soms nodig heeft voor investeringen. Hij is wel hoofdelijk aansprakelijk (eenmanszaak). Moet zo'n limiet ook worden teruggebracht?
quote:magnolia81 schreef op 21 februari 2009 @ 14:17:

Je kan bij de bank voor iets van 5 euro je gegevens bij BKR ophalen in Tiel, je krijgt dan binnen een paar dagen een overzicht thuisgestuurd waar alles op staat. Ik had destijds de pech dat er iemand anders met dezelfde voorletter, achternaam én geboortedatum wel een registratie had en de hypotheekverstrekker wilde dat ik dus de gegevens opvroeg bij BKR. Uiteindelijk is het goed gekomen, wist ook wel dat ik geen codering had bij BKR.Dat is pech hebben zeg... En wat een toeval, trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Een EZ betekent dat je in prive hoofdelijk aansprakelijk bent. Ik neem aan dat zijn inkomen uit de zaak meegenomen wordt in jullie inkomensbepaling? Houd er in ieder geval rekening mee dat, mocht hij zijn (zakelijke) schulden niet kunnen betalen, jullie woning dus ook onderpand is. Het is niet zo dat de geldverstrekker zomaar het krediet mag/gaat inperken van je vriend maar het kan wel zijn dat de inkomsten/lastenverhouding te hoog is om ook de schuld op je woning aan te gaan waardoor je dus zelf een bepaald bedrag moet bijleggen.



Maar je loopt nu wel erg op de zaken vooruit hoor, wacht gewoon het gesprek even af!
quote:B_1_TCH schreef op 21 februari 2009 @ 15:41:

Maar je loopt nu wel erg op de zaken vooruit hoor, wacht gewoon het gesprek even af!



Je hebt helemaal gelijk

Ik ga nu stoppen met nadenken hierover!



Bedankt voor jullie berichten!
Alle reacties Link kopieren
quote:Jorina schreef op 21 februari 2009 @ 13:51:

Om je gerust te stellen, deze 'wanbetaling' staat waarschijnlijk niet meer geregistreerd, hij is immers al betaald.

Dit is niet helemaal waar. Na aflossing van een krediet of betaling van een achterstand blijft de lening/achterstand nog 5 jaar zichtbaar in het BKR-systeem en het hebben (gehad) van een A-codering kan lang tegen je werken. Ik vermoed dat het bij deze betaling zo'n vaart niet zal lopen, maar er is een mogelijkheid dat ze er inderdaad een A-codering door heeft opgelopen. Het ene bedrijf meldt sneller aan bij het BKR dan het andere bedrijf.
Alle reacties Link kopieren
quote:satire schreef op 21 februari 2009 @ 13:45:

Overigens heb ik ook geen credit card. Op mijn betaalrekening kan ik 1000 euro rood staan, maar ik sta nooit rood (of misschien 2x per jaar eens een euro of 30 aan het einde van de maand, maar dat is zaols gezegd uitzonderlijk).







Het feit dat je nauwelijks gebruik maakt van je limiet is niet relevant. er wordt alleen gekeken naar het feit dat je de mogelijkheid hebt om rood te staan. Het is wel een voordeel en een pré dat je het krediet zo kunt opzeggen als dat nodig blijkt te zijn om de hypotheek rond te krijgen.



Voor zover ik weet wordt een zakelijk krediet niet genoteerd bij het BKR, of het nou een eenmanszaak, een maatschap, VOF, BV of NV betreft. Het is wel zo dat je ook in privé hoofdelijk aansprakelijk bent voor zakelijke schulden als het zakelijk mis gaat. Mochten jullie trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan, dan zou ik dat zeker doen op huwelijkse of partnerschapsvoorwaarden, en met een eenmanszaak met een flinke limiet kan het zelfs een idee zijn om het eigendom van de woning niet 50-50 te verdelen maar een kleiner deel aan hem toe te wijzen, in geval van faillissement blijft dan de schade enigszins beperkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven