Geld & Recht alle pijlers

Toeslagpartner of niet?

15-06-2018 12:49 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze situatie is als volgt:

Mijn vriend heeft een huis gekocht. Mijn huur heb ik opgezegd per 01-07-2018. Wij trekken dan officieel bij hem in. Wij = ikzelf (23 jaar) en mijn zoon (6 jaar). Mijn zoon is dus niet ook zijn zoon.

Wij hebben op papier nog niets vastgelegd mbt het huis. Dit doen we vanaf volgend jaar. Ik ben nu 6 weken zwanger en we willen volgend jaar alles in één keer regelen.

Maar mijn vraag is; zijn wij nu wel of niet toeslagpartners? Ik kan er echt geen wijs meer uit, van de site van de Belastingdienst word ik ook niet veel wijzer. Mijn ervaring daarmee is dat je iedere zin op die site iedere keer op een andere manier kunt lezen haha.

Maar voor het kindgebonden budget is het noodzakelijk om te weten.

Wie o wie?
Alle reacties Link kopieren
Als je niets samen hebt, dan zijn jullie geen toeslagpartners.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... lagpartner

Je hebt deze vragen beantwoord? Volgens mij kan het niet veel duidelijker zijn dan dit.
Diadora schreef:
15-06-2018 12:50
Als je niets samen hebt, dan zijn jullie geen toeslagpartners.
Als je een inwonend kind hebt is de kans groot dat je wel toeslagpartner bent. Vul het schema maar in.
Alle reacties Link kopieren
Zodra de uk is geboren of je minimaal een half jaar samen woont word je elkaars toeslagpartner.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Vintage schreef:
15-06-2018 12:53
Als je een inwonend kind hebt is de kans groot dat je wel toeslagpartner bent. Vul het schema maar in.
Dit dus, ook al is het kind niet van jullie samen.
Alle reacties Link kopieren
wilma36 schreef:
15-06-2018 12:54
Dit dus, ook al is het kind niet van jullie samen.
Begrijp ik, maar ik lees dus in die tool van de Belastingdienst ook dat je niet elkaars toeslagpartner kunt zijn als één van de 2 jonger dan 27 is. Ik ben 23... Vandaar mijn verwarring.
Alle reacties Link kopieren
jillat schreef:
15-06-2018 12:56
Begrijp ik, maar ik lees dus in die tool van de Belastingdienst ook dat je niet elkaars toeslagpartner kunt zijn als één van de 2 jonger dan 27 is. Ik ben 23... Vandaar mijn verwarring.
Vul de link in die hierboven is gepost. Ik heb hem ingevuld met de gegevens uit de OP. Op een gegeven moment komt de vraag of er een inwonend kind is onder de 18 en als je daar ja invult ben je wel toeslagpartners. De vraag mbt tot onder de 27 jaar heeft er betrekking op of de medebewoners je ouders of kinderen (boven de 18) zijn.
wilma36 wijzigde dit bericht op 15-06-2018 13:02
11.13% gewijzigd
Uw medebewoner is uw ouder of kind en 1 van u is op 1 januari 2018 jonger dan 27 jaar.

Je leest de zin niet goed.....de jonger dan 27 slaat op de situatie wanneer je medebewoner je ouder of je kind is. Niet wanneer de medebewoner je partner is. Lees de zin nog maar eens goed door.
Alle reacties Link kopieren
Ja jullie zijn toeslagpartners omdat er een kind van 1 van jullie bij jullie woont.
Alle reacties Link kopieren
Waar lees je dat? Vanaf 18 jaar kun je elkaars toeslagpartner zijn. Jullie zijn toeslagpartner, omdat er een inwonend kind is.
Geen twijfel over mogelijk, jullie zijn 100% zeker toeslagpartners.
Het is al gezegd maar als er een inwonend kind is ben je toeslagpartner van elkaar.
Als je elkaar in dit geval als fiscale partner hebt aangegeven ben je ook toeslagpartner.
Hetvrijewoord schreef:
15-06-2018 13:38
Als je elkaar in dit geval als fiscale partner hebt aangegeven ben je ook toeslagpartner.
Ook zonder fiscaal partnerschap ben je in deze situatie toeslagpartner.
Lady_Vintage schreef:
15-06-2018 14:07
Ook zonder fiscaal partnerschap ben je in deze situatie toeslagpartner.

Klopt, ik verwoord het niet handig.
Alle reacties Link kopieren
Ja, jullie zijn elkaars toeslagpartner. Ik vul het in met de gegevens uit je op.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Het is trouwens erg dom om tot volgend jaar te wachten om dingen vast te leggen over het huis.

Als jouw vriend over 3 maanden verongelukt dan sta jij met je zesjarige en zwangere buik op straat. Je kan wel denken de kans is klein maar de e dingen gebeuren wel.

En dan kan je denken ja maar ik heb aardige schoonouders die laten mij dar wel wonen.

Dat willen ze misschien best wel maar als zij zich dan niet kunnen veroorloven om dar huis aan te houden dan sta je alsnog op straat.
Alle reacties Link kopieren
Zodra je je bij hem inschrijft op zijn adres ben je elkaars toeslagpartner. Niet vanwege het huis, want dat is zijn eigendom. Niet vanwege de zwangerschap maar vanwege jouw kind wat ook wordt ingeschreven op jullie adres.
Toeslagpartner op grond van het Omzigt-principe in artikel 3 lid 2 sub e AWIR.

Dit moet je zo snel mogelijk aanpassen op mijn.toeslagen.nl. Hierin geef je aan dat er iets gaat veranderen in de huishoudsamenstelling. Er komt namelijk iemand bij je wonen. De verhuizing zelf kan je niet doorgeven. Deze informatie komt rechtstreeks vanuit de gemeente.

Besef wel dat er al een terugvordering gaat ontstaan? Want over 5 dagen worden de toeslagen voor juli al overgemaakt terwijl je voor de maand juli al geen recht meer hebt op het gedeelte van de alleenstaande ouderkop die in het KGB verwerkt zit. Of helemaal geen recht meer op KGB. Grote kans indien er nu sprake is van zorgtoeslag, dat daar ook geen recht meer op is vanaf 1 juli.

Als je het nu direct aanpast heb je voor 20 juli een nieuwe beschikking die vanaf de maand augustus ingaat en blijft de schade van de terugvordering beperkt tot slechts 1 maand.
Alle reacties Link kopieren
Zo moeilijk is dat invullen toch niet?

Wie is uw toeslagpartner?
Hebt u een echtgenoot of geregistreerde partner? Nee
Staan er behalve uzelf ook andere mensen ingeschreven op uw woonadres? Ja
(Hierna noemen wij deze personen medebewoners. Let op! Tel onderhuurders niet mee bij de vragen.)
Bent u op 1 januari 2018 jonger dan 27 jaar? Ja
Zijn alle medebewoners uw kinderen of ouders? Nee
Hebt u met 1 van uw medebewoners een samenlevingscontract gesloten bij een notaris? Nee
Hebt u samen met 1 van uw medebewoners een kind? Nee
Bent u met 1 van uw medebewoners als partners aangemeld bij een pensioenfonds? Nee
Bent u samen met 1 van uw medebewoners eigenaar van een woning? Nee
Hebt u of 1 van uw medebewoners een inwonend kind dat jonger is dan 18 jaar? Ja

Resultaat: Uw medebewoner is uw toeslagpartner.
In de volgende situaties kan uw medebewoner niet uw toeslagpartner zijn:

Uw medebewoner is uw ouder of kind en 1 van u is op 1 januari 2018 jonger dan 27 jaar. Nee
U hebt 2 of meer medebewoners die 18 jaar of ouder zijn. Nee
anoniem_214249 wijzigde dit bericht op 15-06-2018 19:39
1.30% gewijzigd
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
Alle reacties Link kopieren
summerheat schreef:
15-06-2018 19:00
Zodra je je bij hem inschrijft op zijn adres ben je elkaars toeslagpartner. Niet vanwege het huis, want dat is zijn eigendom. Niet vanwege de zwangerschap maar vanwege jouw kind wat ook wordt ingeschreven op jullie adres.
Toeslagpartner op grond van het Omzigt-principe in artikel 3 lid 2 sub e AWIR.

Dit moet je zo snel mogelijk aanpassen op mijn.toeslagen.nl. Hierin geef je aan dat er iets gaat veranderen in de huishoudsamenstelling. Er komt namelijk iemand bij je wonen. De verhuizing zelf kan je niet doorgeven. Deze informatie komt rechtstreeks vanuit de gemeente.

Besef wel dat er al een terugvordering gaat ontstaan? Want over 5 dagen worden de toeslagen voor juli al overgemaakt terwijl je voor de maand juli al geen recht meer hebt op het gedeelte van de alleenstaande ouderkop die in het KGB verwerkt zit. Of helemaal geen recht meer op KGB. Grote kans indien er nu sprake is van zorgtoeslag, dat daar ook geen recht meer op is vanaf 1 juli.

Als je het nu direct aanpast heb je voor 20 juli een nieuwe beschikking die vanaf de maand augustus ingaat en blijft de schade van de terugvordering beperkt tot slechts 1 maand.
Dat is al lang niet meer zo. Ik woon vier jaar samen met mijn vriend maar zijn echt geen toeslagpartners hoor. Achterhaalde info post je.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
15-06-2018 18:12
Het is trouwens erg dom om tot volgend jaar te wachten om dingen vast te leggen over het huis.

Als jouw vriend over 3 maanden verongelukt dan sta jij met je zesjarige en zwangere buik op straat. Je kan wel denken de kans is klein maar de e dingen gebeuren wel.

En dan kan je denken ja maar ik heb aardige schoonouders die laten mij dar wel wonen.

Dat willen ze misschien best wel maar als zij zich dan niet kunnen veroorloven om dar huis aan te houden dan sta je alsnog op straat.
En dit is ook een goed punt om over na te denken! Als jullie kind geboren is, is je kind wettelijk erfgenaam mocht je vriend iets overkomen. Maar als hem iets overkomt tijdens je zwangerschap dan heb jij juridisch geen poot om op te staan. Het huis is immers niet van jou.

Gezien je toch toeslagpartners wordt, is het verstandig om nu meteen alles goed regelen bij de notaris en de verzekeringsmaatschappij. Voor je toeslagen maakt het dan toch geen verschil.

Ik heb overigens geen verstand van KOT en toeslagpartner zijn, maar wellicht is het verstandig om na te gaan of de belastingdienst jullie echt vanaf 1 juli als toeslagpartner ziet of voor het hele jaar.
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
Alle reacties Link kopieren
lucky82 schreef:
15-06-2018 19:22
Dat is al lang niet meer zo. Ik woon vier jaar samen met mijn vriend maar zijn echt geen toeslagpartners hoor. Achterhaalde info post je.

Je leest niet goed. Summerheat zegt dit specifiek tegen TO mét kind.

summerheat schreef:
15-06-2018 19:00
Zodra je je bij hem inschrijft op zijn adres ben je elkaars toeslagpartner. Niet vanwege het huis, want dat is zijn eigendom. Niet vanwege de zwangerschap maar vanwege jouw kind wat ook wordt ingeschreven op jullie adres.

Ik ga er vanuit dat jij geen kind hebt.
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
Extra tip, blijf ten alle tijde ingeschreven staan bij de sociaal verhuur!!
Alle reacties Link kopieren
ja, jullie zijn toeslagpartners.
Heb nagenoeg in dezelfde situatie gezeten.
Ik moest ook de eerder in het jaar ontvangen toeslagen terugbetalen.
Weet niet of dat bij jullie van toepassing is, maar misschien toch even uitzoeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven