Geld & Recht alle pijlers

Gaat rechtsvermoeden arbeid ook over dagen?

15-06-2018 14:37 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Stel iemand werkt 13 weken of langer elke maandag 8 uur.
Deze persoon heeft een oproepcontract zonder vaste uren, dus er ontstaat een rechtsvermoeden van arbeidsduur.
Heeft dit dan ook betrekking op die specifieke maandag? Dus kun je dan ook claimen dat je die 8 uur op maandag wil/moet werken?
Of staat dat hier helemaal los van?
Alle reacties Link kopieren
Een werkgever is altijd vrij een rooster aan te passen als het werk daar reden toe geeft, tenzij de werkdag(en) contractueel is/zijn vastgelegd.
Alle reacties Link kopieren
euh, jij hebt zelf voor dat oproepcontract getekend toch? Dan wist je toch dat dat niet voor vast was?
Anders kun je toch gewoon ergens anders gaan werken? Er is werk genoeg momenteel, geen enkele reden om met dit soort slinkse manieren iets gedaan te krijgen.
En nee, zo'n rechtsvermoeden is niet gekoppeld aan een vaste dag.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
15-06-2018 14:53
euh, jij hebt zelf voor dat oproepcontract getekend toch? Dan wist je toch dat dat niet voor vast was?
Anders kun je toch gewoon ergens anders gaan werken? Er is werk genoeg momenteel, geen enkele reden om met dit soort slinkse manieren iets gedaan te krijgen.
En nee, zo'n rechtsvermoeden is niet gekoppeld aan een vaste dag.
Eh sorry... Wat je nu zegt heeft helemaal niets te maken met de hypothetische situatie die ik nu beschrijf.
Op mijn werk hadden we hier een discussie over.
Iemand kan (bijvoorbeeld) ook als oproepkracht werken, afstuderen en nog geen andere baan hebben. Dan is het ineens interessant om hiernaar te kijken.

Het heeft in dit geval niets met slinks zijn te maken, het is gewoon een vraag over hoe de wet in elkaar zit.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
15-06-2018 14:51
Een werkgever is altijd vrij een rooster aan te passen als het werk daar reden toe geeft, tenzij de werkdag(en) contractueel is/zijn vastgelegd.
Bedankt voor je antwoord.
'Als het werk daar reden toe geeft' impliceert dat een werkgever het moet beargumenteren waarom een medewerker op een andere dag moet gaan werken. Klopt dat?
Ik heb hier ook een vraag over want het is me niet duidelijk: Kun je ook gebruik maken van rechtsvermoeden als je altijd meer werkt maar dat niet 13 weken altijd even veel is? Ik had namelijk gelezen dat als je 13 weken 40 uur per week werkt je die 40 uur kan claimen maar hoe zit dat dan als je een contract hebt voor minimaal 8 uur maar je werkt er structureel tussen de 20 en 32 uur? Kun je dan je minimale uren aan laten passen?
Alle reacties Link kopieren
Iekx schreef:
15-06-2018 14:58
Bedankt voor je antwoord.
'Als het werk daar reden toe geeft' impliceert dat een werkgever het moet beargumenteren waarom een medewerker op een andere dag moet gaan werken. Klopt dat?
Ja en nee. Als iemand al 10 jaar op maandag werkt en een contract heeft voor vaste uren, dan zal het werkgeversbelang tegen het werknemersbelang moeten worden afgewogen en de beslissing moeten worden gerechtvaardigd.

Als werknemer een maand of 3 in dienst is op basis van een uiterst flexibel contract, dan wordt de argumentatie een stuk minder relevant. Een “we hebben je niet voor niets een flexibel contract gegeven” is dan vaak al voldoende reden.
TsumTsum schreef:
15-06-2018 15:05
Ik heb hier ook een vraag over want het is me niet duidelijk: Kun je ook gebruik maken van rechtsvermoeden als je altijd meer werkt maar dat niet 13 weken altijd even veel is? Ik had namelijk gelezen dat als je 13 weken 40 uur per week werkt je die 40 uur kan claimen maar hoe zit dat dan als je een contract hebt voor minimaal 8 uur maar je werkt er structureel tussen de 20 en 32 uur? Kun je dan je minimale uren aan laten passen?
Ja waarschijnlijk wel.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
15-06-2018 15:05
Ik heb hier ook een vraag over want het is me niet duidelijk: Kun je ook gebruik maken van rechtsvermoeden als je altijd meer werkt maar dat niet 13 weken altijd even veel is? Ik had namelijk gelezen dat als je 13 weken 40 uur per week werkt je die 40 uur kan claimen maar hoe zit dat dan als je een contract hebt voor minimaal 8 uur maar je werkt er structureel tussen de 20 en 32 uur? Kun je dan je minimale uren aan laten passen?
Je kunt na 13 weken aanspraak maken op de werkelijk gewerkte uren, waarbij met uitgaan van het gemiddelde. Werkte je dus dus de 20 en 32 uur, en kwam dat gemiddeld uit op bijv 26 uur, dan kun je aanspraak maken op die 26 uur. Maar let op; het moet wel realistisch zijn. Heb je alle weken 20 uur gewerkt en alleen de eerste twee 32 ivm inwerken ofzo, dan staat de werkgever een stuk sterker als hij stelt dat je aanspraak kunt maken op 20 vaste uren.
Een oproepkracht betekend toch dat ze ze kunnen bellen wanneer ze iemand nodig hebben?! Dat kan dus elke dag zijn. Wanneer je eerst weken op maandag wordt gevraagd en vervolgens op een donderdag dan mag dat gewoon. Het is aan jou om ja of nee te zeggen. Nee zeggen mag nl ook gewoon als je geen vaste uren hebt.
Alle reacties Link kopieren
Nummerzoveel: weet jij dit toevallig ook: hoe werkt dit voor seizoenswerk? Als je bv bij een strandtent werkt, is het nogal logisch dat je in de zomer veel meer (of uberhaupt) werkt dan in de winter. Kan de werkgever dan het rechtsvermoeden aanvechten, omdat het nogal duidelijk tegen het bedrijfsbelang in gaat om flink wat mensen in dienst te hebben terwijl er geen werk is?
(Strandtent is maar een voorbeeld, maar ik bedoel eigenlijk alles waarbij er enorme pieken in de drukte zitten. Als dat erg onvoorspelbaar is, zit je als werkgever dan altijd vast aan contracten voor bepaalde tijd voor vaste uren, of kun je dan om dat ‘gemiddelde van drie maanden’ heen?)
Alle reacties Link kopieren
@nausicaa, er wordt gesproken over een “rechtsvermoeden” en dat betekent dat je een stapje voor hebt bij een eventuele rechtszaak. Echter, de werkgever mag ook bewijs indienen en aannemelijk maken dat er bijv sprake is van piek- of seizoensbelasting. Als de werkgever dat aannemelijk kan maken, dan leidt het rechtsvermoeden niet tot een vast of hoger aantal uren. De kans dat bijv de strandtent aannemelijk maakt dat er sprake is van tijdelijke piekdrukte is natuurlijk erg groot.
Nummer*Zoveel schreef:
15-06-2018 16:26
Je kunt na 13 weken aanspraak maken op de werkelijk gewerkte uren, waarbij met uitgaan van het gemiddelde. Werkte je dus dus de 20 en 32 uur, en kwam dat gemiddeld uit op bijv 26 uur, dan kun je aanspraak maken op die 26 uur. Maar let op; het moet wel realistisch zijn. Heb je alle weken 20 uur gewerkt en alleen de eerste twee 32 ivm inwerken ofzo, dan staat de werkgever een stuk sterker als hij stelt dat je aanspraak kunt maken op 20 vaste uren.
Dank je. Ik dacht al dat het zo zat maar wist het niet zeker. Ik ga er eens over nadenken of ik daar aanspraak op wil maken of het nog even even zo laat zoals het nu is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven