Geld & Recht alle pijlers

Onder welk bedrag ben je arm?

16-06-2018 12:41 91 berichten
Naar aanleiding van het topic: vanaf welk bedrag ben je rijk?
Ik vroeg me af wanneer je jezelf arm noemt.

(Ik wil wel aftrappen maar ik moet er nog even over nadenken.)
Arm is voor mij als je niet kunt rondkomen en er geen geld is om bijvoorbeeld een wasmachine te vervangen als die stuk gaat. Ik vind het onzin om er een bepaald bedrag op de spaarrekening aan te koppelen.
Zelfs mensen die qua vermogen in de min staan zijn niet altijd arm. Terwijl iemand met een minimuminkomen en voor zeg 10.000 euro aan spulletjes wel arm is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou mijzelf denk ik arm noemen als ik niet meer dan 1000 euro heb! Denk dat ik mij dan arm zou voelen, omdat ik mijzelf dan geen rare uitspattingen meer zou kunnen veroorloven! Zou er ook een beetje zenuwachtig van worden, wat als er iets onverwachts gebeurd!
Maar, wat je zegt, het is lastig!
Ik vraag me af of daar een bedrag voor vast te stellen is.
Stel, je woont in een afbetaald huis,waardoor je vaste lasten niet hoger zijn dan 500 euro per maand. je hebt geen schulden . je hebt een inkomen van 1000 euro.
Dan ben je niet arm.

Andere situatie : 1000 euro inkomen .je woont in een huis waarvoor je 500 euro huur betaald, incl gwl. je hebt een auto echt nodig voor je werk, omdat OV niet nauwelijks beschikbaar is in je woonomgeving. Daarnaast moet je nog een studieschuld aflossen. En je hebt nog 400 euro aan vaste lasten.
Dan ben je met die 1000 euro wel arm.

Kortom, het gaat niet om met wel bedrag je arm bent ,maar in welke situatie.
Alle reacties Link kopieren
Als je de verwarming lager moet zetten dan je behaaglijk vindt omdat je anders de energie rekening niet kan betalen.

Als je altijd voor het goedkoopste fruit en groente in de supermarkt moet gaan in plaats van de groente en fruit waar je op dat moment zin in hebt.
lilguinea schreef:
16-06-2018 12:43
Arm is voor mij als je niet kunt rondkomen en er geen geld is om bijvoorbeeld een wasmachine te vervangen als die stuk gaat. Ik vind het onzin om er een bepaald bedrag op de spaarrekening aan te koppelen.
Dit!
sugarmiss schreef:
16-06-2018 12:49
Als je de verwarming lager moet zetten dan je behaaglijk vindt omdat je anders de energie rekening niet kan betalen.

Als je altijd voor het goedkoopste fruit en groente in de supermarkt moet gaan in plaats van de groente en fruit waar je op dat moment zin in hebt.
En dit!
Als je afhankelijk bent van voedselbank en kledingbank en alles tweedehands moet kopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik voelde me arm toen ik van dag tot dag leefde, en ik dagen had dat ik echt geen geld had en dus zelfs geen eten kon kopen. Dat was nog voordat er een voedselbank bestond.
Dus als je een inkomen hebt waarmee je kunt doen wat je wilt, inclusief het aflossen van een hoge schuld en je hypotheek betalen van je huis dat onder water staat. Oh en ook nog wat geld op de spaarrekening. Arm of rijk?
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
16-06-2018 12:55
Dus als je een inkomen hebt waarmee je kunt doen wat je wilt, inclusief het aflossen van een hoge schuld en je hypotheek betalen van je huis dat onder water staat. Oh en ook nog wat geld op de spaarrekening. Arm of rijk?
Niet arm, niet rijk, maar net als de overgrote meerderheid van de Nederlandse bevolking daar ergens tussenin.
Als je gebruik mag moet maken van de voedselbank.
MinkeDeWit schreef:
16-06-2018 12:55
Dus als je een inkomen hebt waarmee je kunt doen wat je wilt, inclusief het aflossen van een hoge schuld en je hypotheek betalen van je huis dat onder water staat. Oh en ook nog wat geld op de spaarrekening. Arm of rijk?
Jezelf kunnen redden. Da's niet arm maar zeker ook niet rijk.
Nummer*Zoveel schreef:
16-06-2018 12:57
Niet arm, niet rijk, maar net als de overgrote meerderheid van de Nederlandse bevolking daar ergens tussenin.
Nee, dat denk ik ook, maar qua vermogen heb je veel minder dan bijv een dakloze zonder uitkering. Die staat op 0 of 200, maar veel starters met studieschuld (en anderen met pech) kunnen wel op -100k staan.
MinkeDeWit schreef:
16-06-2018 13:03
Nee, dat denk ik ook, maar qua vermogen heb je veel minder dan bijv een dakloze zonder uitkering. Die staat op 0 of 200, maar veel starters met studieschuld (en anderen met pech) kunnen wel op -100k staan.
wat een bijzondere vergelijking, wat wil je hiermee zeggen?
Als niet kunt voorzien in de basisbehoeften vanwege financiële redenen. En basisbehoeften zijn wat mij betreft niet alleen eten, een dak boven je hoofd en een stoel om op te zitten. Ik vind dat er ook sprake van armoede is als je vanwege je financiële situatie geen stappen kunt ondernemen om uit die armoede te komen. Bijvoorbeeld als je niet kunt solliciteren naar een baan verderop, omdat je geen geld hebt voor fatsoenlijke sollicitatiekleding, de reis naar het gesprek en het reisgeld voor de eerste maand dat je er werkt.
Financieel afhankelijk van partner. Is dat arm of rijk?
Dat zijn bewuste keuzes. ( meestal een bewuste keuze, hangt af van of je ziek bent en dergelijke) En een aparte discussie.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen spaargeld en als mijn wasmachine kapot is kan ik die niet meteen vervangen.
Maar ik voel me absoluut niet arm.
Kan mijn rekeningen betalen, heb elke dag eten in huis en kan auto rijden.
Alle reacties Link kopieren
Niet eens één maand kunnen zonder inkomsten.
Alle reacties Link kopieren
Ik voel me momenteel niet arm maar echt lekker sta ik er ook niet voor.
Al mijn spaargeld staat apart om de boeken voor mijn dochters MBO opleiding te kunnen betalen.
Geldzorgen begin ik te krijgen op het moment dat er minder dan €500 op mijn spaarrekening staat.
Niet dat ik dan mijn huur enz niet meer kan betalen of geen eten kan kopen maar die €500 euro grens geeft heel veel rust in mijn hoofd en dat vind ik rijkdom.
Alle reacties Link kopieren
Essentio schreef:
16-06-2018 13:27
Niet eens één maand kunnen zonder inkomsten.

Dan zijn er wel heel veel mensen arm hoor.
stroman schreef:
16-06-2018 13:20
Financieel afhankelijk van partner. Is dat arm of rijk?
Ligt er maar net aan hoe rijk de partner is.
MinkeDeWit schreef:
16-06-2018 12:55
Dus als je een inkomen hebt waarmee je kunt doen wat je wilt, inclusief het aflossen van een hoge schuld en je hypotheek betalen van je huis dat onder water staat. Oh en ook nog wat geld op de spaarrekening. Arm of rijk?
Zo iemand ben ik dus, alleen staat mijn huis niet onder water, maar juist vrij dik in de plus. Wij hebben misschien wel 1,5 ton schuld, maar kunnen dat makkelijk afbetalen, wonen vrijstaand, hebben beide een opleiding gevolgd waarmee we aan het werk zijn, hebben twee auto’s op de weg en genoeg geld om eten te kopen en leuke dingen te doen en te sparen. Ik voel me dus rijk, hoewel ik misschien puur technisch arm ben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven