Geld & Recht alle pijlers

zwanger en afgesloten bewindvoering : update en bedankt

17-06-2018 14:14 762 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de afgelopen week bijna geen toegang tot internet gehad.. Nu ik weer online ben zag ik dat het originele topic gesloten was.

Omdat veel mensen zich zorgen maken wil ik toch nog even reageren.
Ook dat ik niet geloofd wordt is juist een reden om mijn verhaal te blijven vertellen. Blijkbaar denken veel mensen dat dit niet kan in Nederland en dat alles opgelost kan worden door instanties.

Maar het kan wel.

Ik ben zwanger, afgesloten van gas, water en licht. Dat betekent een pikdonker huis.. en tot voor kort geen eten kunnen bewaren.. dus op zoek moeten gaan naar eten buitenshuis, want op brood met houdbaar beleg loop je snel tekorten op.. en ergens naartoe moeten gaan om warm te douchen en mijn telefoon op te laden en te internetten.

Ik heb geen puinhoop van mijn financieen gemaakt. Dit is veroorzaakt door een bewindvoerder die mijn rekeningen niet betaald en daardoor achterstanden bij de energieleverancier heeft veroorzaakt. Ik heb genoeg inkomsten om de vaste lasten van te betalen, alleen komt alles binnen op de rekening van de bewindvoerder. Instanties kunnen weinig doen, omdat alleen een rechtbank het bewind kan beeindigen en ik al een jaar en drie maanden geleden een aanvraag hiervoor heb ingedient. Helaas zijn er wachtlijsten bij de rechtbank..

Ik wilde een update geven voor de mensen die mij advies hebben gegeven en met mij hebben meegeleefd. Ik wil voor die mensen niet zomaar verdwijnen, dus heb ik dit bericht geschreven en opgeslagen om het online te zetten op de openbare wifi.

Ik heb deze week twee maatschappelijk werksters en mijn advocaat gesproken.
Een bewindvoerder moet elk jaar een verantwoording en rekening afleggen bij de rechtbank. Die moet de cliënt mede ondertekenen. Dit is de controle die er is op bewindvoerders. Ik heb nooit iets ondertekent. Dit is nooit bij de rechtbank ingediend. Ik ben kwaad dat een rechtbank dan niet aan de bel trekt. Ze hebben het te druk, zegt mijn advocaat.

De maatschappelijk werksters en advocaat blijven bij de rechtbank en bij de bewindvoerder aankloppen. Nog steeds geen reactie. Ik wacht in de tussentijd op het kort geding waarmee de bewindvoerder hopelijk gedwongen wordt om me weer aan te sluiten op gas, water en licht en de kosten hiervoor te betalen..

Helaas blijft de situatie in de tussentijd wel zoals die is.

En daarna kan ik opnieuw in de problemen komen als ze weer niet betaald.. of andere zaken niet betaald. Mijn aanvullende zorgverzekering is al vervallen en de basis zorgverzekering loopt ook achter. De huur gelukkig niet, maar die hoeft ze maar drie maanden niet te betalen of er dreigt uithuiszetting.

De maatschappelijk werksters doen wat ze kunnen. Ze geven zelf ook aan niet veel te kunnen doen, zolang alleen de rechtbank het bewind kan beëindigen.

Als het bewind is beëindigd krijg ik een enorme strontkar met schulden over me heen die ik niet gemaakt heb en niet kan betalen. Ik heb mijn handen straks vol aan dat inventariseren en iedereen aanschrijven met de vraag of ze nog even willen wachten met extra incassokosten en rechtszaken tot ik haar aansprakelijk gesteld heb voor de schade in een rechtszaak.

Als ik haar niet zover krijg in het kort geding.. moet ik gaan bedenken waar ik zelf de 800 euro vandaan haal om weer opnieuw aangesloten te worden op gas, water en licht.

Het trieste is dat ik nu hulp nodig heb bij mijn financiele situatie, terwijl die voorheen stabiel was..Ik wilde een budgetbeheerder zoeken die me kan helpen straks overzicht aan te brengen.. maar dan kom ik weer op hetzelfde punt uit. Wie is er te vertrouwen? Wie maakt er niet een nog grotere puinhoop van? Daar kun je nergens iets over vinden. En de intakekosten zijn voor sommige kantoren 100en euro’s. Iedereen vraagt een ander bedrag per maand. Ik heb geprobeerd een overzicht te maken, maar moet dan elke website apart uitpluizen.. en dat lukt niet in de korte tijd dat ik even op het internet kan via
maatschappelijk werk of de openbare wifi.. Bewind krijg je vaak wel vergoed door de gemeente, maar daar trap ik niet meer in. Nooit meer krijgt iemand die het meeste geld kan verdienen door zo veel mogelijk cliënten aan te nemen en zo min mogelijk uren aan een dossier te besteden die macht over mij.

Ik heb veel tips gehad over instanties bij wie ik terecht kan om de schulden inzichtelijk te maken.. zodat ik die op haar kan gaan verhalen.. dus ik ga het nu op die manier proberen… maar dat wordt nog een enorm gevecht.. Gelukkig sta ik heel sterk.

Doreia.. jij ook bedankt voor je telefonische steun en advies. Ik geloof ook zeker dat er goede bewindvoerders zijn.. die lijden onder de slechte.

Bewindvoerders hebben een enorme macht over iemand zijn leven. Ze kunnen iemand volledig de vernieling in helpen en het en zijn vaak de verzorgers van de kwetsbaren in de samenleving. Het kan ook jouw demente oma zijn of hulpbehoevende nichtje zijn die in deze situatie terechtkomt en kapotgemaakt wordt zonder er iets tegen te kunnen doen.. en dat misschien ook nog allemaal van JOUW belastingcenten. Als ik, die best wel mondig is en steun heb, hier al niet uitkom. .. waar moeten die mensen dan heen?

Iemand vroeg zich af waarom een bewindvoerder dit zou doen. Juist omdat ze er zo makkelijk mee wegkomt denk ik. Haar receptioniste wimpelt iedereen af met ‘je wordt nog teruggebeld’ Mensen hebben misschien 10 euro beltegoed per week, geen geld voor een advocaat, als ze die al weten te vinden. Na 10 keer een half uur in de wacht te hebben gestaan geven ze het op… de paar rechtszaken die er wel komen.. daar is ze waarschijnlijk tegen verzekerd of ze roept dat het de schuld is van de onder bewind gestelde.. of dat er geen geld was.. en bewijs dan maar het tegenovergestelde, terwijl je geen toegang hebt tot je post of bankrekening.

Ik vecht me kapot, maar vechten is moeilijk als je beperkt toegang hebt tot geld, aan het overleven bent en geen internet thuis hebt. Ik heb me zo machteloos gevoeld dat ik dacht dat ik maar bovenop een flatgebouw moest gaan staan.. of mezelf vastketenen aan de rechtbank…misschien dat er dan iemand luistert?

Ik heb eerder weinig mogelijkheid gehad om op internet te komen, dus als ik je pb nu pas heb beantwoord.. sorry..

Mijn voornemen is.. om als dit achter de rug is en ik weer internet heb en meer tijd.. om een reviewwebsite op te richten voor cliënten van bewindvoerders. Er moet een manier komen om het kaf van het koren te scheiden. Je kunt op internet wel uitvinden bij welke winkel je beter je tv niet kunt kopen, maar geen informatie vinden over wie er te vertrouwen is met zoveel controle over een leven?

Ik wil absoluut geen geld.. Ik vind het hartstikke lief dat mensen boodschappen of geld aanbieden, maar dat is nooit de reden geweest dat ik het topic heb geopend.. daarbij kan ik nu eten bewaren en red ik het nu wel. Het enige dat ik vraag is dat mijn verhaal verteld kan worden… en misschien ook het verhaal van anderen die in een soortgelijke situatie zitten, zodat er misschien structureel iets veranderd in Nederland.. er betere controle komt zodat dit niet meer mogelijk is.. al kan ik me voorstellen dat anderen hier niet durven schrijven na het lezen van sommige reacties.

Wat ik vooral wil zeggen is: Ik ben ontzettend blij met het kookstelletje, de koeling en de mogelijkheid om te douchen in het zwembad. Dat was helemaal niet de intentie waarmee ik het topic opende maar ik wil toch zeggen hoe dankbaar ik daarvoor ben. Het maakt het verschil tussen wel en niet gezond kunnen eten.. wel of niet meerdere malen per dag op pad moeten gaan op zoek naar eten en een plek om te douchen.… wel of niet in het donker ongewassen en met honger thuis zitten omdat het geld of de energie op is.. Ook voor de lieve berichtjes die ik heb gehad.. en de tips die ik heb gekregen...

Dat was op sommige dagen echt het sprankje licht in de duisternis. Bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat je snel structurele hulp krijgt, TO. Heel veel sterkte!

En een dikke pluim voor diegenen die TO hierbij helpen. :bigkiss:
Life is short. Eat dessert first.
Fijn dat je een update geeft.

Maar waarom kan jouw salaris niet gewoon op jouw eigen rekening gestort worden? Waardoor zit jij aan zo'n bewindstype vast terwijl je wel gewoon inkomen hebt en zelf intelligent genoeg overkomt om te weten hoe je rekeningen betaalt?
:hug:
Alle reacties Link kopieren
Dank je voor je openheid. Hou vol!
Everything you see I owe to spaghetti!
Fijn dat je nu weer wat lucht hebt. Je hebt financieel gezien jammer genoeg nog een lange weg te gaan als ik dat zo hoor. Ik weet niet in hoeverre een vrijwilliger je kan helpen om straks alles op een rijtje te krijgen? Er bestaan verschillende initiatieven om mensen te helpen met de thuisadministratie (Humanitas, schuldhulpmaatje...).

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Sterkte TO! :hug: Fijn dat je een update geeft, ik was al benieuwd hoe het met je gaat.
Ik blijf voor je duimen dat het allemaal snel goed zal komen.

En uiteraard ook de complimenten voor alle helpers. :thumbsup:
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Kun je je verhaal niet kwijt in de media of in een of ander tv programma?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou mezelf ook zeker vastketenen bij de rechtbank. Helemaal gestoord dat dit zomaar kan.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel voor de warme reacties. Doet me goed.

@redbulletje: je vraagt bewind aan via een rechter... en het kan ook alleen beëindigd worden door een rechter. Je inkomen komt dan binnen op de bankrekening van de bewindvoerder en je kunt er zelf niet bij.

Kan.. maar ik weet niet of ik met mijn hoofd op tv wil...

Ik heb inmiddels ook een officiele klacht ingedient bij de rechtbank over de bizar lange wachttijd en dat de bewindvoerder nooit een jaarcontrole heeft ingedient.

@ Phineas: Dank je wel voor de tips. Dat soort instanties wil ik inderdaad gaan inschakelen om hier hulp bij te krijgen.
Heb je wel rechtsbijstand (of via zo'n gratis loket?) zodat je die bewindvoerder kunt aanklagen en schadevergoeding kunt eisen?
Als er genoeg geld is, en de bewindvoerder heeft je in de schulden gebracht, dan heb je volgens mij een heel sterke zaak.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een advocaat op toevoeging.
Er zijn drie rechtszaken nodig:
Einde bewind, zodat ik weer controle krijg over mijn eigen inkomen.

Kort geding voor de spoedeisende dingen zoals opnieuw aangesloten worden op gas, water en licht en geen toegang hebben tot bepaalde zorg.

en dan uiteindelijk een procedure om haar aansprakelijk te stellen voor alle gemaakte schulden, maar die weet ik nog niet allemaal.

Ik ben zo weer even offline en weet niet wanneer ik weer online ben. Nogmaals bedankt voor het meedenken en de lieve reacties.

Het doet me zo goed dat er mensen zijn met een hart voor iemand die ze helemaal niet kennen.
Alle reacties Link kopieren
Gaan de advocaatkosten (niet de proceskosten straks, maar het uurloon zeg maar) ook niet flink oplopen? Die advocaat heb je nodig maar heb je daar goede afspraken over, of kom je in aanmerking voor pro Deo?

Edit: op toevoeging dus.
Asjemenou!
(L. de Leeuw, 1972)
Alle reacties Link kopieren
Je hebt toch wél water, maar geen warm water?

Succes met het oplossen van de sores, ik hoop dat er snel schot in komt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik heb je vorige topic ook gevolgd en zag daar dat je je benzine van je weekgeld betaalt.
Geen idee of dat kan en mag, maar is daar nog iets mee te doen? Misschien iets met reiskostenvergoeding die apart wordt uitbetaald?
grobbekuiken_ wijzigde dit bericht op 17-06-2018 14:58
0.45% gewijzigd
Asjemenou!
(L. de Leeuw, 1972)
Alle reacties Link kopieren
Goed om weer even wat van je te horen en te lezen dat je weer eten kan koel houden en kan koken. In nood zie je dat het Vivaforum best veel voor je kan doen. Zeker Doreia heeft al veel mensen met dit soort problemen kunnen helpen, geweldig dat zij elke keer weer tijd vrijmaakt.

Ik hoop dat je nu snel bij de rechter terecht kan en wens je succes met alle troep straks weer op te ruimen.

Ik zou het fijn vinden als je af en toe nog eens van je wil laten horen.
himalaya schreef:
17-06-2018 14:54
Je hebt toch wél water, maar geen warm water?

Succes met het oplossen van de sores, ik hoop dat er snel schot in komt.
als je afgesloten wordt, heb je niets.
Fijn dat je hier weer bent. Ik heb de afgelopen dagen vaak aan je gedacht. :redrose:
Alle reacties Link kopieren
Heb je al hulp van een voedselbank?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Fijn dat er wat praktische problemen zijn getackeld TO. En heel veel sterkte, want zo te lezen heb je nog een hoop gedoe voor de boeg.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben trots op je! Zoals je vecht, en ook nog aan anderen denkt als je straks hopelijk uit de sores bent en ze misschien kan helpen. Petje af voor jou!
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Netjes dat je toch nog met een update komt!

Nog een kleine tip. Je benoemt een paar keer het in het donker zitten. Het is midden in de zomer! Voor half 6 is het licht en 's avonds is het pas om 10 uur donker.
Pas je slaaptijden daar op aan, van 22.00 tot 5.30 uur naar bed is toch niet zo gek?
Alle reacties Link kopieren
Heel veel sterkte :redrose:
Hou vol!
Prrrr, mauw miawwwww.
Humanitas kan je helpen met het inventariseren en ordenen van je schulden en dat is gratis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven