Geld & Recht alle pijlers

Problemen met contract

17-06-2018 21:21 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag zou ik wat meer informatie willen over hoe het gaat met contracten opstellen, omdat ik het idee heb dat mijn baas niet helemaal eerlijk is.

Ik had een contract van 15 uur die afliep op 31 mei. Na mijn functioneringsgesprek is er afgesproken dat ik 26 uur mag gaan werken. Nu krijg ik een contract van 17 uur en moet ik de rest van de gewerkte uren opgeven als overuren/meeruren. Nu is het volgens mij toch zo dat je daar veel meer belasting over betaald en er geen vakantiegeld over krijgt?

Nu is het zo dat het niet zeker is of ik 26 uur kan blijven werken, maar voorlopig zal dit wel zo zijn (waarschijnlijk de hele zomer). Dan moeten ze mij toch een contract van 26 uur aanbieden? Nu zegt mijn baas dat hij me geen contract van 26 uur kan geven, omdat ik de maand juni niet de volledige 26 uur kon werken (ik ben op 6 juni terug gekomen van zwangerschapsverlof en ik had een paar dagen geen oppas, waardoor het rooster tijdelijk anders was). Maar als ik daarna wel standaard 26 uur ingepland sta, dan moeten die uren toch ook in mijn contract staan?

Ik heb nu gewoon geen enkel idee waar ik recht op heb en het vervelende is dat ze net een nieuwe collega aangenomen hebben die een contract heeft gekregen van 27 uur.. Ik voel me dus behoorlijk belazerd...
Je baas is niet verplicht om je een contract te geven voor meer uren.
Jij bent ook niet verplicht om meer dan die 17 uur te werken.
Volgens mij betaal je niet meer belasting als je overwerkt? Ik heb daar nog nooit over gehoord in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken alleen het principe dat als jij stelselmatig boven je contacturen werkt, je recht hebt op aanpassing in jr contract.

https://www.fnv.nl/mijn-vraag/arbeidsco ... jn-rechten

Maar misschien kennen andere forummers regelingen waardoor je toch recht hebt?
Alle reacties Link kopieren
Over overuren of meeruren bouw je wel vakantiegeld op. Dat is gewijzigd per 1 januari 2018.

Over meeruren wordt wel meer belasting geheven maar het teveel betaalde krijg je terug als je belastingaangifte doet.
Ze hoeven je geen contract voor 26 uur te bieden maar je bent ook niet verplicht om die 26 uur te maken.
Het is wel zo dat als je contract hierna niet verlengd wordt en je zou onverhoopt in de ww terechtkomen het UWV wel kijkt naar je gemiddeld gewerkte uren over de referte periode.

Al met al tijd voor een goed gesprek lijkt me.

Wat zijn dat eigenlijk voor rare contracten. 17 uur en 26 uur. Werk je in de zorg?
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Als je 13 weken achter elkaar die 26 uur werkt dan ontstaat een rechtsvermoeden van arbeidsduur en bestaat er een kans dat je baas je alsnog die uren op contract moet geven. Heeft dus niets met het begin van een maand te maken. Het gaat om 13 aaneengesloten weken.
Het maakt voor de ingehouden belasting niet uit of je meer dan je contracturen werkt. Het wordt hetzelfde belast. Ook heb je gewoon recht op vakantiebijslag.

Als je structureel meer werkt kun je na 3 maanden het gemiddelde aantal uren claimen. Dat doe je door een beroep te doen op het zogenaamde rechtsvermoeden van de arbeidsomvang. Klik.

Ik zou nu gewoon akkoord gaan met het contract en over een tijdje kijken of een aanpassing mogelijk / logisch is. Teveel gezanik nu doet de verstandhouding met je baas vast geen goed.
Alle reacties Link kopieren
Je had alles op alles moeten zetten om voor die dagen een oppas te vinden.
Dat heb je niet gedaan en nu heeft je baas minder vertrouwen in je.

Dus biedt hij een contract voor 17 uur. Op de drukke tijden kan je extra werken maar op de minder drukke tijden gaan die uren dus naar je nieuwe collega.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in de zorg, ja.

Mijn baas verplicht mij wel om 26 uur te werken, omdat hij anders het rooster niet rond krijgt. Moet ik dan heel flauw gaan weigeren meer dan 17 uur te werken?
Alle reacties Link kopieren
Kan je doen. Dan weet je zeker dat dit je laatste contract is bij deze werkgever. Maar je staat wel in je recht.
OliveViva schreef:
17-06-2018 22:10
Moet ik dan heel flauw gaan weigeren meer dan 17 uur te werken?
.
Waarom zou je? Laat gewoon zien dat je wèl gemotiveerd bent en je werk niet ergens onderaan je prioriteitenlijstje staat.

Is dit nieuwe contact nog een tijdelijk contract? Hoelang loopt het?
Alle reacties Link kopieren
Het is mijn derde tijdelijke contract wat loopt tot februari 2019.

Het is gewoon zo zuur dat ze tijdens mijn functioneringsgesprek mijn uren hebben overlegd, we op 26 uitkwamen en ze dat gewoon niet vast willen leggen. Terwijl we net een nieuwe collega hebben gekregen en die krijgt haar 27 uur wel vastgelegd in een contract. Ik heb mijn baas daarop al gezegd dat ik dat niet leuk vond en ik kreeg het antwoord terug dat zij zelf bepalen wie zij welk contract geven.

Dan weet je ook wat je waard bent voor je baas..
OliveViva schreef:
18-06-2018 09:09
Het is mijn derde tijdelijke contract wat loopt tot februari 2019.

Het is gewoon zo zuur dat ze tijdens mijn functioneringsgesprek mijn uren hebben overlegd, we op 26 uitkwamen en ze dat gewoon niet vast willen leggen. Terwijl we net een nieuwe collega hebben gekregen en die krijgt haar 27 uur wel vastgelegd in een contract. Ik heb mijn baas daarop al gezegd dat ik dat niet leuk vond en ik kreeg het antwoord terug dat zij zelf bepalen wie zij welk contract geven.

Dan weet je ook wat je waard bent voor je baas..
Gezien je openingspost denk ik dat je leidinggevende twijfelt aan je flexibiliteit. Als zij een andere kandidaat kunnen vinden die meer flexibel is krijgt die voorrang op meer uren. Gezien het tekort aan personeel in de zorg vind ik dat niet onlogisch, wel sneu voor je TO. Nogmaals, jij mag weigeren om meer dan 17u te werken als het niet uitkomt. Ik zou dat nu niet expres gaan doen uit wraak. Wacht tot je een vast contract hebt, dan heb je ook meer vrijheid.
Alle reacties Link kopieren
Klopt, maar het rare is dat zij minder flexibel is dan ik.. Ze heeft zelf ook een klein kindje en kan nooit na 17:00 werken..

Maar goed, ik heb een gesprekje aangevraagd met mijn baas, gewoon om wat dingen duidelijk te krijgen. Verder ga ik wel de 26 uur werken en hopen dat dit 13 weken of langer is, zodat ik een aanpassing kan vragen van mijn contract uren.
To, probeer eens aan de langere termijn te denken. Je hebt er meer aan om in februari 2019 een vast contract te krijgen, dan nu dat ‘gesprekje’ te hebben en als lastig gezien te worden. Daarmee vergroot je de kans op een vast contract niet.

Ik zou het zo aanpakken:
- alle uren aanpakken die je kunt werken
- per februari 2019 hopelijk dat vaste contact krijgen
- dan evt je werkelijke uren claimen op basis van het rechtsvermoeden

In de praktijk maakt het weinig uit of je nou 17 of 26 uur op contract hebt, als je ze wel gewoon kunt werken.
Totdat TO bijvoorbeeld een hypotheek zou willen afsluiten.Dan is het toch fijn als er 26 uur op haar contract staat i.p.v. 17. Hoe makkelijk krijg je bij een andere organisatie wel een vast contract voor meer uur? Juist als er tekorten zijn in een branche hoef je als medewerker niet te accepteren dat een werkgever terugkomst op toezeggingen. Kennelijk heeft nieuwe medewerkster dat beter door er waarschijnlijk gezgd dat ze wel verder zoekt als ze niet krijgt wat ze wil. En een werkgever die je zo afstraft als je een paar dagen verlof neemt omdat je een opvangprobleem hebt, zou ik niet voor willen werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven