Geld & Recht alle pijlers

Leren laarzen verpest door regen

22-02-2009 12:12 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eind september had ik nieuwe camelkleurige leren laarzen gekocht bij Manfield waar ik hartstikke blij mee was. Omdat ik heel zuinig op mijn spullen ben heb ik ook nog 2 paar zwarte, 1 paar groene, 1 paar rode en 1 paar suede laarzen van vorige jaren die ik afwisselend draag, hierdoor blijven mijn laarzen mooi, omdat ik ze dus niet dagelijks draag. Bij de camelkleurige laarzen had ik op advies van de verkoopster een tubetje creme voor de verzorging van het leer gekocht.



Vrij snel na de koop bleken de drukknopjes op de flapjes van mijn laarzen lam te zijn, en ben ik met de laarzen terug naar de winkel gegaan. Daar vertelde de verkoopster mij dat zij dezelfde laarzen had en ook hetzelfde probleem had gehad en dat ze daarom wist dat het opgelost kon worden. Gelukkig maar want ze hadden ook lastig kunnen doen, ik vond het alleen vervelend dat ik daarvoor 2 keer terug moest naar de winkel en dat ik mijn nieuwe laarzen meer dan 1 week moest missen. Maar gelukkig was het probleem wel opgelost.



Nu ben ik een paar weken geleden een weekendje op stedenreis geweest met mijn vriendinnen. Drie dagen buitenland waarvan het 2 dagen regende. Ik had alleen mijn camelkleurige- en suede laarzen bij me en omdat we niet op de hotelkamer wilde blijven, gingen wij met paraplu naar buiten.



De regen maakte lelijke vlekken en plekken op mijn leren laarzen, wat bij de andere dames overigens niet het geval was. Als het te hard regende gingen we een barretje binnen en dan weer naar buiten maar mijn laarzen werden hoe langer hoe lelijker. Op het laatst zaten er zwarte kringen op (binnenkant laars is donkerbruin) en kreeg ik wondjes op mijn tenen door het vocht. De laatste dag scheen de zon en kon ik gelukkig mijn droge suedelaarzen aan.



Terug in NL ben ik naar Manfield gegaan met de laarzen die er zo bedorven uit zien dat ik ze niet meer wil dragen. Ik zei ze dat ik erg teleurgesteld was, ook omdat ik juist een cremetje voor het leer had gekocht op hun advies. Manfield zou proberen ze weer op te lappen en omdat ik ziek ben wilde mijn moeder de laarzen deze week voor me ophalen. Daar bleken ze er nog net zo erg uit te zien als toen ik ze bracht en de verkoopster zei dat dat leren laarzen ook niet geschikt waren om mee in plassen te lopen!!!. Alsof ik dat gedaan heb! Mijn moeder heeft de laarzen laten staan zodat ik ze nu zelf kan ophalen als ik weer beter ben.



Ik vraag me nu af of ik dit zonder meer moet accepteren? Ik heb tenslotte zelf in de regen gelopen, want dat kon nu eenmaal niet anders maar ik heb daarentegen ook laarzen van 5 jaar oud die er veel beter uitzien, terwijl het hier in NL veel vaker regent dan die 2 dagen dat ik in het buitenland was. De laarzen zoals ze er nu uitzien wil ik absoluut niet meer dragen omdat het leer zo lelijk is geworden en daarbij vind ik dat laarzen best een winter mee moeten gaan. Dus graag jullie advies dames.
Alle reacties Link kopieren
Heb je naast dat tubetje creme wel een spray gebruikt om de laarzen waterafstotend te maken? Dit moet je eigenlijk iedere paar weken een keer doen en zéker met laarzen die wat lichter van kleur zijn.



Leer is nooit waterdicht, je kunt ze alleen afstotend maken, maar wanneer je een paar dagen in constante regen loopt kun je verwachten dat ze hier niet tegen kunnen. Daar zijn regenlaarzen voor gemaakt. Als je een donkere kleur aan had gehad waren ze net zo nat geworden maar wanneer dat opdroogt zie je er niets meer van. Lichte laarzen kunnen daardoor inderdaad lelijk opdrogen.



Ik denk dat er helaas niets aan te doen is. Misschien dat je ze bij een schoenmaker donderder kan laten verven.
Alle reacties Link kopieren
quote:juniper8 schreef op 22 februari 2009 @ 12:20:

Heb je naast dat tubetje creme wel een spray gebruikt om de laarzen waterafstotend te maken? Dit moet je eigenlijk iedere paar weken een keer doen en zéker met laarzen die wat lichter van kleur zijn.



Leer is nooit waterdicht, je kunt ze alleen afstotend maken, maar wanneer je een paar dagen in constante regen loopt kun je verwachten dat ze hier niet tegen kunnen. Daar zijn regenlaarzen voor gemaakt. Als je een donkere kleur aan had gehad waren ze net zo nat geworden maar wanneer dat opdroogt zie je er niets meer van. Lichte laarzen kunnen daardoor inderdaad lelijk opdrogen.



Ik denk dat er helaas niets aan te doen is. Misschien dat je ze bij een schoenmaker donderder kan laten verven.Nee ik heb alleen dat tubetje gebruikt omdat me dat geadviseerd was. Bedankt voor de tip over het donkerder verven dat ga ik uitzoeken.
Idd, je moet ze dan wel inspuiten met een waterafstotende spray. Dat tubetje creme is pure verzorging. Misschien verkeerd geinformeerd of geinterpreteerd. Iig de volgende keer zo'n spray kopen!
Alle reacties Link kopieren
leer is nou eenmaal een natuurlijk product.

je hoeft niet in plassen te gaan lopen, het is net zo erg om 2 volle dagen door de regen te lopen. worden ze net zo nat van.

zelfs een spuitbus om ze vochtafstotend te maken had dit niet voorkomen. dat is net genoeg tegen 'wat regen'.

als je geen schade wilt, is een rubber laars vrees ik de enige optie.



wat je kunt doen is ermee naar een schoenmaken. die kan ze voor je verven. dan heb je alleen niet meer die ene kleur die je nou net zo leuk vond, maar wel nog een paar laarzen wat je goed kunt blijven dragen.



ik vind dat manfield heel netjes gehandeld heeft.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik dezelfde laarzen als jou heb! Aan de kuit met een 'riempje' met een drukknoopje. Klein puntig neusje, flinke hak?



Ik trek mn laarzen overal naar aan. Ook soms naar een feestje waarvan je weet dat ze bevlekt terugkomen... Of als je in de regen hebt gelopen.



Hoe krijg ik ze weer ok? Ten eerste heb ik er geen bescherming opgedaan. Gewoon laksheid, niet bewust. Als ik nu merk dat er vlekker opzitten borstel ik ze helemaal met water en een afwasborstel. Daarna drogen ze gelijkmatig op, en zie je (bijna) niets meer van de vlekken! Bij mij ontstaan de vlekken doordat de punt bv nat wordt, en de rest niet. Dat geeft de vlekken. Als ze helemaal nat zijn en weer opdrogen dus geen vlekken... Je moet even durven, maar bij mij werkt het, succes!
Alle reacties Link kopieren
dat is n optie ja, maar je weet dat leer niet echt vam water houdt he?

het wordt kei hard, oftewel uitgedroogd.

als je ze daarna heel goed invet is het nog te doen.

maar een aanrader is het niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:basic schreef op 22 februari 2009 @ 14:57:

Ik denk dat ik dezelfde laarzen als jou heb! Aan de kuit met een 'riempje' met een drukknoopje. Klein puntig neusje, flinke hak?



Ik trek mn laarzen overal naar aan. Ook soms naar een feestje waarvan je weet dat ze bevlekt terugkomen... Of als je in de regen hebt gelopen.



Hoe krijg ik ze weer ok? Ten eerste heb ik er geen bescherming opgedaan. Gewoon laksheid, niet bewust. Als ik nu merk dat er vlekker opzitten borstel ik ze helemaal met water en een afwasborstel. Daarna drogen ze gelijkmatig op, en zie je (bijna) niets meer van de vlekken! Bij mij ontstaan de vlekken doordat de punt bv nat wordt, en de rest niet. Dat geeft de vlekken. Als ze helemaal nat zijn en weer opdrogen dus geen vlekken... Je moet even durven, maar bij mij werkt het, succes!Ja dat zou heel goed kunnen ik ben inmiddels al een paar dames tegen gekomen die dezelfde laarzen hebben. Ik vind het echt jammer dat ik niet wist dat ik ze nog apart moest sprayen tegen regen, dit is ook nooit eerder een probleem geweest bij mijn laarzen.
Alle reacties Link kopieren
Suede is gevoelig materiaal waardoor suede schoenen niet geschikt zijn bij slecht weer. Helemaal bij lichte kleuren. Je kan wel een spulletje tegen regen gebruiken maar dat helpt haast niet want suede moet gewoon totaal NIET met water in contact komen. Dat tubetje beschermt je laat maar zeggen voor een tripje van huis naar parkeerplaats om snel de auto weer in te stappen maar niet tegen een complete regenrbui. Suede is doordat het kwetsbaar materiaal is ook slecht / haast niet te reinigen. Het is balen maar er valt niks aan te doen. Manfield valt niks te verwijten. Je had zelf zorgvuldiger kunnen zijn en als je niet wist hoe het met suede en regen zat dan is het geen onzorgvuldigheid maar gewoon domme pech! Volgende x gewoon 2 paar schoenen mee of 1 weerbestendig paar.
Alle reacties Link kopieren
heel erg andijvie, maar suede kan je weer mooi krijgen door de laarzen boven kokend water te houden, in de stoom dus. Fluitketel op vuur, water laten koken en de laarzen erboven houden
Het gaat hier om leren laarzen en niet om suede laarzen...
Alle reacties Link kopieren
Het waren toch leren laarzen en niet suede waar het over gaat? Leren laarzen kunnen normaal gesproken prima tegen regen. Je hoeft ze niet in te spuiten dat is voor suede laarzen. Het geheim is schoenpoets. Of leervet, in beide gevallen loopt de regen van de laars af het moet er helemaal niet in trekken dan is de verzorging niet goed en dus het cremetje niet voldoende.



Mijns inziens is het produkt en/of het creme/verzorgingsadvies niet voldoende en kun je een nieuw produkt vragen of je geld terug eisen. Je hebt wettelijke garantie en het is normaal dat laarzen tegen water kunnen. Alleen bij naden wil wel eens wat water de laars in lopen maar dat merk je alleen als je in een plas gaat staan.

Groetjes ende succes
Alle reacties Link kopieren
quote:Tijger32 schreef op 12 april 2009 @ 00:56:

Het gaat hier om leren laarzen en niet om suede laarzen...Ohw dan heb ik dat niet goed gelezen. Ik zag suede staan en naam aan dat die camelkleurige ook van suede waren. Kan me niet voorstellen dat een paar leren laarzen van de Manfield wordt aangetast door een weekendje in de regen lopen. Manfield staat toch bekend vanwege hun kwaliteit. Maar goed kan het ook mis hebben.
Alle reacties Link kopieren
x
Alle reacties Link kopieren
quote:Jane1970 schreef op 12 april 2009 @ 00:59:

Het waren toch leren laarzen en niet suede waar het over gaat? Leren laarzen kunnen normaal gesproken prima tegen regen. Je hoeft ze niet in te spuiten dat is voor suede laarzen. Het geheim is schoenpoets. Of leervet, in beide gevallen loopt de regen van de laars af het moet er helemaal niet in trekken dan is de verzorging niet goed en dus het cremetje niet voldoende.



Mijns inziens is het produkt en/of het creme/verzorgingsadvies niet voldoende en kun je een nieuw produkt vragen of je geld terug eisen. Je hebt wettelijke garantie en het is normaal dat laarzen tegen water kunnen. Alleen bij naden wil wel eens wat water de laars in lopen maar dat merk je alleen als je in een plas gaat staan.

Groetjes ende succes



Dit is dus pertinent níet waar. Gladleren schoenen zijn nooit uit zichzelf waterafstotend en zul je altijd in moeten spuiten. Weliswaar minder dan suede, maar toch. Leervet zou ik al nooit op lichtkleurige schoenen smeren dan weet je zeker dat je vlekken krijgt. Het is niet normaal dat laarzen tegen water kunnen, alleen rubberen regenlaarzen kunnen dit. Ik weet niet waar je die onjuiste informatie vandaan hebt....

Heb zelf 6 jaar als storemanager in de schoenen gewerkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven