Geld & Recht alle pijlers

Comfortabel bedrag spaargeld

18-06-2018 19:04 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nav een ander topic waarin iemand stelde dat ze zich comfortabel voelde bij €500,- spaargeld op de bank, vraag ik mij af bij welk minimale bedrag op de spaarrekening voel jij je comfortabel?

Ik merk bij mij dat het bedrag hoger wordt naarmate ik ouder wordt. Net na mijn studeren vond ik €1000,- prima. Inmiddels voel ik pas rust als ik minimaal €20.000 heb.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij gaan er al heel veel topics over dit onderwerp. Hoeveel spaargeld je nodig hebt om je comfortabel te voelen hangt van veel factoren af: wat is je inkomen, welke uitgaven heb je elke maand, heb je een koophuis, heb je kinderen etc etc.

Zelf voel ik me het meest senang bij een spaarsaldo van 1 jaarsalaris. Op die manier kan ik besluiten om volledig het roer om te gooien als ik dat zou willen. Een fijn idee.
Alle reacties Link kopieren
Vanaf 5000 euro. Dat is de minimum buffer die ik aanhoud als ik grote aanschaffen moet doen.
Alle reacties Link kopieren
€ 10 000
Alle reacties Link kopieren
Tsja, wat noem je spaargeld? Ik heb allerlei potjes en reserveringen voor onvoorziene uitgaven.

Maar ook een aparte spaarrekening voor de mindere tijden voor man (zzp). Maar dat noem ik niet echt spaargeld...
Alle reacties Link kopieren
bij een miljoen zou ik me wel lekker voelen. Het "moeten" is dan wel weg
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Ik ben altijd benieuwd naar de bedragen die te voorschijn komen bij dit soort topics.
Maar je hebt pas rust met 20000 op de bank? Zo niet wat dan?
Alle reacties Link kopieren
Comfortabel...beetje overdreven beschrijving

Voor mij is een paar duizend euro al genoeg. Genoeg om iets wat kapot is te vervangen

heb veel meer op mijn rekening, maar dat geeft me geen ander gevoel. Dat soort dingen gebeuren gewoon als je ouder wordt ( meer spaargeld) en je kinderen de deur uit zijn

Nu boek ik een duurdere vakantie, zou ik minder hebben dan ben ik tevreden met een simpele vakantie
Ik wil minimaal 3000 achter de hand hebben. Volgens het Nibud moet het vijf keer zoveel zijn. Dat heb ik nu ook wel, maar er staan wat grote uitgaven gepland.
Alle reacties Link kopieren
8102 schreef:
18-06-2018 19:11
Maar je hebt pas rust met 20000 op de bank? Zo niet wat dan?
Inderdaad, wat dan?

je maakt jezelf dus ongerust en hebt een minder prettig leven omdat je weinig op de bank hebt?? Het leven bestaat uit meer dan geld he
Alle reacties Link kopieren
Lastig. Ik ben student en heb dus niet veel te besteden. Ik voel mij momenteel fijn bij 2000 euro spaargeld.
Ik woon weer bij mijn moeder, die een uitkering heeft. Hierdoor wordt sparen voor mij ook lastig, omdat ik ook mee moet betalen aan de kosten. Geleend geld van DUO wat ik nu op de bankrekening heb staan moet ik dus betalen voor gemeentelijke belastingen voor 2 personen.
Wie wat wil die moet wat.
pearle schreef:
18-06-2018 19:13
Inderdaad, wat dan?

je maakt jezelf dus ongerust en hebt een minder prettig leven omdat je weinig op de bank hebt?? Het leven bestaat uit meer dan geld he
Dat vraag ik mij ook af, waarom dát hoge bedrag je rust?
Alle reacties Link kopieren
luiwammes schreef:
18-06-2018 19:06

Zelf voel ik me het meest senang bij een spaarsaldo van 1 jaarsalaris. Op die manier kan ik besluiten om volledig het roer om te gooien als ik dat zou willen. Een fijn idee.
Ja, precies dit.
Winter is coming...
Wij hebben euro 35000 spaargeld maar liefst zou ik meer hebben. Dit is inclusief geld voor school kinderen. Ik ben een zenuwachtig type en wil graag wat achter de handel hebben als ik mijn baan kwijt raak of zo....
Damselindistress schreef:
18-06-2018 19:18
Wij hebben euro 35000 spaargeld maar liefst zou ik meer hebben. Dit is inclusief geld voor school kinderen. Ik ben een zenuwachtig type en wil graag wat achter de handel hebben als ik mijn baan kwijt raak of zo....
En als je dat geld niet achter de hand heb wat dan?
Ik heb genoeg voor een nieuwe wasmachine of iets anders wat stuk gaat.
Aan grote bedragen doe ik niet.
Grappig niemand die antwoord op die vraag geeft.
8102 schreef:
18-06-2018 19:21
En als je dat geld niet achter de hand heb wat dan?
Dan baal ik...liefst los ik een gedeelte van de hypotheek af...we sparen dus mooi door. Maar ik vind het weinig. We hebben net een nieuwe keuken gekocht. Ik vind het prettig om voor zoiets te sparen. Er staat nog wel het eea op onze wensenlijst.
Alle reacties Link kopieren
Bij 10.000. Dat is genoeg om 3 mnd zonder salaris te leven. Voor mij genoeg om gevoel van vrijheid te ervaren.
Ik hou 3x mijn maandsalaris aan, genoeg om dingen in nood te vervangen.

Ik ben niet zo'n oppotter, ik leef nu, als ik mijn baan kwijtraak heb ik de ww nog en anders vind ik wel wat.
Damselindistress schreef:
18-06-2018 19:30
Dan baal ik...liefst los ik een gedeelte van de hypotheek af...we sparen dus mooi door. Maar ik vind het weinig. We hebben net een nieuwe keuken gekocht. Ik vind het prettig om voor zoiets te sparen. Er staat nog wel het eea op onze wensenlijst.
Net een nieuwe keuken gekocht en je vind het te weinig aan spaargeld.
Of je krijgt bakken met geld binnen of je leeft te zuinig.
Alle reacties Link kopieren
Ik merk dat het steeds meer word, dat bedrag waar ik me fijn bij voel. 2 jaar geleden was ik super blij dat ik de 1500 euro had gehaald, nu baal ik dat ik iets (leuks) moest betalen en de 4000 nu net niet meer haal.
Slaat nergens op want ik kan hiervan prima dingen vervangen die kapot kan én leuk op vakantie als ik zou willen.
Internagelaktisch
Alle reacties Link kopieren
Sansa_ schreef:
18-06-2018 19:32
Ik hou 3x mijn maandsalaris aan, genoeg om dingen in nood te vervangen.

Ik ben niet zo'n oppotter, ik leef nu, als ik mijn baan kwijtraak heb ik de ww nog en anders vind ik wel wat.
Fijn uitgangspunt: gewoon veilig volgens de richtlijn en niet teveel zorgen maken.

Ik mag dan wel een hoop spaargeld hebben, maar dat komt gewoon omdat ik een enorme zenuwpees ben met ouders die de oorlog nog hebben meegemaakt en alles kwijt zijn geraakt. Gelukkiger en ontspannender wordt je daar ook niet van.
Geloof me... Wij verdienen echt geen bakken vol geld hoor. We gaan regelmatig dagen weg, uit eten of iets dergelijks. Vakantie is kamperen omdat we dat leuk vinden.

Maar we zetten een vast bedrag weg per maand. We hebben een duren hypotheek dus dat is wel jammer. Soms boeken we spaargeld terug em soms sparen we extra.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven