Geld & Recht alle pijlers

IB Wijzigen

19-06-2018 11:58 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Per 1 juli wijzigt onze hypotheek rente. Nu wil ik dit gaan wijzigen bij de BD. Elk jaar doe ik zelf aangifte, maar nog nooit eerder heb ik dit gedaan. is dit door middel van een T-biljet?

Is het makkelijk om zelf te doen of kan ik het beter uitbesteden?
Alle reacties Link kopieren
Als je even kijkt op de site van de belastingdienst vind je daar je antwoord. Alles wordt daar duidelijk uitgelegd. Aanpassen is eenvoudig zelf te doen.
Dit kan met je digid via de site van de BD bij de voorlopige aanslag 2018
Alle reacties Link kopieren
Gewoon niks doen. Ik neem aan dat het rentepercentage omlaag gaat? Dan heb je minder aftrek. Maar dat maakt niets uit. Je hebt bij de verrekening over 2018 alleen minder teruggave.
willem1959 schreef:
19-06-2018 12:10
Gewoon niks doen. Ik neem aan dat het rentepercentage omlaag gaat? Dan heb je minder aftrek. Maar dat maakt niets uit. Je hebt bij de verrekening over 2018 alleen minder teruggave.
Ja en moet je dus terugbetalen....
Alle reacties Link kopieren
willem1959 schreef:
19-06-2018 12:10
Gewoon niks doen. Ik neem aan dat het rentepercentage omlaag gaat? Dan heb je minder aftrek. Maar dat maakt niets uit. Je hebt bij de verrekening over 2018 alleen minder teruggave.

Tenzij TO maandelijks een deel ontvangt. Het kan nogal schelen als het eerst obv 5% was en nu op 2% of zo.
TO, mocht je een voorlopige teruggave ontvangen. Je kunt deze via Mijn Belastingdienst wijzigen, zie https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... g-wijzigen. Als je dan gebruik maakt van de vooringevulde gegevens, dan heb je een basis.

Als het zo is dat je een voorlopige aanslag hebt ontvangen (dus moet betalen), dan zou ik deze eigenlijk zo laten ivm rente die je anders moet betalen. Als het een voorlopige teruggave is, dan zou ik hem op nul zetten. Ik vind het zelf prettiger als ik bij het doen van de aangifte zelf zie hoeveel ik moet betalen of ontvang. Maar dat is ook omdat het bedrag dat ik moet betalen niet super hoog is.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor alle tips. Ik heb geen voorlopige aanslag gehad, deze was gelijk definitief en is al uitbetaald.
Ik krijg idd maandelijks een teruggave op basis van een rente van 5,5. Die zakt nu naar 3,2 dus nogal een verschil.
Je maandelijkse teruggaaf is gebaseerd op je voorlopige aanslag 2018. Op de site van de belastingdienst zie je hoe je deze kunt wijizgen. De aanslag die inmiddels definitief is betreft 2017.
Arizona15 schreef:
19-06-2018 12:34
Dank voor alle tips. Ik heb geen voorlopige aanslag gehad, deze was gelijk definitief en is al uitbetaald.
Ik krijg idd maandelijks een teruggave op basis van een rente van 5,5. Die zakt nu naar 3,2 dus nogal een verschil.

Dat kan dus nog niet voor 2018!

Ontvang je nu maandelijks een bedrag van de BD? Zo niet, hoef je niets te doen, komt het bij de jaaraangifte wel goed.
Alle reacties Link kopieren
Arizona15 schreef:
19-06-2018 12:34
Dank voor alle tips. Ik heb geen voorlopige aanslag gehad, deze was gelijk definitief en is al uitbetaald.
Ik krijg idd maandelijks een teruggave op basis van een rente van 5,5. Die zakt nu naar 3,2 dus nogal een verschil.
Dan zou ik de voorlopige teruggave op nul zetten. Dan krijg je het bedrag nadat je de aangifte ingediend hebt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
19-06-2018 12:26
Ja en moet je dus terugbetalen....
Nee, natuurlijk niet. Op het eind van het jaar weet de belastingdienst hoeveel rente je hebt betaald.

Alleen naar nu blijkt krijgt TO iedere maand een verrekening. Zelf zou ik dat nooit doen. Het is lekkerder om in een keer de teruggave te ontvangen.
willem1959 schreef:
19-06-2018 13:11
Nee, natuurlijk niet. Op het eind van het jaar weet de belastingdienst hoeveel rente je hebt betaald.

Alleen naar nu blijkt krijgt TO iedere maand een verrekening. Zelf zou ik dat nooit doen. Het is lekkerder om in een keer de teruggave te ontvangen.
maar in haar situatie moet ze nu dus wel wat doen.

Pas in de voorlopige aanslag 2018 het geschatte rentebedrag voor dit jaar aan, dan wordt de teruggave over een jaar herberekend, en krijg je de resterende maanden minder. Doe je dit niet, ontvang je dus teveel voorlopige teruggave en moet je na de aangifte in april 2019 over 2018 een deel weer terugbetalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven