Geld & Recht alle pijlers

contract/mondelinge toezegging

19-06-2018 14:49 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn werkgever heeft mij mondeling (6 jaar geleden) tijdens een functioneringsgesprek gezegd dat de 1e 2 dagen bij ziekte doorbetaald worden (voor collega's van een andere afdeling geldt deze regel niet) terwijl er in mijn contract staat dat de 1e 2 ziekte dagen wachtdagen zijn en niet betaald worden. De afgelopen jaren ben ik gelukkig weinig ziek geweest, in 2015 heb ik griep gehad en toen werd mijn salaris volledig betaald.

Vorige week heb ik wat ziekte dagen op moeten nemen en deze worden nu weldegelijk ingehouden op mijn salaris. Blijkbaar is besloten dat men zich nu houdt aan de afspraken zoals omschreven in het contract (maar ook nu wordt er met 2 maten gemeten, een aantal collega's krijgt de ziekte dagen wel doorbetaald...)

Weet niet zo goed wat ik hier mee moet, mijn werkgever houden aan onze mondelinge afspraak of mij schikken in het contract?
Alle reacties Link kopieren
En wat zeiden ze toe je ernaar vroeg?
Werkt je leidinggevende van toen er nu nog? Is het op papier bevestigd en zit het in je dossier?
Kortom, heb je voldoende bewijs om dit aan te kaarten?
Het kan zijn dat je leidinggevende het toen ook niet wist en je verkeerd heeft geïnformeerd, of jij hebt het verkeerd begrepen. Ik zou hier niet te veel tijd aan verspillen. Het is volgens mij (bijna) overal zo dat officieel minimaal de eerste ziekdag een wachtdag is, en niet andersom.
Alle reacties Link kopieren
en bedrijfscultuur kan wijzigen in de loop der jaren, wellicht hebben ze sindsdien veel meer te maken gehad met ziektegevallen en zeggen ze nu: dikke doei ;-)

Overigens kan het geen kwaad om het te vragen toch? Goh, Henk ik zie nu dat... ik meende toch dat jij destijds had aangegeven dat.... ?
Alle reacties Link kopieren
Doreia schreef:
19-06-2018 15:22
Werkt je leidinggevende van toen er nu nog? Is het op papier bevestigd en zit het in je dossier?
Kortom, heb je voldoende bewijs om dit aan te kaarten?
Nee, werkt hier inmiddels niet meer en e.e.a is mondeling gegaan dus niets vastgelegd,
Ik leg mij er maar bij neer...denk ik.
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
19-06-2018 15:54
en bedrijfscultuur kan wijzigen in de loop der jaren, wellicht hebben ze sindsdien veel meer te maken gehad met ziektegevallen en zeggen ze nu: dikke doei ;-)

Overigens kan het geen kwaad om het te vragen toch? Goh, Henk ik zie nu dat... ik meende toch dat jij destijds had aangegeven dat.... ?
'Henk' is inmiddels met pensioen, om het makkelijk te maken ;) Je zou best eens gelijk kunnen hebben, de bedrijfscultuur is inderdaad veranderd
Alle reacties Link kopieren
Ibelize schreef:
19-06-2018 15:44
Het kan zijn dat je leidinggevende het toen ook niet wist en je verkeerd heeft geïnformeerd, of jij hebt het verkeerd begrepen. Ik zou hier niet te veel tijd aan verspillen. Het is volgens mij (bijna) overal zo dat officieel minimaal de eerste ziekdag een wachtdag is, en niet andersom.

Dat is ook zo, vaak zijn de 1e dagen voor jezelf echter lagen er hier andere mondelinge afspraken, ik denk dat ik mij er inderdaad maar bij neer leg. Mondelinge afspraken met iemand die inmiddels met pensioen is, t wordt een lastig verhaal vrees is!
Alle reacties Link kopieren
hoezo krijgen die andere collega's dan wel doorbetaald eigenlijk?
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Je hebt geen bewijs.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
turquasi schreef:
19-06-2018 16:14
hoezo krijgen die andere collega's dan wel doorbetaald eigenlijk?
Als die op een andere afdeling zitten kan het inderdaad anders gaan.

Waar ik hiervoor werkte was het op papier de eerste ziekdag een wachtdag. Het moest officieel van je vakantiedagen worden ingehouden. Maar op onze afdeling keek mijn manager daar nooit naar, zeker niet als je maar een paar daagjes ziek was. Op andere afdelingen was het dan weer anders, oftewel de manager hield zich strict aan de schriftelijke afspraken.
Alle reacties Link kopieren
Ibelize schreef:
19-06-2018 17:02
Als die op een andere afdeling zitten kan het inderdaad anders gaan.

Nog nooi gehoord. Dan moeten ze dus per persoon bij een ziekmelding het dossier bekijken om te zien hoe het voor die persoon geregeld is.
Bijzonder.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
19-06-2018 17:23
Nog nooi gehoord. Dan moeten ze dus per persoon bij een ziekmelding het dossier bekijken om te zien hoe het voor die persoon geregeld is.
Bijzonder.
Op papier is het voor iedereen hetzelfde uiteraard. Ik weet niet hoe de registratie hiervan gaat, maar ik vermoed dat mijn manager ziekmeldingen van een paar dagen max. niet bij P&O meldde.
Alle reacties Link kopieren
twingo1981 schreef:
19-06-2018 14:49
Hallo,

Mijn werkgever heeft mij mondeling (6 jaar geleden) tijdens een functioneringsgesprek gezegd dat de 1e 2 dagen bij ziekte doorbetaald worden (voor collega's van een andere afdeling geldt deze regel niet) terwijl er in mijn contract staat dat de 1e 2 ziekte dagen wachtdagen zijn en niet betaald worden. De afgelopen jaren ben ik gelukkig weinig ziek geweest, in 2015 heb ik griep gehad en toen werd mijn salaris volledig betaald.

Vorige week heb ik wat ziekte dagen op moeten nemen en deze worden nu weldegelijk ingehouden op mijn salaris. Blijkbaar is besloten dat men zich nu houdt aan de afspraken zoals omschreven in het contract (maar ook nu wordt er met 2 maten gemeten, een aantal collega's krijgt de ziekte dagen wel doorbetaald...)

Weet niet zo goed wat ik hier mee moet, mijn werkgever houden aan onze mondelinge afspraak of mij schikken in het contract?

Blijkbaar vond je het geen probleem dat er met twee maten werd gemeten toen jij ziek was en je doorbetaald kreeg maar je collega's niet.
Alle reacties Link kopieren
Jeej, wat ouderwets! Dat hebben ze op de meeste plaatsen al lang afgeschaft.
Wat er namelijk gebeurde is dat niemand zich meer voor een "dagje" ziek meldde. Want dat was wel heel erg zonde. Iedereen plakte er daarna minimaal nog drie dagen aan vast, zodat je in ieder geval nog iets aan die wachtdagen had.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven