Geld & Recht alle pijlers

Samenwonen en eigen huis aanhouden

19-06-2018 18:24 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn nu een aantal jaren samen en we hebben allebei een koophuis. We wonen best ver van elkaar vandaan waardoor we elkaar weinig zien. We zitten er nu aan te denken om in zijn huis samen te wonen want die van mij is wel heel ieniemienie. Echter, ik wil mijn eigen huis het liefst nog niet verkopen want:

- Wat als ik de afstand van zijn huis naar mijn werk (een uur rijden) toch te ver vind?
- Wat als het samenwonen toch niet bevalt?
- Mijn huisje heb ik goedkoop gekocht en en zal alleen al door het plekje in waarde blijven stijgen en daardoor een betere investering zijn dan het geld op de spaarrekening zetten.
- Als ik het verkoop en het geld op de spaarrekening zet dan krijg ik bijna geen rente, maar moet ik wel vermogensbelasting betalen.

Ik wilde het eigenlijk wel verhuren, zodat ik er nog een paar honderd euro winst op kan maken en dit aanhouden als investering voor mijn pensioen (ik bouw niks op via mijn werk). Maar dat mag niet van de hypotheekverstrekker, die nog 50K in mijn huis heeft zitten.

Toen kwam plan B: de hypotheek in 1x aflossen. Maar omdat ik nog 16 jaar te gaan heb moet ik er een boete over betalen.

Het lijkt nu dat ik mijn eigen huis dan gewoon maar leeg moet laten staan, hypotheek betalen en elk jaar de max boetevrij aflossen zodat ik over 7 jaar hypotheekvrij ben en kan doen wat ik wil.

Heeft iemand hier in een gelijksoortige situatie gezeten? Wat heb je toen gedaan of wat zou jij doen?
Alle reacties Link kopieren
Je lijkt drukker bezig te zijn met je huis dan met je relatie...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Hoe hoog is de boete? Want 7 jaar aan huur is ook een aardig bedrag wat boete en onderhoud kan afdekken. Zelfs als de huur maar 100 euro is heb je toch 1200 * 7 = 8400 euro.

De eerste x maanden van de huur gaan dan wel naar de boete ipv pensioen maar misschien toch het overwegen waard.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
Maximaal gaan aflossen, en in gesprek gaan met de hypotheekverstrekker over verhuur. Zeker wanneer je onder de executie waarde komt met de hypotheek willen ze het soms wel toestaan.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eerst ruim een half jaar mijn huis aangehouden. Kijken hoe het samen leven beviel. Daarna gaf ik liever het geld van de hypotheek uit aan ons samen qua ruimer leven dan in een paar stenen. Toen besloten huis te koop te zetten en daar ging ook nog wat tijd overheen voordat het verkocht was. Van de overwaarde een leuk vakantiehuisje gekocht.
Jij zou een deel van de overwaarde kunnen gebruiken om jullie huis af te lossen tot je een klein hypotheekje over houdt. Je kan het opzij zetten voor aanvullend pensioen maar is dat echt nodig als je maar zo laag in hypotheek komt te zitten als je een deel gaat aflossen?
Je kan het stoppen in obligaties maar dan kan je er een aantal jaren niet aankomen.

Ik zit zo een beetje in hetzelfde schuitje...erfenis gekregen en om geen vermogensbelasting te betalen wil ik het ook ergens in gaan investeren.
Eerst alles aan het huis doen wat we willen doen. Dan een deel gebruiken voor hypotheek aflos en een deel op spaar zetten. Je mag samen 60 000 belastingvrij hebben.
Zou eerst 'ns een maandje bij je vriend gaan logeren om uit te testen of je de reistijd aan kan. En rekening houdend met het feit dat het nu zomer is, dus minder verkeer en weinig oponthoudt vanwege slecht weer. Een uur reistijd is echt ontzettend zwaar!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
19-06-2018 18:32
Je lijkt drukker bezig te zijn met je huis dan met je relatie...
Deze post gaat over mijn huis, niet over mijn relatie. Maar bedankt voor je waardevolle observatie.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al uitgerekend hoeveel het kost om je huis 7 jaar "leeg te laten staan", GWL, belasting, onderhoud, verarming, etc. Een huis wordt er niet beter op wanneer deze niet bewoond is.

Wat kan je voor huur krijgen over deze 7 jaar.

En bereken dan het verschil eens.

Er zitten wel nadelen en risico's aan je huis verhuren. Je kun een huurder niet zo maar het huis weer uitzetten wanneer jij er weer wilt wonen of het huis wilt verkopen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
19-06-2018 18:32
Je lijkt drukker bezig te zijn met je huis dan met je relatie...
Wat een onzinnige reactie. Ze heeft een vraag over haar huis, niet over haar relatie. Of ga je bij iedere praktische vraag op dit forum lopen zeuren dat die persoon drukker is daarmee dan met haar relatie?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
19-06-2018 18:40
Deze post gaat over mijn huis, niet over mijn relatie. Maar bedankt voor je waardevolle observatie.

Graag gedaan. Maar de werkelijke vraag is dus: ofwel je gaat 100% voor je relatie, of je gaat er niet 100% voor. En afhankelijk van die keuze kijk je dan wat je met je huis doet (verkopen/verhuren/weer wat anders) lijkt me.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Neweve, ik heb net het bedrag van de boete opgevraagd, maar ik ben bang dat het nogal een fors bedrag gaat worden.

Hamerhaai, restschuld is stuk lager dan de executiewaarde. Ik had een klantenservicemedewerker aan de telefoon die zei dat verhuur niet mag, maar misschien moet ik eens met een adviseur praten.

Somana, mijn vriend heeft zijn hypotheek al afgelost. Met de overwaarde van mijn huis zal ik dus ook iets 'moeten' of de belastingdienst komt wederom langs (misschien wel ongeacht wat ik er mee doe).

Bulletje, dat is een optie. Maar ik weet bijna wel zeker dat ik het een maandje volhoud... zit meer te denken over half jaar, of jaar.
Alle reacties Link kopieren
Verhuren lijkt me ook geen optie, want als samenwonen toch niet bevalt ben je evengoed je huis kwijt, en als de afstand naar je werk te groot is, kun je niet even in je oude huis gaan logeren als er huurders inzitten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
19-06-2018 18:46
Graag gedaan. Maar de werkelijke vraag is dus: ofwel je gaat 100% voor je relatie, of je gaat er niet 100% voor. En afhankelijk van die keuze kijk je dan wat je met je huis doet (verkopen/verhuren/weer wat anders) lijkt me.
Ik ga 100% voor de relatie, dat doe ik nu ook al. Of ben jij van mening dat je niet voor 100% voor een relatie kunt gaan als je niet samenwoont?
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
19-06-2018 18:48
Verhuren lijkt me ook geen optie, want als samenwonen toch niet bevalt ben je evengoed je huis kwijt, en als de afstand naar je werk te groot is, kun je niet even in je oude huis gaan logeren als er huurders inzitten.
Klopt, maar dan is er nog wel hoop dat ik ooit nog een keer terug kan :)
Alle reacties Link kopieren
De wet bevoordeelt de huurder enorm. Je komt na een tijdje niet meer van een huurder af en dan is ook niet meer verkoopbaar. Nogal logisch dat je hypotheekverstrekker terughoudend is.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
19-06-2018 18:32
Je lijkt drukker bezig te zijn met je huis dan met je relatie...
Lijkt me logisch, de vraag gaat ook over het huis en de hypotheek en niet over de relatie.
Tip: ga samenwonen en regel eerst eens even helemaal niks mbt dat huis. Eerst ervaren hoe dat bevalt. En van daaruit ga je anders naar het huis kijken en ga je het huis anders ervaren. En dán kun je op enig moment actie ondernemen. Weloverwogen en doordacht.

Je hoeft nu niets te regelen.
Voorlopig lekker dubbele hypotheek aanhouden, geen huurder(s), geen verkoop. Even helemaal niets.
anoniem_63b6a03408332 wijzigde dit bericht op 19-06-2018 21:18
0.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje, misschien is dat inderdaad nog wel de meest logische oplossing. Ik was er zo mee bezig dat ik op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer zag.

Aan de ene kant vind ik het ook best eng om te verhuren (ook al zou het mogen), maar aan de andere kant... het gebeurt zoveel. Het pand hiernaast is opgesplitst in 3 huur appartementen. Ik rekende mezelf al rijk :)
Als je het kan aanhouden/ betalen, doen!
Zie het als een investering, los van de relatie.
redbulletje schreef:
19-06-2018 18:37
Zou eerst 'ns een maandje bij je vriend gaan logeren om uit te testen of je de reistijd aan kan. En rekening houdend met het feit dat het nu zomer is, dus minder verkeer en weinig oponthoudt vanwege slecht weer. Een uur reistijd is echt ontzettend zwaar!
idd een uur is best lang, het is fijn een huis dichtbij je werk te hebben, zeker ook na een lange dag.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik ben nu binnen 20 minuten op mijn werk en dat is best fijn, ook al kan ik vanuit huis werken.
Heel verstandig om in deze markt je huis niet meteen te verkopen. Je stapt namelijk niet meer zo makkelijk in. Het is jammer dat je hypotheekverstrekker niet mee wil werken. Het is tegenwoordig makkelijker om met tijdelijke contracten te verhuren, je zit niet meer altijd jaren aan een huurder vast.

Als je niet zo heel veel hypotheek meer nodig hebt zou je ook kunnen overwegen om over te stappen naar een vastgoedhypotheek bij een partij als NIBC. Maar dan moet je waarschijnlijk ook die boete betalen. Ik zou die opties gewoon eens op een rijtje zetten met een goede financieel adviseur.

Als je vriend al hypotheekvrij woont dan maakt het voor je lasten toch niet zoveel uit om je huis een half jaar leeg te hebben staan? Desnoods zet je er via via iemand tijdelijk in als huisbewaarder. Dan geef je jezelf wat tijd om alle voors en tegens op een rijtje te zetten.
Alle reacties Link kopieren
Zeeuwsmeisje, dat is ook mijn angst. Als ik mijn huis nu verkoop en ik wil weer terug mijn stad in, dat gaat me niet lukken want de prijzen zijn te hoog.

Voor mijn lasten maakt het niet zo heel veel uit of ik bij mijn vriend ga wonen of niet, alleen moet ik dan wel een auto aanschaffen. Verder niet.

Ik zat mezelf gewoon even stiekem 'rijk' te rekenen, want een paar honderd euro extra in de maand zou mooi in de pensioenpot kunnen (die is nu nog helemaal leeg).
Lady_Day schreef:
19-06-2018 19:14

Ik zat mezelf gewoon even stiekem 'rijk' te rekenen, want een paar honderd euro extra in de maand zou mooi in de pensioenpot kunnen (die is nu nog helemaal leeg).
Ga eens naar een goede financieel adviseur die de verschillende opties met je kan doorrekenen. Dat huis is je pensioen. Goed gedaan en niet zomaar opgeven voordat je volledig overzicht heb van je opties.
viva-amber schreef:
19-06-2018 18:51
De wet bevoordeelt de huurder enorm. Je komt na een tijdje niet meer van een huurder af en dan is ook niet meer verkoopbaar. Nogal logisch dat je hypotheekverstrekker terughoudend is.
Dat is helemaal niet meer zo. Tegenwoordig mag je tijdelijke huurcontracten van maximaal 2 jaar afsluiten en dan moet de huurder er wel degelijk uit.
Afsluitdatum huurcontract bepaalt uw rechten/plichten
Sinds 1 juli 2016 zijn er meer mogelijkheden om tijdelijk te huren of te verhuren. Er zijn bijvoorbeeld nieuwe vormen van tijdelijke huurcontracten, die meer mogelijkheden geven.

Wilt u gebruikmaken van de nieuwe mogelijkheden voor tijdelijke huur? Dan moet uw (ver)huurcontract op of na 1 juli 2016 zijn afgesloten.

De afsluitdatum van het contract is bepalend, niet de ingangsdatum.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ur-zijn-er

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven