Geld & Recht alle pijlers

Bewindvoerder heeft even €11000,- uit de boedel gestolen

25-06-2018 13:27 205 berichten
Hallo,
Dit is geen bedel topic maar een topic waarin om advies gevraagd word en gevraagd word wat je rechten zijn.
Vragen over hoe de schulden ontstaan zijn worden niet beantwoord daar gaat het topic niet over.
Mijn jongste dochter zit in de WSNP en heeft een bewindvoerder door de rechter toegewezen gekregen , die bewindvoerder is in April aangehouden en heeft toegegeven dat hij geld gestolen had bij zijn clienten.
De man had 178 clienten waaronder mijn jongste dochter, in de eerste instantie werd er gesproken over kleine bedragen.
Maar afgelopen vrijdag hebben we de afschriften van de boedelrekening gekregen en bleek dat meneer in maart nog even snel €5000, opgenomen had uit haar boedel.
Nu zijn er mensen die binnen 3 jaar uit de wsnp konden omdat die voldoende hadden afgelost echter doordat meneer dat geld uit de boedels gestolen heeft moeten die mensen langer in de wsnp en langer betalen.
Bij mijn dochter is er geld van o.a haar overwerk ,reiskosten , huur en zorgtoeslag en geld voor de schuldeissers gestolen in totaal €11000,00
Nu heeft mijn dochter het geluk dat ze in budgetbeheer zit en daardoor alle vaste lasten zijn betaald maar het is wel zuur dat ze dus een extra schuld er bij gekregen heeft die ze niet had hoeven hebben.
Behalve dat ze pas eind juli aangifte kan doen omdat ze dan exact op papier kan zien wat er van haar persoonlijk gestolen is, kan ze ondernemen deze bewindvoerder is aangesteld door de rechtbank en ze is compleet rechtenloos lijkt het wel.
anoniem_64ce7dbad6e60 wijzigde dit bericht op 25-06-2018 13:30
0.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Advocaat in de arm nemen en verhaal voorleggen. Ook al kost dat geld.
Advocaat benaderen.
Ze is niet compleet rechtenloos. De WSNP bewindvoerder is al opgepakt en hij heeft al bekend. Nu nog een zaak maken waarmee hij aansprakelijk wordt gesteld voor de schade en klaar is je dochter. Dit is buiten haar schuld om.

Oh, en natuurlijk alle afdracht reserveren vanaf nu en niet naar de boedel laten storten uiteraard.
anoniem_183335 wijzigde dit bericht op 25-06-2018 13:33
17.09% gewijzigd
ChantalZr7 schreef:
25-06-2018 13:29
Advocaat in de arm nemen en verhaal voorleggen. Ook al kost dat geld.
Het gaat er o wat haar rechten zijn ,wat ze kan ondernemen die advocaat kan alsnog nog in de arm genomen worden
Doreia schreef:
25-06-2018 13:32
Advocaat benaderen.
Ze is niet compleet rechtenloos. De WSNP bewindvoerder is al opgepakt en hij heeft al bekend. Nu nog een zaak maken waarmee hij aansprakelijk wordt gesteld voor de schade en klaar is je dochter. Dit is buiten haar schuld om.
Dank je wel :rose:
Het toeval is dat ik een mail heb gehad waarin o.a de kredietbank opgeroepen was de betalingen aan die man te staken , ik heb ze daarover benaderd en dat is goddank niet meer gebeurd :)
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat je een lange adem hebt want als je echt gerechtigheid wilt en het onrecht wilt bestrijden dan moet je wel e.e.a. gaan doen. Kijk, die 11.000 euro en bijbehorende extra 'schuld'waar je dochter onterecht aan vastzit door de bewindvoerder zijn schuld zijn verhaalbaar maar kost wel tijd en moeite die je moet hebben wil je van e.e.a.afkomen. Sowieso gaan praten met het Juristenloket (gratis) over dit alles en hoe jij e.e.a. in werking kan stellen/ wat je mogelijkheden zijn. Daarna dus met een toegewezen advocaat beginnen een plan op te stellen wat je allereerst wilt doen en vervolgens als tweede. Dan ga je die bewindvoerder aansprakelijk voor alles stellen en vanaf daar hem aanklagen, i.i.g het leven zo zuur mogelijk maken vanwege de ellende die hij jou (dochter) in gestopt heeft. Afgaan op adviezen van mensen die zeggen: Laat gaan joh... verspilde moeite...valt niks te halen." Negeren.... want de tijd dan types zoals deze bewindvoerder met alles konden wegkomen, terwijl als jij als burger iets fout deed en men je tot in lengte van jaren kon blijven achtervolgen, is gelukkig met een nieuwe wetswijzing voorbij. Als jij als burger bij problemen/schulden van alles op je bord krijgt en eraan vastzit, dan is het zeker niet zo dat iemand die moedwillig steelt en de ander in schulden trekt er achteraf makkelijk vanaf komt.
Alle reacties Link kopieren
Vlinder1963 schreef:
25-06-2018 13:32
Het gaat er o wat haar rechten zijn ,wat ze kan ondernemen die advocaat kan alsnog nog in de arm genomen worden
Dat is als individu heel lastig. Ga naar een goede advocaat, het eerste gesprek is vaak gratis. Waarschijnlijk valt dit onder sociale advocatuur, en wordt deze door de staat gefinancierd. Ze zal dan een eigen bijdrage moeten betalen, deze is afhankelijk van eigen inkomen. En waar de tegenpartij veroordeeld wordt, kan je dit bedrag weer terug krijgen. Of ze kan een afspraak maken bij het juridisch loket.

Deze materie is gewoon erg lastig. Het is heel belangrijk dat je dochter de juiste juridische stappen maakt, niet vanuit een onderbuik of rechtsgevoel gaat handelen.

Iemand die geld ontvreemd moet daarvoor boete. Ongeacht of dat deze door een rechtbank is aangesteld of niet. Een foutje kan je maken, moedwillig stelen mag echt door niemand.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alweer zo'n naar verhaal over een bewindvoerder. Volgens mij als je daar eens echt onderzoek naar doet in Nederland dan gaat er een grote beerput open. Wat moet je eigenlijk doen om bewindvoerder te kunnen worden, worden daar niet hele strenge eisen aan gesteld?
De man is getrouwd en heeft een koopwoning , of hij in gemeenschap van goederen getrouwd is weten we natuurlijk niet.
We gaan zeker niet handelen vanuit onze onderbuik, geloof maar dat hij zich niet meer veilig voelt maar daar houden we ons niet mee bezig.
Wat wij het ergste vinden is dat ze zich een ongeluk werkt in een fabriek en het is nogal zwaar werk, ze moet zelfs zware pijnstillers slikken om het werk vol te houden.
Het gaat natuurlijk niet alleen om haar gerechtigheid het gaat er eigenlijk om dat er zoveel slachtoffers gemaakt zijn door 1 persoon die nota bene door de rechtbank is toegewezen die blijkbaar zo slecht gecontroleerd word dat hij zoveel geld heeft kunnen stelen.
RikM schreef:
25-06-2018 13:48
Alweer zo'n naar verhaal over een bewindvoerder. Volgens mij als je daar eens echt onderzoek naar doet in Nederland dan gaat er een grote beerput open. Wat moet je eigenlijk doen om bewindvoerder te kunnen worden, worden daar niet hele strenge eisen aan gesteld?
blijkbaar worden ze niet echt goed gecontroleerd.
Deze man is aangehouden. Er zal waarschijnlijk een strafproces volgen. Dan kan ze zich voegen als slachtoffer in het strafproces en op die manier haar schade aan de rechter kenbaar kunnen maken in de hoop dat deze de bewindvoerder ook zal veroordelen tot een schadevergoeding. Voordeel is dat er dan vaak een schadevergoedingsmaatregel wordt opgelegd en als de dader dan niet gaat betalen (wat vaak het geval is omdat het geld natuurlijk foetsie is) je een voorschot kunt krijgen via het CJIB.

Daarnaast kan ze ook proberen zelf een procedure te starten. Dus naast de strafprocedure een eigen civiele procedure. Maar dan moet je dus zelf procederen, zelf kosten maken (al dan niet op basis van toevoeging) en bij een gewonnen vonnis hopen dat de deurwaarder nog iets waarde weet te achterhalen bij de dader. En dat zal er niet rooskleurig uitzien bij deze persoon nu ze niet de enige zal zijn.

Ik zou dus eerst mijn aandacht richten op voegen in het strafproces om deze kans niet mis te lopen. Eerst een belletje naar Slachtofferhulp. Zij kunnen hier bij helpen.
Iedereen alvast heel erg bedankt voor de adviezen en tips.
Sneeuwwitje dat van slachtoffer hulp zal ik ook bij haar aankaarten ze zit op het moment heel erg in de knoop met zichzelf dus die hulp kan ze er wel bij gebruiken dank je voor die tip.
RikM schreef:
25-06-2018 13:48
Alweer zo'n naar verhaal over een bewindvoerder. Volgens mij als je daar eens echt onderzoek naar doet in Nederland dan gaat er een grote beerput open. Wat moet je eigenlijk doen om bewindvoerder te kunnen worden, worden daar niet hele strenge eisen aan gesteld?
Dit gaat over de andere bewindvoerder, namelijk de WSNP bewindvoerder. Totaal andere tak van sport dan een beschermingsbewindvoerder.
Kort gezegd: de beschermingsbewindvoerder ruimt de puinzooi op, stabiliseert het dossier, zorgt dat alle schulden worden geïnventariseerd en blijft de vaste lasten betalen. Het schuldendeel gooit de beschermingsbewindvoerder over de schutting naar de Kredietbank om te regelen. Lukt dat niet minnelijk, dan volgt via de rechtbank het wettelijk traject en zo kom je in de WSNP met een daaraan gekoppelde WSNP bewindvoerder. Deze bewindvoerder is er om ervoor te zorgen dat de schuldeisers hun geld krijgen en ziet toe dat de saniet (persoon met schulden) zich aan alle regels houdt die gelden in de WSNP. De WSNP bewindvoerder wordt gecontroleerd door de rechter commissaris. Die laatste heeft in dit geval waarschijnlijk goed werk geleverd, want de bewindvoerder is tegen de lamp gelopen.

WSNP bewindvoerders zijn heel vaak advocatenkantoren die dit als onderdeel van hun takenpakket hebben.
WSNP bewindvoerders kun je niet zelf kiezen als saniet. De rechtbank wijst je een WSNP bewindvoerder en een rechter commissaris toe.
Maar wat moet er volgens jou nu nog meer gebeuren? De man is al gepakt, heeft bekent en er worden al stappen ondernomen.
Alle reacties Link kopieren
Doreia schreef:
25-06-2018 14:05
Maar wat moet er volgens jou nu nog meer gebeuren? De man is al gepakt, heeft bekent en er worden al stappen ondernomen.
Betere controle voor de benoeming en tijdens het bewind? Vaak zijn onderbewindgestelden de wat zwakkeren in de samenleving en die hebben vaak niet snel door dat er iets niet goed gaat, tot bijv. het weekgeld niet meer wordt betaald. En dan is het al veel te laat.
In deze zaak ook, 178 clienten, die gaan nooit hun geld terugkrijgen, zo triest.
Wintertime16 schreef:
25-06-2018 14:17
Betere controle voor de benoeming en tijdens het bewind? Vaak zijn onderbewindgestelden de wat zwakkeren in de samenleving en die hebben vaak niet snel door dat er iets niet goed gaat, tot bijv. het weekgeld niet meer wordt betaald. En dan is het al veel te laat.
In deze zaak ook, 178 clienten, die gaan nooit hun geld terugkrijgen, zo triest.
Man, man, man, was mijn uitleg langer dan de 2 minuten concentratieboog?
Je haalt de twee soorten bewindvoerders door elkaar.
Precies wat ik hierboven schreef heb je dan niet gelezen? Weekgeld is voor de beschermingsbewindvoerder.
Daarover gaat het niet in deze casus.
Alle reacties Link kopieren
Vlinder1963 schreef:
25-06-2018 13:27
.
Nu zijn er mensen die binnen 3 jaar uit de wsnp konden omdat die voldoende hadden afgelost echter doordat meneer dat geld uit de boedels gestolen heeft moeten die mensen langer in de wsnp en langer betalen.
In dit bericht staat:
“Ook laat de rechtbank weten dat de zaak geen gevolgen heeft voor de schuldsaneringstrajecten van de cliënten.”

https://www.1limburg.nl/bewindvoerder-o ... d-clienten
Is dit de bewindvoerder uit Limburg? Die man was toch gokverslaafd? Dan zal waarschijnlijk er geen geld zijn om zijn slachtoffers terug te betalen. Ik vind het vreselijk dat het blijkbaar zo gemakkelijk is om geld te stelen van mensen die al zo kwetsbaar zijn. Dat die man uiteindelijk tegen de lamp is gelopen is m.i. niet echt een bevestiging dat er genoeg gecontroleerd is. Hij heeft zoveel schade kunnen veroorzaken en bijna 200 mensen opgelicht. Ik vind persoonlijk dat een bewindvoerder dus altijd een check moet hebben of handtekening van een onafhankelijke entiteit of senior collega bewindvoerder uit een ander kantoor. Een veel vaker dan nu het geval is, bijvoorbeeld eens per maand een tussentijdse check.
Alle reacties Link kopieren
Doreia schreef:
25-06-2018 14:22
Man, man, man, was mijn uitleg langer dan de 2 minuten concentratieboog?
Je haalt de twee soorten bewindvoerders door elkaar.
Precies wat ik hierboven schreef heb je dan niet gelezen? Weekgeld is voor de beschermingsbewindvoerder.
Daarover gaat het niet in deze casus.
Dat maakt toch niet uit, blijkbaar gaat het bij beide soorten bewindvoerders regelmatig niet goed.
Hoe vaak moet een wsnp-bewindvoerder r&v afleggen? 1x per jaar? Als er dan dingen niet goed gaan duurt het heel lang voor dat uitkomt.
Ibelize schreef:
25-06-2018 14:26
Is dit de bewindvoerder uit Limburg? Die man was toch gokverslaafd? Dan zal waarschijnlijk er geen geld zijn om zijn slachtoffers terug te betalen. Ik vind het vreselijk dat het blijkbaar zo gemakkelijk is om geld te stelen van mensen die al zo kwetsbaar zijn. Dat die man uiteindelijk tegen de lamp is gelopen is m.i. niet echt een bevestiging dat er genoeg gecontroleerd is. Hij heeft zoveel schade kunnen veroorzaken en bijna 200 mensen opgelicht. Ik vind persoonlijk dat een bewindvoerder dus altijd een check moet hebben of handtekening van een onafhankelijke entiteit of senior collega bewindvoerder uit een ander kantoor. Een veel vaker dan nu het geval is, bijvoorbeeld eens per maand een tussentijdse check.
Ja je hebt de juiste voor je
Wintertime16 schreef:
25-06-2018 14:26
Dat maakt toch niet uit, blijkbaar gaat het bij beide soorten bewindvoerders regelmatig niet goed.
Hoe vaak moet een wsnp-bewindvoerder r&v afleggen? 1x per jaar? Als er dan dingen niet goed gaan duurt het heel lang voor dat uitkomt.
Hij of zij staat natuurlijk wel onder het toezicht van een Rechter Commissaris. Die zal ook wel wat uit te leggen hebben nu hij blijkbaar 178 cliënten heeft kunnen bestelen.

Wel positief om te lezen dat het dus blijkbaar voor de WNSP trajecten blijkbaar geen gevolgen zal hebben. Ik hoop dat de dochter van TO er gewoon na de afgesproken tijd schulden vrij uit zal komen.
Hij heeft ruim een jaar alleen al van mijn dochter gestolen en de raportages vervalst.
Maar heb je hierover ook al berichtgeving gehad vanuit de rechtbank via de Rechter Commissaris. Blijkbaar is er naar buiten gecommuniceerd dat dit geen gevolgen zal hebben voor de trajecten van de cliënten. Dan zou je dochter dus gewoon op de afgesproken datum schuldenvrij het traject moeten afsluiten?

Die 11.000 zou naar de schuldeiser moeten gaan en is nu weg, maar blijkbaar hoeft je dochter daar dus niet voor op te draaien.
RikM schreef:
25-06-2018 13:48
Alweer zo'n naar verhaal over een bewindvoerder. Volgens mij als je daar eens echt onderzoek naar doet in Nederland dan gaat er een grote beerput open. Wat moet je eigenlijk doen om bewindvoerder te kunnen worden, worden daar niet hele strenge eisen aan gesteld?
Dit is een WSNP bewindvoerder, dat is heel wat anders dan een beschermingsbewindvoerder
Alle reacties Link kopieren
@Doreia, even een vraagje. Ik had begrepen dat, als mensen in de WSNP komen , zij na 3 jaar de zogenaamde "schone lei" krijgen. Dus na 3 jaar betalen zij de eventuele restschuld kwijtgescholden gaan krijgen? Als dat inderdaad zo werkt, dan hoeft de dochter van to dan toch niet zoveel last te hebben van deze malafide bewindvoerder?
Je hoeft niet overal iets van te vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven