Geld & Recht alle pijlers

Vrouw hoger-verdienende partner – partneralimentatie

27-06-2018 13:18 261 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allen,

Mijn vriend heeft me ten huwelijk gevraagd en ik heb ja gezegd. Ik ben over the moon en dolgelukkig, ik kan niet wachten om aan de rest van ons leven te beginnen. We willen volgend jaar trouwen.
Nu zit het financieel zo: mijn vriend heeft een modaal inkomen en zit in een vakgebied waarbinnen hij ook niet meer gaat groeien in zijn salaris. Ik heb een bovenmodaal inkomen dat gaat stijgen en naar verwachting verdien ik straks 3x zoveel als hij.

Nu vraag ik me af wat verstandig is m.b.t. huwelijkse voorwaarden. Ik hoor graag wat meer meningen en ervaringen voordat ik dit ter sprake breng bij mijn vriend. Wat zijn jullie ervaringen? Ik hoor ook vooral graag van vrouwen die substantieel meer verdienen dan hun partner wat zij dan “geregeld” hebben en hoe ze dit aangepakt hebben.
anoniem_371957 wijzigde dit bericht op 27-06-2018 13:34
44.68% gewijzigd
Mijn man verdient veel meer dan ik.... Wij zijn getrouwd zonder extra zaken geregeld te hebbenn
Alle reacties Link kopieren
Ga eens naar de notaris samen en laat je voorlichten over huwelijksvoorwaarden. Een eerste orienterend gesprek is gratis en het opstellen van hv + testtamenten kost bij elkaar minder dan 1000 euro.
Mijn man en ik hebben dit geregeld. Ik eigen bedrijf, hij loondienst. Verschillen in salaris minder groot dan bij jullie. Wij maken na scheiding geen aanspraak op elkaars pensioen, maken geen aanspraak op partneralimentatie (we zijn beiden grote mensen en heel wel in staat om voor onszelf te zorgen) en schulden aangegaan door één van ons blijven van één van ons. Ons bezit van voor het huwelijk hebben we samengevoegd.
Voor ons niet meer dan logisch. Ik zou iedereen, ongeacht inkomen, altijd adviseren om goede hv op te stellen. Stel dat één van de 2 opeens een ernstige gokverslaving krijgt en leningen af gaat sluiten, dan wil de ander daar, ondanks alle liefde, echt niet voor opdraaien.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Hoe zou je het andersom hebben geregeld?
Altijd trouwen onder huwelijkse voorwaarden. Dat is sinds dit jaar ook de standaard. Een notaris kan jullie adviseren.
Alle reacties Link kopieren
Hier kom je niet onder uit. Wat je ook vast laat leggen in HVW, partneralimentatie is bij wet geregeld. Willen jullie kinderen?
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij maakt het niet zoveel uit of het de man of de vrouw is die meer verdiend (in ons geval ik, maar we zijn niet getrouwd). Naar mijn bescheiden mening zou je alleen alimentatie moeten willen betalen als je heel bewust samen binnen het huwelijk de keuze maakt dat er 1 zijn carriere flink terugschroeft/stopzet om voor het huwelijk of gezin te zorgen. Kan je man ook na beeindigen van het huwelijk prima zijn eigen broek ophouden en gaan jullie de zorgtaken eerlijk verdelen, dan zou ik dus zeker huwelijkse voorwaarden opstellen. Gaat hij straks minder werken en voor evt kinderen de hoofdverzorger zijn dan kun je overwegen of je hem niet wilt co penseren door igvg te trouwen.
Alle reacties Link kopieren
wat een rare advocaat, die vriend van jou.
Het is namelijk niet mogelijk om bij het sluiten van huwelijkse voorwaarden de alimentatieplicht van de echtgenoten bij echtscheiding al uit te sluiten of te beperken.
Mocht je gaan scheiden, dan wordt alsnog bekeken wie alimentatie krijgt en wie alimentatieplichtige is
Alle reacties Link kopieren
Partner alimentatie kan je niet uitsluiten door huwelijkse voorwaarden.
De minst verdienende partner heeft daar gewoon recht op en dat kan je niet veranderen.

Als jullie uit elkaar gaan kan de minst verdienende partner wel zeggen dat hij of zij daar van af ziet. Behalve als die partner in de bijstand terecht komt.

Maar ja ook al zegt man nu dat hij nooit partneralimentatie zou willen.
Na de scheiding zeker als hij het er niet mee eens is kan hij dat alsnog eisen.

Dus misschien nog maar eens heel goed nadenken of je deze financiële verplichting wel aan wil gaan en wel echt wil trouwen.
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
27-06-2018 13:24
Ga eens naar de notaris samen en laat je voorlichten over huwelijksvoorwaarden. Een eerste orienterend gesprek is gratis en het opstellen van hv + testtamenten kost bij elkaar minder dan 1000 euro.
Mijn man en ik hebben dit geregeld. Ik eigen bedrijf, hij loondienst. Verschillen in salaris minder groot dan bij jullie. Wij maken na scheiding geen aanspraak op elkaars pensioen, maken geen aanspraak op partneralimentatie (we zijn beiden grote mensen en heel wel in staat om voor onszelf te zorgen) en schulden aangegaan door één van ons blijven van één van ons. Ons bezit van voor het huwelijk hebben we samengevoegd.
Voor ons niet meer dan logisch. Ik zou iedereen, ongeacht inkomen, altijd adviseren om goede hv op te stellen. Stel dat één van de 2 opeens een ernstige gokverslaving krijgt en leningen af gaat sluiten, dan wil de ander daar, ondanks alle liefde, echt niet voor opdraaien.
Dit was ook wat ik meteen tegen ze zei, maar ze zeiden dat je partneralimentatie niet kunt uitsluiten in huwelijkse voorwaarden en ik vond dit terug op het internet: https://www.010notaris.nl/faq/kan-ik-hu ... itsluiten/
Het schijnt dus niet wettelijk mogelijk te zijn. Verder schijnt het zo te zijn dat ook als je partner in zijn/haar eigen levensonderhoud kan voorzien, nog steeds recht heeft op partneralimentatie omdat hij/zij het recht heeft om naar de gewende standaarden binnen het huwelijk te blijven leven.

Bedankt voor je adviezen trouwens! De tips over wat op te nemen in de hv zijn erg nuttig, al verwacht ik hier eigenlijk geen problemen mee (ik ken eigenlijk bijna niemand met zoveel verantwoordelijkheidsgevoel als hij...).
Was het weer eens tijd voor partneralimentatie te bespreken?
Er zijn tegenwoordig nieuwe regels.

En bespreek ook hoe het gaat als er in de toekomst kinderen komen.
Wie past er op wie gaat er misschien minder werken, hoe vangen we dat op?
Alle reacties Link kopieren
Je verdient meer of je hebt een hoger salaris.
Je bedoelt dat jij meer verdient dan hij....of zie je jezelf ook als een hoger persoon?
Hoe belangrijk is het nu echt daar je hiervoor er nooit over nadacht?

Gaan jullie ook een huis kopen?
Is hij bijvoorbeeld bereid om minder te werken wanneer er kinderen komen. BIjv jij voltijd of 32 uur en hij 24 of 16 uur? Zou je hem compenseren wanneer hij dat omdat het jou in staat stelt om dat geld te blijven verdienen?

Hebben jullie gezamelijke doelen in de relatie mbt huis, sparen en kinderen.
Wil je meer ervaringen zoals vakanties of meer spullen? Wil je op termijn samen streven naar schuldenvrij leven dus liever een bescheiden huis met een kleine of zonder hypotheek ....of liever een groot luxe huis en een hoge hypotheek.

Het feest is maar 1 dag een huwelijk is de rest van jullie leven.
Praat eerst eens met elkaar zou ik zeggen en ga daarna naar een financieel adviseur en de notaris. Wanneer je voor de neus zit van die mensen en je moet alles samen nog bespreken dan wordt het lastig denk ik.
viva-amber wijzigde dit bericht op 27-06-2018 13:34
15.27% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
lilalinda schreef:
27-06-2018 13:28
wat een rare advocaat, die vriend van jou.
Het is namelijk niet mogelijk om bij het sluiten van huwelijkse voorwaarden de alimentatieplicht van de echtgenoten bij echtscheiding al uit te sluiten of te beperken.
Mocht je gaan scheiden, dan wordt alsnog bekeken wie alimentatie krijgt en wie alimentatieplichtige is
Daar word nergens over gerapt door TO....

En TO bedenk huwelijkscontract gaat eigenlijk gewoon over de zekerheid van geld. Als een weg valt is de andere er nog.

Wat je kan doen is niet trouwen of simpelweg niet in gemeenschap van goederen trouwen en er zijn nog veel meer mogelijkheden. Kortom verdiep je in je mogelijkheden naast trouwen.
Alle reacties Link kopieren
Trouwen onder huwelijkse voorwaarden is heel verstandig. Gaan wij ook doen. Maar vooral om het risico uit te sluiten dan een van ons ooit een bedrijfje begint en/of schulden aan gaat en dan de ander mee kan slepen in een faillissement.
Partneralimentatie vind ik niet meer van deze tijd maar ik geloof niet dat je daar met huwelijkse voorwaarden onderuit kunt komen, zoals Chocoladestukjes zegt is dat bij wet geregeld.
The owls are not what they seem
En neem ieder een aparte notaris of deskundige in handen om van alles te bespreken.
Ik was getrouwd op HV. Ik verdiende meer dan mijn ex. Ondanks zijn fulltime dienstverband. En ik heb gewoon PA moeten betalen. Hij had er vanaf kunnen zien maar dat deed hij niet.

Dat is een gevolg van trouwen, dat moet je je realiseren als je ja zegt.

Het is wel verstandig om naar de notaris te gaan en je te laten voorlichten over wat je allemaal kunt regelen.
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
27-06-2018 13:26
Altijd trouwen onder huwelijkse voorwaarden. Dat is sinds dit jaar ook de standaard. Een notaris kan jullie adviseren.
Dit ook nu niet de standaard. Je trouwt nu in beperkte gemeenschap van goederen. HV is wat anders. Daarin kunnen wel degelijk afspraken gemaakt worden over PA. Zolang minstverdienende partner hier verder geen aanspraak op maakt is er geen wettelijke verplichting om wel te betalen. Uit jurisprudentie blijkt dat de rechter wel degelijk PA toewijst in bepaalde situaties, vaak zijn er dan kinderen in het spel.

Beland de minst verdienende partner in de bijstand, dan moet je PA betalen, ook al heb je onderling anders afgesproken.

Opnemen in HV lijkt dus geen meerwaarde te hebben.
dahlia74 wijzigde dit bericht op 27-06-2018 13:40
3.50% gewijzigd
8102 schreef:
27-06-2018 13:35
En neem ieder een aparte notaris of deskundige in handen om van alles te bespreken.


Zou ik niet doen. Bij scheiden is dat wel belangrijk. Bij trouwen kun je het juist gezamenlijk in harmonie en uit liefde voor elkaar goed regelen.
Alle reacties Link kopieren
Santaaa schreef:
27-06-2018 13:33
Daar word nergens over gerapt door TO....

En TO bedenk huwelijkscontract gaat eigenlijk gewoon over de zekerheid van geld. Als een weg valt is de andere er nog.

Wat je kan doen is niet trouwen of simpelweg niet in gemeenschap van goederen trouwen en er zijn nog veel meer mogelijkheden. Kortom verdiep je in je mogelijkheden naast trouwen.
Hoi Santaa,
Ook wanneer je niet in gemeenschap van goederen getrouwd bent, vervalt het recht op partneralimentatie niet. Ik zal me inderdaad verdiepen in de mogelijkheden en dit met hem bespreken.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn 2 mogelijkheden binnen mijn carrière die waarschijnlijk zijn: in de ene (iets minder ambitieuze) optie verdien ik straks 3x zoveel als hij en in de andere optie verdien ik ca. 4-5x zoveel als hij.
En denk ook al vast eens even na over wat je met dat geld gaat doen, mocht het gebeuren want dat is natuurlijk niet zeker. Voor je het weet heb je je uitgavenpatroon aangepast aan zo'n inkomen en vliegt het er aan alle kanten uit, terwijl er zinniger dingen mee te doen zijn. (Van twee keer modaal kun je al prima leven.)

En stel dat je ooit uit elkaar gaat dan zal vriend weer terug moeten wennen aan zijn bescheiden inkomen.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Wel met elkaar het leven willen delen, maar o wee als er iemand aan de centen komt...... Dan is het alleen nog maar ikke, ikke, ikke.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil je dit eigenlijk specifiek van vrouwen weten, die meer verdienen dan hun partner en niet van mannen? Die zitten immers in hetzelfde schuitje?
Diver_pt schreef:
27-06-2018 13:39
Hoi Santaa,
Ook wanneer je niet in gemeenschap van goederen getrouwd bent, vervalt het recht op partneralimentatie niet. Ik zal me inderdaad verdiepen in de mogelijkheden en dit met hem bespreken.
Dat klopt.
Maar er zijn wel mogelijkheden om zulk soort zaken uit te sluiten en te regelen. Ik zou zeggen ga is naar een notaris en vraag er naar.
Alle reacties Link kopieren
Santaaa schreef:
27-06-2018 13:33
Daar word nergens over gerapt door TO....
Sorry, maar :rofl:
Dahlia74 schreef:
27-06-2018 13:42
Waarom wil je dit eigenlijk specifiek van vrouwen weten, die meer verdienen dan hun partner en niet van mannen? Die zitten immers in hetzelfde schuitje?
Daarom zei ik al hoe had ze het anders om geregeld, krijg ik vast geen antwoord op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven