Geld & Recht alle pijlers

Is het echt zo krom?

29-06-2018 12:45 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een topic naar aanleiding van een ander topic hier. ik weet het niet want zit gelukkig niet in die situatie, maar als ik de reacties in dat andere topic lees kan het in NL dan zo zijn dat:

gezin A, een schuld heeft van zeg 50.000, beiden een inkomen, waardoor geen recht op bijstand, huurtoeslag, zorgtoeslag, sociale woning etc etc etc en hierdoor ( door aflossingen en deurwaarders enzo) onder de bijstandsnorm komt maar géén hulp kan krijgen,

en gezin B een vermogen heeft van 50.000, geen werk en dan wél recht heeft op allerlei toeslagen en hulp?

Dat zou toch héél krom zijn of ligt dit aan mij en heb ik de voorbeelden verkeerd geinterpreteerd?
Heel veel mensen hebben een schuld van meer dan 50.000 euro (hypotheek) en moeten hier maandelijks een stevig bedrag voor aflossen, dus dat zou lastig worden.
Alle reacties Link kopieren
Wat is er krom aan dan?

Er wat bedoel je met hulp?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
En waarom heeft gezin A schulden? Hebben ze boven hun stand geleefd? Domme keuzes gemaakt?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Waarom moet toch iederéén tegenwoordig hulp hebben?
Je bent toch gewoon verantwoordelijk voor je eigen leven en je eigen portemonnee?

Al die mensen die een grote rotzooi van hun leven maken en dan de verantwoordelijkheid maar bij een ander willen leggen. Dat is toch gewoon niet okay?
Maak gewoon je school af,
Ga op tijd naar bed
en betaal gewoon je rekeningen.
Zo simpel is het!
Alle reacties Link kopieren
@ madeliefjes, geen idee, huis verkocht met schuld, je ziet in tv programma's zoals uitstel van executie wel vaker verhalen waarvan ik denk dat dat niet hun 'schuld' is.

ik vind het krom dat een gezin met vermogen dus allerlei geld van de staat kan krijgen ( zorgtoeslag, huurtoeslag enz) en een gezin wat dit geld wél echt nodig heeft om rond te komen blijkbaar soms niet.
Voor zover ik weet kun he met een eigen vermogen van +50.000 geen aanspraak maken op Bijstand. Je mag een maximaal eigen vermogen hebben van 14.000 uit mijn hoofd.

Dus ja verkeerd geïnterpreteerd.
Ja, vreselijk hoor.

Dat jij begrijpt hoe dingen werken en waarom. :-D
Alle reacties Link kopieren
Als gezin B werkloos is geworden toen ze ouder waren dan 50 kan dat ja. Dan kom je na je ww niet in de bijstand maar in de IOAW. Dat betekent dat er geen vermogenstoets, wel inkomentoets is
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik kijk wel eens naar "Betalen en leeghalen" en vraag me regelmatig af: "Hoe krijg je het voor elkaar?!" En er zitten ook een hoop schrijnende gevallen tussen waarbij een enkeling er echt niks aan kon doen wegens omstandigheden maar vaak is het dan ook: "Hoe dom kun je zijn?!".

Hoe komt gezin A. aan die schulden? Verkeerde keuzes? Samengesteld gezin? Getrouwd in gemeenschap van goederen terwijl eentje schuld heeft? En dat van gezin B. kan volgens mij niet want je moet eerst je spaargeld opeten voordat je bijvoorbeeld bijstand aan kan vragen.
Alle reacties Link kopieren
lotte_joy schreef:
29-06-2018 12:52
@ madeliefjes, geen idee, huis verkocht met schuld, je ziet in tv programma's zoals uitstel van executie wel vaker verhalen waarvan ik denk dat dat niet hun 'schuld' is.

ik vind het krom dat een gezin met vermogen dus allerlei geld van de staat kan krijgen ( zorgtoeslag, huurtoeslag enz) en een gezin wat dit geld wél echt nodig heeft om rond te komen blijkbaar soms niet.
Maar even heel serieus. Er zijn maar heel weinig mensen die echt volledig buiten hun schuld in de financiële problemen raken. Er is altijd een stuk verantwoording waarbij er danwel boven de draagkracht gekocht is. Er geen verzekering afgesloten of geen rekening gehouden met een eventueel verlies.
Waarom moet de staat hier voor opdraaien door toeslagen of andere voorzieningen?
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu een werknemer met een flink loonbeslag. Hij klaagt steen en been over hoe weinig hij te besteden heeft.
Hij heeft alleen een bedrijf gehad dat failliet ging en heeft er niet voor gezorgd dat hij een financiële buffer had. Hij zegt zelf ook, in mijn hoogtijdagen klotste het geld tegen de plinten op. Ik gaf het uit als water.
Tja.. moeten er dan nu andere partijen met een verlies blijven zitten omdat hij nu op een houtje moet bijten? Volledig zijn schuld? Nee de crisis heeft een aardig handje meegeholpen. Volledig verantwoording genomen? Nee, hij heeft t laten klappen en zijn vermogen er doorheen gejaagd. Moet nu de staat hem erdoorheen helpen? Nee dat denk ik niet
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
jo12345 schreef:
29-06-2018 12:51
Waarom moet toch iederéén tegenwoordig hulp hebben?
Je bent toch gewoon verantwoordelijk voor je eigen leven en je eigen portemonnee?

:kneel:

Eigen verantwoordelijkheid is vaak heel ver te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt bijna een algemeen goed te worden.
“Ik maak er een zooitje van en de maatschappij mag het oplossen. Geefniejoh”
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
jo12345 schreef:
29-06-2018 12:51
Waarom moet toch iederéén tegenwoordig hulp hebben?
Je bent toch gewoon verantwoordelijk voor je eigen leven en je eigen portemonnee?

Al die mensen die een grote rotzooi van hun leven maken en dan de verantwoordelijkheid maar bij een ander willen leggen. Dat is toch gewoon niet okay?
Maak gewoon je school af,
Ga op tijd naar bed
en betaal gewoon je rekeningen.
Zo simpel is het!
Amen!🙏🏼

Vooral mensen die het goed voor elkaar hadden door domme keuzen problemen krijgen en dan gelijk maar met handje open gaan staan bij instantie. Maar eigen leefpatroon aanpassen of prioriteiten stellen ho maar
Alle reacties Link kopieren
lotte_joy schreef:
29-06-2018 12:52
@ madeliefjes, geen idee, huis verkocht met schuld, je ziet in tv programma's zoals uitstel van executie wel vaker verhalen waarvan ik denk dat dat niet hun 'schuld' is.

ik vind het krom dat een gezin met vermogen dus allerlei geld van de staat kan krijgen ( zorgtoeslag, huurtoeslag enz) en een gezin wat dit geld wél echt nodig heeft om rond te komen blijkbaar soms niet.
In uitstel van executie zie je ook heel vaak dat scheidingen een rol spelen. En een schuld van 50.000 euro, dat heb je toch echt zelf gedaan, want dat betekent dat je 50.000 euro meer uit hebt gegeven dan je daadwerkelijk hebt. Er bestaat ook nog zoiets als schuldhulpverlening, daar komt gezin A ook voor in aanmerking. Maar om schulden af te lossen moet je toch echt de broekriem aanhalen.
Je zult maar een slimme oplichter treffen of het slachtoffer worden van identiteitsfraude. Dan ben je mooi de sjaak zonder dat jou blaam treft.
Alle reacties Link kopieren
karin12345 schreef:
29-06-2018 13:43
Je zult maar een slimme oplichter treffen of het slachtoffer worden van identiteitsfraude. Dan ben je mooi de sjaak zonder dat jou blaam treft.
Klopt! Maar dat gebeurt maar in heeeeel weinig gevallen hoor! De meeste mensen die in de schulden zitten hebben daar toch zelf debet aan. Of door leven boven hun stand of door geen verantwoording te nemen!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Met zo’n vermogen krijg je ook geen huurtoeslag. Zorgtoeslag misschien wel, ik weet zo niet wat daar de grens voor is.
jo12345 schreef:
29-06-2018 12:51
Waarom moet toch iederéén tegenwoordig hulp hebben?
Je bent toch gewoon verantwoordelijk voor je eigen leven en je eigen portemonnee?
Akkoord. Maar dan wel op één voorwaarde. Dan moet niemand meer sociale bijdragen betalen.
Het zal in NL niet zo anders zijn dan in B. Werkende mensen moeten een pak afstaan van hun inkomsten om al die hulpbehoevenden te financieren. Willen of niet.
Kindergeld is zoiets, hoe meer kinderen je hier krijgt, hoe meer kinderbijslag je ontvangt per kind. Gelukkig is die scheve toestand voor kinderen die nu geboren worden rechtgetrokken, elk kind even veel. Maar waarom moeten wij het financieren dat mensen (die het zich meestal niet kunnen veroorloven) 4 of 5 kinderen krijgen?
Veel mensen kunnen niet met geld omgaan, want dat leren ze je gek genoeg niet op school. Je staat er van te kijken hoe weinig mensen een kasboek kunnen opmaken. Gewoon een simpel overzicht van wat er binnenkomt en wat je uitgeeft, dat is al te moeilijk. Dus die geven gewoon uit tot het geld op is. En dan blijkt dat er nog rekeningen openstaan.
Alle reacties Link kopieren
Bij uitstel van executie is het ook vaak eigen schuld. Getrouwd met iemand met schulden, of ze hadden allebei een baan, leningen afgesloten en dan klapt het huwelijk.
Als je allebei werkt nooit extra leningen afsluiten! Als je ziek wordt of werkloos of je gaat scheiden zit je in de ellende.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Santaaa schreef:
29-06-2018 12:52
Voor zover ik weet kun he met een eigen vermogen van +50.000 geen aanspraak maken op Bijstand. Je mag een maximaal eigen vermogen hebben van 14.000 uit mijn hoofd.

Dus ja verkeerd geïnterpreteerd.
Dit idd. Weet niet precies het bedrag uit mn hoofd maar stel gezin B heeft 50000 vermogen dan moeten ze eerst het vermogen op maken tot een bepaald bedrag en dan komen ze in aanmerking voor toeslagen
Alle reacties Link kopieren
Noalien schreef:
29-06-2018 14:10
Dit idd. Weet niet precies het bedrag uit mn hoofd maar stel gezin B heeft 50000 vermogen dan moeten ze eerst het vermogen op maken tot een bepaald bedrag en dan komen ze in aanmerking voor toeslagen
Dit dus. 3 jaar geleden waren wij gezin B. Wel 2 ton vermogen (het huis), maar werkloos. We hebben 1 inkomen. Nou, we hebben 0 extra hulp of toeslag gehad hoor. Gewoon de broekriem aanhalen. Inmiddels weer werk en een erfenis gehad. Maar die word er echt niet doorheen gejasd, dat is ons appeltje voor de dorst, je weet nooit of je nog eens werkloos raakt.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
lotte_joy schreef:
29-06-2018 12:45
Even een topic naar aanleiding van een ander topic hier. ik weet het niet want zit gelukkig niet in die situatie, maar als ik de reacties in dat andere topic lees kan het in NL dan zo zijn dat:

gezin A, een schuld heeft van zeg 50.000, beiden een inkomen, waardoor geen recht op bijstand, huurtoeslag, zorgtoeslag, sociale woning etc etc etc en hierdoor ( door aflossingen en deurwaarders enzo) onder de bijstandsnorm komt maar géén hulp kan krijgen,

en gezin B een vermogen heeft van 50.000, geen werk en dan wél recht heeft op allerlei toeslagen en hulp?

Dat zou toch héél krom zijn of ligt dit aan mij en heb ik de voorbeelden verkeerd geinterpreteerd?
Gezin A heeft recht op de beslagvrije voet, dus ze komen niet verder dan 90% onder de bijstandsnorm. De schuldeiser(s) mogen niet zoveel incasseren dan het gezin. Ze zullen dus tot de schuld is afgelost heel zuinig moeten doen.

Als gezin B niet werkt, zal die 50.000 euro snel op zijn, want je krijgt dan geen bijstand en van alleen huur- en zorgtoeslag kun je niet leven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven