Geld & Recht alle pijlers

CV stuk - verhuurder geeft niet thuis

30-06-2018 20:26 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Sinds een jaar of 4 woon ik in een benedenwoning van een jaren 30-huis. Het huis is slecht onderhouden, er zitten nog 4 appartementen in hetzelfde gebouw. Sinds een jaar of 2 stopt de cv er regelmatig mee. Hij lijkt een voorkeur te hebben voor weekenden of feestdagen, waardoor we er al een steenkoude kerst op hebben zitten 2 jaar terug (tijdens feestdagen kunnen we niks doen mevrouw), en sindsdien zitten we regelmatig zonder verwarming of warm water.

De verhuurder vindt het allemaal niet zo urgent - het beheerbedrijf heeft alleen huizen in een stad op ruim een half uur rijden en komt niet zo 1-2-3 naar ons dorp om dingen te regelen (hou aardig of boos ik ook bel).

Afgelopen week is de cv er elke dag mee gestopt. Steeds als ik onder de douche wil stappen, is het water steenkoud. Een paar maanden terug is mijn achterbuurman (waar de cv hangt) verhuisd en sindsdien staat die woning leeg. Wij hebben toen een sleutel van dat appartement gekregen om de cv te kunnen resetten indien nodig (want: beheermaatschappij ziet het niet zitten om dit zelf te doen). Maar het is overduidelijk: die cv is aan het einde van zijn latijn en het gaat het niet zomaar weer doen.

Deze hele week probeer ik al contact op te nemen met de verhuurder, omdat we er wel klaar mee zijn om die cv elke dag (en tussen twee douches door) te moeten resetten. Gemaild dat ik mezelf genoodzaakt voel voorlopig geen huur te betalen tot het opgelost is, maar het heeft allemaal geen zin. Gisteren heb ik eindelijk contact gekregen (het noodnummer werd een keer wel opgenomen) en heeft een slecht Nederlands sprekende man die mij amper begreep, gezegd dat er vandaag een cv-monteur zou komen. Die kwam er zowaar, hij heeft de cv uit storing gehaald (zoals wij dagelijks doen) maar je raadt het al, cv er weer uit geklapt net en wederom wordt er niet opgenomen.

Heeft er iemand advies? Ik ben van plan om daadwerkelijk mijn huur niet te betalen, al is de vraag in hoeverre ik in mijn recht sta...
Mijn advies is om in ieder geval NIET je huur niet te betalen, want daarmee verspeel je juist je rechten. Je kunt wel een deel van de huur inhouden maar dan moet je de verhuurder wel schriftelijk in gebreke stellen.

Je zou eens contact kunnen opnemen met de Huurcommissie, die kunnen je precies uitleggen wat je rechten zijn en wat je kunt doen.
Een klacht indienen bij de huurcommissie en de woonbond. Als jullie in je recht staan dan moet de verhuurder actie ondernemen.
Volgens mij moet je voor de huurcommissie eerst 25 euro betalen, maar dat is met z'n allen wel te lappen en als je klacht terecht blijkt, dan krijgen jullie dat geld terug.
Doe maar, want het advies dat daaruit komt is bindend.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -onderhoud

Hier staat van alles uitgelegd wat je kan doen.

Hopelijk komt er een oplossing!
Alle reacties Link kopieren
Twee jaar aanrommelen is echt te lang. Is er weleens een monteur geweest? Ik neem aan dat het een particuliere verhuurder is en dan is aardig zijn waarschijnlijk nutteloos. Apart trouwens dat de cv in een ander appartement staat. Wat is het voor een cv?
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Je zou middels een advocaat de huur op kunnen schorten, dan betaal je de huur aan de advocaat, die het op zijn rekening stalt en de verhuurder middels een brief op de hoogte stelt dat verhuurder in gebreke is en dat de achterstallige huur betaald worden zodra hij zijn kant van het huurcontract naleeft. Dit heeft mijn ex buurman destijds gedaan.

Ik herken het probleem trouwens volkomen, ik heb ook zo een half jaar steeds koud moeten douchen. Helaas is mijn ervaring ook dat als je een verhuurder hebt die het duidelijk niks interesseert, de enige oplossing is om het meteen hoog op te spelen. Bel de huurcommissie eens, zij kunnen ook een grote rol spelen hierin. Ik ben uiteindelijk verhuisd, de CV was hier slechts een van de vele voorbeelden.
Meme86 schreef:
30-06-2018 20:35
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -onderhoud

Hier staat van alles uitgelegd wat je kan doen.

Goh, daar staat dat je inderdaad de hele huur tijdelijk niet kunt betalen. Ik heb altijd begrepen dat je dat juist niet moet doen omdat je dan jouw deel van de overeenkomst ook niet nakomt, en daardoor zwakker staat.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties! Het idee om tijdelijk mijn huur niet te betalen kwam inderdaad van de rijksoverheid-site. Het lijkt erop dat dit gewoon 'kan'. Ik zie het niet goed komen als ik eerst weer een brief gebrekenbrief ga sturen - er komt al 2 jaar amper respons. Ik heb ook geen contact met de directe verhuurder (ook verder geen contactgegevens), alleen met de beheermaatschappij. Vandaar dat ik hoop dat een financiele consequentie wel iets doet, omdat het de verhuurder dan direct raakt.

Tijdelijk huur niet betalen
U kunt ook stoppen met huur betalen totdat de verhuurder de gebreken herstelt. Stuur dan de verhuurder een brief. Daarin schrijft u dat u zich beroept op artikel 6:52 of 6:262 (opschortingsbevoegdheid) van het Burgerlijk Wetboek.

Deze opschortingsbrief kunt u zelf sturen, zonder de hulp van een rechter, de Huurcommissie of gemeente. Wilt u toch advies? Ga dan naar het Juridisch Loket .

Heeft de verhuurder het onderhoud gedaan of de gebreken hersteld? Dan moet u met terugwerkende kracht de niet-betaalde huur alsnog betalen.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
30-06-2018 20:34
Een klacht indienen bij de huurcommissie en de woonbond.

Niet ‘bij’, want de Woonbond en huurcommissie hebben niets met het huurcontract van TO te maken. Ze kunnen je wel helpen met het opstellen van een klacht/bezwaar, en je rechten en plichten vertellen.

En TO, ik zou de andere huurders ook betrekken bij de klacht naar de verhuurder, en het gezamenlijk doen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Oh en met apparaten is het ook nog eens zo dat wanneer een handeling -hier uit storing halen- het probleem niet permanent oplost, het dus geen juiste reparatie is. Er had een onderdeel vervangen moeten worden, of misschien zelfs de hele cv.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of je dan in je recht staat. Je kan wel via de rechter tijdelijke huurvermindering aanvragen.

Heb je een rechtsbijstandverzekering? Dan die bellen. Dit kan natuurlijk niet. Zij hebben wel verplichtingen.

Als ze niet reageren op aangetekende brieven kan me misschien in overleg met de andere huurders en een advocaat een andere cv laten installeren en dat van de huur aftrekken. Niet uit jezelf doen. Ze moeten altijd de tijd krijgen om het zelf te regelen.
Alle reacties Link kopieren
Het vervelende is overigens ook dat de overige huurders geen last lijken te hebben, terwijl er echt maar 1 cv is. Of ze nemen het op de koop toe, dat zou ook kunnen ;)

Het is een oud en slecht onderhouden huis (kozijnen compleet weggerot, vocht door muur) en wij hopen snel weg te zijn zodra we een huis gekocht hebben. Ik vermoed ook dat de verhuurder aan het wachten is tot we allemaal weg gaan. Het leegstaande appartement wordt ook niet opnieuw verhuurd en staat al maanden leeg.

Ik ga eens zien of ik deze week iemand te pakken krijg en anders toch maar eens de huur opschorten...
Alle reacties Link kopieren
veensteker schreef:
30-06-2018 20:46
Ik weet niet of je dan in je recht staat. Je kan wel via de rechter tijdelijke huurvermindering aanvragen.

Heb je een rechtsbijstandverzekering? Dan die bellen. Dit kan natuurlijk niet. Zij hebben wel verplichtingen.

Als ze niet reageren op aangetekende brieven kan me misschien in overleg met de andere huurders en een advocaat een andere cv laten installeren en dat van de huur aftrekken. Niet uit jezelf doen. Ze moeten altijd de tijd krijgen om het zelf te regelen.
2 jaar lijkt me vrij lang :proud:
Alle reacties Link kopieren
kopjekoffie70 schreef:
30-06-2018 20:36
Twee jaar aanrommelen is echt te lang. Is er weleens een monteur geweest? Ik neem aan dat het een particuliere verhuurder is en dan is aardig zijn waarschijnlijk nutteloos. Apart trouwens dat de cv in een ander appartement staat. Wat is het voor een cv?
Het was oorspronkelijk 1 huis, dat is opgedeeld in verschillende appartementen, vandaar.

Wat is het voor cv - dat antwoord moet ik je echt schuldig blijven :biggrin: Wat zijn mijn antwoordopties? Ik denk niet dat je een witte bedoeld, maar tot zover mijn cv-kennis...

Er is wel eens een monteur geweest, althans, dat zeggen ze. Er veranderde nooit iets. Vanmiddag hebben we de monteur gezien (die mij belde of ik thuis was want hij had geen sleutel...), maar ook zonder positief resultaat dus.
Als je toch gaat verhuizen dan heb ik de neiging om te zeggen laat zitten. Pick your battles. Of duurt dat nog lang?
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
30-06-2018 20:51
Als je toch gaat verhuizen dan heb ik de neiging om te zeggen laat zitten. Pick your battles. Of duurt dat nog lang?
Ja helemaal eens hoor, maar we zijn inmiddels 6 keer overboden en er zijn beperkt huizen beschikbaar hier in om de omgeving. Plus dat ik er echt helemaal klaar mee ben dat ik dagelijks onder een koude douche sta...

Ik heb toevallig net iemand te pakken gekregen via het noodnummer (dat lukt soms wel als ik geheim bel), en die zei dat ze 'gaan proberen' om een nieuwe ketel te kopen. Maar deze man spreekt zo slecht Nederlands dat ik bijna zeker weet dat we elkaar niet goed begrijpen. Toen ik vroeg wanneer dat dan geregeld zou worden bleef hij herhalen 'kapot, proberen nieuwe cv ketel'. Dat is in het begin ook eens gebeurd, met tot op heden nog geen resultaat...
Alle reacties Link kopieren
Als het echt één cv is voor het hele huis, dan kan het niet zo zijn dat die het alleen bij jou niet doet. Heel eventueel zou het aan je eigen mengkraan kunnen liggen, maar ik weet niet of dat überhaupt kan.
Maar het type staat toch op d cv, eventueel moet je de kap eraf halen. En als een monteur komt, moet je altijd bij blijven, als je de gelegenheid hebt.
Zou je voor mij willen kijken wel type het is?
En één cv voor het hele huis...zo iets zie je eerder in een studentenwoning.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Rechtsbijstand inschakelen
Alle reacties Link kopieren
Is dat noodnummer van de beheerder of de monteur?
Wat je ook zou kunnen doen, maar dat is een gok en ik ken je financiële situatie niet, is zelf een monteur inschakelen en deze het goed laten repareren en de rekening bij de beheerder neerleggen. Of het bedrag in mindering brengen op de huur met de mededeling omdat ze nalatig zijn geweest.
Is het water trouwens weleens bijgevuld?
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Je kan water verwarmen in een waterketeltje, aanlengen met koud water en je daarmee wassen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
SilverShadow schreef:
30-06-2018 21:24
Rechtsbijstand inschakelen
+1 enige correcte optie imo
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud is die c.v.? Je moet echt oppassen want behalve irritant kan het ook gevaarlijk zijn wanneer er bijv te veel koolstofmonoxide vrij komt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Kelov schreef:
30-06-2018 20:47
Het vervelende is overigens ook dat de overige huurders geen last lijken te hebben, terwijl er echt maar 1 cv is. Of ze nemen het op de koop toe, dat zou ook kunnen ;)

Ik zou dit toch eens een keer vragen aan je medehuurders. Als er nooit iemand klaagt behalve jij, denken ze misschien dat het aan jouw ligt ipv de ketel.
Alle reacties Link kopieren
Is het water uit al je kranen koud? Of alleen de douche? Want als dat het geval is, dan kan het inderdaad ook de mengkraan loggen. Dan kan er kalkafzetting aan de binnenkant zitten. Wat je eventueel vrij eenvoudig zelf kunt oplossen na even zoeken via Google
Alle reacties Link kopieren
Ieke78 schreef:
01-07-2018 15:00
Is het water uit al je kranen koud? Of alleen de douche? Want als dat het geval is, dan kan het inderdaad ook de mengkraan loggen. Dan kan er kalkafzetting aan de binnenkant zitten. Wat je eventueel vrij eenvoudig zelf kunt oplossen na even zoeken via Google
Nee, het is echt de cv. Zodra het water koud is (overigens uit alle kranten) checken we de cv en die staat dan altijd in storing. Eerst moest hij bijna elke twee weken bijgevuld worden (waar het lek is, weet niemand...), inmiddels staat hij dagelijks 'gewoon' in storing. Daar is geen twijfel over dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven