Geld & Recht alle pijlers

Huisgenoot bijstand-kostendelersnorm, dringende vraag

01-07-2018 18:06 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,
Ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik zit vreselijk in spanning en zie het echt niet meer zitten..

Ik woon enkele jaren bij iemand in, diegene heeft een uitkering (wwb). Ik huur van diegene een kamer (met huurcontract en alles), de (kale) huur maak ik elke maand over, wat dus ook te zien is op zijn bijschrijvingen. Als bijdrage aan de servicekosten betaal ik het internetabonnement (nu denk ik, gvd wat dom); ook dit staat in het contract.

Voor het hele kostendelersnorm-gebeuren begon stond hij geregistreerd als alleenstaande en werd gekort omdat ik aan hem huur betaalde voor mijn kamer (bijstand was dus op hoogte van mijn aanwezigheid/huurbetaling, sta hier ook gewoon ingeschreven en alles). Nadat de kostendelersnorm inging werd hij op kostendeler gezet omdat de huur die ik betaalde volgens de gemeente niet hoog genoeg was en ik dus niet onder de uitzondering 'kamerhuurder met commerciële huur' viel. Ik had van dit laatste geen weet, ik heb als huisgenoot geen inzage in zijn administratie etc.

Huisgenoot vertelde mij deze week dat hij op gesprek moet komen bij de gemeente over twee weken. Na doorvragen en het lezen van de uitnodigingsbrief schrok ik me dood; blijkt dat er onderzoek wordt gedaan naar zijn uitkeringssituatie (staat verder niet bij hoe en wat). Huisgenoot heeft gebeld (verzetten afspraak want hij kon aangeboden datum niet) en er werd na vragen van hem verteld dat zij een 'gewoon periodiek onderzoek doen' en ze 'enkele zaken op papier willen hebben over zijn leef/woonsituatie'. Hij maakt zich niet druk, want 'gewoon periodiek onderzoek' maar ik nu wel, gezien die laatste quote + dat het gesprek is met iemand die handhaver en rechtmatigheidsonderzoeker is.. Hij moet bankafschriften meenemen van de laatste 4 maanden, verder niks. Ik weet niet of dit iets normaals is in de bijstand, gaat een normaal periodiek onderzoek ook zo? Voor een huisbezoek ben ik niet bang, alles 'klopt' hier verder; gewoon eigen kamers waar onze spullen staan, eigen wasmand, schoonmaakmiddelen, eten etc.

Ik ben heel bang dat ze ons als samenwoners zien ipv kostendelers. Als commerciële relatie worden we sws al niet gezien omdat ik dus, zoals het nu blijkt, te weinig huur betaal om gezien te worden als zakelijk huurder. Bij de kostendelersnorm staat wel dat de bijstandontvanger minder krijgt omdat hij de kosten kan delen (wat nu dus ook gebeurt, want ik draag bij dmv huurbetaling+internet).

Een gezamenlijk huishouden hebben we niet, maar ben bang dat zij dat wel denken;
Qua wederzijdse zorg; de gemeenschappelijke ruimtes (badkamer, keuken, wc, woonkamer) houden we om de beurt schoon, wordt dit gezien als zorg naar elkaar? ieder betaald eigen boodschappen, heeft een eigen kamer, maakt die eigen kamer schoon, heeft eigen leven etc.
Maar.. ik lees ook over gezamenlijk huishouden icm financiële verstrengeling, zou het betalen vh internetabonnement daaronder vallen? (ik maak alleen huur naar hem over, verder nooit geld of wat dan ook, betaal geen boodschappen voor hem etc).

Kortom, ik weet mij geen raad meer, ben letterlijk hondsberoerd en slaap nog amper.. Ik lees allemaal enge verhalen over de sociale recherche, ben als de dood dat ze me oppakken en ik ook aangeklaagd wordt als medeplichtige. Ik heb net een vast contract en dan ben ik mijn baan kwijt+torenhoge schuld en strafblad..
Ik was al aan het sparen om een eigen huis te kunnen huren en inrichten, maar durf nu ook niet plotseling te verhuizen omdat ik bang ben dat dat ook argwaan gaat opwekken.

Is er iemand die hier verstand van heeft? Maak ik me veel te druk?
anoniem_372162 wijzigde dit bericht op 01-07-2018 18:12
2.72% gewijzigd
Zoals ik lees hoe jullie het hebben geregeld, maak je je inderdaad te druk.
Jij bent gewoon een kamerhuurder, als jullie samen geen boodschappen doen of bv verzekeringen samen hebben is er niets aan de hand. Mogelijk komen ze nog wel een keer (onaangekondigd) op huisbezoek als ze het toch niet vertrouwen.
Het moet dan duidelijk zijn dat jij een eigen, aparte kamer hebt waar je kan verblijven.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
01-07-2018 18:11
Zoals ik lees hoe jullie het hebben geregeld, maak je je inderdaad te druk.
Jij bent gewoon een kamerhuurder, als jullie samen geen boodschappen doen of bv verzekeringen samen hebben is er niets aan de hand. Mogelijk komen ze nog wel een keer (onaangekondigd) op huisbezoek als ze het toch niet vertrouwen.
Het moet dan duidelijk zijn dat jij een eigen, aparte kamer hebt waar je kan verblijven.
Dat is gelukkig het geval :) Staan wel wat spullen van mij (kast met boeken + bureau) in de woonkamer (is gemeenschappelijke ruimte en huisgenoot had er geen problemen mee), zal dat ook iets zijn waar ze over kunnen vallen?
Het lijkt me dat jij sowieso geen probleem hebt. Hooguit moet je huisgenoot wat terugbetalen maar dat verwacht ik niet. Volgens mij is er niet zo veel aan de hand.
Alle reacties Link kopieren
Als je niets te verbergen hebt heb je niets te vrezen. Het "slachtoffer" maakt zich toch ook niet druk dus waarom zou jij dat wel doen? Vind ik een beetje vaag eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
01-07-2018 18:40
Als je niets te verbergen hebt heb je niets te vrezen. Het "slachtoffer" maakt zich toch ook niet druk dus waarom zou jij dat wel doen? Vind ik een beetje vaag eigenlijk.
Nou, ben zo dom geweest om me eens verder in te lezen in de (supervage en onduidelijke) regels :bonk: Gelezen dat bij sommige rechtspraken mensen al gezien worden als gezamenlijk huishouden als ze samen het huis schoonmaken of elkaars plantjes water geven :nut:
Dus even een halve hartverzakking hiero. Maak me zo te lezen dus veel te druk :-$
Zelfs al zien ze jullie als een gezamenlijk huishouden, dan komen ze je echt niet meteen geboeid afvoeren hoor. Rustig door blijven ademen.
Alle reacties Link kopieren
ikweethetnietmeer25 schreef:
01-07-2018 18:46
Nou, ben zo dom geweest om me eens verder in te lezen in de (supervage en onduidelijke) regels :bonk: Gelezen dat bij sommige rechtspraken mensen al gezien worden als gezamenlijk huishouden als ze samen het huis schoonmaken of elkaars plantjes water geven :nut:
Dus even een halve hartverzakking hiero. Maak me zo te lezen dus veel te druk :-$
Maar jij hebt toch geen bijstand? Dan kunnen ze jou toch helemaal niets maken? Jouw verhuurder heeft het probleem, jij niet.
Alle reacties Link kopieren
TO, maak je niet druk. Jij hebt gewoon een huurcontract voor een kamer, en hebt dus geen samenwoningsgemeenschap met de huisbaas of wat dan ook. Als je huisbaas geen recht/toestemming had die kamer onder te verhuren, kan het wel zijn dat je alsnog naar andere woonruimte moet uitkijken, maar jij bent niet aansprakelijk voor zijn/haar financiële situatie.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Jij hebt geen bijstand, dus doet niks wat niet mag. En hoeft je dus geen zorgen te maken.
Hooguit dat je huisbaas een probleem heeft. Maar zoals ik het lees zal ook dat wel allemaal meevallen.
Alle reacties Link kopieren
ikweethetnietmeer25 schreef:
01-07-2018 18:46
Nou, ben zo dom geweest om me eens verder in te lezen in de (supervage en onduidelijke) regels :bonk: Gelezen dat bij sommige rechtspraken mensen al gezien worden als gezamenlijk huishouden als ze samen het huis schoonmaken of elkaars plantjes water geven :nut:
Dus even een halve hartverzakking hiero. Maak me zo te lezen dus veel te druk :-$

Wat gebeurt er dan als jullie wel een gezamenlijk huishouden hebben?
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
01-07-2018 20:01
Wat gebeurt er dan als jullie wel een gezamenlijk huishouden hebben?
Maar even voor alle duidelijkheid, is ergens aan vast te stellen dat jij iets anders bent dan een kamerhuurder?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Naja, zoals ik het begrepen heb is dat als een bijstandsgerechtigde wordt aangemerkt als samenwonend/gezamenlijk huishouden terwijl hij ingeschreven stond als woningdeler/alleenstaand, is degene waarmee hij ‘samenwoont’ met terugwerkende kracht ook aansprakelijk is voor fraude en terugvordering, ookal heeft diegene geen uitkering. Dan zou ik hem volgens hen hebben kunnen onderhouden en heeft hij dus ten onrechte uitkering ontvangen gedurende de periode dat ik hier woon. Kosten worden op beiden verhaald zeg maar. En die kosten zijn gigantisch, als ik alles optel wat huisgenoot ontvangen heeft in de jaren dat ik hier woon+boete en strafzaak/strafblad.

De regels voor ‘gezamenlijk huishouden’ zijn heel vaag helaas, vandaar mijn zorgen. Je mag praktisch niks voor/met elkaar doen, want dan woon je samen. We hebben beiden huisdieren hier rondlopen die we allebei voeren. Als ik bijstandsfraudezaken nalees is dat zelfd al een reden om iemand aan te merken als samenwonend..

Vandaar dus mijn paranoia :-(
Maar wees eens eerlijk, hebben ie een relatie?
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
01-07-2018 20:04
Maar even voor alle duidelijkheid, is ergens aan vast te stellen dat jij iets anders bent dan een kamerhuurder?
Dat weet ik dus niet.. :-( vandaar mijn gestress.. de omschrijving en ‘regels’ die bij een gezamenlijk huishouden horen zijn heel vaag. Komt neer op ‘je doet dingen voor elkaar, draagt zorg voor elkaar + financiele verstrengeling’’.

je schijnt zelfs niet eens samen te mogen koken of eten, huishouden doen, want dan help je elkaar. Stel dat ik mijn afwas in zijn wasteil leg, dan kunnen ze daar al over steigeren.

Anderzijds volg ik gewoon mijn contract; daarin staat ook dat we allebei de gemeenschappelijke ruimtes schoonmaken en ik huur en internet betaal. Maar vraag me dus af of ze zomaar over mijn contract heen kunnen stappen omdat het geen commerciele huurprijs is en dus niet binnen hun (superonduidelijke) ‘regels’ past en ons op basis van ‘beiden huishouden doen’ en ‘geen commerciele huur’ kan aanmerken als samenwonend.
Alle reacties Link kopieren
ikweethetnietmeer25 schreef:
01-07-2018 20:35
Dat weet ik dus niet.. :-( vandaar mijn gestress.. de omschrijving en ‘regels’ die bij een gezamenlijk huishouden horen zijn heel vaag. Komt neer op ‘je doet dingen voor elkaar, draagt zorg voor elkaar + financiele verstrengeling’’.

je schijnt zelfs niet eens samen te mogen koken of eten, huishouden doen, want dan help je elkaar. Stel dat ik mijn afwas in zijn wasteil leg, dan kunnen ze daar al over steigeren.

Anderzijds volg ik gewoon mijn contract; daarin staat ook dat we allebei de gemeenschappelijke ruimtes schoonmaken en ik huur en internet betaal. Maar vraag me dus af of ze zomaar over mijn contract heen kunnen stappen omdat het geen commerciele huurprijs is en dus niet binnen hun (superonduidelijke) ‘regels’ past en ons op basis van ‘beiden huishouden doen’ en ‘geen commerciele huur’ kan aanmerken als samenwonend.
Als kamerhuurder ben je dus niet meer dan dat en deel je geen gemeenschappelijke zaken (anders dan overeengekomen, dus bijv. de badkamer of gebruik van keuken) met je verhuurder. Als jullie elke avond samen lekker op de bank liggen in de woonkamer (in plaats van dat jij in je eigen kamer TV kijkt), samen inkopen doen, eten koken en samen eten, samen de was doen en het huis schoonhouden en andere dergelijke dingen samen doen, gaat het toch verdomd veel op een gedeeld huishouden lijken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
01-07-2018 20:24
Maar wees eens eerlijk, hebben ie een relatie?
Haha nee!
Twee heteromannen :p:
Waarvan 1 dus blijkbaar een gigantische zenuwpees is haha
Alle reacties Link kopieren
De regels zijn inderdaad heel onduidelijk, daar moeten ze echt iets aan doen. Vooral mensen die dus wel een relatie hebben, komen al snel in de gevaren-zone als ze "te vaak" bij elkaar op bezoek gaan. Maar volgens mij moeten ze wel wat meer bewijs hebben dat jullie een huishouden delen, het klinkt helemaal niet verdacht.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
01-07-2018 20:39
Als kamerhuurder ben je dus niet meer dan dat en deel je geen gemeenschappelijke zaken (anders dan overeengekomen, dus bijv. de badkamer of gebruik van keuken) met je verhuurder. Als jullie elke avond samen lekker op de bank liggen in de woonkamer (in plaats van dat jij in je eigen kamer TV kijkt), samen inkopen doen, eten koken en samen eten, samen de was doen en het huis schoonhouden en andere dergelijke dingen samen doen, gaat het toch verdomd veel op een gedeeld huishouden lijken.
Dat is ook zeker zo, en daar is hier dus geen sprake van. We hebben een schoonmaakrooster voor de gemeenschappelijke ruimten, verder bemoeien we elkaar niet met elkaars was/afwas/administratie/boodschappen etc. Bestellen weleens samen pizza en kijken dan een filmpje maar meer ook niet. Maar aangezien ze blijkbaar overal wat achter zoeken🤔 hoop niet dat huisgenoot dat vertelt😂😂
Alle reacties Link kopieren
ZoeyMaar schreef:
01-07-2018 20:45
De regels zijn inderdaad heel onduidelijk, daar moeten ze echt iets aan doen. Vooral mensen die dus wel een relatie hebben, komen al snel in de gevaren-zone als ze "te vaak" bij elkaar op bezoek gaan. Maar volgens mij moeten ze wel wat meer bewijs hebben dat jullie een huishouden delen, het klinkt helemaal niet verdacht.
Maar volgens mij moeten ze wel wat meer bewijs hebben dat jullie een huishouden delen, het klinkt helemaal niet verdacht.
- of het is dus wel gewoon echt een periodiek onderzoek/themacontrole en loop ik me voor niks op te fokken haha
ikweethetnietmeer25 schreef:
01-07-2018 20:52
Maar volgens mij moeten ze wel wat meer bewijs hebben dat jullie een huishouden delen, het klinkt helemaal niet verdacht.
- of het is dus wel gewoon echt een periodiek onderzoek/themacontrole en loop ik me voor niks op te fokken haha
Nogmaals. Jij hebt geen probleem hoor.

Je verhuurder heeft een probleem. Voor jou zit er geen straf of boete of inhouding ect of iets op als ze jou niet als huurder zien.
Waarom maak jij je dan druk?
je vriendje is de klos.
ikweethetnietmeer25 schreef:
01-07-2018 20:22
Naja, zoals ik het begrepen heb is dat als een bijstandsgerechtigde wordt aangemerkt als samenwonend/gezamenlijk huishouden terwijl hij ingeschreven stond als woningdeler/alleenstaand, is degene waarmee hij ‘samenwoont’ met terugwerkende kracht ook aansprakelijk is voor fraude en terugvordering, ookal heeft diegene geen uitkering. Dan zou ik hem volgens hen hebben kunnen onderhouden en heeft hij dus ten onrechte uitkering ontvangen gedurende de periode dat ik hier woon. Kosten worden op beiden verhaald zeg maar. En die kosten zijn gigantisch, als ik alles optel wat huisgenoot ontvangen heeft in de jaren dat ik hier woon+boete en strafzaak/strafblad.

De regels voor ‘gezamenlijk huishouden’ zijn heel vaag helaas, vandaar mijn zorgen. Je mag praktisch niks voor/met elkaar doen, want dan woon je samen. We hebben beiden huisdieren hier rondlopen die we allebei voeren. Als ik bijstandsfraudezaken nalees is dat zelfd al een reden om iemand aan te merken als samenwonend..

Vandaar dus mijn paranoia :-(
klopt. bijstandsfraude is niet niks
deze constructie: een huis met samen een woonkamer waar jouw spullen staan en een man/vrouw met huisdiertjes is gewoon samenwonen. Daarvoor hoef je het niet eens met je ‘huisbaas’ te doen
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
02-07-2018 00:00
klopt. bijstandsfraude is niet niks
deze constructie: een huis met samen een woonkamer waar jouw spullen staan en een man/vrouw met huisdiertjes is gewoon samenwonen. Daarvoor hoef je het niet eens met je ‘huisbaas’ te doen
We zijn geen man/vrouw. Ieder zorgt voor de eigen huisdieren. Volgens mijn huurcontract mag ik de gemeenschappelijke ruimte gewoon gebruiken, wat ik ook doe. In bijv de keuken heb ik ook mijn eigen keukenkastjes etc, eigen kookgerei etc. Dus dat zou dan ook al voor problemen moeten zorgen? omdat de regels zo vaag zijn ben ik ongerust.. geen bijstandconsulent in the house hiero die wat info kan verschaffen?🤪

Ik hoop dat ik zsm een andere woning heb want wil deze stress nooit weer. Als hier iemand bij iemand inwoont met een uitkering; lees je aub goed in, anders zit je straks in dezelfde situatie als mij.
ikweethetnietmeer25 schreef:
02-07-2018 06:11
We zijn geen man/vrouw. Ieder zorgt voor de eigen huisdieren. Volgens mijn huurcontract mag ik de gemeenschappelijke ruimte gewoon gebruiken, wat ik ook doe. In bijv de keuken heb ik ook mijn eigen keukenkastjes etc, eigen kookgerei etc. Dus dat zou dan ook al voor problemen moeten zorgen? omdat de regels zo vaag zijn ben ik ongerust.. geen bijstandconsulent in the house hiero die wat info kan verschaffen?🤪

Ik hoop dat ik zsm een andere woning heb want wil deze stress nooit weer. Als hier iemand bij iemand inwoont met een uitkering; lees je aub goed in, anders zit je straks in dezelfde situatie als mij.
je hebt amper bewijs dat jullie geen huishouden voeren samen. In dit geval zou het in je voordeel kunnen werken dat jullie allebei man zijn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven