Geld & Recht alle pijlers

Is een mondeling verzoek geldig bij een erfenis

23-02-2009 22:15 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Is een mondeling verzoek geldig bij een erfenis? Mijn vader is vrij plotseling overleden en had, voor zijn sterven de wens geuit dat zijn kapitaal volledig naar zijn vriendin zou gaan. Hij had echter geen testament. Ikzelf, mijn broers en zussen hebben meer dan voldoende geld van onszelf, altijd een goede band gehad met zijn vriendin en hebben absoluut geen probleem met deze wens. Echter omdat er geen huwelijk of geregistreerd partnerschap was weten we niet of deze mondelinge overeenkomst geldig is of dat het erfrecht (zonder testament) tot de letter wordt opgevolgd. Nu zouden we natuurlijk als het geld op onze rekenig wordt gestort dit over kunnen maken naar mijn vaders vriendin, maar moeten wij er wel belasting over betalen dus dit zou een omslachtige manier van handelen zijn, vandaar mijn vraag.



Weet iemand ook hoe lang het ongeveer duurt na overlijden voordat een erfenis wordt uitbetaald?



Alvast bedankt voor het antwoord.
Alle reacties Link kopieren
quote:flower123 schreef op 23 februari 2009 @ 22:15:

Is een mondeling verzoek geldig bij een erfenis? nee, want niemand kan het bewijzen.
Alle reacties Link kopieren
Een mondelinge overeenkomst is volgens mij rechtsgeldig. Maar goed, ik ben een leek, dus ik zou iemand raadplegen die er wél verstand van heeft
Nee, mondeling is niet rechtsgeldig, Zo te horen krijgen jullie ieder je kindsdeel.



En Flower, natuurlijk gecondoleerd met het verlies van je vader. Sterkte!
Allereerst gecondoleerd.



Voor de vriendin van je vader is het financieel aantrekkelijker als jullie in eerste instantie de erfenis ontvangen, omdat jullie minder belasting betalen (áls je het al betaalt, wij weten tenslotte niet of het om 10.000 of 500.000 euro gaat).



Maar jullie moeten vervolgens misschien een groot bedrag bij je inkomstenbelasting optellen, dus die extra belastingkosten zou ik dan weer aftrekken.

Natuurlijk staat het jullie vrij om het geld vervolgens weer aan haar te geven.



Ik denk niet dat zij jullie bij de rechter kan dwingen om haar geld te geven.



Is het een idee om dit door te nemen met de notaris ?
Alle reacties Link kopieren
Als eerste, gecondoleerd met het verlies van je vader.



Zelfs als je vader dit op schrift had gezet, hij kan jullie niet onterven ten behoeve van een nieuwe partner. Jullie hebben altijd recht op je kindsdeel. Je kunt niet zomaar grote bedragen schenken, daar zijn ook regels voor. Het lijkt me verstandig om een notaris hierover te raadplegen.



Sterkte met het verwerken van jullie verlies.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Oeps, sorry... Natuurlijk gecondoleerd met je vader!
Alle reacties Link kopieren
Gecondoleerd.



Nee, dat heeft geen geldigheid.



Ik zou met notaris en accountant overleggen, liefst met zn allen en vriendin er ook bij, om te kijken wat de beste optie is.
Alle reacties Link kopieren
Gecondoleerd met je verlies....



Ik ben geen jurist of notaris, maar voor zover ik het zie is er geen enkele aantoonbare familierechtelijke band tussen je vaders vriendin en je vader. Als er tevens geen testament is, en zo te lezen is dat er niet, wordt de nalatenschap volgens de wet verdeeld, en dat wil zeggen alle kinderen een gelijk deel. Zelfs als je vader had gewild, had 'ie niet alles aan zijn vriendin na kunnen laten want je hebt als kind altijd recht op de helft van wat je volgens de wettelijke verdeling zou krijgen.

Het is jammer dat de vriendin van je vader niet officieel zijn levenspartner is geworden, want daarmee had ze een deel geërfd dat even groot is als dat van de kinderen (maar wettelijk gezien is dat pas opeisbaar na overlijden van die vriendin, dat komt doordat in het nieuwe erfrecht - sinds 2003 - na overlijden het beheer van alles naar de langstlevende gaat, die de geldelijke erfdelen van de kinderen dan wel moet beheren). Je vader en zijn vriendin hadden het best kunnen trouwen of geregistreerd partner worden, de kinderen bij testamentair besluit het wettelijke minimum (dus die 50% van het deel dat ze zonder testament zouden krijgen) toekennen en de rest aan haar. Scheelt ook een hoop geld qua successierechten als je formeel elkaars partner bent.



Wat je nu het best kunt doen, is (als het om een groot bedrag gaat) naar een vermogensplanner toegaan om te kijken wat de fiscaal handigste manier is om het geld op een dusdanige manier weg te zetten dat je haar met zo min mogelijk schenkingsrecht en de kinderen met zo min mogelijk vermogensrendementsheffing opzadelt.
Alle reacties Link kopieren
Oh, een erfenis kan vrij vlot worden afgehandeld als de erfgenamen geen ruzie hebben . Bij 'kleine' bedragen (doorgaans minder dan ¤ 2.500) is er geen verklaring van erfrecht nodig (daarin worden de erfgenamen vermeld, en degene die door de erfgenamen is gemachtigd om de nalatenschap te verdelen, de verklaring van erfrecht wordt altijd opgesteld door een notaris), daarboven vaak wel, ligt aan de eisen die de financiële instelling hanteert. Verder moet ook de akte van overlijden worden aangeleverd, en zal door de bank worden bekeken wat het saldo was op de datum van overlijden. Daar gaan dan de te betalen kosten samenhangend met het overlijden/de uitvaart vanaf, en de rest wordt dan ter verdeling overgeboekt naar de rekening van de gemachtigde of naar de notaris. Als de erfgenamen niet on speaking terms zijn, kan het een lang verhaal worden.
Alle reacties Link kopieren
Allereerst gecondoleerd met het overlijden van je vader.



Of zijn mondelinge verzoek rechtsgeldig is weet ik niet. Gezien het feit dat jullie er allemaal geen problemen mee hebben zou je met zijn allen kunnen verzoeken om uitvoering van zijn verzoek (ook omdat blijkbaar meerdere personen het verzoek kunnen bevestigen). Maar dat kun je beter navragen bij iemand die daar kennis van heeft.



Wel wil ik nog even reageren op wat hier verder gezegd wordt over dat jullie altijd recht hebben op je kindsdeel (de helft van je wettelijke erfdeel) en hij daarom niet alles aan zijn vriendin na kon laten.

Jullie hebben wel RECHT op je kindsdeel, maar jullie hoeven dat recht niet uit te oefenen, wat dus inhoud dat als iemand vastlegt dat alles naar een vriendin gaat en niets naar de kinderen en de kinderen hebben daar geen bezwaar tegen, dan kan dat gewoon. Als kind kun je je wettelijk erfdeel opeisen als je het er niet mee eens bent, maar je hoeft dat niet te doen.
Alle reacties Link kopieren
Een testament is niet voor niets pas rechtsgeldig als 'ie bij een notaris is opgesteld en bewaard wordt in het testamentenregister, een zelf opgesteld testament is ook pas rechtsgeldig als 'ie aan bepaalde vereisten voldoet en eveneens in het centrale register wordt bewaard. Een mondelinge wens/toezegging is wat een nalatenschap betreft zeker niet rechtsgeldig.

Je kunt een erfenis inderdaad in zijn geheel verwerpen. Maar als alle rechtmatige erfgenamen de erfenis verwerpen, vervalt volgens mij de hele erfenis aan de staat, en kun je niet zeggen 'geef maar aan die of die', ook al had hij met die persoon een relatie. Dat zou wel erg makkelijk zijn. Maar bovendien niet slim in belastingtechnische zin.
Alle reacties Link kopieren
Als er niets op papier staat is een mondelinge overeenkomst in dit geval niet bindend. Jullie zullen nu in eerste instantie successie rechten moeten betalen (afhankelijk van het te ontvangen bedrag) en indien jullie het bedrag vervolgens aan jouw vaders vriendin willen schenken dienen jullie daarover weer schenkingsrechten te betalen. (afhankelijk van het te schenken bedrag).



De afwikkeling van een nalatenschap is normaliter afhankelijk van het feit of er een testament is en hoeveel gerechtigden er zijn. De notaris is wettelijk verplicht voldoende onderzoek te doen naar een eventueel testament en de begunstigden. Hij stelt een verklaring van erfrecht op. Indien de situatie niet al te complex is zou dit binnen enkele weken gerealiseerd moeten zijn. Op de site van de belastingdienst kun je de successie- en schenkingsheffingen zien.
Alle reacties Link kopieren
NB: als je een erfenis verwerpt gaat hij naar je eventuele kinderen (erfopvolger). Net zo lang tot er geen erfopvolgers meer zijn. In dit geval vervalt de erfenis aan de staat.
Alle reacties Link kopieren
Gecondoleerd!



Een mondelinge overeenkomst is WEL rechtsgeldig...maar moeilijk te bewijzen (als bijvoorbeeld een mondelinge afspraak wordt gehouden met 3 getuigen, dan is het zeker rechtsgeldig en bewijsbaar)

Jullie hebben recht op je kindsdeel, maar zij had recht kunnen hebben op een langstlevende recht. Dit gaat VOOR de kinderen...Toen mij opa stierf, heeft mijn pa bijvoorbeeld niks gekregen maar heeft mijn oma alles gekregen....



anders zou de partner bijvoorbeeld uit het huis gezet kunnen worden omdat kinderen hun deel van het huis willen (de helft dus)
Alle reacties Link kopieren
Gecondoleerd met het verlies.



Zolang er geen testament door een notaris is opgemaakt, geldt het wettelijk erfrecht. Jouw vader was niet hertrouwd, dus zijn jij en je broers en zussen ieder voor een gelijk deel erfgenaam. De vriendin van jouw vader zou dus niks erven.
Volgensmij heb jij deze vraag ook op de kassa site geplaatst..:P Volgens de "deskundige" van kassa, heb je gewoon recht op je kindsdeel... Mondeling geldt niet.

Ik hoop voor je dat het niet al te veel rompslomp met zich mee brengt, want je hebt nu natuurlijk al genoeg aan je hoofd..



Sterkte en succes ermee
Alle reacties Link kopieren
Ja het is lastig als je na zo'n emotionele tijd ook nog veel rompslomp aan je kop hebt. Ik heb wel gehoord van een zogenaamde hardheidsclausule waarbij je bij de notaris je wensen kenbaar kan maken (mits er geen geharrewar is tussen alle partijen). Maar weet niet of dat slechts in uitzonderlijke gevallen geldt. Weet iemand dat?



Alvast bedankt voor de antwoorden.
Alle reacties Link kopieren
quote:flower123 schreef op 25 februari 2009 @ 12:43:

Ja het is lastig als je na zo'n emotionele tijd ook nog veel rompslomp aan je kop hebt. Ik heb wel gehoord van een zogenaamde hardheidsclausule waarbij je bij de notaris je wensen kenbaar kan maken (mits er geen geharrewar is tussen alle partijen). Maar weet niet of dat slechts in uitzonderlijke gevallen geldt. Weet iemand dat?



Alvast bedankt voor de antwoorden.







Ik denk niet dat die vraag bij de notaris thuishoort maar bij een fiscalist. De hardheidsclausule betreft artikel 63 van de Algemene Wet rijksbelastingen en voorzover ik weet zegt dat artikel dat de Minister van Financieen de bevoegdheid heeft om, in bijzondere gevallen, bepaalde belastingwetten af te zwakken of zelfs helemaal niet toe te passen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven