Geld & Recht alle pijlers

WWB - Bijstandsuitkering HELP!!!

02-07-2018 12:59 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag omtrent WWB, oftewel de bijstand.

Situatie: mijn zusje is 28jaar en is sinds begin dit jaar terug in Nederland. Vanaf februari tot medio mei had ze een baan in een winkel voor 32 uur. Ze viel in voor iemand die een operatie had ondergaan maar die persoon is sinds april terug dus hadden ze haar in de winkel niet meer nodig. Momenteel werkt ze in de horeca, helaas krijgt ze niet voldoende uren om alle kosten te dekken.

Ze woont op kamers en heeft daar netjes een huurcontract voor. Ze heeft geen kinderen.
Ze is vorige week ergens aangenomen maar daar mag ze pas vanaf 1 oktober beginnen, heel misschien 1 september maar dat is niet helemaal zeker.

De vraag is of mijn zusje een bijstandsuitkering kan aanvragen tot begin september/oktober? Heeft ze sollicitatieplicht? Ze heeft immers al een baan gevonden en werkt op het moment gemiddeld 10-12u p/wk.
Verder heeft ze rond de 3.500 euro spaargeld.
We zijn vorige week naar het loket geweest in Rotterdam en daar deden ze heel moeilijk. We moeten best veel documenten inleveren die mijn inziens niet relevant zijn, o.a. over het verblijf van mijn zusje in het buitenland. Ook wilden ze de vragen die we stelden niet beantwoorden. Ik vond de dame achter de balie niet heel vriendelijk.
Weet iemand of mijn zusje op basis hiervan geweigerd kan worden?
Natuurlijk heeft ze een sollicitatie plicht, ze kan toch gewoon ergens anders een baan aannemen tot ze kan beginnen bij haar nieuwe baan.
Alle reacties Link kopieren
Er wordt echt op heel veel plekken om winkelpersoneel gevraagd. Of seizoenswerk. Waarom gaat ze niet werken in een andere baan tot 1 oktober? Waarom gaat die handpalm weer omhoog?
Ik hoop oprecht dat ze geen recht heeft op een bijstandsuitkering.
nessemeisje schreef:
02-07-2018 13:08
Er wordt echt op heel veel plekken om winkelpersoneel gevraagd. Of seizoenswerk. Waarom gaat ze niet werken in een andere baan tot 1 oktober? Waarom gaat die handpalm weer omhoog?
Ik hoop oprecht dat ze geen recht heeft op een bijstandsuitkering.
Dit ja, en zeker als je in Rotterdam woont is er wel iets aan tijdelijk werk te vinden.
Kan ze zich niet ergens inschrijven om op festivals te werken? Muntjes / drank verkopen? Volgens mij worden daar heel veel mensen voor gezocht. Waarom bijstand?
Quote;
We moeten best veel documenten inleveren die mijn inziens niet relevant zijn, o.a. over het verblijf van mijn zusje in het buitenland. Ook wilden ze de vragen die we stelden niet beantwoorden. Ik vond de dame achter de balie niet heel vriendelijk.
Weet iemand of mijn zusje op basis hiervan geweigerd kan worden?

Je gaat om gratis geld vragen, natuurlijk moet je alles kunnen overleggen waar ze om vragen.
Werk je niet mee dan is het bij voorbaat al een nee.
Ik vraag me ook af of ze niet tijdelijk in de horeca kan blijven werken? Of wil ze aanvullende bijstand aanvragen?

https://www.ad.nl/rotterdam/aanvragen-b ... ~a62e30aa/
Alle reacties Link kopieren
Recht waarschijnlijk wel, maar of je het moet willen is een tweede, voor die korte periode. Rotterdam heeft een behoorlijk ontmoedigingsbeleid, ik zou me die ellende niet eens op de hals halen, Probeer liever een tweede baan erbij te vinden voor die periode.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij schreeuwen ze in de horeca om personeel. Als ze zich vandaag inschrijft bij een uitzendbureau, kan ze morgen beginnen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou de tijd in het buitenland niet relevant zijn? Bijstand is al lang niet meer, kom maar langs, hou je hand op en hier is het geld. Geld hebben en dat er in het buitenland even doorheen jagen willen ze voorkomen (ik zeg niet dat jouw zus dat gedaan heeft, maar het gebeurt wel) ik denk dat ze eerder en makkelijker een tijdelijk baantje heeft, dan bijstand voor 2-3 maanden
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Vaak zijn het banen op oproepbasis en die kun je niet zo makkelijk combineren, soms staat zelfs in je contract dat je geen tweede baan mag aannemen. Ze willen namelijk dat je beschikbaar bent als ze je nodig hebben. Flexibiliteit moet vooral van de werknemers komen.
Dus ik vermoedt dat het gaat om een aanvraag voor aanvullende bijstand (ik ken meer mensen die noodgedwongen op die manier werken en dat nodig hebben).
Maar alleen TO kan antwoord geven op die vraag natuurlijk :)
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk willen ze alles van je weten. Jij wilt gratis geld en zij willen goed uitzoeken of je zus daar "recht" op heeft. en ja bij bijstand hoort een sollicitatieplicht, mogelijk verwachten ze ook een tegenprestatie.

In de Horeca is nu volop werk, net als bij tuinders. Wordt allemaal niet heel goed betaald, maar ze hoeft ook haar hand niet op te houden en al die vragen niet te beantwoorden en documenten niet te overleggen.
je moet na aanvraag 8 weken wachten. dus dan is het al september. kan ze geen vakantiewerk vinden
en ik zie dat er genoeg spaargeld is om die maanden te overbruggen
Ik dacht altijd dat je geen bijstand kreeg als je op kamers woont, en dus voordeurdeler bent. Is dat veranderd?
Muntjeinmijnbroekzak schreef:
02-07-2018 13:37
Ik dacht altijd dat je geen bijstand kreeg als je op kamers woont, en dus voordeurdeler bent. Is dat veranderd?
Dan heb je altijd verkeerd gedacht.
Vlinder1963 schreef:
02-07-2018 13:39
Dan heb je altijd verkeerd gedacht.
Weer wat geleerd :)
Alle reacties Link kopieren
Op kamers kan je zeker wel recht hebben op bijstand, mits aan de voorwaarden wordt voldaan. Dat was 20 jaar geleden ook zo.
https://www.antwoordop.nl/bijstand/4599 ... onsituatie
Muntjeinmijnbroekzak schreef:
02-07-2018 13:41
Weer wat geleerd :)
Yup je leerd tot je in de kist ligt ;)
Alle reacties Link kopieren
1 oktober! Dus vier maanden om in de horeca te werken.
Waarom bijstand, daarvoor is het niet bedoeld hoor. Ze heeft kind noch kraai, waarom moeten wij betalen voor iemand die vier maanden niks wilt doen.....
Because schreef:
02-07-2018 13:42
1 oktober! Dus vier maanden om in de horeca te werken.
Waarom bijstand, daarvoor is het niet bedoeld hoor. Ze heeft kind noch kraai, waarom moeten wij betalen voor iemand die vier maanden niks wilt doen.....
en die zelf genoeg geld heeft om die vier maanden te overbruggen
Alle reacties Link kopieren
Vlinder1963 schreef:
02-07-2018 13:42
Yup je leerd tot je in de kist ligt ;)

Bv dat het "je leert" is :proud:
Joostisandersgeaard2 schreef:
02-07-2018 13:46
Bv dat het "je leert" is :proud:
nou en :proud:
Als het goed is betalen ze een WWB uitkering altijd achteraf, dus als je voor juli hebt aangevraagd, dan krijg je dat aan het einde van de maand. Tot die tijd kunnen ze het je zo lastig maken als ze wensen, als je daarmee je geduld bewaard en gewoon alles overlegt waar ze om vragen, dan is er geen reden om de uitkering te weigeren.
Werk en 3500 spaargeld en dan nog een aanvraag durven doen? Bijdehand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven