Geld & Recht alle pijlers

Melden?

03-07-2018 16:18 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb kennissen die er rond uit vooruit komen, dat ze heel veel zwart bijverdienen, maar ondertussen allerlei toeslagen ontvangen.

Zouden jullie hier melding van maken? Ik vind aan de ene kant, dat het mij niets aangaat, maar aan de andere kant, vind ik het vrij aso.

Melden?

Totaal aantal stemmen: 179

Ja (31%)
Nee (48%)
Misschien (21%)
Such a beautiful place to be with Friends.
Als ze het doen uit noodzaak zou ik het niet melden maar als ze er flink over opscheppen en in principe dus moedwillig de boel oplichten dan zou ik het zeer waarschijnlijk wel melden.
Alle reacties Link kopieren
Nee.
Internagelaktisch
Alle reacties Link kopieren
Nee, zijn jou zaken niet.
Alle reacties Link kopieren
Nee
Alle reacties Link kopieren
Als je ze te vriend wil houden niet.
Those who don’t believe in magic will never find it
Alle reacties Link kopieren
Wat bedoel je met kennissen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik vind dat altijd zo gek: het zijn jouw zaken niet. Als je ergens iemand ziet inbreken, denk je dan ook: ik bel de politie niet hoor, moet ie zelf weten, zijn mijn zaken niet? Of een auto jatten?

Als ik het echt zeker zou weten, het was niet uit pure noodzaak (is het dat ooit in Nederland?) en iemand schept er ook nog over op: ja dan zou ik het wel melden denk ik.
Nope
Het zijn jouw zaken niet.

Nee dus.
Nee, melden zou ik het niet. Maar dat soort mensen verdienen mijn aandacht iig niet.
Alle reacties Link kopieren
Meesterkees schreef:
03-07-2018 16:31
Nee, melden zou ik het niet. Maar dat soort mensen verdienen mijn aandacht iig niet.
Dit.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
03-07-2018 16:24
Wat bedoel je met kennissen?
Mensen van de sport van mijn dochter, handelen in sportspullen.
Such a beautiful place to be with Friends.
Nou het zijn onze zaken natuurlijk wel, want het is fraude en komt uit de belastingpot.

Dat is de pest met toeslagen. Zwart werken naast je gewone werk vind ik weinig van, maar uitkeringstrekkers en toeslagen ontvangers die er naast in eens wel kunnen werken, dat vind ik wel degelijk invloed hebben op ons allemaal.

Of ik het zou melden is weer een andere vraag.
Alle reacties Link kopieren
streepjesdekbed schreef:
03-07-2018 16:25
Ik vind dat altijd zo gek: het zijn jouw zaken niet. Als je ergens iemand ziet inbreken, denk je dan ook: ik bel de politie niet hoor, moet ie zelf weten, zijn mijn zaken niet? Of een auto jatten?

Als ik het echt zeker zou weten, het was niet uit pure noodzaak (is het dat ooit in Nederland?) en iemand schept er ook nog over op: ja dan zou ik het wel melden denk ik.
Gezien wat ze ervan doen, niet noodzakelijk nee.
Such a beautiful place to be with Friends.
strikjemetstippels schreef:
03-07-2018 16:32
Nou het zijn onze zaken natuurlijk wel, want het is fraude en komt uit de belastingpot.

Dat is de pest met toeslagen. Zwart werken naast je gewone werk vind ik weinig van, maar uitkeringstrekkers en toeslagen ontvangers die er naast in eens wel kunnen werken, dat vind ik wel degelijk invloed hebben op ons allemaal.

Of ik het zou melden is weer een andere vraag.
Natuurlijk, als het daadwerkelijk fraude is, is dat een kwalijke zaak.

Maar de vraag is of je dat wel zeker weet, of dat er toch iets anders aan de hand is.
Mensen bij ons in de straat doen dit. Precies genoeg wit werken, alle toeslagen onder de hemel ontvangen en de rest zwart.
Zwart geld is tot daar aan toe, maar die toeslagen dan erbovenop vind ik best kwalijk.
streepjesdekbed schreef:
03-07-2018 16:25
Als ik het echt zeker zou weten, het was niet uit pure noodzaak (is het dat ooit in Nederland?) en iemand schept er ook nog over op: ja dan zou ik het wel melden denk ik.
Ik kende wel gevallen waarbij het 'noodzakelijk' was, of nouja men had bijna geen andere keuze. Zo kreeg iemand bepaalde medicatie voor kind niet vergoed want die was te duur en de goedkopere die wel vergoed werd reageerde kind slecht op. De moeder had aangeklopt bij de gemeente en verschillende instanties maar er was geen potje voor. Dus tja toen is ze extra zwart bij gaan verdienen zodat ze die medicatie uit eigen zak kon betalen terwijl ze met de zorgverzekeraar in de clinch lag over de vergoeding etc.

En zo zijn er wel meer gevallen. En ik kende ook iemand die erover opschepte maar een paar maanden later moest hij verplicht aan het werk anders werd de uitkering stop gezet. Goh nu kan hij ineens wel kantoren schoonmaken en dergelijke terwijl hij eerst zei: "Ik ga toch niet de rommel van een ander opruimen of de wc van een ander schoonmaken?!" Meneer had namelijk school niet af gemaakt en niet veel andere opties. Zwart deed hij wel eens schilderwerk voor vrienden, familie etc.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 03-07-2018 16:48
2.68% gewijzigd
Voor die buren is het geen noodzaak. En het zijn nog best aardige mensen. Maar ze vertellen wel trots hoe ze die fraude plegen, dat is toch veel mensen tegen het zere been. Ik denk dat ze nog wel een keer tegen de lamp lopen.
TsumTsum schreef:
03-07-2018 16:21
Als ze het doen uit noodzaak zou ik het niet melden maar als ze er flink over opscheppen en in principe dus moedwillig de boel oplichten dan zou ik het zeer waarschijnlijk wel melden.
In dat geval bepaald de gunfactor van deze mensen of jij wel of niet zult melden. Eigenlijk niet eerlijk, toch?
TsumTsum schreef:
03-07-2018 16:45
Ik kende wel gevallen waarbij het 'noodzakelijk' was, of nouja men had bijna geen andere keuze. Zo kreeg iemand bepaalde medicatie voor kind niet vergoed want die was te duur en de goedkopere die wel vergoed werd reageerde kind slecht op. De moeder had aangeklopt bij de gemeente en verschillende instanties maar er was geen potje voor. Dus tja toen is ze extra zwart bij gaan verdienen zodat ze die medicatie uit eigen zak kon betalen terwijl ze met de zorgverzekeraar in de clinch lag over de vergoeding etc.

En zo zijn er wel meer gevallen. En ik kende ook iemand die erover opschepte maar een paar maanden later moest hij verplicht aan het werk anders werd de uitkering stop gezet. Goh nu kan hij ineens wel kantoren schoonmaken en dergelijke terwijl hij eerst zei: "Ik ga toch niet de rommel van een ander opruimen of de wc van een ander schoonmaken?!" Meneer had namelijk school niet af gemaakt en niet veel andere opties. Zwart deed hij wel eens schilderwerk voor vrienden, familie etc.
Met deze uitleg begrijp ik je eerste bericht ook beter.
Frauderen is het hoe dan ook. Of iemand uitkering ontvangt of werkt voor zijn levensonderhoud. Het is en blijft fraude, want geen opgaaf bij Belastingdienst van extra inkomsten.

Of ik het zou melden. Moeilijk om daar antwoord op te geven. Enerzijds vind ik wel dat dat zou moeten. Anderzijds is er iets wat mij laat twijfelen of ik het zou doen.

Jeetje...wat een grijs gebied he?
Er is een verschil tussen zwart en zwart.

Een uurtje of een middagje poetsen vind ik op zich geen ramp.
Een half inkomen zwart is dan weer wat anders.

Als ze het zelf uitschreeuwen kan gelijk wie het ook melden.
Alle reacties Link kopieren
Nee
Alle reacties Link kopieren
Gestapo tijden zijn voorbij. Klikkers moeten eerst maar eens in eigen boezem kijken. Zo trakteerde ik jaren geleden voor vrienden met een etentje op restaurant. In de loop van de avond ging het ook over zwartwerk bij mijn ouders die een zaak hadden. En een vriend die zei dat zoiets niet kon en hij dat nooit doet. Hij is zelfstandige op intelectueel vakgebied zal ik maar zeggen niet in producten. Toen ik afrekende na het etentje vroeg hij of hij het BTW bonnetje kreeg omdat hij dat als onkosten kon ingeven! Echt gebeurd hé!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven