Geld & Recht alle pijlers

Huis onderverhuurd

05-07-2018 09:27 33 berichten
-
anoniem_205040 wijzigde dit bericht op 26-12-2018 07:43
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij huurt het huisje van haar zus. Zus woont samen bij haar nieuwe vriend en mijn vriendin staat samen met haar zus op het huisje wat zij dus in feite huurt ingeschreven.

Zus is eigenaar of huurder? Als zij huurder is dan is dit woonfraude volgens mij, tenzij ze toestemming gevraagd en gekregen heeft van de verhuurder voor deze constructie.
Alle reacties Link kopieren
Of staan ze beiden op het huur/koop contract?
Alle reacties Link kopieren
Zolang ze geen bijstandsuitkering heeft of huurtoeslag ontvangt maakt het volgens mij financieel niet zo heel veel uit.
Wel zijn alle belastingen hoger omdat er op papier ene meerpersoonshuishouden is.

Maar of onderhuren nou zo'n verstandige optie is.....
Je hebt volgens mij namelijk helemaal geen rechten
Als beiden geen uitkering (bijstand) krijgen en geen aanspraak maken op de zorg of huurtoeslag enz. heeft het daar ook geen invloed op. Is dat wel zo dan kan het invloed hebben.

Sowieso betaal je meer gemeente en rijksbelastingen.

Maar de zus die het onderverhuurt kan wel gezeik krijgen met de woningbouw.

Mag zij het wel onderverhuren en er zelf niet wonen?
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 05-07-2018 09:39
8.15% gewijzigd
Dus eigenlijk huren de twee zussen het huis samen, maar één is er zelden (voor de buitenwereld)? En zus 1 staat niet op het adres van vriend ingeschreven?

Als je geen klikkende buren hebt en de zussen hebben onderling een goede relatie, dan zal het risico wel meevallen. Dat zus 1 niet opeens zus 2 eruit zet.
Gaat jou helemaal niets aan TO. Die 2 zussen hebben een afspraak onderling. Waarom zit jij je af te vragen of het verstandig is..?
Nee dat mag niet.De zus dient zich in te schrijven op het adres waar ze woont dus bij haar vriend.Als het een huurhuis is komt het dan vrij voor een nieuwe huurder die bovenaan de lijst staat bij de woningbouw of als het particuliere huur is kan je vriendin het zelf gaan huren,onderverhuren mag niet zonder toestemming verhuurder.
Je maakt je zorgen over je vriendin. Die staat ingeschreven in het huis dat ze huurt. Ze moet er alleen ook voor zorgen dat ze ook als huurder bekend staat bij de verhuurder.
Hangt van de wooncorporatie af. Ik ken ook een wooncorporatie waar je je huis/kamer 1x voor maximaal een jaar mag onderverhuren aan een ander.
Habbekratz schreef:
05-07-2018 09:45
Nee dat mag niet.De zus dient zich in te schrijven op het adres waar ze woont dus bij haar vriend.Als het een huurhuis is komt het dan vrij voor een nieuwe huurder die bovenaan de lijst staat bij de woningbouw of als het particuliere huur is kan je vriendin het zelf gaan huren,onderverhuren mag niet zonder toestemming verhuurder.
Maar het risico is niet zo groot. Niet in een wat grotere stad in ieder geval.

Bovendien, de gemeente weet dat er twee mensen wonen. Hoofdhuurder is er alleen niet vaak.
Fragolisa schreef:
05-07-2018 09:49
Hangt van de wooncorporatie af. Ik ken ook een wooncorporatie waar je je huis/kamer 1x voor maximaal een jaar mag onderverhuren aan een ander.
Maar daar moet je dus toestemming voor vragen aan verhuurder.Als je een wereldreis gaat maken of voor langere tijd naar het buitenland gaat voor werk of stage.
Er worden hier allerlei conclusies getrokken maar we weten nog helemaal niet of zus eigenaar is of huurder, en of het dan sociale huur betreft. TO moet daar eerst antwoord op geven.
--
anoniem_205040 wijzigde dit bericht op 26-12-2018 07:43
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
LizBakker schreef:
05-07-2018 09:50
Maar het risico is niet zo groot. Niet in een wat grotere stad in ieder geval.

Bovendien, de gemeente weet dat er twee mensen wonen. Hoofdhuurder is er alleen niet vaak.
Is er nooit, en staat niet ingeschreven op het adres waar ze wel, fulltime, woont.
flowe94 schreef:
05-07-2018 09:53
Zus staat inderdaad gewoon in het betreffende huis ingeschreven en dus niet bij haar vriend (waar ze dus wel woont). Ik maak me inderdaad zorgen vandaar dit forum. Ik hoop niet dat (als de gemeente er op welke manier dan ook wel achter zou komen) vriendin geen huis meer heeft of een boete oid boven het hoofd hangt. Ze krijgt overigens alleen zorgtoeslag maar volgens mij heeft dat alleen invloed als je echt samenwoont met een partner (dus wanneer de inkomsten met elkaar te maken heeft) en is dat niet het geval als je (op papier) huisgenoten bent...

Ik vind het al met al niet erg verstandig. Het is overigens een koophuis op naam van haar zus.
Waarom zou je vriendin een boete krijgen? Ze staat daar toch ook ingeschreven? Wat een heisa om niks.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk zomaar dat zus een uitkering heeft. Want waarom anders die moeilijke constructie? Je mag gewoon met 2 mensen op het huurcontract hoor, hoofdbewoner en medebewoner. Als hoofdbewoner dan vertrekt dan kan de medebewoner hoofdbewoner worden. Dus als vriendin het huurt en zus woont er niet is er hoogstwaarschijnlijk uitkeringsfraude in het spel. Of van zus of van haar vriend.
Kijk, het is een koophuis. Dan is het dus de vraag of zus toestemming heeft van de bank om het te verhuren, en of er een huurcontract is.
En weet de hypotheekverstrekker dat er iemand extra op dat adres is ingeschreven ivm huurbescherming? Of het huis moet geheel afbetaald zijn.
Alle reacties Link kopieren
Habbekratz schreef:
05-07-2018 09:45
Nee dat mag niet.De zus dient zich in te schrijven op het adres waar ze woont dus bij haar vriend.Als het een huurhuis is komt het dan vrij voor een nieuwe huurder die bovenaan de lijst staat bij de woningbouw of als het particuliere huur is kan je vriendin het zelf gaan huren,onderverhuren mag niet zonder toestemming verhuurder.
Onderhuur hoeft helemaal niet, vriendin kan gewoon bij zus ingeschreven zijn. Dat is voor alle partijen het gunstigst. Mits er geen uitkeringen ed in het spel zijn dus ik denk dat dat het geval is.
Alle reacties Link kopieren
flowe94 schreef:
05-07-2018 09:53
Zus staat inderdaad gewoon in het betreffende huis ingeschreven en dus niet bij haar vriend (waar ze dus wel woont). Ik maak me inderdaad zorgen vandaar dit forum. Ik hoop niet dat (als de gemeente er op welke manier dan ook wel achter zou komen) vriendin geen huis meer heeft of een boete oid boven het hoofd hangt. Ze krijgt overigens alleen zorgtoeslag maar volgens mij heeft dat alleen invloed als je echt samenwoont met een partner (dus wanneer de inkomsten met elkaar te maken heeft) en is dat niet het geval als je (op papier) huisgenoten bent...

Ik vind het al met al niet erg verstandig. Het is overigens een koophuis op naam van haar zus.
dus het is zus haar eigen huis? Dan snap ik niet dat je je druk maakt.
Het is nog steeds niet helemaal in orde (zus 1 staat niet ingeschreven waar ze woont en je er zijn een aantal regels omtrent het verhuren van je eigen koophuis waar ze zich vast niet aan houdt) maar er is dus geen sprake van een particuliere verhuurder of woningbouwvereniging (en dus geen sprake van onderhuur)
begrijp niet zo goed hoe je dat voor je ziet wat de gemeente zou doen al ze 'er achter komen.' Sowieso is zus 1 dan eerder de pineut.
Alle reacties Link kopieren
Fragolisa schreef:
05-07-2018 09:49
Hangt van de wooncorporatie af. Ik ken ook een wooncorporatie waar je je huis/kamer 1x voor maximaal een jaar mag onderverhuren aan een ander.
2 jaar als je aan kan tonen dat je wil gaan samenwonen, om te proberen.
Het is een koophuis. Nou dan kan dat toch gewoon? Misschien mag het niet van de hypotheekverstrekker van die zus. Maar meestal loopt dat wel los. Tegenwoordig hebben ze liever dat je je huis verhuurt dan dat je de rekeningen niet kan betalen.
Officieel moet die zus daar bijna altijd toestemming voor vragen.. maar gebeurt vaker niet dan wel.

Er zit geen risico aan anders dan dat zus misschien het huis wil verkopen en dan moet je vriendin wat anders zoeken.
Heeft ze een huurcontract? Of is ze inwonend? Ik zou kijken wat het gunstigst is mbt tot de toeslag.

En boetes zijn niet aan de orde.
Alle reacties Link kopieren
Je mag je koophuis niet zomaar verhuren hoor. Ik heb het ook geprobeerd en de bank wilde er niet aan.

Tenzij je huis afbetaald is.
Alle reacties Link kopieren
flowe94 schreef:
05-07-2018 09:53
Zus staat inderdaad gewoon in het betreffende huis ingeschreven en dus niet bij haar vriend (waar ze dus wel woont). Ik maak me inderdaad zorgen vandaar dit topic. Ik hoop niet dat (als de gemeente er op welke manier dan ook wel achter zou komen) vriendin geen huis meer heeft of een boete oid boven het hoofd hangt. Ze krijgt overigens alleen zorgtoeslag maar volgens mij heeft dat alleen invloed als je echt samenwoont met een partner (dus wanneer de inkomsten met elkaar te maken heeft) en is dat niet het geval als je (op papier) huisgenoten bent...

Ik vind het al met al niet erg verstandig. Het is overigens een koophuis op naam van haar zus.
Een koophuis.. dat maakt een wereld van verschil. Ja hoor vriendin mag gewoon bij zus wonen. Of zus er wel of niet veel is is aan zus. In het geval van een huurhuis is dat heel anders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven